Gå til innhold

Fjerne polypp nedentil - vondt?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Så var det min tur, venter nå på time hos gynekolog for å få fjernet en polypp på livmorhalsen, ble oppdaget i dag. Jeg finnes ikke redd for at den er ondartet eller noe slikt, men selvfølgelig googlet jeg og måten den fjernes på hørtes ikke helt godt ut...! Noen her som har erfaring? Bedøvelse? Antar det går rimelig kjapt, det er jo ikke store saken, men blir det blødninger etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ikke noe erfaringer her heller,men jeg hadde polypper som forsvant av seg selv. Men masse lykke til ❤️ 

Legen ville ha den fjernet, jeg har ikke merket noe som helst, ingen uvanlige blødnigner eller noe, men fjern den gjerne for min del. :) Har ikke anelse om hvor lenge jeg må vente på time eller hvilket sykehus jeg må på engang, det er ett på hjemstedet mitt og St. Olavs i Trondheim, håper jeg havner på det nærmeste, det er i gangavstand hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Legen ville ha den fjernet, jeg har ikke merket noe som helst, ingen uvanlige blødnigner eller noe, men fjern den gjerne for min del. :) Har ikke anelse om hvor lenge jeg må vente på time eller hvilket sykehus jeg må på engang, det er ett på hjemstedet mitt og St. Olavs i Trondheim, håper jeg havner på det nærmeste, det er i gangavstand hjemmefra.

Ok da er det jo greit å få det fjernet,jeg var så ung når jeg hadde det så mulig det var derfor de ikke opererte det bort. Men når gynykologen så de var borte sa han "Har du vært operert du"? Og det hadde jeg jo ikke. Håper du får gjort det på det nærmeste sykehuset, er litt stress å måtte reise også. 

Jeg tenker på å gå å ta celleprøve, har tenkt på det lenge nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
51 minutter siden, Lillemus skrev:

Så var det min tur, venter nå på time hos gynekolog for å få fjernet en polypp på livmorhalsen, ble oppdaget i dag. Jeg finnes ikke redd for at den er ondartet eller noe slikt, men selvfølgelig googlet jeg og måten den fjernes på hørtes ikke helt godt ut...! Noen her som har erfaring? Bedøvelse? Antar det går rimelig kjapt, det er jo ikke store saken, men blir det blødninger etterpå?

Nei, det skjer i narkose. 

Litt trøtt etter narkosen samme dag. Fullt oppegående neste dag. 

Ingen smerter. Ingen ting å gru seg til. Jeg fjernet flere samme dag pluss en muskelknute.

Jeg hadde litt blødninger. Veldig lite.

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Nei, det skjer i narkose. 

Litt trøtt etter narkosen samme dag. Fullt oppegående neste dag. 

Ingen smerter. Ingen ting å gru seg til. Jeg fjernet flere samme dag pluss en muskelknute.

 

Narkose? Kanskje like greit, jeg skal fjerne en fettkul nedetil med det samme. Jaja. Ved tidligere inngrep i narkose nedentil har jeg blitt så innmari kvalm etterpå, håper de har bedre narkoser i dag enn for 20 år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

rettelse. Jeg var fullt oppegånde samme dagen også, men litt trøtt bare.

Du fikk dra hjem samme dag? Høres bra ut - ikke noe stas å ligge over på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lillemus skrev:

Ved tidligere inngrep i narkose nedentil har jeg blitt så innmari kvalm etterpå, håper de har bedre narkoser i dag enn for 20 år siden..

Det kan jeg garantere. Man er "borte" bare akkurat så lenge det er nødvendig og har færre plager etterpå enn det som var standard tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

Det kan jeg garantere. Man er "borte" bare akkurat så lenge det er nødvendig og har færre plager etterpå enn det som var standard tidligere.

Høres veldig bra ut, var en sykepleier som den gangen sa at det var vanlig at man ble dårligere av narkosen ved inngrep nedetil enn andre inngrep. Ikke vet jeg, men på meg har det stemt veldig... Men det skjer jo mye på nesten 20 år da, det er vel 16,5 år siden siste inngrep i narkose nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 timer siden, Lillemus skrev:

Du fikk dra hjem samme dag? Høres bra ut - ikke noe stas å ligge over på sykehus.

