AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 Skrevet 24. september 2019 Interessant artikkel https://www.nettavisen.no/nyheter/tvang-opprettholder-et-saerdeles-undertrykkende-og-primitivt-behandlingsregime-som-vi-vil-komme-til-livs/3423849914.html Anonymkode: 0b67f...f84 0 Siter
Gjest jensemann Skrevet 24. september 2019 Skrevet 24. september 2019 Ja, interessant på den måten at det finnes utenforstående og uforstående idioter som vil tvangen til livs. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 24. september 2019 Skrevet 24. september 2019 Når det er fare for liv og helse er jeg for tvang,men en psykotisk person trenger ikke være til fare for seg selv eller andre. 0 Siter
Glitter Skrevet 24. september 2019 Skrevet 24. september 2019 Jeg er i hvert fall på en måte takknemlig for alle gangene jeg har blitt tvangsinnlagt. Har også forståelse for hvorfor jeg har blitt beltelagt et par ganger. Det hadde jo ikke akkurat gått bra hvis jeg ikke hadde blitt tvangsinnlagt. Selv om jeg ikke har vært enig i situasjonen. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 24. september 2019 Skrevet 24. september 2019 5 minutter siden, Glitter skrev: Jeg er i hvert fall på en måte takknemlig for alle gangene jeg har blitt tvangsinnlagt. Har også forståelse for hvorfor jeg har blitt beltelagt et par ganger. Det hadde jo ikke akkurat gått bra hvis jeg ikke hadde blitt tvangsinnlagt. Selv om jeg ikke har vært enig i situasjonen. Jeg så i journalen at jeg hadde sagt at det var best at jeg ble tvangsmedisinert fordi var så ambivalent, dette var i 2017 og sykepleieren var ikke enig i det. De er vel ikke akkurat vant med at folk ber om det selv,de som jeg har vært hos er veldig imot tvang. Det skal mye til, f.eks å gå naken rundt ute i gaten eller sitte med sølvpapir på hodet. Jeg har nok aldri vært ekstrem, bare dårlig. Hvorfor ble du tvangsinnlagt? 0 Siter
Glitter Skrevet 24. september 2019 Skrevet 24. september 2019 15 minutter siden, stjernestøv skrev: Jeg så i journalen at jeg hadde sagt at det var best at jeg ble tvangsmedisinert fordi var så ambivalent, dette var i 2017 og sykepleieren var ikke enig i det. De er vel ikke akkurat vant med at folk ber om det selv,de som jeg har vært hos er veldig imot tvang. Det skal mye til, f.eks å gå naken rundt ute i gaten eller sitte med sølvpapir på hodet. Jeg har nok aldri vært ekstrem, bare dårlig. Hvorfor ble du tvangsinnlagt? Ja det er litt ulikt her og der hvor lett man blir tvangsinnlagt. Jeg har vært tvangsinnlagt på grunn av suicidalitet, "mental breakdown" i ruset tilstand, og i tvungen rusbehandling etter at bekymringsmeldinger hadde haglet inn fra sykehus, politi, nabo og familie. Har også vært veldig lenge på frivillig tvang. Perioder hvor jeg skader meg selv alvorlig hvis jeg ikke er innlagt. Er over ett år siden sist jeg ble tvunget da jeg har lagt meg inn frivillig når det har vært behov. Før jeg har blitt så dårlig at jeg ikke vil ha hjelp og det blir tvang. Har vært i rusutløst psykose også, men da ble jeg ivaretatt av mine daværende rusvenner. 😛 0 Siter
stjernestøv Skrevet 24. september 2019 Skrevet 24. september 2019 2 minutter siden, Glitter skrev: Ja det er litt ulikt her og der hvor lett man blir tvangsinnlagt. Jeg har vært tvangsinnlagt på grunn av suicidalitet, "mental breakdown" i ruset tilstand, og i tvungen rusbehandling etter at bekymringsmeldinger hadde haglet inn fra sykehus, politi, nabo og familie. Har også vært veldig lenge på frivillig tvang. Perioder hvor jeg skader meg selv alvorlig hvis jeg ikke er innlagt. Er over ett år siden sist jeg ble tvunget da jeg har lagt meg inn frivillig når det har vært behov. Før jeg har blitt så dårlig at jeg ikke vil ha hjelp og det blir tvang. Har vært i rusutløst psykose også, men da ble jeg ivaretatt av mine daværende rusvenner. 😛 Ok. Det hørtes jo mer alvorlig ut ja,når jeg var ung sniffet jeg og røykte hasj. Lurer jo på om det har gjort noe med hjernen/psyken, og på den tiden også så jeg og hørte ting. Skulle jo i grunn ønsket noen tok grep da, men jeg fikk ture på og ble sett på som gal. Utekontakten prøvde vel,de fikk meg til psykolog også. Da hadde jeg alt vært hos en psykolog som mente jeg hadde psykotiske symptomer, så jeg tenker noen ganger at rusen har ødelagt meg. Føler du det? At rusen har gjort noe med psyken? Og ja rusvenner er flinke til å ta vare på hverandre 0 Siter
