Gå til innhold

Å misforstå / glemme på jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble litt stresset etter at jeg kom på at jeg glemte mulig å gjøre noe som var "Ikke viktig/ bare en bagatell på jobben i går. Det som jeg glemte var å nedprise varer som gikk ut på dato om en eller to dager frem i tid. Jeg kom på det nå. Husker at jeg fikk noen beskjeder om flere ting jeg skulle gjøre. Men jeg har gjort det meste av det men glemte å gjøre en ting tror jeg. Husker at det ble litt rot og forstyrrelser da beskjeden ble gitt om flere ting som jeg skulle gjøre.  Jeg kommer sikkert til å få skikkelig kritikk for det og gruer meg helt forferdelig. Jeg har fri i dag. Og er redd tanken på dette skal ødelegge dagen min. 

Synes det er kjempepinlig at jeg glemte det. Får katastrofetanker: hva om jeg får sparken for det osv osv. 

Hva mener dere om det? Er det helt unormalt å gjøre en slik feil? 

Anonymkode: d5934...86e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer sikkert til å få skikkelig kritikk for det og gruer meg helt forferdelig. Jeg har fri i dag. Og er redd tanken på dette skal ødelegge dagen min. 

Synes det er kjempepinlig at jeg glemte det. Får katastrofetanker: hva om jeg får sparken for det osv osv. 

Man får selvsagt ikke sparken for sånt, hvis det ikke er et tilbakevendende problem at man glemmer viktige ting / bryter rutinene. 

Kan du ikke bare ringe den som har morgenvakta i dag, eller dra innom når butikken åpner? Dumt å gjøre det til en kjempesak som ødelegger helga. Det blir vel trolig oppdaget uansett, og da er det bedre at du gir beskjed selv.

Jeg jobbet mye i kioskavdelingen i en stor matbutikk da jeg var 18-19 år. Hvis det oppsto slike tilfeller - noe som var glemt eller måtte vente av ulike årsaker - ringte vi bare inn neste morgen, rett før åpningstid.

Gjest Gargamel
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble litt stresset etter at jeg kom på at jeg glemte mulig å gjøre noe som var "Ikke viktig/ bare en bagatell på jobben i går. Det som jeg glemte var å nedprise varer som gikk ut på dato om en eller to dager frem i tid. Jeg kom på det nå. Husker at jeg fikk noen beskjeder om flere ting jeg skulle gjøre. Men jeg har gjort det meste av det men glemte å gjøre en ting tror jeg. Husker at det ble litt rot og forstyrrelser da beskjeden ble gitt om flere ting som jeg skulle gjøre.  Jeg kommer sikkert til å få skikkelig kritikk for det og gruer meg helt forferdelig. Jeg har fri i dag. Og er redd tanken på dette skal ødelegge dagen min. 

Hva mener dere om det? Er det helt unormalt å gjøre en slik feil? 

Jeg mener du bør ringe før åpningstid i dag og si fra at du glemte det. Da bør det ikke bli noen sak. 

Skrevet
14 minutter siden, laban skrev:

Man får selvsagt ikke sparken for sånt, hvis det ikke er et tilbakevendende problem at man glemmer viktige ting / bryter rutinene. 

Kan du ikke bare ringe den som har morgenvakta i dag, eller dra innom når butikken åpner? Dumt å gjøre det til en kjempesak som ødelegger helga. Det blir vel trolig oppdaget uansett, og da er det bedre at du gir beskjed selv.

Jeg jobbet mye i kioskavdelingen i en stor matbutikk da jeg var 18-19 år. Hvis det oppsto slike tilfeller - noe som var glemt eller måtte vente av ulike årsaker - ringte vi bare inn neste morgen, rett før åpningstid.

Jepp.  Jeg regner med det er noe som ikke fører til sparken. Jeg skal gi beskjed om det. Det er nok en helt menneskelig feil som kan skje når man er stresset og har mye å gjøre  

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker at jeg fikk noen beskjeder om flere ting jeg skulle gjøre. Men jeg har gjort det meste av det men glemte å gjøre en ting tror jeg. Husker at det ble litt rot og forstyrrelser da beskjeden ble gitt om flere ting som jeg skulle gjøre.

Er enig med de andre i denne konkrete episoden, ring og gi beskjed slik at helgen din blir stressfri.

Jeg vil i tillegg gi deg et råd. Du blir jo stresset nå fordi dette ikke er første gangen du misforstår eller glemmer noe og får irettesettelse etterpå (som oftest av leder har jeg skjønt?), og du syns (forståelig nok) at det er ubehagelig å føle at lederen din "følger med" og forskjellsbehandler din vs de andres innsats. Dette blir du nervøs av også før du har gjort noe galt, og det gjør deg enda mer lav i hatten, som gjør at du blir enda mer stresset av å begå småfeil, som bemerkes enda lettere av leder etc etc. Klassisk vond sirkel.

Men nå er det sånn situasjonen har blitt. Dine småfeil og forglemmelser er kanskje blitt mer synlig for leder enn dine kollegers, og det beste du kan gjøre er å prøve å redusere feil og samtidig tøffe deg opp.

Kjøp deg en liten notisblokk & penn og skriv ned alle ekstra gjøremål du skal utføre i den, både det som er i hht arbeidsinnstruks (som du innimellom kan glemme), og det du får beskjed av andre om å gjøre. Deretter haker du av når gjøremålet er utført.

I tillegg - spør dersom du ikke skjønner en beskjed du får. Ikke gjett eller tolk - spør, slik at du reduserer antall misforståelser. 

