Gå til innhold

Religion og psykiatri.

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Satanisme er en livsfilosofi som avviser eksistensen av gud/guder

Men HVORFOR (i helvete) bruker dere SATAN som symbol? Ateister tror ikke på Satan! 

Anonymkode: cb591...6a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men HVORFOR (i helvete) bruker dere SATAN som symbol? Ateister tror ikke på Satan! 

Det kan man lure på, ja.

Anonymkode: d09b8...fc7

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, de er det. 

"The main and most persistent misconception about Satanism and Satanists is that we believe in and worship an anthropomorphic or spiritual being known as ‘Satan’ or the ‘devil’. This is false. 

We Satanists are atheists who adopt ‘Satan’ as a symbol of passion, pride, liberty, and heroic rebellion in the tradition of the proto-Satanic themed poetry and writing of Giosuè Carducci, Lord Byron, John Milton, Benjamin DeCasseres, Mark Twain, and others that predate the founding of the Church of Satan."

https://www.independent.co.uk/life-style/satanist-reverend-religions-everything-know-facts-devil-worship-church-ashley-s-palmer-a7767641.html?amp

Anonymkode: b4877...915

Satanisme er et begrep med flere forskjellige betydninger. Satanisme er enten en religiøs, halvreligiøs og/eller en filosofisk bevegelse, der tilhengerne anerkjenner Satan, «den onde» i de abrahamittiske religionene, som en arketype, en fysisk skapning, en prekosmisk kraft eller et aspekt ved menneskets natur.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Satanister tror heller ikke på SATAN. Er du tungnem? 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp fordi de er ateister. Hva er problemet med å erkjenne det? 

Satanisme er en livsfilosofi som avviser eksistensen av gud/guder. 

Ingen påstår at det overveldende flertallet av ateister ikke er satanister. 

Du har totalt misforstått hva ateisme er.

Skrevet

Er nok heller du som er tungnem som gir deg hen til en tro på en ond engel som ble kastet ut av himmelen. Og i tillegg aksepterer symboler som den fem-kantede satan stjernen, Baphomet figuren som er en djevel med horn, og selve navnet på ideologien: SATANISME.

Hvis Satan ikke finnes, Hvorfor brukes han da i filosofien deres? Satanister er i mine øyne da like religiøse som kristne, muslimer and so on.

Men du svarer ikke på dette. Er det fordi du rett og slett er for lettlurt ?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen satanister gjør det. Du har hovedsaklig to typer satanisme:

Teistisk satanisme - djeveldyrking hvor satanistene tilber Satan som en fysisk skapning og/eller kraft.

Filosofisk satanisme - (LaVeyensk satanisme), tilber ikke "satan", men er basert motkultur, okkultisme, vestlig individualisme og religionskritikk. De fokuserer på en individuell livskraft og livet "her og nå", uten å trenge veiledning fra ytre og høyere grunnregler.

Skrevet
12 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg ble iallfall først ateist da jeg startet på AP, etter tvangspsykose. Det tok litt tid, men det var deilig. Det er kanskje rart å høre noen si de hater gud, men det gjør jeg altså. Selv om jeg ikke lengre tror på han.

Satan er jo en del av kristendommen. Man kan ikke tro på det ene og ikke det andre. Selvfølgelig hater du Gud når du bevisst tar parti med satan. Grunnen til det er at det faktisk er snakk om reelle krefter. Tror ikke du vet hva du har gitt deg ut på. En ting er sikkert at Satan representerer en skikkelse som på ingen måte har medfølelse eller kjærlighet til deg. Det er en ensom vei å gå og de fleste satanister ender opp med mye frykt. Satan er en bedrager og mange lar seg bedra. Sannheten er at uansett hvor inderlig du hater Gud så er Guds kjærlighet til deg større enn ditt hat. Gud tåler oss mennesker akkurat som vi er. Har en venn som har tenkt som deg. Den dagen han stod med sin nyfødte sønn i armene sine var det siste han tenkte på å innvie han til Satan. Sønnen var noe nytt, vakkert og rent. Noe som han ville beskytte og elske. Det finnes satanister som samles for å kaste forbannelse og be om ulykker og plager over spesielt kristne familier. 