Glitter Skrevet 24. september 2019 Skrevet 24. september 2019 2 minutter siden, stjernestøv skrev: Ok. Det hørtes jo mer alvorlig ut ja,når jeg var ung sniffet jeg og røykte hasj. Lurer jo på om det har gjort noe med hjernen/psyken, og på den tiden også så jeg og hørte ting. Skulle jo i grunn ønsket noen tok grep da, men jeg fikk ture på og ble sett på som gal. Utekontakten prøvde vel,de fikk meg til psykolog også. Da hadde jeg alt vært hos en psykolog som mente jeg hadde psykotiske symptomer, så jeg tenker noen ganger at rusen har ødelagt meg. Føler du det? At rusen har gjort noe med psyken? Og ja rusvenner er flinke til å ta vare på hverandre Ja det var ganske ille. Var stadig vekk i kontakt med politiet eller innlagt på grunn av overdoser. Havnet i forhold med en psykopat som banket meg og som ble pågrepet tre ganger hos meg. Totalt sett ble det vurdert at jeg hadde et livsfarlig og ukritisk rusbruk så da ble jeg tvangsinnlagt. Jeg vet ikke hva rusen kan ha gjort nå når jeg har den mer på avstand. Jeg ble alvorlig psykisk syk før jeg begynte å ruse meg og er mer stabil nå enn på tre år, så er usikker på om rusen har ødelagt psyken min. Men jeg har fått nedsatt korttidshukommelse på grunn av oksygenmangel og respirasjonssvikt ved overdoser og jeg sliter ofte med å finne ordene. Tror ikke jeg var slik før. Rusen har nå vært ødeleggende på livet mitt generelt. Om ikke akkurat på psyken min. Så klart den fucket psyken min opp verre enn den var i utgangspunktet da jeg holdt på, men nå har jeg med unntak av et par sprekker vært rusfri i ett år. Da har det rettet på seg. Jeg var svært psykisk ustabil da jeg kom inn i rusbehandling. Og sneversynt, dårlig selvinnsikt osv. Jeg tenker at hvis du ruset deg en del da du var ung så kan det absolutt ha skadet deg siden hjernen ikke var ferdig utviklet, men det er jo ikke godt å vite. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 24. september 2019 Skrevet 24. september 2019 8 minutter siden, Glitter skrev: Ja det var ganske ille. Var stadig vekk i kontakt med politiet eller innlagt på grunn av overdoser. Havnet i forhold med en psykopat som banket meg og som ble pågrepet tre ganger hos meg. Totalt sett ble det vurdert at jeg hadde et livsfarlig og ukritisk rusbruk så da ble jeg tvangsinnlagt. Jeg vet ikke hva rusen kan ha gjort nå når jeg har den mer på avstand. Jeg ble alvorlig psykisk syk før jeg begynte å ruse meg og er mer stabil nå enn på tre år, så er usikker på om rusen har ødelagt psyken min. Men jeg har fått nedsatt korttidshukommelse på grunn av oksygenmangel og respirasjonssvikt ved overdoser og jeg sliter ofte med å finne ordene. Tror ikke jeg var slik før. Rusen har nå vært ødeleggende på livet mitt generelt. Om ikke akkurat på psyken min. Så klart den fucket psyken min opp verre enn den var i utgangspunktet da jeg holdt på, men nå har jeg med unntak av et par sprekker vært rusfri i ett år. Da har det rettet på seg. Jeg var svært psykisk ustabil da jeg kom inn i rusbehandling. Og sneversynt, dårlig selvinnsikt osv. Jeg tenker at hvis du ruset deg en del da du var ung så kan det absolutt ha skadet deg siden hjernen ikke var ferdig utviklet, men det er jo ikke godt å vite. Ok. Dette hørtes jo ikke bra ut nei,du har hatt et tøft liv du. Trist at du havnet i forhold med en psykopat som banket deg opp, du hadde visst nok problemer fra før. Var nok syk før jeg begynte å ruse meg jeg også,men etter all rusen forsvant hukommelsen på en måte. Tror det må være pga rusen og det dreper jo hjerneceller, og Dr.Phil sier hjernen stopper å utvikle seg fra alderen man begynner med rus. Jeg var 14 år da jeg begynte og holdt på til jeg var 19 år. Etter det ble det kun alkohol. Jeg er glad du får hjelp ihvertfall,jeg var heldig å traff en snill fyr da jeg var 19 år og da sluttet jeg å ruse meg. Han tolererte det ikke. