Gå til innhold

Fjerne polypp nedentil - vondt?


Lillemus

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Og akkurat nå fant jeg ut at jeg har fått menstruasjon igjen. Rart jeg ikke blir ferdig med dette snart. Jeg er jo gammel nå 🙂

Jeg ble "ferdig" da jeg var tre år eldre enn du er nå... De siste årene kom den riktignok sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
16 minutter siden, laban skrev:

Jeg ble "ferdig" da jeg var tre år eldre enn du er nå... De siste årene kom den riktignok sjelden.

Det positive med det er vel at sen overgansalder gjør at man holder seg ung lenger, forhåpentligvis 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det positive med det er vel at sen overgansalder gjør at man holder seg ung lenger, forhåpentligvis 🙂

Det høres helt fint ut, men egentlig vet jeg ikke om det har så stor betydning. For min del var denne "overgangen" en storm i et vannglass forhold til hvor mye man hører om den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Bare lurer på om dere begynner å blø når dere tar celleprøve?

Jeg pleier ikke å blø ved celleprøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

🙂

Har bestemt meg for å forholde meg til at jeg ikke har kreft, ingen celleforandringer og gi f... i fortykket slimhinne. 

Så får jeg heller finne meg en ny gynekolog å gå til om et par år. Jeg synes det er helt håpløst å foreslå prevensjon i min alder. Riktignok har jeg hatt menstruasjon 3 ganger i år. Siste gang senest i september, men gravid har ikke evne til å bli lenger . 

 

Jeg hadde heller ikke satt inn noen hormonspiral nå nei. Hva er ulempen ved fortykket slimhinne da? Med mindre det er alvorlig så hadde jeg gjort akkurat som deg. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Så bra. Godt å være ferdig med det 🙂

Jeg er egentlig ikke ferdig enda jeg. Jeg fjernet flere polypper og en muskeknute. Legen på sykehuset sa at alt så fint ut. Fikk brev i posten også. Ikke noe kreft. 

Til tross for dette ringte gynekologen meg og ville ha meg inn på nytt fordi hun mente at de hadde rotet vekk celleprøven. 

På dette tidspunktet hadde jeg egentlig fått nok, men møtte opp irritert og tok  ny celleprøve.

Nå trodde jeg at jeg i hvert fall var ferdig, men neida historien endte ikke der. 

Jeg hadde ingen celleforandringer, men gynelogen ringte meg mens jeg var i Italia i høst og sa at jeg har fortykket slimhinne. Hun ga meg da ny time for hun mente at behandlingen for dette var hormonspiral. Selv hadde jeg ønske om å begynne på østrogentabletter, men det får jeg ikke lov til. 

Jeg ble ganske forfjamset, men sa ja til timen for å sette inn hormonspiral. 

Etterpå begynte jeg å tenke. Skal jeg begynne med prevensjon nå i en alder av 53 år ? 

Nei, det vil jeg ikke. Kjente at jeg ble forbannet og  avlyste timen. Jeg stoler ikke helt på denne gynekologen lenger. Er redd hun finner på ting for å tjene penger. 

Jeg kom inn frisk, men ble « syk» etter å ha vært hos henne. 

Har bestemt meg for å forholde meg til at jeg ikke har kreft, ingen celleforandringer og gi f... i fortykket slimhinne. 

Så får jeg heller finne meg en ny gynekolog å gå til om et par år. Jeg synes det er helt håpløst å foreslå prevensjon i min alder. Riktignok har jeg hatt menstruasjon 3 ganger i år. Siste gang senest i september, men gravid har ikke evne til å bli lenger . 

 

Hensikten med hormonspiral i et slikt tilfelle, er vel ikke prevensjon, men forebygging av livmorkreft.. 

Se for eksempel: https://www.viover60.no/artikler/helse/forebygging-av-livmorkreft/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Men nå har jeg tatt celleprøve og jeg har ingen celleforandringer. 

Så vidt jeg vet, så er fortykket slimhinne assosiert med økt forekomst av livmorkreft. Hormonspiral ser ut til å forebygge. Jeg synes du bør få en second opinion siden du ikke stoler på gynekologen, jeg hadde ikke tatt sjansen på å ignorere rådet siden det ser ut som om det er anbefalt hormonspiral i din situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg hadde heller ikke satt inn noen hormonspiral nå nei. Hva er ulempen ved fortykket slimhinne da? Med mindre det er alvorlig så hadde jeg gjort akkurat som deg. 😊

Det er oftest helt godartet, men kan også være forstadier til kreft eller livmorkreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, frosken skrev:

Det er oftest helt godartet, men kan også være forstadier til kreft eller livmorkreft.

Kan ikke en utskrapning av livmorslimhinnen være en løsning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
23 minutter siden, Lillemus skrev:

Kan ikke en utskrapning av livmorslimhinnen være en løsning? 

