Gå til innhold

Hva ville du tenkt, NHD?


Villanda

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har ingen anelse om kupton og hvorvidt han har mindre eller mer erfaring og kunnskaper enn NHD.  Hvis dolere er fornøyd med sin kupton er det bra, men det er noe spesielt hvis alle er enige og tåler ikke diskusjon rundt en som gir råd som anonym

Anonymkode: 9b5bf...adf

Fordi vi alle vet hvem kupton er?

Anonymkode: 6433a...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var interessant😀.  Kan du fortelle noe om resultatene.

Anonymkode: 9b5bf...adf

Ja, har skrevet en forskningsartikkel:

Har "forsket" på dette med ulik praksis (ikke yrkes-, men skoleskadd): Min egen lille  uformelle og useriøse pilotstudie om psykiateres holdning til dosering av Lamictal: Jeg var ganske driftig (eller hypomant ukritisk) og sendte spørsmål til mange, men svarprosenten var heller lav, så resultatet er nok lite  representativt. Av de som svarte,
var det to som styrer etter serumkonsentrasjon sammen med
effekt/bieffekter og to som holder seg innenfor doser oppgitt i felleskatalogen. Videre foretok jeg et skjult (hvor er
forskningsetikken?) kvalitativt semistrukturert intervju om bakgrunnen for en av respondentenes syn på saken. Det som  ble oppgitt var da at det står i felleskatalogen, og det står i felleskatalogen fordi det er
det forskningen sier. Det kom også fram at en respondent med motsatt syn hadde fått kjeft for å ha utlevert sitt syn fordi det angivelig bare var noe han hadde hørt på en kongress. Konklusjon: Resultatet støtter mitt syn om at dette er et felt hvor de lærde strides (ganske boktavelig talt, kjefter på hverandre) og at doseringen en får er tilfeldig utfra
hvilken behandler en får tildelt. For sikker evidens er det imidlertid nødvendig med studier av større skala (som ikke kommer til å bli utført fordi Lamictal er et gammelt preparat og lite lønnsomt å forske på har
 jeg hørt).
 

Ps: Jeg har gitt meg med dette, bortsett fra en mail for noen uker siden hvor jeg sendte dette til en psykiater som skulle forelese 🙈. Han takka for interessant notat, og oppgav å ha ca samme syn som Malt. Tror begge er bra alder på.

Dette er bare tull da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Villanda skrev:

Velferdsteknologi. Kanskje en multidosedispenser som sier: "Du har allerede tatt din morgenmedisin", eller som nekter å gi fra seg mer enn én dose morgen/formiddag og én på kveld.  

 

Det finnes en dosett som heter Pilly. Denne har en alarm i seg som piper helt til du fysisk tar ut medisinen ut av dosetten. Det er heller ikke mulig å ta ut flere doser av dosetten enn den aktuelle dosen som alarmen går for om jeg har forstått det riktig. Dosetten låses fysisk med nøkkel slik at medisinene ikke er tilgjengelig for pasienten, så den er trygg i så måte for f.eks. pasienter som kan ta doser flere ganger om dagen fordi de glemmer det pga. alderdom, dements, psykose, epilepsi, dissosiasjon o.l. Den kan også kobles opp mot kommunens alarmsentral som ringer opp pasienten dersom han eller hun ikke tar medisinen innen det har gått 20 minutter. Det er samme enhet i kommunen som betjener trygghetsalarmer. I hvert fall er det det her i Bergen kommune. Jeg ble tilbudt en slik Pilly-dosett, men takket høflig nei da jeg ikke ønsket en slik overvåking av eget hjem. Jeg klarer meg (inntil videre) med alarmer på mobiltelefonen, men det er et fint tilbud for de som trenger det.

Her er en artikkel: https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/publikasjoner/301/9887/article-153093

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Det finnes en dosett som heter Pilly. Denne har en alarm i seg som piper helt til du fysisk tar ut medisinen ut av dosetten. Det er heller ikke mulig å ta ut flere doser av dosetten enn den aktuelle dosen som alarmen går for om jeg har forstått det riktig. Dosetten låses fysisk med nøkkel slik at medisinene ikke er tilgjengelig for pasienten, så den er trygg i så måte for f.eks. pasienter som kan ta doser flere ganger om dagen fordi de glemmer det pga. alderdom, dements, psykose, epilepsi, dissosiasjon o.l. Den kan også kobles opp mot kommunens alarmsentral som ringer opp pasienten dersom han eller hun ikke tar medisinen innen det har gått 20 minutter. Det er samme enhet i kommunen som betjener trygghetsalarmer. I hvert fall er det det her i Bergen kommune. Jeg ble tilbudt en slik Pilly-dosett, men takket høflig nei da jeg ikke ønsket en slik overvåking av eget hjem. Jeg klarer meg (inntil videre) med alarmer på mobiltelefonen, men det er et fint tilbud for de som trenger det.

Her er en artikkel: https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/publikasjoner/301/9887/article-153093

Enig,  det er et fint tilbud.  Vil også greie meg selv. Har det efentlug bra inne å ta morgen og kveld. Den Lamictalen midt på dagen, blir tatt til litt ulikt btidspunkt,  men bedre enn å bare fordele det på to doser. Om jeg ikke hadde foreslått det selv, hadde jeg tatt bare to ganger (som gir veldig ujevn konsentasjon for meg da jeg metaboliserer hurtig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...