Gå til innhold

Kan de se «alt» på blodprøve ved innleggelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet om noen som i hypomani valgte å ta antidepressiva for å holde på manien, og personen ble mer og mer manisk, og i går ble hun innlagt på psykiatrisk sykehus.

Vi bor i samme kollektiv, og det er fortsatt en del igjen av medikamentet «Fluoxetin Sandoz». Jeg er liksom ikke i posisjon til å kontakte noen om at hun misbruker medikamenter for å være manisk, og jeg vet ikke om jeg tør å ta esken, liksom. 

Derfor lurer jeg veldig på om de ved undersøkelser ved sykehuset kan se slike ting? Jeg regner med at de tar en utvidet blodprøve der de tester for drugs og medikamenter i tillegg til andre viktige ting? Tror du de finner Fluoxetin på blodprøven, eller har jeg et stort ansvar for å si noe her?😬

Jeg er liksom ikke SÅ nærme, så jeg er usikker på hva jeg bør gjøre, eller om jeg bare skal la det ligge, og prøve å snakke henne til å kaste tablettene når hun kommer hjem? Tenker samtidig at helsevesenet burde vite om misbruket, slik at hun ikke får muligheten til å gjøre det igjen.

Hilsen ei i et kollektiv med nymalte blomster i hele stua🤘🏻😅

Anonymkode: 04d69...de0

Videoannonse
Annonse
Gjest Annamaria
Skrevet

Jeg tror det må undersøkes spesifikt om fontex så det kommer ikke opp automatisk. Synes du burde «sladre».

Skrevet

De ser det ikke på standard blodprøver. Man må rekvirere en måling av serumkonsentrasjon av det aktuelle virkestoffet. 

Dette må være en kattepine å sitte i... Skal man bry seg eller ikke? Hodet mitt sier at helsepersonell absolutt burde vite dette, da en helt sentral del av behandlingen vil være å få stoppet inntaket av Fluoxetin. Ikke bare mens hun er innlagt, men for framtida. Samtidig ligger ansvaret til syvende og sist hos henne selv. Når manien kommer under kontroll, er hun i stand til å ta avgjørelser for sin egen helse. Dermed er det ikke du som skal gripe inn ved f.eks. å fjerne pillene. Fortell at du er bekymret, og ta det derifra. 

Skrevet
1 time siden, FjellOgDalar skrev:

De ser det ikke på standard blodprøver. Man må rekvirere en måling av serumkonsentrasjon av det aktuelle virkestoffet. 

Dette må være en kattepine å sitte i... Skal man bry seg eller ikke? Hodet mitt sier at helsepersonell absolutt burde vite dette, da en helt sentral del av behandlingen vil være å få stoppet inntaket av Fluoxetin. Ikke bare mens hun er innlagt, men for framtida. Samtidig ligger ansvaret til syvende og sist hos henne selv. Når manien kommer under kontroll, er hun i stand til å ta avgjørelser for sin egen helse. Dermed er det ikke du som skal gripe inn ved f.eks. å fjerne pillene. Fortell at du er bekymret, og ta det derifra. 

Ja, jeg tror jeg går for dette. Venter til hun er seg selv, og så går hun sikkert med på å kaste medisinen. Hun er verdens mest fornuftige jente vanligvis. Hun pleier aldri å gjøre noe galt, liksom. Føler ikke at jeg kan ringe sykehuset og sladre. Da får hun jo vite hvem (i alle fall tre aktuelle personer) som har sladret, og det er nok bedre å gå den andre veien. Medikamentet får hun ikke på sykehuset uansett. Takk for svaret ditt :)

Anonymkode: 04d69...de0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...