Gå til innhold

Psykosetyper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke er mest vanlige? 

Kan innholdet i psykosen og psykosesymptomene variere hos den enkelte, eller det som regel ett tema som går igjen? 

Når jeg har vært psykosenær, så har det gjerne vært et religiøst preg over det, hvor jeg har opplevd å få et oppdrag fra Gud. Men jeg har også hatt litt paranoia. 

Første gangen med religiøs vrangforestilling var jeg hypoman/manisk. Den andre gangen ikke siden det ble utløst av andre ting. Hva kan være årsaken til at jeg begge gangene plutselig ble så religiøs? Det var jo to ulike triggere? Er det fordi jeg tidligere har vært religiøs, og at det på en måte derfor ligger inni meg et sted?

Videoannonse
Annonse
Gjest Annamaria
Skrevet

Ved psykose kan man bli religiøs/spirituell selv om man alltid har vært ateist 

Gjest Kallemari
Skrevet
2 timer siden, Annamaria skrev:

Ved psykose kan man bli religiøs/spirituell selv om man alltid har vært ateist 

Høres skummelt ut! Jeg er så redd for å få psykose selv, uæææ!

Skrevet
5 timer siden, Anothertry skrev:

Hvilke er mest vanlige? 

Kan innholdet i psykosen og psykosesymptomene variere hos den enkelte, eller det som regel ett tema som går igjen? 

Når jeg har vært psykosenær, så har det gjerne vært et religiøst preg over det, hvor jeg har opplevd å få et oppdrag fra Gud. Men jeg har også hatt litt paranoia. 

Første gangen med religiøs vrangforestilling var jeg hypoman/manisk. Den andre gangen ikke siden det ble utløst av andre ting. Hva kan være årsaken til at jeg begge gangene plutselig ble så religiøs? Det var jo to ulike triggere? Er det fordi jeg tidligere har vært religiøs, og at det på en måte derfor ligger inni meg et sted?

Jeg har hatt flere forskjellige psykoser.  Har vært både hemmelig agent og hatt oppdrag fra Gud. Skikkelig paranoid psykose har jeg også hatt. Jeg har aldri vært religiøs,  ei heller noe i nærheten av hemmelig agent. 

Skrevet

Jeg tror at å prøve å «forstå» psykosesymptomene er det mest meningsløse man kan gjøre i psykiatri. Hvorvidt man blir religiøs eller Satan sjøl under en psykose er komplett irrelevant. Poenget er å bli kvitt svineriet.

Gjest Annamaria
Skrevet
22 timer siden, Kallemari skrev:

Høres skummelt ut! Jeg er så redd for å få psykose selv, uæææ!

Det er ikke noe å være redd for, for man får god hjelp. Er verre med de som aldri kommer ut av psykosen 

Skrevet
31 minutter siden, Annamaria skrev:

Det er ikke noe å være redd for, for man får god hjelp. Er verre med de som aldri kommer ut av psykosen 

Finnes det folk som aldri kommer ut av psykosen? Det er isåfall veldig trist.

Worrisome Plenty
Skrevet (endret)
42 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er folk som har behandlingsresistens schizofreni feks. Jeg ble innlagt ett slikt sted, da jeg var førsteganspsyk. Fordi det ikke var plass noe annet sted. Dette var folk det ikke gikk an å snakke noe særlig med. Stakkars folk. Mange av de hadde desorganisert schizofreni (hebefreni i gammeldager), disse virket nesten tilbakestående. Noen gikk rundt hele dagen, rastløst frem og tilbake. Andre satt og lo uten grunn. Ei var overbevist om att hun var kongelig.

Endret av Worrysome plenty
Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror at å prøve å «forstå» psykosesymptomene er det mest meningsløse man kan gjøre i psykiatri. Hvorvidt man blir religiøs eller Satan sjøl under en psykose er komplett irrelevant. Poenget er å bli kvitt svineriet.

Hei. Det du skriver her er ikke alle fagfolk enige i. Spesielt ikke nyere forskning. 

Gjest Annamaria
Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Ja venninna mi og så ikke lovende ut for noen jeg var innlagt med...

