AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 Skrevet 3. september 2019 Har tilregnelige psykisk syke folk fri vilje Hvis ja, hvorfor gjør de så mye dumme handlinger ? Hvis de har fri vilje kan de jo bare velge å gjøre handlingene psykisk friske folk gjør og en ville ikke lagt merke til dem i det hele tatt de ville fremstått som friske folk Hvorfor fremstår psykisk syke folk som psyke, når de bare kan velge å fremstå friske. Er psykisk syke folk onde og slemme av natur, siden de bruker sin frie vilje dårligere enn andre og lar sin frie vilje brukes til å gå ut over andre i samfunnet rundt dem ? Hvorfor velger de ikke å være optimale borgere med optimale handlinger ? Jeg tror "fri vilje" forkjempere, enten må svelge en tung pille og hevde at psykisk syke folk er onde/slemme, eller så må de revurdere sin posisjon. Noen som vil stå frem og forsøke forsvare sin posisjon ? Anonymkode: 647d3...2c6 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. september 2019 Skrevet 3. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har tilregnelige psykisk syke folk fri vilje Hvis ja, hvorfor gjør de så mye dumme handlinger ? Hvis de har fri vilje kan de jo bare velge å gjøre handlingene psykisk friske folk gjør og en ville ikke lagt merke til dem i det hele tatt de ville fremstått som friske folk Hvorfor fremstår psykisk syke folk som psyke, når de bare kan velge å fremstå friske. Er psykisk syke folk onde og slemme av natur, siden de bruker sin frie vilje dårligere enn andre og lar sin frie vilje brukes til å gå ut over andre i samfunnet rundt dem ? Hvorfor velger de ikke å være optimale borgere med optimale handlinger ? Jeg tror "fri vilje" forkjempere, enten må svelge en tung pille og hevde at psykisk syke folk er onde/slemme, eller så må de revurdere sin posisjon. Noen som vil stå frem og forsøke forsvare sin posisjon ? Anonymkode: 647d3...2c6 På hvilke måte er psykisk syke folk onde? Det lurer jeg på,de går da ikke rundt og skader andre gjør de vel? 0 Siter
Hodestups Skrevet 3. september 2019 Skrevet 3. september 2019 Men de gjør jo ikke det, flertallet av psykisk syke vil fremstå som friske for andre. Det er jo nettopp derfor mange hetser mange uføre, fordi "de ser friske ut for meg". Og alle mennesker har fri vilje, men hos noen blir den forstyrret av en ødelagt psyke, og da får du mennesker som ikke er i stand til å vite hva de gjør. Men de fleste psykisk syke vet utmerket godt hva de gjør. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. september 2019 Skrevet 3. september 2019 11 minutter siden, stjernestøv skrev: På hvilke måte er psykisk syke folk onde? Det lurer jeg på,de går da ikke rundt og skader andre gjør de vel? Var mer et retorisk grep, jeg personlig mener ikke at psykisk syke folk er onde bare så det er sagt (men jeg tror ikke på den "fri vilje" greia da, men mange gjør det) som du vet går det ofte ut over f.eks familiemedlemmer når en i familien er psykisk syk, men det er jo ikke personen selv sin skyld at han er psyk mener jeg, men var det jeg spør om for mange virker mene det fikk jeg inntrykk av Anonymkode: 647d3...2c6 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. september 2019 Skrevet 3. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var mer et retorisk grep, jeg personlig mener ikke at psykisk syke folk er onde bare så det er sagt (men jeg tror ikke på den "fri vilje" greia da, men mange gjør det) som du vet går det ofte ut over f.eks familiemedlemmer når en i familien er psykisk syk, men det er jo ikke personen selv sin skyld at han er psyk mener jeg, men var det jeg spør om for mange virker mene det fikk jeg inntrykk av Anonymkode: 647d3...2c6 Ok. Nei de er ikke onde,og det er ikke lett det med fri vilje når man blir dårlig uten å ville det selv. Det er nok endel som mener at det er bare å ta seg sammen, men det stemmer ikke helt. 0 Siter
