Gå til innhold

kcal pr dag

Gjest heidu

Anbefalte innlegg

Gjest heidu

Jeg er en jente på 16 som absolutt ikke har peiling på dette med kaloritelling og hva man trenger i løpet av en dag, men det står jo om det over lat og jeg skjønner ingenting...lurer litt på hva JEG trenger iløpet av en dag sånn noenlunde...? (litt gøy å vite bare..)

Er 16 år, veier 56 kg, er 1.68 m høy, trener fotball 3 ganger i uka.

Noen som gidder å bare gi meg et noenlunde antall kalorier..?

Takker!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra 1200 til 1500 tror jeg

Hvor i all verden har du fått det tallet fra? Vil du at jenta skal DØ av underernæring eller?????

Til heidu: I forhold til din alder og aktivitetsnivå bør du få i deg ca 2000 kalorier hver dag. De tallene Gedo gir fra seg er altfor lave og vil føre til vektnedgang og mangel på energi.

Men dersom du føler at du spiser normalt, trener innimellom og holder en noenlunde stabil vekt, skal du ikke stresse med å begynne å telle kalorier. Det kan føre til at du forstyrrer forholdet til kroppen din.

Bare prøv å tenke sunn fornuft i hverdagen, pass på at du drikker minst 2 liter vann hver dag, og at du får i deg litt frukt/grønt. Kroppen er flink til å beskjed om det er noe den mangler, så hvis du ikke har fått noen signaler ennå er den sikkert fornøyd med slik den har det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å telle kalorier er egentlig bare noe tull. I en alder av 16 år trenger du i hvert fall ikke å begynne med det. Det fører bare til at du blir altfor opphengt i hva og hvor mye du spiser og du kommer lett inn i en vond sirkel.

Spis normal, sunn mat, ca. 4 måltider om dagen + litt frukt innimellom. Du kan gjerne bruke en kaloriguide for å finne ut hvilke matvarer du bør spise lite av. Men hovedregelen er å spise lite fett og sukker, mye frukt, grønnsaker og fisk. Grovt brød istedenfor loff, olje istedenfor smør (selv om det inneholder like mye kalorier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei,

Jeg er enig med Leila. 1200-1500 er alt for lite for deg. 2000-2100 kcal daglig vil gi deg det du trenger av energi og næring.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...