Worrisome Plenty Skrevet 3. oktober 2019 Skrevet 3. oktober 2019 Det virker som om mange har religiøse opplevelser som bryter med vanlig religion. Hvor går grensen mellom religion og sykdom? Når man slutter å fungere? Hva med sinnslidende som har en trygg tro? Er egentlig all religion vrangforestillinger? Ville noen latt være å tvangsinnlegge Jesus eller andre "hellige menn" dersom de stod frem i dag? Selv hadde jeg en religiøs plagsom sykdom. Jeg ba flere tusen ganger om dagen (helt sant, og uten overdrivelser), og trodde satan var ettermeg. Da jeg begynte på AP så forsvant dette sakte men sikkert. Det var deilig. Og da snudde jeg helt fra å være kristen til å bli dypt fascinert av det motsatte av kristendom. Men dette opplever jeg ikke som en plage. Hvor mange hekser og kjettere var egentlig psykisk syke ,der de brant på bålet? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 Skrevet 3. oktober 2019 35 minutter siden, Worrysome plenty skrev: Og da snudde jeg helt fra å være kristen til å bli dypt fascinert av det motsatte av kristendom. Som er? Satanisme? Må jo si at satanister er like mye vrangforestillet som du mener at kristne er. Sikker på at du ikke er inni en ny psykose nå da? Kanskje du må øke AP til trippel dose! Anonymkode: cb591...6a7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 Skrevet 3. oktober 2019 Forskjellen på religion og psykiatri er at religion skyldes vranglære, mens psykiatri skyldes vrangforestillinger. Antipsykotika fungerer ikke på en som er vranglært, han vil fortsette å ha sin religion uavhengig av hvor mye personen medisineres med antipsykotika. Anonymkode: f08f4...a76 1 Siter
Worrisome Plenty Skrevet 3. oktober 2019 Forfatter Skrevet 3. oktober 2019 (endret) 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forskjellen på religion og psykiatri er at religion skyldes vranglære, mens psykiatri skyldes vrangforestillinger. Antipsykotika fungerer ikke på en som er vranglært, han vil fortsette å ha sin religion uavhengig av hvor mye personen medisineres med antipsykotika. Anonymkode: f08f4...a76 Jeg ble iallfall først ateist da jeg startet på AP, etter tvangspsykose. Det tok litt tid, men det var deilig. Det er kanskje rart å høre noen si de hater gud, men det gjør jeg altså. Selv om jeg ikke lengre tror på han. Endret 3. oktober 2019 av Worrysome plenty 0 Siter
Worrisome Plenty Skrevet 3. oktober 2019 Forfatter Skrevet 3. oktober 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som er? Satanisme? Må jo si at satanister er like mye vrangforestillet som du mener at kristne er. Sikker på at du ikke er inni en ny psykose nå da? Kanskje du må øke AP til trippel dose! Anonymkode: cb591...6a7 Jeg er lykkeligere som kjetter. Hvis det er psykose så er det iallfall ikke noe slitsom psykose, slik kristenåket var. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 Skrevet 3. oktober 2019 Akkurat nå, Worrysome plenty skrev: Jeg er lykkeligere som kjetter. Hvis det er psykose så er det iallfall ikke noe slitsom psykose, slik kristenåket var. Psykotiske vet gjerne ikke at de er det. Kanskje en dag så kommer de og henter deg med tvang og legger deg i reimer på glattcelle. Ville gått og sett meg over skuldra hvis jeg var deg. For tenk hvis ... Anonymkode: cb591...6a7 0 Siter
