ompagu Skrevet 27. oktober 2019 Skrevet 27. oktober 2019 Hei! Jeg har gått på Seroquel/Quetiapin i 5 år og tatt maks 200 mg ved kveldstid for å sove. Før jeg startet på Quetiapin kom jeg meg aldri over 35 kg og var vant til å ha ekstremt høy forbrenning siden jeg var barn. Så i det jeg startet på tablettene raste jeg opp 30 kg på 2 år, noe som var veldig uvant. Legger merke til selv at jeg har null metthetsfølelse når jeg tar de, og jeg craver alltid noe å spise. Nå er jeg mye bedre og tenker å slutte på quetiapin i nær fremtid. Jeg har ingen psykoselidelse, så det er ikke noe problem. Spørsmålet mitt er da om noen har erfaring rundt det å slutte på disse og evt om man mister vekten igjen når man slutter? Hadde vært veldig deilig om vekten bare falt av igjen 0 Siter
ompagu Skrevet 28. oktober 2019 Forfatter Skrevet 28. oktober 2019 59 minutter siden, Annamaria skrev: 35 kg? Slet med vekten min i mange år helt siden fødsel ettersom jeg er født dysmatur og med utrolig høy forbrenning. Slet også med å spise fra jeg var 13-15, noe som gjorde meg farlig tynn. Vil IKKE ned til en sånn vekt igjen, så det er sagt! 0 Siter
Gjest Annamaria Skrevet 28. oktober 2019 Skrevet 28. oktober 2019 Jeg gikk ned 20 kg da jeg sluttet på seroquel, men jeg jobbet for det, bare at jobben var lett å gjøre uten seroquel 0 Siter
emilie321 Skrevet 28. oktober 2019 Skrevet 28. oktober 2019 Jeg gikk på 300 mg quetiapin en periode og da raste jeg opp i vekt. Da jeg gikk ned til 100 mg, var matinntaket noe lettere å styre. Nå går jeg på noen andre medisiner som også gir mer sultfølelse, så lett er det ikke. I de periodene jeg har gått uten medisiner så har jeg lett gått ned i vekt. 0 Siter
ompagu Skrevet 28. oktober 2019 Forfatter Skrevet 28. oktober 2019 10 timer siden, Annamaria skrev: Jeg gikk ned 20 kg da jeg sluttet på seroquel, men jeg jobbet for det, bare at jobben var lett å gjøre uten seroquel Så flott! Vet selv at jeg går fort ned i vekt med en gang kostholdet og aktiviteten går opp, men tror seroquel har gitt meg mye ekstra vekt 0 Siter
ompagu Skrevet 28. oktober 2019 Forfatter Skrevet 28. oktober 2019 7 timer siden, emilie321 skrev: Jeg gikk på 300 mg quetiapin en periode og da raste jeg opp i vekt. Da jeg gikk ned til 100 mg, var matinntaket noe lettere å styre. Nå går jeg på noen andre medisiner som også gir mer sultfølelse, så lett er det ikke. I de periodene jeg har gått uten medisiner så har jeg lett gått ned i vekt. Det er motiverende å høre!! Merker jeg går over til fråtsing om kveldene etter jeg har tatt de, så det i seg selv burde jo hjelpe 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. oktober 2019 Skrevet 28. oktober 2019 (endret) Jeg går alltid opp når jeg tarap, tar seroquel og. Kan se på bilder når jeg har tatt medisiner og ikke,nå sliter jeg med å gå ned. Tar xeplion også da. Må si jeg går ned når jeg slutter. Endret 28. oktober 2019 av stjernestøv 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 Skrevet 29. oktober 2019 Jeg bruker kun 150 mg Quetiapin depottabletter, men jeg greier iķe å gå ned i vekt. Merkelig det der. Anonymkode: 1d1ef...497 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 Skrevet 29. oktober 2019 Finnes knapt noen medikamentet som har så mange bivirkninger som Quetiapin. Bare sjekk ut mulige vanlig bivirkninger i felleskatalogen.. De har begynt å gå mer og mer vekk i fra bruken av dem og anbefales ikke lengre som sovemedisin, nettopp pga uheldige bivirkninger som ikke er bra for kroppen. De bør kun skrives ut for det de er ment for. Psykoser og tung psykiatri. Om en sliter med sterk angst/tankespinn o.l. bør ulemper veies opp mot fordeler. Så jeg ville absolutt forsøkt å trappe ned//seponere disse om jeg var deg. Hva med Vallergan feks? Disse har lite bivirkninger om du tar dem riktig og tidlig på kvelden. https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin Anonymkode: b5b2c...77d 0 Siter