Skrevet
27 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Det er folk som har behandlingsresistens schizofreni feks. Jeg ble innlagt ett slikt sted, da jeg var førsteganspsyk. Fordi det ikke var plass noe annet sted. Dette var folk det ikke gikk an å snakke noe særlig med. Stakkars folk. Mange av de hadde desorganisert schizofreni (hebefreni i gammeldager), disse virket nesten tilbakestående. Noen gikk rundt hele dagen, rastløst frem og tilbake. Andre satt og lo uten grunn. Ei var overbevist om att hun var kongelig.

Det er jo forferdelig trist at folk må gå rundt sånn, bra du kom deg da. Grøss!

Skrevet
4 minutter siden, Annamaria skrev:

Ja venninna mi og så ikke lovende ut for noen jeg var innlagt med...

Å så trist. Det må jo være som å være dement. 

Skrevet
27 minutter siden, cathlin skrev:

Hei. Det du skriver her er ikke alle fagfolk enige i. Spesielt ikke nyere forskning. 

Ok. Så hvis jeg ble psykotisk og var overbevist om at jeg var en kylling, ville det være en prioritert sak for deg å grave i min relasjon til fjørfe framfor å gjøre meg frisk? 

Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ok. Så hvis jeg ble psykotisk og var overbevist om at jeg var en kylling, ville det være en prioritert sak for deg å grave i min relasjon til fjørfe framfor å gjøre meg frisk? 

Det er jo litt spesielt da å tro man er en kylling. Jeg har snakket mye om mine "psykotiske" opplevelser i terapi,det åndelige som jeg kaller det. Det blir akseptert. 

Skrevet
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er jo litt spesielt da å tro man er en kylling. Jeg har snakket mye om mine "psykotiske" opplevelser i terapi,det åndelige som jeg kaller det. Det blir akseptert. 

Det blir akseptert, men du blir ikke frisk fra det ved å snakke om det.

Forskjellen er at du liker dette. Det er langt fra alle psykoser som er like «hyggelige» for de som blir rammet.

Skrevet
9 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Psykoser er ulike og har ulik årsak. 

Ikke nødvendigvis en motsetning mellom å ha åpning for at symtomer kan inneholde en mening for den det gjelder og gjøre den frisk. 

Skrevet
3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det blir akseptert, men du blir ikke frisk fra det ved å snakke om det.

Forskjellen er at du liker dette. Det er langt fra alle psykoser som er like «hyggelige» for de som blir rammet.

Ja det er sant det,men det er godt at det blir akseptert.  

Men nei,det er ikke alt jeg har likt. Det har til tider vært et Helvete og jeg har vært livredd. Men det åndelige har to aspekter eller kanskje til og med flere. 

Skrevet

Jeg er mest interessert i hva jeg kan gjøre selv for å holde meg mest mulig frisk. Og det gjør jeg ikke med å gruble over de forskjellige psykosene jeg har vært i. Jobber heller med hva som gjør meg bedre. 

Skrevet

Jeg hadde en skremmende opplevelse, utenfor psykose.

Jeg hadde tvangstanker om sexuelle perversjoner. Disse var Ego-dystone. DVS att jeg følte de som fremmende, skremmende tanker uten rot i virkeligheten.

Jeg gikk da hos en privatpraktiserende psykiater med psykodynamisk tilnærming, med sjeselong og det hele. Tror du ikke hen begynte å legge mening i disse tankene? Feks ved å minimere det tankene gjaldt til noe normalt. Nei, slike psykiatere må man passe seg for.. 

Jeg har også hatt psykoser, og de har til en viss grad sammenheng med min personlighet, men jeg antar att temaene er tilfeldige, og uten mening. (håper jeg). Det ville vært feil for meg å begynne å diskutere om hvorvidt mine tanker om att andre hørte mine tanker kunne skyldes... Det skyltes psykdom, og hadde ikke noen mening. 

Anonymkode: cbdba...201

Gjest Annamaria
Skrevet (endret)

Jeg ble kraftig playet av en gutt jeg var sykt forelsket i og i psykosen styrte han et spill så det utviklet seg fra virkeligheten 

Endret av Annamaria

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...