Worrisome Plenty Skrevet 3. oktober 2019 Forfatter Skrevet 3. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Psykotiske vet gjerne ikke at de er det. Kanskje en dag så kommer de og henter deg med tvang og legger deg i reimer på glattcelle. Ville gått og sett meg over skuldra hvis jeg var deg. For tenk hvis ... Anonymkode: cb591...6a7 Nå høres DU paranoid ut. Jeg har fortalt behandler om spirituelle opplevelser jeg har hatt, og det ble ikke tolket som psykose. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 Skrevet 3. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Psykotiske vet gjerne ikke at de er det. Kanskje en dag så kommer de og henter deg med tvang og legger deg i reimer på glattcelle. Ville gått og sett meg over skuldra hvis jeg var deg. For tenk hvis ... Anonymkode: cb591...6a7 Tulling. Anonymkode: d09b8...fc7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 Skrevet 3. oktober 2019 6 minutter siden, Worrysome plenty skrev: Jeg har fortalt behandler om spirituelle opplevelser jeg har hatt, og det ble ikke tolket som psykose. Ergo da finnes det spiritualitet som vitenskapen fornekter? Hvis dine spirituelle opplevelser ikke er psykotiske mener jeg ? Anonymkode: cb591...6a7 0 Siter
Pragmatikeren Skrevet 3. oktober 2019 Skrevet 3. oktober 2019 Jeg er vant til å forholde meg til religion vs psykiatri ut fra pasientens fungering i hverdagen og om troen er en støtte eller en byrde for den det gjelder. Tar gjerne samtale om tro dersom pasienten ønsker det. 1 Siter
Worrisome Plenty Skrevet 3. oktober 2019 Forfatter Skrevet 3. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ergo da finnes det spiritualitet som vitenskapen fornekter? Hvis dine spirituelle opplevelser ikke er psykotiske mener jeg ? Anonymkode: cb591...6a7 Poenget er vel att det funker for meg. Mens andre ser på det som noe skummelt. Selv er jeg motsatt og ser på Abrahamske religioner som veldig skumle. Men det er ikke slik att jeg går rundt å tror på liv etter døden eller noe. Det er bare psykologi. Hvis man opplever sin religion som plagsom (hvilket det var å be flere tusen ganger om dagen, og å se tegn fra gud om att Satan satan satte tanker i meg), og ikke i min opplevelse hjalp meg, så ville det være sunt å opponere mot denne religionen, og nettop ty til det man var redd. Som viste seg å være fredeligere enn det man opponerte mot. Men seriøst så tror jeg ikke bokstavelig på noe overnaturlig, men psykologien er interessant. I store deler av verden går folk rundt og tror på en slem ørkengud, som de underkaster seg og lever i lydighet til, så er de vrangforestilte nok til å tolke denne guden som en representant for alt som er godt og hederlig........... 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 4. oktober 2019 Skrevet 4. oktober 2019 10 timer siden, Worrysome plenty skrev: Det virker som om mange har religiøse opplevelser som bryter med vanlig religion. Hvor går grensen mellom religion og sykdom? Når man slutter å fungere? Hva med sinnslidende som har en trygg tro? Er egentlig all religion vrangforestillinger? Ville noen latt være å tvangsinnlegge Jesus eller andre "hellige menn" dersom de stod frem i dag? Selv hadde jeg en religiøs plagsom sykdom. Jeg ba flere tusen ganger om dagen (helt sant, og uten overdrivelser), og trodde satan var ettermeg. Da jeg begynte på AP så forsvant dette sakte men sikkert. Det var deilig. Og da snudde jeg helt fra å være kristen til å bli dypt fascinert av det motsatte av kristendom. Men dette opplever jeg ikke som en plage. Hvor mange hekser og kjettere var egentlig psykisk syke ,der de brant på bålet? Jeg tror noen kjettere var psykisk syke. Jeanne Darc hørte stemmer fra hun var 11-12 år, og fikk beskjeder fra ulike helgener og fra direkte fra Gud. Hun fikk melding fra Gud om at Dauphin-slekten hadde rett på tronen i Frankrike, så hun ble veldig populær på den siden av konflikten. De som ville ha en annen konge var mer skeptiske. Dessverre ble hun fanget til slutt av motstanderne (Burgundere og engelskmenn). Hun fikk en sjanse til å trekke tilbake påstandene, men begynte snart å bable på nytt om stemmene. Da var det ingen bønn. Jeg synes hun høres psykisk syk ut. Jeg har ikke noen annen måte å forstå det på. 0 Siter