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. september 2019 Skrevet 24. september 2019 22 minutter siden, stjernestøv skrev: Ok. Dette hørtes jo ikke bra ut nei,du har hatt et tøft liv du. Trist at du havnet i forhold med en psykopat som banket deg opp, du hadde visst nok problemer fra før. Var nok syk før jeg begynte å ruse meg jeg også,men etter all rusen forsvant hukommelsen på en måte. Tror det må være pga rusen og det dreper jo hjerneceller, og Dr.Phil sier hjernen stopper å utvikle seg fra alderen man begynner med rus. Jeg var 14 år da jeg begynte og holdt på til jeg var 19 år. Etter det ble det kun alkohol. Jeg er glad du får hjelp ihvertfall,jeg var heldig å traff en snill fyr da jeg var 19 år og da sluttet jeg å ruse meg. Han tolererte det ikke. Ja om det ikke stopper opp så påvirkes det i hvert fall negativt å begynne med rus når man er så ung som du var. Så fint du fant en snill mann som gav deg motivasjon til å slutte. Har du det bra nå? Anonymkode: ed353...ff6 0 Siter
stjernestøv Skrevet 24. september 2019 Skrevet 24. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja om det ikke stopper opp så påvirkes det i hvert fall negativt å begynne med rus når man er så ung som du var. Så fint du fant en snill mann som gav deg motivasjon til å slutte. Har du det bra nå? Anonymkode: ed353...ff6 Ja det var nok ikke bra for hjernen og sikkert ikke kroppen heller. Ja han bestemte at jeg skulle slutte Vi stiftet familie ganske fort, og ryktene gikk jo om meg. Tror ikke det er rykter om meg nå,bortsett fra at jeg sliter med nervene. Jo det går litt opp og ned, har insett at jeg aldri blir helt bra. Får leve med skavankene mine og gjøre det beste ut av det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 Skrevet 25. september 2019 18 timer siden, jensemann skrev: Ja, interessant på den måten at det finnes utenforstående og uforstående idioter som vil tvangen til livs. Det er ingen idioter som vil tvang til livs. Bruk av tvang er ikke alltid godt nok gjennomtenkt og kan føre til varige skader. Det er idiotisk å glorifisere tvang som noe som psykiatrisk helsepersonell har full kontroll på. Anonymkode: 0b67f...f84 1 Siter
Gjest jensemann Skrevet 25. september 2019 Skrevet 25. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen idioter som vil tvang til livs. Bruk av tvang er ikke alltid godt nok gjennomtenkt og kan føre til varige skader. Det er idiotisk å glorifisere tvang som noe som psykiatrisk helsepersonell har full kontroll på. Anonymkode: 0b67f...f84 Det er forskjell på null tvang og tvang ved behov. Det er det jeg mente. Ingen glorifisering av tvang. Mener det er idiotisk om all tvang skal bli ulovlig. Det må være et bra tiltak ved behov. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 Skrevet 25. september 2019 36 minutter siden, jensemann skrev: Det er forskjell på null tvang og tvang ved behov. Det er det jeg mente. Ingen glorifisering av tvang. Mener det er idiotisk om all tvang skal bli ulovlig. Det må være et bra tiltak ved behov. Det er mye unødvendig tvang og mangel på respekt i psykiatrien. Hva er tvang ved behov? Det spørsmålet tror jeg mange må stille seg. Anonymkode: 0b67f...f84 0 Siter
