AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 Skrevet 28. oktober 2019 Først og fremst, jeg forstår at jeg ikke kan få noen online diagnose, men kanskje du kan hjelpe meg å oppklare litt? Jeg er usikker på dette med psykose. Inntrykket mitt er at en psykotisk person er "helt vekke", ikke kan ta vare på seg selv, og er påfallende merkelig i oppførselen slik at alle kan se det. Det er noe som foregår med meg, og jeg lurer på om det er noe i psykose-kategorien, eller om jeg tar helt feil. Diagnosene jeg har er bipolar 1 og K-PTSD. Jeg har vært deprimert i ca. to måneder. For en uke siden begynte jeg å våkne på natta med søvnparalyse. Fæle drømmer og hypnagoge hallusinasjoner. Dette har jeg hatt HVER natt i en uke. Dagen etter første søvnparalyse, hørte jeg en stemme. Noen som ramset opp ord, som jeg etter hvert skjønte måtte være nøkkelord knyttet til hvordan "den" jeg hørte døde. Altså at det ikke er oppklart hvordan en person døde, og "spøkelset" kom til meg for å fortelle hva som skjedde. Jeg ble dritredd. Etterpå har jeg ikke hørt noe mer, men jeg føler/senser døde personer i huset vårt. Jeg ser de ikke tydelig, men jeg føler deres nærvær tydelig. Kan kjenne hvilket kjønn det er, og jeg kan kjenne at de er gode og ikke onde. Kjenner også akkurat hvor de er i rommet. Jeg har også begynt å slite med å spise fordi det føles som om det er død hud i maten. I drikke også, men mat er verst. Altså, død, våt hud som holder på å gå i oppløsning. Dette gjør meg kvalm, gjør at jeg spiser svært lite, prøver med må stoppe ganske fort. Ellers føler jeg meg veldig sliten og overstimulert. Veldig følsom for lys og lyder. Å gå i butikken er overveldende nå. Det blir fort for mye for meg, og jeg må komme meg bort for å få stillhet og ro. Har holdt på å få panikk flere ganger, men han klart å ta meg sammen fordi jeg ikke vil drite meg ut ute blant folk. Selv om jeg har disse utfordringene, kan jeg fortsatt snakke og skrive normalt. Jeg klarer å holde god hygiene. Jeg tenker ganske klart, selv om jeg sliter litt med hukommelse og konsentrasjon i blant. Jeg kan tenke ganske fornuftig også, selv om det som skjer med meg føles helt ekte, kan jeg utfordre tankene og tenke at jeg nok er syk. Det er likevel veldig stressende og utfordrende, da. Lurer på om jeg har noen psykosesymptomer, eller om det er i feil gate, siden jeg er ganske oppegående samtidig? Jeg er redd for å gå til legen med dette, fordi jeg tenker at jeg kanskje blir møtt med: "jaja, du har god fantasi", og så gikk jeg "foruten grunn", og bare vil føle meg dum etterpå. Håper på svar. Anonymkode: 1261e...db1 0 Siter
kupton Skrevet 29. oktober 2019 Skrevet 29. oktober 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er usikker på dette med psykose. Inntrykket mitt er at en psykotisk person er "helt vekke", ikke kan ta vare på seg selv, og er påfallende merkelig i oppførselen slik at alle kan se det. Her er du nok litt på viddene. Du beskriver symptomer som er psykosesuspekte. Jeg synes du absolutt skal nevne dette for din behandler. Uten at denne får vite om det, kan hen ikke hjelpe deg med det. 0 Siter
Anothertry Skrevet 29. oktober 2019 Skrevet 29. oktober 2019 Håper det er greit at jeg blander meg inn i tråden. Vil bare spørre om det er mer sannsynlig at en som har hatt grensepsykose seinere vil utvikle " full" psykose enn en som aldri har hatt psykosesymptomer? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 Skrevet 29. oktober 2019 29 minutter siden, kupton skrev: Her er du nok litt på viddene. Du beskriver symptomer som er psykosesuspekte. Jeg synes du absolutt skal nevne dette for din behandler. Uten at denne får vite om det, kan hen ikke hjelpe deg med det. Ok. Takk for at du tok deg tid til å svare. Setter veldig pris på at du bruker tid på oss her inne. Anonymkode: 1261e...db1 0 Siter