Ja, det er riktig og utskrapning har jeg jo tatt. Gynekologen påstår at det er fortykket slimhinne etter at jeg har tatt operasjonen. Det er noe som ikke stemmer her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
52 minutter siden, frosken skrev:

Så vidt jeg vet, så er fortykket slimhinne assosiert med økt forekomst av livmorkreft. Hormonspiral ser ut til å forebygge. Jeg synes du bør få en second opinion siden du ikke stoler på gynekologen, jeg hadde ikke tatt sjansen på å ignorere rådet siden det ser ut som om det er anbefalt hormonspiral i din situasjon. 

En annen ting. Hadde hun bare kunne gitt meg en forklaring når jeg spør, så hadde hun vært lettere å stole på. 

Jeg er ikke en slik som svelger alt. Jeg lurer på ting og spør. Hun er taus og klarer ikke å svare på ting jeg lurer på. 

Mulig jeg tar en second opinion, men må jeg ha en pause. Jeg ser dessuten at det er litt usikkerhet rundt dette med fortykket slimhinne når jeg googler og at det er mye unødvendig overbehandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
1 minutt siden, Dorthe skrev:

Hvorfor ville de ikke gi deg hormonpreparater?  Det forebygger også livmorkreft og osteoporose.

Hun mener at det kan gi meg kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Hun mener at det kan gi meg kreft.

Ja, det gir økt forekomst av brystkreft, men ikke av kreft i livmora.  Jeg tror jeg hadde snakket med en annen gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Dorthe skrev:

Ja, det gir økt forekomst av brystkreft, men ikke av kreft i livmora.  Jeg tror jeg hadde snakket med en annen gynekolog.

Jeg kan ikke noe om dette temaet, men ble nysgjerrig da denne tråden startet. Denne artikkelen sier noe annet enn det du sier om økt forekomst av livmorkreft: : https://www.viover60.no/artikler/helse/forebygging-av-livmorkreft/

"Østrogenbehandling uten tillegg av progesteronhormon, som ble brukt mot menopauseplager på 60- og 70 tallet, ga seks ganger økt risiko for å utvikle forstadier og kreft. Selv om det nå benyttes langt lavere østrogendoser med tillegg av progesteron, viser det seg at risiko for kreft i livmorslimhinnen fortsatt har økt noe."

"Fire av fem tilfeller av livmorkreft utvikler seg gjennom for­stadier som kan oppdages og behandles før det har utviklet seg til kreft. Forstadier til livmorkreft opptrer omtrent ti år før selve kreften. I Norge er det cirka 3000 nye tilfeller av forstadier i året. De fleste som utvikler forstadier, hyperplasi, har unormale blødninger. Noen få har ingen symptomer.

Ved forstadier vil gynekologen som oftest finne at slim­hinnen i livmoren er fortykket."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

En annen ting. Hadde hun bare kunne gitt meg en forklaring når jeg spør, så hadde hun vært lettere å stole på. 

Jeg er ikke en slik som svelger alt. Jeg lurer på ting og spør. Hun er taus og klarer ikke å svare på ting jeg lurer på. 

Mulig jeg tar en second opinion, men må jeg ha en pause. Jeg ser dessuten at det er litt usikkerhet rundt dette med fortykket slimhinne når jeg googler og at det er mye unødvendig overbehandling. 

Du bør jo diskutere dette med en lege du stoler på, men det er lett å finne informasjon på nett som støtter det legen sa, selv om det også er en del diskusjon om overbehandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, frosken skrev:

Jeg kan ikke noe om dette temaet, men ble nysgjerrig da denne tråden startet. Denne artikkelen sier noe annet enn det du sier om økt forekomst av livmorkreft: : https://www.viover60.no/artikler/helse/forebygging-av-livmorkreft/

"Østrogenbehandling uten tillegg av progesteronhormon, som ble brukt mot menopauseplager på 60- og 70 tallet, ga seks ganger økt risiko for å utvikle forstadier og kreft. Selv om det nå benyttes langt lavere østrogendoser med tillegg av progesteron, viser det seg at risiko for kreft i livmorslimhinnen fortsatt har økt noe."

"Fire av fem tilfeller av livmorkreft utvikler seg gjennom for­stadier som kan oppdages og behandles før det har utviklet seg til kreft. Forstadier til livmorkreft opptrer omtrent ti år før selve kreften. I Norge er det cirka 3000 nye tilfeller av forstadier i året. De fleste som utvikler forstadier, hyperplasi, har unormale blødninger. Noen få har ingen symptomer.

Ved forstadier vil gynekologen som oftest finne at slim­hinnen i livmoren er fortykket."

