Gå til innhold

Kupton: blir de med bpd grensepsykotiske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir de med borderline grensepsykotiske? 

Hva er egentlig grensepsykose?

Anonymkode: e8a4b...014

Videoannonse
Annonse
Gjest Kallemari
Skrevet

Kupton ga et ganske bra svar til meg i en tråd som bare heter Kupton på siden her. Psykoser og grense-psykoser er for omfattende til å gi noe kortfattet svar på. 

Skrevet

Kan ikke alt oppsummeres?🧐

Det var ikke ment som frekt, altså🤗

Skrevet

Har aldri hørt om at det er noen sammenheng mellom borderline og psykose. Jeg har vært i psykose, men det var rusutløst og ikke noe med at jeg har borderline å gjøre. 

Skrevet
12 minutter siden, Glitter skrev:

Har aldri hørt om at det er noen sammenheng mellom borderline og psykose. Jeg har vært i psykose, men det var rusutløst og ikke noe med at jeg har borderline å gjøre. 

Borderline (grense) begrepet refererte opprinnelig til en tilstand nettopp mellom psykose og nevroser, så joda, det finnes en kobling. Rusutløst psykose blir noe annet, da. 

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke alt oppsummeres?🧐

Det var ikke ment som frekt, altså🤗

Google? 

Anonymkode: dd5b0...0bb

Skrevet

De med BPD blir ikke psykotiske (ikke mer enn andre med ikkepsykotiske lidelser). Borderline er i dette tilfellet et misvisende begrep. Det stammer fra den gang en mente at alvorlige personlighetsforstyrrelser lå i "grenseland" mellom nevroser og psykoser.

Hva er grensepsykose? Igjen må vi forstå sykelighet/grad av sykdom som et kontinuum - ikke et enten eller. Om vi har tusen personer, vil de fleste være åpenbart upsykotiske, noen vil være åpenbart psykotiske, og noen vil være i et grenseområde der de ikke er helt friske, men ei heller klart psykotiske.

Det er ikke mer komplisert enn med overvekt. En person med BMI 25 er klart ikke overvektig, mens en med BMI 35 er klart overvektig. Et eller annet sted derimellom er det noen som er "grenseovervektig" eller "borderlineovervektig".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...