Cesium Skrevet 29. oktober 2019 Skrevet 29. oktober 2019 3 timer siden, Anothertry skrev: Håper det er greit at jeg blander meg inn i tråden. Vil bare spørre om det er mer sannsynlig at en som har hatt grensepsykose seinere vil utvikle " full" psykose enn en som aldri har hatt psykosesymptomer? Jeg har ingen ekspertise, men vet likevel at mennesker med Schizotyp lidelse/personlighetsforstyrrelse (alt etter etter hvilket diagnosesystem som brukes) har større sjanse for å utvikle Schizofreni enn de uten Schizotyp. Og med Schizotyp så har man ofte grensepsykoser. Føl fri til å rette meg på dette. Men jeg er også interessert i et svar fra @kupton på dette. 0 Siter
Anothertry Skrevet 29. oktober 2019 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 3 minutter siden, Cesium skrev: Jeg har ingen ekspertise, men vet likevel at mennesker med Schizotyp lidelse/personlighetsforstyrrelse (alt etter etter hvilket diagnosesystem som brukes) har større sjanse for å utvikle Schizofreni enn de uten Schizotyp. Og med Schizotyp så har man ofte grensepsykoser. Føl fri til å rette meg på dette. Men jeg er også interessert i et svar fra @kupton på dette. Du har sikkert rett i det, jeg aner ikke men jeg har ikke schizotyp pf eller schizofreni. og så vidt jeg vet har jeg bare vært grense-psykotisk to ganger. En gang i (hypo?)mani og en gang nå pga "stress". Endret 29. oktober 2019 av Anothertry 0 Siter
kupton Skrevet 29. oktober 2019 Skrevet 29. oktober 2019 Vi har alle en psykoseterskel, men den er av varierende styrke/høyde fra person til person. Den som har vært grensepsykotisk to ganger har etter all sannsynlighet en lavere terskel for psykose enn folk flest. Unntaket er dersom belastningen har vært ekstrem. Med en lavere psykoseterskel er sannsynligheten for ny psykose forhøyet. 0 Siter
Anothertry Skrevet 29. oktober 2019 Skrevet 29. oktober 2019 15 minutter siden, kupton skrev: Vi har alle en psykoseterskel, men den er av varierende styrke/høyde fra person til person. Den som har vært grensepsykotisk to ganger har etter all sannsynlighet en lavere terskel for psykose enn folk flest. Unntaket er dersom belastningen har vært ekstrem. Med en lavere psykoseterskel er sannsynligheten for ny psykose forhøyet. Takk igjen for svar, men jeg synes at det var et trist svar som gjorde meg litt engstelig. Men jeg bestemmer meg for å ikke ta noe for gitt, og ikke ta noen sorger på forskudd. Det kan jo også gå mange år før jeg er "der" igjen. 0 Siter
Cesium Skrevet 29. oktober 2019 Skrevet 29. oktober 2019 48 minutter siden, kupton skrev: Vi har alle en psykoseterskel, men den er av varierende styrke/høyde fra person til person. Den som har vært grensepsykotisk to ganger har etter all sannsynlighet en lavere terskel for psykose enn folk flest. Unntaket er dersom belastningen har vært ekstrem. Med en lavere psykoseterskel er sannsynligheten for ny psykose forhøyet. Er det såkalt reaktiv psykose du tenker på? Behandleren min nevnte dette for meg. Og er det da sånn at hvis det var reaktiv psykose, så er det lite sannsynlig at det skjer igjen? 0 Siter
kupton Skrevet 29. oktober 2019 Skrevet 29. oktober 2019 Ja, det kalles også reaktiv psykose. Jo større traume/belastning som skal til for å utløse psykose, jo høyere er psykoseterskelen, og jo mindre er sannsynligheten for ny psykose. 0 Siter
Anothertry Skrevet 29. oktober 2019 Skrevet 29. oktober 2019 1 time siden, kupton skrev: Ja, det kalles også reaktiv psykose. Jo større traume/belastning som skal til for å utløse psykose, jo høyere er psykoseterskelen, og jo mindre er sannsynligheten for ny psykose. Kan reaktiv psykose også kalles akutt psykose? Ingen har sagt direkte til meg at jeg hadde psykose, men at jeg hadde psykotiske symptomer. Da jeg ble skrevet ut av akuttpsykiatrisk avdeling het det seg i utskrivelsesnotatet derfra at jeg ble henvist til videre innleggelse på DPS pga "Vrangforestillinger og dissosiasjon". Betyr det egentlig da at jeg var psykotisk? Det gikk heldigvis relativt raskt over igjen. 0 Siter