stjernestøv Skrevet 25. september 2019 Skrevet 25. september 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye unødvendig tvang og mangel på respekt i psykiatrien. Hva er tvang ved behov? Det spørsmålet tror jeg mange må stille seg. Anonymkode: 0b67f...f84 Det er nok mye unødvendig tvang ja,kjenner to som ble tvangsinnlagt og tvangsmedisinert og jeg kan ikke skjønne hvorfor. Begge har bp,mulig det var psykose med mani. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 Skrevet 25. september 2019 Grovt sett så er det to grupper som blir tvangsinnlagt i psykiatrien den ene er de maniske og psykotiske. Den første gruppa Vil helst være i fred og gjøre sine maniske og psykotiske ting. Den andre gruppa er de som har en type personlighetsforstyrrelse,der de utagerer, truer med selvmord og lager så mye styr rund dem selv at psykiatrien eller legevakt ikke har noe annet valg enn å legge dem inn på tvang. Dette er og den gruppa som fortsetter å lage bråk etter at de er innlagt for å få seg utskrevet igjen.Denne gruppa pasienter burde ikke vært innlagt på tvang ,men hva annet kan en gjøre med folk som truer med selvmord. Anonymkode: 11d79...488 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 Skrevet 25. september 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye unødvendig tvang og mangel på respekt i psykiatrien. Hva er tvang ved behov? Det spørsmålet tror jeg mange må stille seg. Anonymkode: 0b67f...f84 Tvang ved behov: - Rabiate psykosepasienter som er til fare for seg selv og andre, både med og uten samtykkekompetanse. - Rabiate, utagerende selvmordskandidater som i umiddelbar fremtid antas å komme til å skade seg selv eller andre, til tross for samtykkekompetanse. - Anorektikere som står i fare for å bli alvorlig skadet, eller dø. Til tross for samtykkekompetanse. - Alkoholikere / rusmisbrukere. Til tross for samtykkekompetanse. - *Syke samlere* -de som har det veldig uryddig og skittent hjemme, som mangler selvhygiene, og som har store mengder søppel og drit hjemme hos seg. -Barneovergripere og dyreplagere. De som plager og vanskjøtter barna sine og / eller dyrene sine. Tvangsfjerning av barna og dyrene og settes i fengsel. (Fengsel er også tvang). Og mye mer. Kort sagt: Tvang bør brukes på dem som står i fare for å ødelegge seg selv eller andre, eller står i fare for å ta sine eller andres liv. Samtykkekompetanse bør vrakes. All tvang behøver ikke å skje gjennom helsevesenet, men også gjennom politi og barnevern. Anonymkode: d2a19...2d6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 Skrevet 25. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grovt sett så er det to grupper som blir tvangsinnlagt i psykiatrien den ene er de maniske og psykotiske. Den første gruppa Vil helst være i fred og gjøre sine maniske og psykotiske ting. Den andre gruppa er de som har en type personlighetsforstyrrelse,der de utagerer, truer med selvmord og lager så mye styr rund dem selv at psykiatrien eller legevakt ikke har noe annet valg enn å legge dem inn på tvang. Dette er og den gruppa som fortsetter å lage bråk etter at de er innlagt for å få seg utskrevet igjen.Denne gruppa pasienter burde ikke vært innlagt på tvang ,men hva annet kan en gjøre med folk som truer med selvmord. Anonymkode: 11d79...488 Det er mulig å snakke med folk før de blir tvangsinnlagt. Å hive mennesker inn på en psykiatrisk avdeling er grov krenkelse. Personalet på avdelingene kjefter og smeller rundt seg og skriver siden i journalene at pasientene er utagerende fordi de svarer tilbake. Det finnes mange inkompetente personer rundt om kring. Anonymkode: 0b67f...f84 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 Skrevet 25. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kort sagt: Tvang bør brukes på dem som står i fare for å ødelegge seg selv eller andre, eller står i fare for å ta sine eller andres liv. Samtykkekompetanse bør vrakes. All tvang behøver ikke å skje gjennom helsevesenet, men også gjennom politi og barnevern. Hvem er det som vurderer her? Inkompetente mennesker som ikke har respekt for andre mennesker. Anonymkode: 0b67f...f84 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september 2019 Skrevet 25. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvem er det som vurderer her? Inkompetente mennesker som ikke har respekt for andre mennesker. Anonymkode: 0b67f...f84 De som vurderer er kompetente personer innen helsevesen, politi, barnevern, og andre. Man kan ikke ha et samfunn som er farlig å leve i. Anonymkode: d2a19...2d6 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.