Lykke til!

Endret av Kayia
Skrevet
40 minutter siden, Kayia skrev:

Er enig med de andre i denne konkrete episoden, ring og gi beskjed slik at helgen din blir stressfri.

Jeg vil i tillegg gi deg et råd. Du blir jo stresset nå fordi dette ikke er første gangen du misforstår eller glemmer noe og får irettesettelse etterpå (som oftest av leder har jeg skjønt?), og du syns (forståelig nok) at det er ubehagelig å føle at lederen din "følger med" og forskjellsbehandler din vs de andres innsats. Dette blir du nervøs av også før du har gjort noe galt, og det gjør deg enda mer lav i hatten, som gjør at du blir enda mer stresset av å begå småfeil, som bemerkes enda lettere av leder etc etc. Klassisk vond sirkel.

Men nå er det sånn situasjonen har blitt. Dine småfeil og forglemmelser er kanskje blitt mer synlig for leder enn dine kollegers, og det beste du kan gjøre er å prøve å redusere feil og samtidig tøffe deg opp.

Kjøp deg en liten notisblokk & penn og skriv ned alle ekstra gjøremål du skal utføre i den, både det som er i hht arbeidsinnstruks (som du innimellom kan glemme), og det du får beskjed av andre om å gjøre. Deretter haker du av når gjøremålet er utført.

I tillegg - spør dersom du ikke skjønner en beskjed du får. Ikke gjett eller tolk - spør, slik at du reduserer antall misforståelser. 

Lykke til!

Det stemmer. Det er slik at avdelingsleder er veldig ute etter å finne feil på meg. Hun har til og med spurt om noe er i veien med hodet mitt/ hukommelsen. Så dermed så var det ikke noe særlig kjekt da jeg husket på at jeg hadde gjort en feil nylig. Jeg glemmer aldri alvorlige ting. De andre kollegaene / sjefer glemmer også noe innimellom, men det blir lagt mer vekt på det om det er meg av den ansvarlige lederen. Hun følger med på alt jeg gjør. Om jeg plasserer varer i hyller, så står hun bak for å se på. Jeg blir selvsagt helt skjelven på fingen av det, og jeg blir lettere veldig opptatt av at alt må være perfekt, og stresser mer. Jeg pratet med legen om det for litt tilbake, og han sier at det har ingenting med hukommelse / arbeidsvilje/ innsats å gjøre, men det har med at man blir sånn dersom man er stresset. Du har helt rett i at det er vanskelig når det er sånn. Men jeg skal kjøpe en bok og notere. Eller notere ned på papir når jeg får masse beskjeder på engang. Jeg glemmer aldri noe som er veldig viktig. Men allikevel kan det sikkert irritere en leder enda mer, og da kan jeg få unødvendige problemer av det små. 

Jeg søker ny jobb. Jeg håper på å komme meg bort derfra. For lite timer, pluss for mye kritikk av den ansvarlige leder. De andre er helt super. Så det er synd. Men jeg får slutte å bekymre meg så mye, for det gjør meg bare enda mer glemsk og distre. Men det er en stund siden jeg glemte noe sist. Men det virker gale ut fordi hun har alltid noe å pirke på som skulle vært gjort bedre. Og da kan små naturlige feil som en liten prikk på en vegg som skulle vært borte velte ett stort lass om det dukker opp noe nytt. 

Takk for fornuftig bidrag i tråden til deg og dere andre!. Jeg jobber med å få opp selvtilliten og troen på meg selv. Den er litt brytet ned, i jobbsammenheng, men håper den blir bedre. 

Skrevet
55 minutter siden, Kayia skrev:

Lykke til!

Problemet er at dersom jeg får en beskjed, så takler ikke hun ansvarlige at jeg spør igjen om hva hun mener. Hun kan foreks si.Ta de varene, og sett de på plass. Jeg ser ingen varer som skal settes på plass, og så spør jeg: hvor er de? Ahhhhhhh sier hun da... Nei nå får du gi deg, sier hun . Du altså!. Det viser seg at de gjerne står et sted der jeg umulig kunne gjette meg til at de sto. Og jeg visste ikke hvilke varer det var, og vi har mange varer. Er så enkle ting som det som hun skaper bråk rundt. Men det fins heldigvis andre kollegaer som sier at de ser hvordan hun er, og at hun er urimelig ovenfor meg. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at dersom jeg får en beskjed, så takler ikke hun ansvarlige at jeg spør igjen om hva hun mener. Hun kan foreks si.Ta de varene, og sett de på plass. Jeg ser ingen varer som skal settes på plass, og så spør jeg: hvor er de? Ahhhhhhh sier hun da... Nei nå får du gi deg, sier hun . Du altså!. Det viser seg at de gjerne står et sted der jeg umulig kunne gjette meg til at de sto. Og jeg visste ikke hvilke varer det var, og vi har mange varer. Er så enkle ting som det som hun skaper bråk rundt. Men det fins heldigvis andre kollegaer som sier at de ser hvordan hun er, og at hun er urimelig ovenfor meg. 

Dette kan du ta opp med hennes leder. Dette er ikke god og trygg ledelse.

Skrevet
13 minutter siden, Kayia skrev:

Dette kan du ta opp med hennes leder. Dette er ikke god og trygg ledelse.

Ja, jeg skal gjøre det. Enig med deg.  For jeg ser at det er med på å få meg til å gjøre "feil" som jeg ellers ikke ville begått.  Jeg kan ikke se at jeg gjør mer feil enn andre. Men det virker som om jeg gjør mer feil pga situasjonen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...