laban Skrevet 3. september 2019 Skrevet 3. september 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis de har fri vilje kan de jo bare velge å gjøre handlingene psykisk friske folk gjør og en ville ikke lagt merke til dem i det hele tatt de ville fremstått som friske folk Hvorfor fremstår psykisk syke folk som psyke, når de bare kan velge å fremstå friske. 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror "fri vilje" forkjempere, enten må svelge en tung pille og hevde at psykisk syke folk er onde/slemme, eller så må de revurdere sin posisjon. Jeg tror du skal lete lenge etter noen som vil dra den "fri vilje"-teorien så langt som til at man "bare" kan velge å framstå som frisk. Det er langt mellom en tro på at alt er skjebnebestemt til den motsatte ytterligheten der alt handler om valg. I mine øyne har dette ingenting med ondskap å gjøre Det er underlig når fotballspillere som må forklare et nederlag, ikke finner på noe bedre enn at "vi ville ikke nok i dag". Vilje kan være nødvendig, men ikke tilstrekkelig.Jeg synes også det er feil å innbille (store) barn og ungdommer at man kan bli / klare hva som helst, bare man vil det nok. 2 Siter
Gjest Surrehuggu Skrevet 3. september 2019 Skrevet 3. september 2019 (endret) 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var mer et retorisk grep, jeg personlig mener ikke at psykisk syke folk er onde bare så det er sagt (men jeg tror ikke på den "fri vilje" greia da, men mange gjør det) som du vet går det ofte ut over f.eks familiemedlemmer når en i familien er psykisk syk, men det er jo ikke personen selv sin skyld at han er psyk mener jeg, men var det jeg spør om for mange virker mene det fikk jeg inntrykk av Anonymkode: 647d3...2c6 Jeg tror vi alle har noen valg vi kan ta, psykisk syk eller psykisk frisk. Et teit eksempel er at en med grusom oppvekst ender opp som seriemorder, mens de fleste ikke gjør det. For å bli seriemorder må en også strengt tatt være psykopat/sosiopat uten evne til empati eller skyldfølelse. Men ikke alle psykopater, som også i tillegg har hatt en grusom oppvekst, ender opp med å begå grusom ondskap. Det er ikke "skjebnebestemt". Man har alltid et valg, pga den frie vilje. "Vanlige" psykisk syke uten psykopati, har også valg. Det eneste jeg kan tenke meg som skulle frita noen for skyld, er psykotiske pasienter. Det er jo som du vet også rettsvesenet enige i. Og sterkt psykisk utviklingshemmede. Endret 3. september 2019 av Surrehuggu 0 Siter
Gjest Surrehuggu Skrevet 3. september 2019 Skrevet 3. september 2019 2 timer siden, Surrehuggu skrev: Jeg tror vi alle har noen valg vi kan ta, psykisk syk eller psykisk frisk. Jeg siterer meg selv her fordi det kan virke som om jeg mener at vi alle har et valg mellom å være psykisk syk eller psykisk frisk. Det har vi jo ikke, i alle fall ikke dypest sett. Men det kan det også diskuteres litt rundt. Jeg tror nemlig at det går an å komme seg ut av noen typer psykiske lidelser med viljens kraft. Men i alle fall, det jeg mente med den setningen over var at om vi enten er psykisk syke eller psykisk friske, så har vi muligheten til å gjøre noen valg. 0 Siter
Gjest elina777 Skrevet 3. september 2019 Skrevet 3. september 2019 Jeg var vel som ond da jeg var manisk. Men da ble jeg ikke regnet som tilregnelig. Knuste en dør og slapp straff økonomisk. Men ble beltelagt. Store krefter i sving. Jeg var sjanseløs. Jeg var ikke ond. Men slem oppførsel 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.