Gå til innhold

PARANOIA - er det noen som har erfaring med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hun tror også at politiet overvåker henne, og hvis noen ringer på døren sitter hun og puster hysterisk og tror at noen skal ta henne.

Anonymkode: f2592...f02

Beskrivelsene dine i startinnlegget er svært ulik det du nå beskriver. 

Skrevet
8 minutter siden, frosken skrev:

Beskrivelsene dine i startinnlegget er svært ulik det du nå beskriver. 

Og så?? Denne tråden handler om at jeg, slik jeg kjenner mannen min og hans mor (som er paranoid), og hans mormor (som også var paranoid!) mener at han også begynner å utvikle nettopp det samme. JEG kjenner situasjonen, jeg har magefølelsen og opplevd alle situasjonene der han har vært komplett irrasjonell! 

Spørsmålet er HVA jeg kan gjøre med det, hvordan jeg kan skaffe ham hjelp, hvordan jeg kan bremse utviklingen og eventuelt eliminere hele greia. Jeg kommer virkelig ikke overens med moren hans (åpenbart - hun tror jo at alle er ute etter å ta henne, og er derfor spydig og ubehagelig mot alle hun kjenner), og er redd for at han skal bli lik henne for da går ekteskapet ad undas.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så?? Denne tråden handler om at jeg, slik jeg kjenner mannen min og hans mor (som er paranoid), og hans mormor (som også var paranoid!) mener at han også begynner å utvikle nettopp det samme. JEG kjenner situasjonen, jeg har magefølelsen og opplevd alle situasjonene der han har vært komplett irrasjonell! 

Spørsmålet er HVA jeg kan gjøre med det, hvordan jeg kan skaffe ham hjelp, hvordan jeg kan bremse utviklingen og eventuelt eliminere hele greia. Jeg kommer virkelig ikke overens med moren hans (åpenbart - hun tror jo at alle er ute etter å ta henne, og er derfor spydig og ubehagelig mot alle hun kjenner), og er redd for at han skal bli lik henne for da går ekteskapet ad undas.

Det eneste du kan gjøre er vel å snakke med ham om din forståelse av situasjonen og foreslå at han oppsøker fastlegen for en vurdering. 

Skrevet

Dette kan du gjøre:

Beskrive din bekymring for mannen din. Hvis han erkjenner at du har et poeng og dere et problem, er neste steg å snakke med fastlegen - helst sammen. Så blir det fastlegen sin oppgave, evt i samarbeid med en spesialist, å finne årsaken til dette (diagnosen). Deretter kan en sette inn tiltak. Dersom det er en depresjon, bør han få både medisiner og samtaler. Er det en paranoid pf, er det antipsykotika i små til moderate doser som hjelper. Behandlingen må være meget lang/livslang.

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde dere for å bli friske, da?.... Sistnevnte er ikke paranoia, men sykelig sjalusi.

Sykelig sjalusi kan være paranoia det og. Det gjaldt i alle fall denne personen. https://sml.snl.no/sjalusiparanoia

Vi fikk antipsykotika begge to. Ikke samme type.

Skrevet
35 minutter siden, girlinyellow skrev:

Sistnevnte er ikke paranoia, men sykelig sjalusi.

Sykelig sjalusi er paranoia.

Gjest elina777
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åja... Men hva er tipset ditt?

Jeg fikk depot sprøyter

Skrevet
3 timer siden, kupton skrev:

Sykelig sjalusi er paranoia.

Er helseangst også en form for paranoia?

Anonymkode: cfdbe...5ce

Skrevet

I de alvorligste tilfellene kan det være hypokonder paranoia. For eks om en mener at tarmene har råtnet opp eller at blodstrømmen har skiftet retning. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...