Gå til innhold

Spm om quetiapin for søvn

Anbefalte innlegg

https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin

Liker ikke. Håper det finnes gode motargumenter. Mitt er å spørre om det finst bedre alternativer. B-preparat over tid er ikke noe å trakte etter. Ekstra Tolvon får jeg ikke, fordi jeg svinga litt opp forleden, eller egentlig flere ganger bakover i tid. Så har vi Vallergan. Passer dårlig at tar så lang tid fra inntak til virkning. Andre antipsykotika er vel ikke bedre enn Seroquel. Sløvnrestriksjon eller bsre tåle flere netter med for lite søvn går ikke sammen med full jobb eller ferie med barna. Har én ferieuke alene. Da trenger jeg FERIE, uten å være trøtt hele dagen. Også redd for å bli syk etter flere netter med lite søvn. 

Hva sitter jeg igjen med da? 

Atarax? Det nevnte hun ikke som alternativ. Kanskje jeg burde prøve det. Spørre Kanskje, kanskje burde. Men skal ikke. For jeg skal være  mer tilbakelent når det gjelder behandlingen min.

Egentlig synes jeg Seroquel fungerer fint, tross skepsisen jeg har hatt. 

Hadde vært fint med motargumenter til den artikkelen.Det må da være mer nyansert?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/450768-spm-om-quetiapin-for-s%C3%B8vn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Har du prøvd Melatonin Douglas? 

Mange har prøvd melatonin i form av circadin (depot) og synes ikke det funker noe særlig. Det funka ikke på meg heller. Men Douglas er melatonin som virker umiddelbart og det hjalp meg kjempemye da jeg skulle slutte med Seroquel som sovemedisin! 

Det er mest for innsovning da. Vet ikke helt hva du sliter mest med, er det innsovning eller avbrutt søvn? 

6 timer siden, Villanda skrev:

https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin

Liker ikke. Håper det finnes gode motargumenter. Mitt er å spørre om det finst bedre alternativer. B-preparat over tid er ikke noe å trakte etter. Ekstra Tolvon får jeg ikke, fordi jeg svinga litt opp forleden, eller egentlig flere ganger bakover i tid. Så har vi Vallergan. Passer dårlig at tar så lang tid fra inntak til virkning. Andre antipsykotika er vel ikke bedre enn Seroquel. Sløvnrestriksjon eller bsre tåle flere netter med for lite søvn går ikke sammen med full jobb eller ferie med barna. Har én ferieuke alene. Da trenger jeg FERIE, uten å være trøtt hele dagen. Også redd for å bli syk etter flere netter med lite søvn. 

Hva sitter jeg igjen med da? 

Atarax? Det nevnte hun ikke som alternativ. Kanskje jeg burde prøve det. Spørre Kanskje, kanskje burde. Men skal ikke. For jeg skal være  mer tilbakelent når det gjelder behandlingen min.

Egentlig synes jeg Seroquel fungerer fint, tross skepsisen jeg har hatt. 

Hadde vært fint med motargumenter til den artikkelen.Det må da være mer nyansert?

At det ikke er utført studier som har dokumentert effekt av seroquel på søvn, betyr ikke at det ikke fungerer godt for å oppnå søvn. Det betyr bare at ingen har brukt penger og tid på å gjennomføre nok studier på akkurat dette. 

Artikkelen var svært teoretisk og svært prinsipiell. Det er svært ofte forekommende at det viser seg at preparater har andre gode virkninger enn de som de opprinnelig fikk godkjent indikasjon for. Når de velger å skrive en artikkel om Seroquel og søvn, tenkte jeg at det enten er ideologiske motstandere av psykofarmaka og/eller så er de teoretikere uten klinisk erfaring. På en dialekt ville en sagt at de lever In vitro og ikke In vivo.

4 minutter siden, kupton skrev:

Artikkelen var svært teoretisk og svært prinsipiell. Det er svært ofte forekommende at det viser seg at preparater har andre gode virkninger enn de som de opprinnelig fikk godkjent indikasjon for. Når de velger å skrive en artikkel om Seroquel og søvn, tenkte jeg at det enten er ideologiske motstandere av psykofarmaka og/eller så er de teoretikere uten klinisk erfaring. På en dialekt ville en sagt at de lever In vitro og ikke In vivo.

Var de de som skrev om SSRIs for en tid siden?

Annonse

17 minutter siden, frosken skrev:

At det ikke er utført studier som har dokumentert effekt av seroquel på søvn, betyr ikke at det ikke fungerer godt for å oppnå søvn. Det betyr bare at ingen har brukt penger og tid på å gjennomføre nok studier på akkurat dette. 

Det er nok sånn. Bedre når jeg nå leste den om igjen.

Jeg har brukt seroquel i over 10 år. Riktignok for noe annet, men det rare er at om jeg tar 600 mg, 500 mg eller 400 mg, så sover jeg like godt. Trenger ikke mer for å sove nå enn da jeg startet. Har faktisk gått litt ned og sover som en stein - bortsett fra at jeg er oppe og går et par-tre ganger hver natt pga kribling i kroppen. Det må jeg visstnok leve med. Må også leve med "hangover" som gjør at jeg trenger ca 10 timer søvn. Det er jo ikke akkurat optimalt. MEN når det gjelder søvn eller hva man nå tar det for. Jeg har overlevd alle disse årene og jeg har ikke lagt på meg eller fått andre bivirkninger. Livet rusler og går, selv med en god dose seroquel innabords. 

2 timer siden, frosken skrev:

Jeg fant den forresten  ikke fordi jeg drev og søkte.  Jeg kom faktisk bare over den. Jeg liker å titte innom tidsskriftet.no. Særlig gøy er "Noe å lære av",  som å se en episode "Dr. House"

3 timer siden, Cesium skrev:

Har du prøvd Melatonin Douglas? 

Mange har prøvd melatonin i form av circadin (depot) og synes ikke det funker noe særlig. Det funka ikke på meg heller. Men Douglas er melatonin som virker umiddelbart og det hjalp meg kjempemye da jeg skulle slutte med Seroquel som sovemedisin! 

Det er mest for innsovning da. Vet ikke helt hva du sliter mest med, er det innsovning eller avbrutt søvn? 

Nei, har ikke prøvd. Var egentlig ikke ute etter å prøve andre ting. Bare overbevise meg selv om at quetiapin er ok. Det fungerer greit. Og jeg skal stole på behandler. 

På ‎27‎.‎09‎.‎2019 den 23.34, Villanda skrev:

Nei, har ikke prøvd. Var egentlig ikke ute etter å prøve andre ting. Bare overbevise meg selv om at quetiapin er ok. Det fungerer greit. Og jeg skal stole på behandler. 

Du har jo også andre grunner enn søvnproblemer for å bruke Seroquel - til og med godkjent indikasjon :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...