Jeg satt på t- banen da jeg svarte deg og nå skal jeg utdype litt mer.

Da jeg våknet av narkosen, spurte en sykepleier om jeg trengte smertestillende. Det svarte jeg nei til. Så gikk det ca 10-15 minutter og jeg fikk mer og mer vondt i magen. Da spurte jeg om å få smertestillende likevel. Disse gjorde meg nok ekstra trøtt i tillegg til narkosen. Jeg sovnet. Våknet , sovnet , våknet og sovnet. Ble trillet tilbake til rommet. Spiste mat og sovnet igjen. Ble værende på sykehuset litt lenger enn hva som var meningen  tror jeg fordi jeg sov så mye. 

Kjæresten kom for å hente meg. 

Han fortalte meg etterpå at han synes jeg så dau ut da han kom inn og ble lettet da jeg åpnet øynene. 😀 Jeg husker at jeg på et tidspunkt spurte om han kunne gå seg en tur, slik at jeg fikk sove litt til. 

Etter hvert dro vi hjem. Da jeg fikk sett meg i speilet, skjønte jeg hvorfor han lurte på om jeg levde :)

Hadde ingen smerter lenger. Om kvelden føltes det bare som at jeg hadde tatt et glass rødvin. 

Neste dag hadde jeg fått tilbake fargen i ansiktet og levde som normalt. Følte meg litt slapp bare. 

Dagen etter der igjen gikk jeg over ei mil på tur i marka. Da var det søndag.

Mandag var jeg tilbake på jobb. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg satt på t- banen da jeg svarte deg og nå skal jeg utdype litt mer.

Da jeg våknet av narkosen, spurte en sykepleier om jeg trengte smertestillende. Det svarte jeg nei til. Så gikk det ca 10-15 minutter og jeg fikk mer og mer vondt i magen. Da spurte jeg om å få smertestillende likevel. Disse gjorde meg nok ekstra trøtt i tillegg til narkosen. Jeg sovnet. Våknet , sovnet , våknet og sovnet. Ble trillet tilbake til rommet. Spiste mat og sovnet igjen. Ble værende på sykehuset litt lenger enn hva som var meningen  tror jeg fordi jeg sov så mye. 

Kjæresten kom for å hente meg. 

Han fortalte meg etterpå at han synes jeg så dau ut da han kom inn og ble lettet da jeg åpnet øynene. 😀 Jeg husker at jeg på et tidspunkt spurte om han kunne gå seg en tur, slik at jeg fikk sove litt til. 

Etter hvert dro vi hjem. Da jeg fikk sett meg i speilet, skjønte jeg hvorfor han lurte på om jeg levde :)

Hadde ingen smerter lenger. Om kvelden føltes det bare som at jeg hadde tatt et glass rødvin. 

Neste dag hadde jeg fått tilbake fargen i ansiktet og levde som normalt. Følte meg litt slapp bare. 

Dagen etter der igjen gikk jeg over ei mil på tur i marka. Da var det søndag.

Mandag var jeg tilbake på jobb. 

 

 

Takk! Da er jeg litt mer forberedt på hva som kommer til å skje. Kommer vel også til å ha et par sting midt i godsakene ettersom det er noe mer som skal fjernes (utvendig). Jaja, håper det går ganske raskt å få time da. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

På 25.9.2019 den 16.38, Nicklusheletida skrev:

Nei, det skjer i narkose. 

Litt trøtt etter narkosen samme dag. Fullt oppegående neste dag. 

Ingen smerter. Ingen ting å gru seg til. Jeg fjernet flere samme dag pluss en muskelknute.

Jeg hadde litt blødninger. Veldig lite.

Da er polyppen borte, i lokalbedøvelse, ingen narkose, du fikk nok det pga at du også fjernet en muskelknute tenker jeg. Gikk raskt og greit, men blør en del nå like etter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lillemus skrev:

Da er polyppen borte, i lokalbedøvelse, ingen narkose, du fikk nok det pga at du også fjernet en muskelknute tenker jeg. Gikk raskt og greit, men blør en del nå like etter da.

Så bra, jeg blir så glad for å høre når ting går bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 minutter siden, Lillemus skrev:

Da er polyppen borte, i lokalbedøvelse, ingen narkose, du fikk nok det pga at du også fjernet en muskelknute tenker jeg. Gikk raskt og greit, men blør en del nå like etter da.

