AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 En mann ble diagnostisert med bipolar type 2 for ca 10 år siden, og ble medisinert med Lamictal med svært god effekt. De siste tre-fire årene har han vært helt uten medisiner, og oppleves stort sett frisk. Han får noen ganger perioder med tungsinn, han er taus og mutt, men har stort sett normal funksjon. Det sosiale blir nedprioritert, men jobb blir ivaretatt. Den siste mnd har han vært sykmeldt pga utslitthet, da det er en krevende situasjon i familien. Han tilbringer nå mye tid på sofaen, og oppfattes som deprimert av de nærmeste. Han har ikke hatt tegn til hypomanier de siste 10 år. Han ser ikke syn på å begynne på jobb igjen, og er trøtt hele tiden. Er det sannsynlig at han da fortsatt har bipolar lidelse? Hva kan være aktuell medisinering? Anonymkode: ee960...45e 0 Siter
girlinyellow Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 Det er sannsynlig at han har bipolar lidelse fortsatt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 3 minutter siden, girlinyellow skrev: Det er sannsynlig at han har bipolar lidelse fortsatt. Hva er begrunnelsen din? Jeg er oppriktig interessert. Anonymkode: ee960...45e 0 Siter
Janus30 Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: En mann ble diagnostisert med bipolar type 2 for ca 10 år siden, og ble medisinert med Lamictal med svært god effekt. De siste tre-fire årene har han vært helt uten medisiner, og oppleves stort sett frisk. Han får noen ganger perioder med tungsinn, han er taus og mutt, men har stort sett normal funksjon. Det sosiale blir nedprioritert, men jobb blir ivaretatt. Den siste mnd har han vært sykmeldt pga utslitthet, da det er en krevende situasjon i familien. Han tilbringer nå mye tid på sofaen, og oppfattes som deprimert av de nærmeste. Han har ikke hatt tegn til hypomanier de siste 10 år. Han ser ikke syn på å begynne på jobb igjen, og er trøtt hele tiden. Er det sannsynlig at han da fortsatt har bipolar lidelse? Hva kan være aktuell medisinering? Anonymkode: ee960...45e Jeg er ikke kupton, men tillater meg likevel å svare. Har BP2 selv, med vekt på depresjoner. Ja, i følge teorien kan man fint være bipolar til tross for at man ikke har hatt en oppoversvingning på 10 år. Én definitiv manisk/hypoman episode i løpet av livet er nok for å tilfredsstille de diagnostiske kriteriene. Det er grunnen til at en korrekt satt bipolardiagnose anses som en livsvarig lidelse. Hvordan lidelsen arter seg kan variere betydelig fra person til person. Noen har en tilnærmet lik fordeling av manier/hypomanier og depresjoner, noen har flere manier enn depresjoner, noen går både måneder og år mellom hver episode, noen har bare få ukers opphold mellom episodene, og noen blir verre/bedre med årene. Hvordan sykdommen arter seg varierer også etter livsførsel. Det kan likevel være hensiktsmessig å vurdere bipolardiagnosen på nytt når det tross alt har gått 10 år siden forrige opptur. Hvis den skal fjernes er lege/psykolog nødt til å konkludere med at (samtlige av) de oppoversvingningene vedkommende har opplevd, ikke oppfyller de formelle kriteriene for mani/hypomani. 0 Siter
girlinyellow Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er begrunnelsen din? Jeg er oppriktig interessert. Anonymkode: ee960...45e Ja, beklager et lite utdypende svar😊 Synes Janus30 har kommet med en veldig god forklaring. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 20 minutter siden, Janus30 skrev: Jeg er ikke kupton, men tillater meg likevel å svare. Har BP2 selv, med vekt på depresjoner. Ja, i følge teorien kan man fint være bipolar til tross for at man ikke har hatt en oppoversvingning på 10 år. Én definitiv manisk/hypoman episode i løpet av livet er nok for å tilfredsstille de diagnostiske kriteriene. Det er grunnen til at en korrekt satt bipolardiagnose anses som en livsvarig lidelse. Hvordan lidelsen arter seg kan variere betydelig fra person til person. Noen har en tilnærmet lik fordeling av manier/hypomanier og depresjoner, noen har flere manier enn depresjoner, noen går både måneder og år mellom hver episode, noen har bare få ukers opphold mellom episodene, og noen blir verre/bedre med årene. Hvordan sykdommen arter seg varierer også etter livsførsel. Det kan likevel være hensiktsmessig å vurdere bipolardiagnosen på nytt når det tross alt har gått 10 år siden forrige opptur. Hvis den skal fjernes er lege/psykolog nødt til å konkludere med at (samtlige av) de oppoversvingningene vedkommende har opplevd, ikke oppfyller de formelle kriteriene for mani/hypomani. Hvor sannsynlig er det at han blir prioritert for en revurdering av diagnosen tror du? Takk for godt svar! Anonymkode: ee960...45e 0 Siter
Janus30 Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor sannsynlig er det at han blir prioritert for en revurdering av diagnosen tror du? Takk for godt svar! Anonymkode: ee960...45e Umulig for meg å svare på. 0 Siter
Gjest Annamaria Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er begrunnelsen din? Jeg er oppriktig interessert. Anonymkode: ee960...45e God effekt av lamictal 0 Siter
Hugo Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor sannsynlig er det at han blir prioritert for en revurdering av diagnosen tror du? Takk for godt svar! Anonymkode: ee960...45e https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/bipolar-lidelse 0 Siter
