Gå til innhold

Aspergers og Medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en 31 år gammel mann som har aspergers syndrom og har ekstreme problemer med fokus, motivasjon og depresjoner. Jeg er en av de 75% som har symptomene til ADD/ADHD, så jeg tenkte at jeg kunne høre med fastlegen om medisinering eller tilgang til en spesialist, men hun ville ikke gi meg tilgang til noe pga "jeg trengte det ikke" og hun har alltid gjort en dårlig jobb på andre ting jeg har vært innom med også, så nå leter jeg etter en ny fastlege, men det jeg lurte på om dere hadd noe svare på om det er et alternativ eller noe sånn som kan hjelpe med fokuset og motivasjonen min, siden jeg venter i en veldig lang kø til fastlege og jeg mister gleden av å gjøre de tingene jeg elsker å gjøre. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nesten ha diagnose ADD/ADHD for å få medisiner så du må nok bare vente til du får ny fastlege som kan henvise deg videre. Eller mente du at du har fått diagnosen allerede? 

Er vel ellers ingen medisin du kan få som vil gjøre noe mirakuløst med motivasjonen. Noen opplever å få litt drahjelp av antidepressiva, men det har ikke funket for min del og jeg har prøvd en del typer. 

Jeg har Asperger syndrom selv, og må stort sett bruke egenvilje for å motivere meg, men det er ikke alltid lett. Har en del tilleggsdiagnoser også. 

Anonymkode: ca6db...44f

Skrevet

Du må faktisk ikke ha diagnosen viss du har allerede diagnose på aspergers, kjenner faktisk flere med aspergers som har både fått atromoxin og adderall i Norge, Sverige, Amerika, England, Danmark, finnland, etc.

Men derimot treng du en spesialist som faktisk kan si at du treng det, som var grunnen til at jeg faktisk kontaktet fastlege, men problemet er jo at hun er en kronidiot på det største 😂

Skrevet

Her må du skaffe deg en ADHD diagnose i tillegg. Det kan godt hende at fastlegen har lyst til å gi deg de medisinene, men det har hun ikke lov til før du har en diagnose som forsvarer at hun kan skrive de ut til deg. Fastlegen kan rett og slett miste jobben sin av å gjøre det her i Norge selv om det er vanlig å behandle asperger slik i andre land. 

Anonymkode: 17240...5ac

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her må du skaffe deg en ADHD diagnose i tillegg. Det kan godt hende at fastlegen har lyst til å gi deg de medisinene, men det har hun ikke lov til før du har en diagnose som forsvarer at hun kan skrive de ut til deg. Fastlegen kan rett og slett miste jobben sin av å gjøre det her i Norge selv om det er vanlig å behandle asperger slik i andre land. 

Er det vanlig å medisinere aspergere i andre land? Så det finnes medisiner mot det? Hva slags medisiner er dette? Jeg utredes selv for asperger. Problemet mitt er at ikke folk merker det, de merker bare etter litt tid med meg at det er noe "off" med meg. Jeg har også mulig ADD i tillegg.

Jeg virker normal når folk ikke kjenner meg, helt til de blir venner eller kollegaer av meg. Jeg kan koble ut, hører ikke hva folk sier om folk snakker i munnen på hverandre, får ikke såstor interesse for folk flest og har vanskelig med å stole på nye bekjente. Er ikke rask i replikken 😕 

Anonymkode: c26ab...5d5

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å medisinere aspergere i andre land? Så det finnes medisiner mot det? Hva slags medisiner er dette? Jeg utredes selv for asperger. Problemet mitt er at ikke folk merker det, de merker bare etter litt tid med meg at det er noe "off" med meg. Jeg har også mulig ADD i tillegg.

Jeg virker normal når folk ikke kjenner meg, helt til de blir venner eller kollegaer av meg. Jeg kan koble ut, hører ikke hva folk sier om folk snakker i munnen på hverandre, får ikke såstor interesse for folk flest og har vanskelig med å stole på nye bekjente. Er ikke rask i replikken 😕 

Det er veldig vanlig at folk med asperger har komorbid ADHD og at ADHD ofte er mer hemmende for de med asperger enn folk som bare lider av ADHD alene. Derfor får man med asperger og ADHD enormt utbytte av ADHD medisiner. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanlig at folk med asperger har komorbid ADHD og at ADHD ofte er mer hemmende for de med asperger enn folk som bare lider av ADHD alene. Derfor får man med asperger og ADHD enormt utbytte av ADHD medisiner. 

Det er derfor jeg er "glad" for at jeg får ADD diagnose i tillegg. Kanskje i det minste konsentrasjonen kan bli litt bedre..

Skrevet

Og hvorfor er er det mer hemmende å ha asperger og adhd sammen enn bare adhd? Aspergermp vel egentlig være den mest hemmende diagnosen av alle disse..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor er er det mer hemmende å ha asperger og adhd sammen enn bare adhd? Aspergermp vel egentlig være den mest hemmende diagnosen av alle disse..

Asperger er den mest hemmende diagnosen av disse og med ADHD i tilegg blir man enda mer hemmet. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asperger er den mest hemmende diagnosen av disse og med ADHD i tilegg blir man enda mer hemmet. 

Hvorfor det tror du? Adhdn kan jo medisineres

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det tror du? Adhdn kan jo medisineres

Fordi det er sånn. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er sånn. 

Ja sånn er det bare med den saken. Så sånn er det nok ja. 

Anonymkode: a7a75...c89

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men men.

Anonymkode: 2c65c...478

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...