Så bra. Godt å være ferdig med det 🙂

Jeg er egentlig ikke ferdig enda jeg. Jeg fjernet flere polypper og en muskeknute. Legen på sykehuset sa at alt så fint ut. Fikk brev i posten også. Ikke noe kreft. 

Til tross for dette ringte gynekologen meg og ville ha meg inn på nytt fordi hun mente at de hadde rotet vekk celleprøven. 

På dette tidspunktet hadde jeg egentlig fått nok, men møtte opp irritert og tok  ny celleprøve.

Nå trodde jeg at jeg i hvert fall var ferdig, men neida historien endte ikke der. 

Jeg hadde ingen celleforandringer, men gynelogen ringte meg mens jeg var i Italia i høst og sa at jeg har fortykket slimhinne. Hun ga meg da ny time for hun mente at behandlingen for dette var hormonspiral. Selv hadde jeg ønske om å begynne på østrogentabletter, men det får jeg ikke lov til. 

Jeg ble ganske forfjamset, men sa ja til timen for å sette inn hormonspiral. 

Etterpå begynte jeg å tenke. Skal jeg begynne med prevensjon nå i en alder av 53 år ? 

Nei, det vil jeg ikke. Kjente at jeg ble forbannet og  avlyste timen. Jeg stoler ikke helt på denne gynekologen lenger. Er redd hun finner på ting for å tjene penger. 

Jeg kom inn frisk, men ble « syk» etter å ha vært hos henne. 

Har bestemt meg for å forholde meg til at jeg ikke har kreft, ingen celleforandringer og gi f... i fortykket slimhinne. 

Så får jeg heller finne meg en ny gynekolog å gå til om et par år. Jeg synes det er helt håpløst å foreslå prevensjon i min alder. Riktignok har jeg hatt menstruasjon 3 ganger i år. Siste gang senest i september, men gravid har ikke evne til å bli lenger . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
18 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Så bra. Godt å være ferdig med det 🙂

Jeg er egentlig ikke ferdig enda jeg. Jeg fjernet flere polypper og en muskeknute. Legen på sykehuset sa at alt så fint ut. Fikk brev i posten også. Ikke noe kreft. 

Til tross for dette ringte gynekologen meg og ville ha meg inn på nytt fordi hun mente at de hadde rotet vekk celleprøven. 

På dette tidspunktet hadde jeg egentlig fått nok, men møtte opp irritert og tok  ny celleprøve.

Nå trodde jeg at jeg i hvert fall var ferdig, men neida historien endte ikke der. 

Jeg hadde ingen celleforandringer, men gynelogen ringte meg mens jeg var i Italia i høst og sa at jeg har fortykket slimhinne. Hun ga meg da ny time for hun mente at behandlingen for dette var hormonspiral. Selv hadde jeg ønske om å begynne på østrogentabletter, men det får jeg ikke lov til. 

Jeg ble ganske forfjamset, men sa ja til timen for å sette inn hormonspiral. 

Etterpå begynte jeg å tenke. Skal jeg begynne med prevensjon nå i en alder av 53 år ? 

Nei, det vil jeg ikke. Kjente at jeg ble forbannet og  avlyste timen. Jeg stoler ikke helt på denne gynekologen lenger. Er redd hun finner på ting for å tjene penger. 

Jeg kom inn frisk, men ble « syk» etter å ha vært hos henne. 

Har bestemt meg for å forholde meg til at jeg ikke har kreft, ingen celleforandringer og gi f... i fortykket slimhinne. 

Så får jeg heller finne meg en ny gynekolog å gå til om et par år. Jeg synes det er helt håpløst å foreslå prevensjon i min alder. Riktignok har jeg hatt menstruasjon 3 ganger i år. Siste gang senest i september, men gravid har ikke evne til å bli lenger . 

 

For et sammentreff. Og akkurat nå fant jeg ut at jeg har fått menstruasjon igjen. Rart jeg ikke blir ferdig med dette snart. Jeg er jo gammel nå 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Ja bittelitt :)

Ok. Jeg bør jo endel,legen sa jeg blødde lett. Håper det går an å tyde resultatet av celleprøven,gikk ikke det sist pga blod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...