kupton Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 Det er svært lite sannsynlig at han ikke har BP2, og jeg håper en ikke bruker ressurser på en meningsløs nyvurdering. Sannsynligvis har han en depresjon nå, og han bør behandles for den. Aktuell medisinering er fortsatt Lamictal. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 1 minutt siden, kupton skrev: Det er svært lite sannsynlig at han ikke har BP2, og jeg håper en ikke bruker ressurser på en meningsløs nyvurdering. Sannsynligvis har han en depresjon nå, og han bør behandles for den. Aktuell medisinering er fortsatt Lamictal. Takk! Dette er akkurat hva jeg har sagt og rådet ham til. Godt å få det bekreftet. Anonymkode: ee960...45e 1 Siter
Hugo Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 1 time siden, kupton skrev: Det er svært lite sannsynlig at han ikke har BP2, og jeg håper en ikke bruker ressurser på en meningsløs nyvurdering. Sannsynligvis har han en depresjon nå, og han bør behandles for den. Aktuell medisinering er fortsatt Lamictal. Hei,jeg er selv bipolar,man skal raskt få hjelp av kompetente ved destabilisering. Å gi ukvalifiserte medisimske råd på nett er vel ikke helt innafor. Det kan hende personen funker bedre på lithium og quntiapin. Ikke lett a si. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 6 minutter siden, Hugo skrev: Hei,jeg er selv bipolar,man skal raskt få hjelp av kompetente ved destabilisering. Å gi ukvalifiserte medisimske råd på nett er vel ikke helt innafor. Det kan hende personen funker bedre på lithium og quntiapin. Ikke lett a si. Det var et kvalifisert svar i aller høyeste grad og kvalitet 😃 Anonymkode: e69c0...7a3 0 Siter
kupton Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 @Hugo: Du bør lese startinnlegget en gang til. 1. Lamotrigin er i følge internasjonale behandlingsveiledere førstevalget ved BP2. 2. Det er absolutt å anbefale å på nytt forsøke en medisin som tidligere har gitt utmerket effekt hos pasienten - i dette tilfellet lamotrigin. 0 Siter
Hugo Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 Akkurat nå, kupton skrev: @Hugo: Du bør lese startinnlegget en gang til. 1. Lamotrigin er i følge internasjonale behandlingsveiledere førstevalget ved BP2. 2. Det er absolutt å anbefale å på nytt forsøke en medisin som tidligere har gitt utmerket effekt hos pasienten - i dette tilfellet lamotrigin. Jeg har lest og anbefaler vedkommende å ta det med sin lege,ikke av en annonym Google lege. Regner med du skjønner det 0 Siter
kupton Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 16 minutter siden, Hugo skrev: Jeg har lest og anbefaler vedkommende å ta det med sin lege,ikke av en annonym Google lege. Regner med du skjønner det Selvsagt skal vedkommende ta det med sin lege. Men klarer ikke å se at det står i motsetning til å spørre på nett. Alt som det spørres om her må også tas med behandler. Hvis en ikke kan spørre og få svar på nett, kan jo alle slike nettsted nedlegges. 0 Siter
frosken Skrevet 10. oktober 2019 Skrevet 10. oktober 2019 1 time siden, Hugo skrev: Hei,jeg er selv bipolar,man skal raskt få hjelp av kompetente ved destabilisering. Å gi ukvalifiserte medisimske råd på nett er vel ikke helt innafor. Det kan hende personen funker bedre på lithium og quntiapin. Ikke lett a si. Kan hende du ikke trenger å være så redd for at det gis ukvalifiserte råd. Tvert om så kan det være dumt å ikke lytte til råd fra folk som erfaringsmessig gir svært gode råd. 0 Siter
Hugo Skrevet 11. oktober 2019 Skrevet 11. oktober 2019 8 timer siden, kupton skrev: Selvsagt skal vedkommende ta det med sin lege. Men klarer ikke å se at det står i motsetning til å spørre på nett. Alt som det spørres om her må også tas med behandler. Hvis en ikke kan spørre og få svar på nett, kan jo alle slike nettsted nedlegges. Det er jo svært mye en kan skrive om på et forum uten å gi medisinske råd. Jeg er som sagt selv bipolar. Om en person har vært i en stabil fase i 10 år,så skal vedkommende iallefall ikke ta i mot en beskjed om medisinering fra en radom fyr på nett. Vet ikke om du har sett på dette gjett diagnose progg som går på NRK? Ofte så stiller Google legene riktig diagnose,det betyr ikke at de er leger eller skal råde en pasient til den eller den medisinen,det vil jo virke helt absurd. 0 Siter
Hugo Skrevet 11. oktober 2019 Skrevet 11. oktober 2019 7 timer siden, frosken skrev: Kan hende du ikke trenger å være så redd for at det gis ukvalifiserte råd. Tvert om så kan det være dumt å ikke lytte til råd fra folk som erfaringsmessig gir svært gode råd. Det er veldig bra og dele erfaringer rundt en diagnose som man selv har,å gi ukvalifiserte rene medisinske råd er dumt. Det man kan og bør si er vedkommende bør ta kontakt med sin fastlege. 0 Siter
emilie321 Skrevet 11. oktober 2019 Skrevet 11. oktober 2019 13 minutter siden, Hugo skrev: Det er veldig bra og dele erfaringer rundt en diagnose som man selv har,å gi ukvalifiserte rene medisinske råd er dumt. Det man kan og bør si er vedkommende bør ta kontakt med sin fastlege. Jeg er uenig med deg her. Har selv diagnosene kompleks PTSD og bipolar med psykose. Har selv fått gode tips om andre medisiner jeg kan bruke , og som kanskje kan hjelpe meg bedre enn de jeg brukte. En må selvfølgelig ta dette opp med egen behandler. Det sier jo seg selv, for det er jo behandler som skriver ut resepter. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.