Nå har jeg lest gjennom hele blekka som følger med mine piller og der står det du sier.  Jeg har faktisk vært hos flere gynekologer som har sagt det motsatte men du har nok rett.  Jeg har diskutert det skikkelig med dem også fordi jeg har gått på hormonbehandling i 20 år og synes det er vanskelig å slutte fordi jeg får så store plager.  Så sorry Nicklus at jeg gir ut feilopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
51 minutter siden, frosken skrev:

Jeg kan ikke noe om dette temaet, men ble nysgjerrig da denne tråden startet. Denne artikkelen sier noe annet enn det du sier om økt forekomst av livmorkreft: : https://www.viover60.no/artikler/helse/forebygging-av-livmorkreft/

"Østrogenbehandling uten tillegg av progesteronhormon, som ble brukt mot menopauseplager på 60- og 70 tallet, ga seks ganger økt risiko for å utvikle forstadier og kreft. Selv om det nå benyttes langt lavere østrogendoser med tillegg av progesteron, viser det seg at risiko for kreft i livmorslimhinnen fortsatt har økt noe."

"Fire av fem tilfeller av livmorkreft utvikler seg gjennom for­stadier som kan oppdages og behandles før det har utviklet seg til kreft. Forstadier til livmorkreft opptrer omtrent ti år før selve kreften. I Norge er det cirka 3000 nye tilfeller av forstadier i året. De fleste som utvikler forstadier, hyperplasi, har unormale blødninger. Noen få har ingen symptomer.

Ved forstadier vil gynekologen som oftest finne at slim­hinnen i livmoren er fortykket."

Må bare legge til noe her. 

Det var aldri snakk om å begynne med østrogentabletter alene. 

Aller forste gang jeg var hos henne, snakket hun om østrogentabletter i kombinasjon med gestagen. Det var noe jeg ønsket selv. Dette skulle beskytte mot nettopp livmorhalskreft iflg henne.

Allerede under første GU hos henne, nevnte hun at jeg hadde fortykket livmorslimme og at det kunne se ut som at jeg hadde en polypp som mest sannsynlig var ufarlig. Det ble samtidig tatt en celleprøve første gangen. Samt henvisning til operasjon.

Hun ville vente med å gi meg hormonbehandling til etter operasjonen og det var greit nok. Det forsto jeg. 

Så tok jeg operasjonen. Det viste seg at det var flere små polypper og en muskelknute. Disse var ufarlige. Svarene jeg fikk i posten sa også at jeg ikke hadde kreft.

Da tenkte jeg at jeg var klar for å begynne med hormonbehandling. 

Men nei, da ringer hun og sier at jeg må ta en ny celleprøve, fordi den første hadde de rotet bort.

Jeg svarte at jeg allerede hadde tatt operasjon og fått svar om at jeg ikke hadde kreft.

Da svarte hun at jeg måtte ta ny celleprøve likevel, fordi hun tok en annen prøve enn det sykehuset tok. 

Javel ? Så troppet jeg opp og tok en.ny prøve da. Hun sa da at så fort hun hadde fått svar på den, skulle hun sende meg eletronisk resept på østrogen og gestagen, så jeg skulle slippe å dra dit flere ganger. 

Så gikk det noen uker. Hørte ingen ting fra henne. 

Jeg ringte opp og resepsjonsdamen skulle få gynekologen ringe meg opp. 

Etter flere dager ( mens jeg var på høstferie ) ringte hun plutselig og sa at hun hadde fått svar og at jeg hadde fortykket slimhinne, men ingen celleforandringer. 

Dermed ville hun ikke gi meg østrogentabletter og gestagen likevel pga av denne slimhinna. Hun ville gi meg horminspiral. 

Hvorfor kunne hun ikke si det allerede første gangen jeg var hos henne, når hun ALLEREDE DA sa at jeg hadde fortykket slimhinne ?

Det er jo bare rot og tull med henne og masse vingling. Dette i tillegg til at hun er stum som er østers og ikke er i stand til å svare på spørsmål som en må forvente at en gynekolog skal greie å svare på, gjør at jeg ikke akkurat får så mye tillit til henne. 

Skulle jeg ha fortsatt hos henne nå, kunne jeg ha risikert at jeg aldri ble ferdig. 

Men jeg skal vurdere i bestille time til en annen gynekolog. Jeg må det minste ha en som er villig til å kommunisere 🙂

Hun her er litt sånn : Bare gjør som jeg sier, ikke still meg spørsmål. 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
24 minutter siden, Dorthe skrev:

Nå har jeg lest gjennom hele blekka som følger med mine piller og der står det du sier.  Jeg har faktisk vært hos flere gynekologer som har sagt det motsatte men du har nok rett.  Jeg har diskutert det skikkelig med dem også fordi jeg har gått på hormonbehandling i 20 år og synes det er vanskelig å slutte fordi jeg får så store plager.  Så sorry Nicklus at jeg gir ut feilopplysninger.

Nei , du gir ikke feilopplysninger. 

Men hvis jeg skal ta østrogentabletter, bør jeg ta det i kombinasjon med gestagen. 

Vet du om en gynekolog i Oslo der jeg slipper en ny runde gjennom fastlegen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...