kupton Skrevet 4. oktober 2019 Skrevet 4. oktober 2019 Når jeg vurderte religiøsitet og sykdom, var det særlig to forhold jeg undersøkte. 1. I hvilken grad førte det til lidelse og/eller funksjonstap. 2. Hvordan vurderte pårørende pasientens religiøsitet nå vs hvordan det var til vanlig. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 Skrevet 4. oktober 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Som er? Satanisme? Må jo si at satanister er like mye vrangforestillet som du mener at kristne er. Sikker på at du ikke er inni en ny psykose nå da? Kanskje du må øke AP til trippel dose! Anonymkode: cb591...6a7 Satanister er ateister. Anonymkode: b4877...915 0 Siter
kupton Skrevet 4. oktober 2019 Skrevet 4. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Satanister er ateister. Anonymkode: b4877...915 Nei, det er de ikke. Ateister tror heller ikke på satan. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 Skrevet 4. oktober 2019 16 minutter siden, kupton skrev: Nei, det er de ikke. Ateister tror heller ikke på satan. Jo, de er det. "The main and most persistent misconception about Satanism and Satanists is that we believe in and worship an anthropomorphic or spiritual being known as ‘Satan’ or the ‘devil’. This is false. We Satanists are atheists who adopt ‘Satan’ as a symbol of passion, pride, liberty, and heroic rebellion in the tradition of the proto-Satanic themed poetry and writing of Giosuè Carducci, Lord Byron, John Milton, Benjamin DeCasseres, Mark Twain, and others that predate the founding of the Church of Satan." https://www.independent.co.uk/life-style/satanist-reverend-religions-everything-know-facts-devil-worship-church-ashley-s-palmer-a7767641.html?amp Anonymkode: b4877...915 0 Siter
kupton Skrevet 4. oktober 2019 Skrevet 4. oktober 2019 At satanister oppfatter seg som ateister kan ingen forhindre. Men storparten av ateistene er ikke satanister. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 Skrevet 4. oktober 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, de er det. "The main and most persistent misconception about Satanism and Satanists is that we believe in and worship an anthropomorphic or spiritual being known as ‘Satan’ or the ‘devil’. This is false. We Satanists are atheists who adopt ‘Satan’ as a symbol of passion, pride, liberty, and heroic rebellion in the tradition of the proto-Satanic themed poetry and writing of Giosuè Carducci, Lord Byron, John Milton, Benjamin DeCasseres, Mark Twain, and others that predate the founding of the Church of Satan." https://www.independent.co.uk/life-style/satanist-reverend-religions-everything-know-facts-devil-worship-church-ashley-s-palmer-a7767641.html?amp Anonymkode: b4877...915 Hva er poenget med å spille på religiøse symboler når dere tar slik avstand fra religion ? Kall dere heller noe annet Anonymkode: cb591...6a7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 Skrevet 4. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: We Satanists are atheists who adopt ‘Satan’ as a symbol of passion, pride, liberty, and heroic rebellion Hvorfor ikke bytte ut Satan-symbolet med regnbue flagget ? Det er mye felles her ... Anonymkode: cb591...6a7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 Skrevet 4. oktober 2019 6 minutter siden, kupton skrev: At satanister oppfatter seg som ateister kan ingen forhindre. Men storparten av ateistene er ikke satanister. Det er nettopp fordi de er ateister. Hva er problemet med å erkjenne det? Satanisme er en livsfilosofi som avviser eksistensen av gud/guder. Ingen påstår at det overveldende flertallet av ateister ikke er satanister. Anonymkode: b4877...915 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.