AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 Skrevet 6. september 2019 Jeg har nylig blitt diagnostisert med paranoid schizofreni. Dette er helt feil. Jeg hadde diagnose på personlighetsforstyrrelse før, men pga symptombildet mitt ville de utføre en "second opinion" (som jeg var enig i). Men nå har jeg jo endt opp med en diagnose som er enda mer feil enn den første. Hva gjør jeg for å rette opp i dette? Kan jeg få en "third opinion"? Er livredd nå for at de skal feilbehandle meg. De snakker allerede om antipsykotika og innleggelser. Jeg er ikke interessert i det, men når jeg ytrer min mening så oppfatter de meg bare som lite samarbeidsvillig og at jeg har dårlig innsikt. Hjelp! Anonymkode: 927aa...2da 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 Skrevet 6. september 2019 Det er fritt sykehusvalg her i landet. Søk om å få komme inn ved et annet sykehus og få ny utredning der. Anonymkode: 3bcdd...e6b 1 Siter
kupton Skrevet 7. september 2019 Skrevet 7. september 2019 Hva mener du er riktig diagnose? Hvordan er din funksjon sosialt og i arbeidslivet? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 Skrevet 7. september 2019 2 timer siden, kupton skrev: Hva mener du er riktig diagnose? Hvordan er din funksjon sosialt og i arbeidslivet? Jeg vet ikke hva som er riktig diagnose, men tenker at det er viktig at jeg får en diagnose jeg kan kjenne meg igjen i. Jeg har aldri vært i arbeid (er 21 år gammel) men tenker å etterhvert ta noen fag siden jeg ikke har fullført vgs. Jeg har lyst til å studere astrofysikk, kvantefysikk, filosofi og psykologi. Jeg er mest for meg selv, er en introvert. Men når jeg først er sosial så tror jeg at jeg fungerer bra, det er hvertfall ingen som har kommentert at jeg fremstår påfallende. Hvis jeg hadde hatt schizofreni så ville vel det ha vært mer synlig for omgivelsene at det var noe rart med meg? Anonymkode: 927aa...2da 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 Skrevet 7. september 2019 Hvilke symptomer har du, som gjør at de tror du har schizofreni? Hallusinasjoner, vrangforestillinger og slikt? Anonymkode: 2a049...32a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 Skrevet 7. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke symptomer har du, som gjør at de tror du har schizofreni? Hallusinasjoner, vrangforestillinger og slikt? Anonymkode: 2a049...32a Utreder mener at jeg har vrangforestillinger og hallusinasjoner, men hun og jeg forstår ting på litt forskjellige måter. Jeg tar mange forholdsregler for at ingen skal skade meg eller drepe meg, som er viktig at jeg gjør. Jeg kan ikke tillate meg å senke skuldrene, for det er da jeg står i fare for å bli angrepet. Utreder mener dette er paranoia, men jeg mener at det er en nødvendig beredskap. Jeg hører stemmer, men jeg skjønner ikke hvorfor psykiatrien er så fastlåst på at det er hallusinasjoner? Det finnes mer mellom himmel og jord enn de fleste skjønner. Alle sin bevissthet er egentlig koblet sammen på samme frekvens, og når man finner ut av hvordan man kan manipulere systemet så kan man kommunisere med hverandre i hodet, sende tanker og stemmer til folk. De som snakker til meg prøver faktisk å beskytte meg. Det er altså ikke hallusinasjoner. Det eneste jeg kan kjenne meg igjen i med schizofreni er kanskje negative symptomer. Men tenkte også at det kanskje bare kan være at jeg er introvert og at persobligheten min er sånn. Trenger ikke å sykeliggjøre alt. Men jeg tror kanskje jeg har generalisert angstlidelse, fordi jeg har så mye uro og spenninger i kroppen hele tiden. Og kanskje dystymi, fordi jeg har hatt senket stemningsleie siden ungdomsskolen. Anonymkode: 927aa...2da 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. september 2019 Skrevet 7. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utreder mener at jeg har vrangforestillinger og hallusinasjoner, men hun og jeg forstår ting på litt forskjellige måter. Jeg tar mange forholdsregler for at ingen skal skade meg eller drepe meg, som er viktig at jeg gjør. Jeg kan ikke tillate meg å senke skuldrene, for det er da jeg står i fare for å bli angrepet. Utreder mener dette er paranoia, men jeg mener at det er en nødvendig beredskap. Jeg hører stemmer, men jeg skjønner ikke hvorfor psykiatrien er så fastlåst på at det er hallusinasjoner? Det finnes mer mellom himmel og jord enn de fleste skjønner. Alle sin bevissthet er egentlig koblet sammen på samme frekvens, og når man finner ut av hvordan man kan manipulere systemet så kan man kommunisere med hverandre i hodet, sende tanker og stemmer til folk. De som snakker til meg prøver faktisk å beskytte meg. Det er altså ikke hallusinasjoner. Det eneste jeg kan kjenne meg igjen i med schizofreni er kanskje negative symptomer. Men tenkte også at det kanskje bare kan være at jeg er introvert og at persobligheten min er sånn. Trenger ikke å sykeliggjøre alt. Men jeg tror kanskje jeg har generalisert angstlidelse, fordi jeg har så mye uro og spenninger i kroppen hele tiden. Og kanskje dystymi, fordi jeg har hatt senket stemningsleie siden ungdomsskolen. Anonymkode: 927aa...2da Jeg er også introvert, men jeg tror ikke at noen skal angripe meg eller drepe meg og jeg hører ingen stemmer, Jeg synes du skal høre på det de sier i psykiatrien. Det du forteller her vitner ikke om en frisk psykisk helse. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 Skrevet 7. september 2019 Men er det faktisk mulig å ha schizofreni og likevel fremstå som helt normal for omgivelsene? Hvis jeg hadde fortalt familien min om den nye diagnosen min, så hadde de fått sjokk. Og en ting til - jeg har veldig god innsikt. Jeg forstår veldig godt at jeg har tanker og meninger som for andre vil virke underlige, så derfor snakker jeg jo ikke om det med folk. Selv om jeg inni meg vet hva som er sant, så går jeg jo ikke å sprer det til omverden. Jeg lar andre mennesker leve i fred i den illusjonen som er deres verden, også later jeg som at jeg også bare ser denne illusjonen. Kan jeg virkelig ha schizofreni når jeg har såpass innsikt? Anonymkode: 927aa...2da 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. september 2019 Skrevet 8. september 2019 @kupton Håper du får svar fra Kupton, dette lurer jeg også på. Anonymkode: fcb6f...0bd 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.