Anonymkode: bee1b...5e7

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok heller du som er tungnem som gir deg hen til en tro på en ond engel som ble kastet ut av himmelen. Og i tillegg aksepterer symboler som den fem-kantede satan stjernen, Baphomet figuren som er en djevel med horn, og selve navnet på ideologien: SATANISME.

Hvis Satan ikke finnes, Hvorfor brukes han da i filosofien deres? Satanister er i mine øyne da like religiøse som kristne, muslimer and so on.

Men du svarer ikke på dette. Er det fordi du rett og slett er for lettlurt ?

Jeg er hverken satanist eller på andre måter overtroisk/religiøs. Jeg er ikke intellektuelt tilkortkommen nok til å gi meg hen til menneskeskapte skrøner og himmelhøvdinger. 

Du bør således rette sinnet og agitasjonen din mot de som bekjenner seg til dette. 

Worrisome Plenty
Skrevet (endret)

Slabbedask har rett. Det finnes både teistisk og ateistisk (filosofisk) satanisme. 

Forøvrig har ikke jeg sagt jeg er satanist, jeg har sagt jeg er kjetter. Jeg opplever den abrahamske gud som ond. Men jeg tror ikke han finnes, annet enn i hodet på folk som tilber han. Men han er farlig der. Se bare på IS, eller kristendommen i middelalderen.....

Det overrasker meg att så mange hevder denne abrahamske (islam, kristendom, judaisme) er god, Teller man ofre i feks bibelen, så er Guds "deøathcount" veeeeeeeeldig mye høyere enn Satans. Dette er en kjennsgjerning. Det at gud er "god" er en myte. Mennesket er ingetning og gud er "alt". 

Man trenger bare se på en linje i den viktigste kristne bønnen (fader vår), så ser man maktforholdet...

"SE I NÅDE TIL MEG SYNDIGE MENNESKE, SOM HAR SYNDET MOT DEG I TANKER ORD OG GJERNINGER)". Flott ikke sant ? neppe, det er paranoid schizofreni i økonomipakning..... Nok til alle.

Jeg skjønner ikke hva som er godt med kryping og selvutslettelse.. For en gud som alltid vender det døve øret til...

Endret av Worrysome plenty
Skrevet

Vi trenger ikke Satan. Gud er mer enn ondskapsfull nok. 

Pragmatikeren
Skrevet
2 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Man trenger bare se på en linje i den viktigste kristne bønnen (fader vår), så ser man maktforholdet...

"SE I NÅDE TIL MEG SYNDIGE MENNESKE, SOM HAR SYNDET MOT DEG I TANKER ORD OG GJERNINGER)". Flott ikke sant ? neppe, det er paranoid schizofreni i økonomipakning..... Nok til alle.

Det er forsåvidt ikke tatt fra Bibelen, men fra den norske kirkes liturgi. 

Worrisome Plenty
Skrevet (endret)

Jeg er snillere enn gud, jeg er mer moralsk enn gud. Dette er ikke ett oppblåst ego, dette gjelder de fleste mennesker.

Å ofre sin egen sønn, for å kunne tilgi sine egne "skapninger"... Blir litt som om en oppfinner skal drepe sønnen sin for robotene han har skapt er obsternasige og med egen vilje. Veldig troverdig.

Forøvrig har dette sklidd ut litt. Denne tråden var jo om psykiatri, og religion. Jeg skal legge bånd på meg og ikke polemisere mer. Jeg vet godt att det jeg sier er sjokkerende slik sannhet ofte er. Så jeg legger ballen død her. fra min side.

Endret av Worrysome plenty
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bytte ut Satan-symbolet med regnbue flagget ? Det er mye felles her ...

What? Er du superkristen og full i fordommer?

Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

What? Er du superkristen og full i fordommer?

Nei, jeg er ateist. lol

Skrevet

Nei, jeg er ateist. lol

Ok. Men du liker ikke homoer,lesper transer og transpersoner?

Skrevet
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Men du liker ikke homoer,lesper transer og transpersoner?

Nei. Som sagt er jeg ateist. lol

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...