emilie321 Skrevet 29. oktober 2019 Skrevet 29. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Finnes knapt noen medikamentet som har så mange bivirkninger som Quetiapin. Bare sjekk ut mulige vanlig bivirkninger i felleskatalogen.. De har begynt å gå mer og mer vekk i fra bruken av dem og anbefales ikke lengre som sovemedisin, nettopp pga uheldige bivirkninger som ikke er bra for kroppen. De bør kun skrives ut for det de er ment for. Psykoser og tung psykiatri. Om en sliter med sterk angst/tankespinn o.l. bør ulemper veies opp mot fordeler. Så jeg ville absolutt forsøkt å trappe ned//seponere disse om jeg var deg. Hva med Vallergan feks? Disse har lite bivirkninger om du tar dem riktig og tidlig på kvelden. https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin Anonymkode: b5b2c...77d Det er mulig, men jeg har nå fått det bedre etter jeg begynte med quetiapin. Det er også den eneste som fungerer noe på søvnen min. Vallergan hadde overhode ikke noe virkning, for og ikke si alle de andre medikamentene jeg har prøvd for søvn. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 Skrevet 30. oktober 2019 19 timer siden, emilie321 skrev: Det er mulig, men jeg har nå fått det bedre etter jeg begynte med quetiapin. Det er også den eneste som fungerer noe på søvnen min. Vallergan hadde overhode ikke noe virkning, for og ikke si alle de andre medikamentene jeg har prøvd for søvn. Da regner jeg med du opplever lite bivirkninger forøvrig? Det er klart denne medisinen passer bedre for noen enn andre. Veldig individuelt. Ikke minst hvor sterk psykisk sykdom en har. Der jeg jobber var alltid lavdose Quetiapin førstevalg, dersom pasienter slet med søvn eller lett angst. Og legen hadde ikke problemer med å skrive dem ut. De var mer opptatt av at de ikke var et vanedannende, enn at de hadde mange bivirkninger. Var derimot skremmende å se bivirkningene mange utviklet. Mange fungerte ikke i det hele tatt dagen etterpå pga ja giver tross lav dose. Mange fikk skjelvinger og mer angst. Svært lavt blodtrykk. Og mange utviklet raskt toleranse som igjen førte til avhengighet likevel fordi de ikke lengre klarte å sove uten... Så,det ble brått slutt på Quetiapin her ihvertfall. Vallergan som førstevalg og Zopiklone i korte perioder om ingenting annet virker. Anonymkode: b5b2c...77d 0 Siter
emilie321 Skrevet 30. oktober 2019 Skrevet 30. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Da regner jeg med du opplever lite bivirkninger forøvrig? Det er klart denne medisinen passer bedre for noen enn andre. Veldig individuelt. Ikke minst hvor sterk psykisk sykdom en har. Der jeg jobber var alltid lavdose Quetiapin førstevalg, dersom pasienter slet med søvn eller lett angst. Og legen hadde ikke problemer med å skrive dem ut. De var mer opptatt av at de ikke var et vanedannende, enn at de hadde mange bivirkninger. Var derimot skremmende å se bivirkningene mange utviklet. Mange fungerte ikke i det hele tatt dagen etterpå pga ja giver tross lav dose. Mange fikk skjelvinger og mer angst. Svært lavt blodtrykk. Og mange utviklet raskt toleranse som igjen førte til avhengighet likevel fordi de ikke lengre klarte å sove uten... Så,det ble brått slutt på Quetiapin her ihvertfall. Vallergan som førstevalg og Zopiklone i korte perioder om ingenting annet virker. Anonymkode: b5b2c...77d Når jeg bruker 100 mg quetiapin så har jeg lite bivirkninger (noen har jeg jo), men øker jeg til 125 mg så kommer de fort. Kan jo bare snakke for meg selv, men innimellom må jeg velge. Fungere med medisiner som gir litt bivirkninger eller være uten og være dårligere. Nå har mine leger hørt på meg når vi har prøvd ut diverse medisiner, så nå går jeg på en kombinasjon som har vist seg å fungere for meg. Er enig i at det nok er veldig individuelt hva som passer for den enkelte. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.