Gå til innhold

Splittet sinn (schizofreni)

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty
Skrevet

Hva er det som splittes i sinnet når man har schizofreni? Jeg føler meg splittet, dvs att jeg ikke er godt integrert og er egosvak, slik Kupton forklarte dette i en tråd under her. Hvis de forskjellige delene av jeget splittes og krangler med hverandre er det splittet sinn?

Hvilke mentale funksjoner er det som splittes i schizofrene sinn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Schizofreni handler om vrangforestillinger man ikke setter spørsmål om, schizofrene låser seg fast i den tro at sine vrangforestillinger en den ene og fulle sannhet. Den vanligste formen for schizofreni er paranoid schizofreni og dette er en sykdom som ikke rammer rolige og sindige mennesker som kan være kritiske til seg selv og sine meninger. 

Anonymkode: 889d1...562

Worrisome Plenty
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Schizofreni handler om vrangforestillinger man ikke setter spørsmål om, schizofrene låser seg fast i den tro at sine vrangforestillinger en den ene og fulle sannhet. Den vanligste formen for schizofreni er paranoid schizofreni og dette er en sykdom som ikke rammer rolige og sindige mennesker som kan være kritiske til seg selv og sine meninger. 

Dette er vel strengt tatt noe annet en det jeg spurte om. Dessuten treffer ikke det du sier helt spikeren....

Skrevet
8 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Hva er det som splittes i sinnet når man har schizofreni? Jeg føler meg splittet, dvs att jeg ikke er godt integrert og er egosvak, slik Kupton forklarte dette i en tråd under her. Hvis de forskjellige delene av jeget splittes og krangler med hverandre er det splittet sinn?

https://tidsskriftet.no/2017/03/kronikk/er-schizofrenitermen-moden-skraphaugen

Anonymkode: 972e3...32f

Skrevet

Schizofreni er ikke splittet sinn. Det er vrangforsetillinger som du tror er sant. Dette går under psykoselidelser og det går hovedsaklig på å ikke klare å skille virkelighet og forestillinger. 

Anonymkode: 2af63...dc5

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den vanligste formen for schizofreni er paranoid schizofreni og dette er en sykdom som ikke rammer rolige og sindige mennesker som kan være kritiske til seg selv og sine meninger. 

Dette er rent tøv. 

Anonymkode: b3dc2...61f

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er rent tøv. 

Innlegget ditt er det ja. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innlegget ditt er det ja. 

Nei, det var ikke jeg som skrev det tøvete innlegget om at schizofreni "ikke rammer rolige og sindige mennesker som kan være kritiske til seg selv og sine meninger". 

Worrisome Plenty
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Schizofreni er ikke splittet sinn. Det er vrangforsetillinger som du tror er sant. Dette går under psykoselidelser og det går hovedsaklig på å ikke klare å skille virkelighet og forestillinger. 

Anonymkode: 2af63...dc5

Schizo phrene er det latisnske uttrykket som betyr splittet sinn. I populær kultur er dette tolket som å ha flere personligheter, som  er helt feil. Men schizofreni er splittet sinn. Men ikke splittet personlighet. Det var derfor jeg postet denne tråden for jeg lurer på hva i hjernen som er splittet. 

Skrevet (endret)
På 26.9.2019 den 9.54, Worrysome plenty skrev:

Hei! Jeg er diagnostisert med bipolar lidelse, men blir kanskje skiftet til schizoaffektiv lidelse da jeg visstnok er psykotisk utenfor mani og depresjon. Jeg føler meg enormt splittet på dagtid. Krangler høylytt med meg selv ang om jeg kan spise eller ikke for jeg må følge Guds vilje som bor i meg. Jeg er enormt ambivalent. Jeg har tvangstanker som ikke er mine egne, men Gud sine. Ånder, Gud, avdød mor leser tankene mine og er i internett der jeg ser ting til meg selv

Endret av elina777
Skrevet (endret)

så må jeg be flere ganger om dagen for jeg har blitt kristen og får healing og da blir jeg yngre og kreften som ligger latent går tilbake. Er redd for å miste øyet, tarmen, eggstokkene, brystet og blæra og måtte få stomi for jeg er smittet av ei jeg kjente som fikk stomi. Jeg blir smittet av alle 

Endret av elina777
Worrisome Plenty
Skrevet

Huff det høres ikke noe godt ut elina777. Jeg hadde lignende opplevelser da jeg var syk. Måtte be til gud hele tiden, for Satan satte tanker i hodet på meg, og jeg måtte bevise for gud att det ikke var mine tanker, men å tvinge meg selv til å spy, og slå meg selv osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...