Gå til innhold

Fjerne polypp nedentil - vondt?


Lillemus

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Må bare legge til noe her. 

Det var aldri snakk om å begynne med østrogentabletter alene. 

Aller forste gang jeg var hos henne, snakket hun om østrogentabletter i kombinasjon med gestagen. Det var noe jeg ønsket selv. Dette skulle beskytte mot nettopp livmorhalskreft iflg henne.

Allerede under første GU hos henne, nevnte hun at jeg hadde fortykket livmorslimme og at det kunne se ut som at jeg hadde en polypp som mest sannsynlig var ufarlig. Det ble samtidig tatt en celleprøve første gangen. Samt henvisning til operasjon.

Hun ville vente med å gi meg hormonbehandling til etter operasjonen og det var greit nok. Det forsto jeg. 

Så tok jeg operasjonen. Det viste seg at det var flere små polypper og en muskelknute. Disse var ufarlige. Svarene jeg fikk i posten sa også at jeg ikke hadde kreft.

Da tenkte jeg at jeg var klar for å begynne med hormonbehandling. 

Men nei, da ringer hun og sier at jeg må ta en ny celleprøve, fordi den første hadde de rotet bort.

Jeg svarte at jeg allerede hadde tatt operasjon og fått svar om at jeg ikke hadde kreft.

Da svarte hun at jeg måtte ta ny celleprøve likevel, fordi hun tok en annen prøve enn det sykehuset tok. 

Javel ? Så troppet jeg opp og tok en.ny prøve da. Hun sa da at så fort hun hadde fått svar på den, skulle hun sende meg eletronisk resept på østrogen og gestagen, så jeg skulle slippe å dra dit flere ganger. 

Så gikk det noen uker. Hørte ingen ting fra henne. 

Jeg ringte opp og resepsjonsdamen skulle få gynekologen ringe meg opp. 

Etter flere dager ( mens jeg var på høstferie ) ringte hun plutselig og sa at hun hadde fått svar og at jeg hadde fortykket slimhinne, men ingen celleforandringer. 

Dermed ville hun ikke gi meg østrogentabletter og gestagen likevel pga av denne slimhinna. Hun ville gi meg horminspiral. 

Hvorfor kunne hun ikke si det allerede første gangen jeg var hos henne, når hun ALLEREDE DA sa at jeg hadde fortykket slimhinne ?

Det er jo bare rot og tull med henne og masse vingling. Dette i tillegg til at hun er stum som er østers og ikke er i stand til å svare på spørsmål som en må forvente at en gynekolog skal greie å svare på, gjør at jeg ikke akkurat får så mye tillit til henne. 

Skulle jeg ha fortsatt hos henne nå, kunne jeg ha risikert at jeg aldri ble ferdig. 

Men jeg skal vurdere i bestille time til en annen gynekolog. Jeg må det minste ha en som er villig til å kommunisere 🙂

Hun her er litt sånn : Bare gjør som jeg sier, ikke still meg spørsmål. 

 

Bare en liten ting: Viktig å skille mellom livmorhalskreft og livmorkreft. Det er livmorkreft som er relevant i denne diskusjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
1 time siden, frosken skrev:

Bare en liten ting: Viktig å skille mellom livmorhalskreft og livmorkreft. Det er livmorkreft som er relevant i denne diskusjonen. 

Ja, her skrev jeg feil. Mente livmorkreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Nicklusheletida
På ‎14‎.‎11‎.‎2019 den 22.14, frosken skrev:

Så vidt jeg vet, så er fortykket slimhinne assosiert med økt forekomst av livmorkreft. Hormonspiral ser ut til å forebygge. Jeg synes du bør få en second opinion siden du ikke stoler på gynekologen, jeg hadde ikke tatt sjansen på å ignorere rådet siden det ser ut som om det er anbefalt hormonspiral i din situasjon. 

Jeg måtte bare lete frem denne tråden, for det viste seg det at jeg ikke stolte på gynekologen var helt berettiget. Jeg var hos ny gynekolog nå i dag  på det samme stedet. Det var en helt annen opplevelse. For det første : Det var mulig å kommunisere med henne. Det i seg selv er tillitvekkende. For det andre kom hun frem til helt andre resultater.

I dag har jeg tynn slimhinne som viste at det ikke er så lenge siden jeg var ferdig med menstruasjonen og det stemmer jo. 

Hun forklarte at man kan få tykk slimhinne før menstruasjon og tynn slimhinne etter menstruasjon og jeg har fortsatt menstruasjon (riktignok ikke regelmessig lenger), men dette er grunnen til variasjonen. 

Hormonspiral var unødvendig.

Hun avluttet med å si at jeg skulle få hennes tillatelse til å føle meg helt frisk 😀

Det var noe annet ja. Hos den forrige gynekologen kom jeg inn frisk og kom ut med en fot i graven.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg måtte bare lete frem denne tråden, for det viste seg det at jeg ikke stolte på gynekologen var helt berettiget. Jeg var hos ny gynekolog nå i dag  på det samme stedet. Det var en helt annen opplevelse. For det første : Det var mulig å kommunisere med henne. Det i seg selv er tillitvekkende. For det andre kom hun frem til helt andre resultater.

I dag har jeg tynn slimhinne som viste at det ikke er så lenge siden jeg var ferdig med menstruasjonen og det stemmer jo. 

Hun forklarte at man kan få tykk slimhinne før menstruasjon og tynn slimhinne etter menstruasjon og jeg har fortsatt menstruasjon (riktignok ikke regelmessig lenger), men dette er grunnen til variasjonen. 

Hormonspiral var unødvendig.

Hun avluttet med å si at jeg skulle få hennes tillatelse til å føle meg helt frisk 😀

Det var noe annet ja. Hos den forrige gynekologen kom jeg inn frisk og kom ut med en fot i graven.

 

Så bra at du sørget for å få en second opinion!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...