Gå til innhold

Spm til foredrag om selvmord.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt spurt om å holde foredrag om selvmord . Det tema er så stort og vanskelig at jeg har fått med meg en fra Leve ,to fra Mental Helse , to som har forsøkt å ta sitt eget liv og har hver sin historie rundt dette . Presten i kommunen skal også være med. 

Vi skal ha en såkalt sofaprat etter at egenerfaringer ,og alle har sagt det viktigste fra sitt ståsted. 

Det jeg tenker er viktig er at publikum forstår at de kan komme i denne situasjonen jenter som pårørende,kandidat,eller i jobb eller venne og familierelasjoner etc. 

Til sofapraten skal vi lage noen spørsmål til hverandre på forhånd. Ting publikum kanskje ikke tørr å spørre om selv. Det jeg lurer på er : hva ville du spurt om? Hva ville du satt pris på å få et svar på og av hvem? 

Dette er selvsagt erfaringsbasert kveld og ikke en fagkonferanse. Aldersgrensen er likevel 18 år og det er Røde kors som arrangerer. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flott tiltak, ville spurt om hva vi som samfunn kan bidra med. Vi som ikke er pårørende eller vet om noen som er (åpenlyst) deprimert. Fordi depresjon er ofte noe man skjuler og da ville jeg gjerne visst hva disse tenker om hva vi som samfunn kan bidra med.

Anonymkode: 88510...eb5

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott tiltak, ville spurt om hva vi som samfunn kan bidra med. Vi som ikke er pårørende eller vet om noen som er (åpenlyst) deprimert. Fordi depresjon er ofte noe man skjuler og da ville jeg gjerne visst hva disse tenker om hva vi som samfunn kan bidra med.

Anonymkode: 88510...eb5

Takk. 

Godt spørsmål. Dette er også ett av hovedårsakene til at Røde Kors vil ha foredraget som ett åpent opplegg for alle over 18 år. Vi som samfunn bør kunne mer om dette og vi må avlive noen myter som er ute å går fortsatt. Jeg personlig er veldig opptatt av at vi må tørre å spørre! Våge å se ,høre og spørre. Kun da kan vi vite med mer sikkerhet hva vi kan gjøre for personene. Men tabu må jobbes med for å både spørre og svare. 

Man skal kanskje ikke spørre om ting man ikke tåler svaret på sies det,men skal vi tåle alle svar før å kunne gjøre noe med det? 

Vi kan ikke ha for de under 18 uten at opplegget er mer tilrettelagt aldersgruppen.  Det vil komme det også. Bare ville si det i tilfelle noen lurer fordi det er et så viktig tema for unge også. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...