Gjest Annamaria Skrevet 29. oktober 2019 Skrevet 29. oktober 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst, jeg forstår at jeg ikke kan få noen online diagnose, men kanskje du kan hjelpe meg å oppklare litt? Jeg er usikker på dette med psykose. Inntrykket mitt er at en psykotisk person er "helt vekke", ikke kan ta vare på seg selv, og er påfallende merkelig i oppførselen slik at alle kan se det. Det er noe som foregår med meg, og jeg lurer på om det er noe i psykose-kategorien, eller om jeg tar helt feil. Diagnosene jeg har er bipolar 1 og K-PTSD. Jeg har vært deprimert i ca. to måneder. For en uke siden begynte jeg å våkne på natta med søvnparalyse. Fæle drømmer og hypnagoge hallusinasjoner. Dette har jeg hatt HVER natt i en uke. Dagen etter første søvnparalyse, hørte jeg en stemme. Noen som ramset opp ord, som jeg etter hvert skjønte måtte være nøkkelord knyttet til hvordan "den" jeg hørte døde. Altså at det ikke er oppklart hvordan en person døde, og "spøkelset" kom til meg for å fortelle hva som skjedde. Jeg ble dritredd. Etterpå har jeg ikke hørt noe mer, men jeg føler/senser døde personer i huset vårt. Jeg ser de ikke tydelig, men jeg føler deres nærvær tydelig. Kan kjenne hvilket kjønn det er, og jeg kan kjenne at de er gode og ikke onde. Kjenner også akkurat hvor de er i rommet. Jeg har også begynt å slite med å spise fordi det føles som om det er død hud i maten. I drikke også, men mat er verst. Altså, død, våt hud som holder på å gå i oppløsning. Dette gjør meg kvalm, gjør at jeg spiser svært lite, prøver med må stoppe ganske fort. Ellers føler jeg meg veldig sliten og overstimulert. Veldig følsom for lys og lyder. Å gå i butikken er overveldende nå. Det blir fort for mye for meg, og jeg må komme meg bort for å få stillhet og ro. Har holdt på å få panikk flere ganger, men han klart å ta meg sammen fordi jeg ikke vil drite meg ut ute blant folk. Selv om jeg har disse utfordringene, kan jeg fortsatt snakke og skrive normalt. Jeg klarer å holde god hygiene. Jeg tenker ganske klart, selv om jeg sliter litt med hukommelse og konsentrasjon i blant. Jeg kan tenke ganske fornuftig også, selv om det som skjer med meg føles helt ekte, kan jeg utfordre tankene og tenke at jeg nok er syk. Det er likevel veldig stressende og utfordrende, da. Lurer på om jeg har noen psykosesymptomer, eller om det er i feil gate, siden jeg er ganske oppegående samtidig? Jeg er redd for å gå til legen med dette, fordi jeg tenker at jeg kanskje blir møtt med: "jaja, du har god fantasi", og så gikk jeg "foruten grunn", og bare vil føle meg dum etterpå. Håper på svar. Anonymkode: 1261e...db1 Kjenner meg igjen, jeg har hatt liknende symptomer, har schizoaffektiv lidelse. Ble så redd at jeg ble innlagt 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 31. oktober 2019 Skrevet 31. oktober 2019 På 29.10.2019 den 13.29, Cesium skrev: Jeg har ingen ekspertise, men vet likevel at mennesker med Schizotyp lidelse/personlighetsforstyrrelse (alt etter etter hvilket diagnosesystem som brukes) har større sjanse for å utvikle Schizofreni enn de uten Schizotyp. Og med Schizotyp så har man ofte grensepsykoser. Føl fri til å rette meg på dette. Men jeg er også interessert i et svar fra @kupton på dette. Psykologen jeg gikk til, sa at siden jeg har autisme, så kan jeg lettere få psykose av stress. 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 31. oktober 2019 Skrevet 31. oktober 2019 (endret) På 29.10.2019 den 16.56, Annamaria skrev: Kjenner meg igjen, jeg har hatt liknende symptomer, har schizoaffektiv lidelse. Ble så redd at jeg ble innlagt Jeg ble så redd de skremselsgreiene om Nibiru (planet x som skulle ødlege jorden i mars 2016,) på youtube og nettsider, at jeg skrev på forum at om det skjer, så hopper jeg ut et vindu fra høy bygning, og forummedlemmer fikk tlf nummeret til personalbasen der jeg bodde, og jeg havnet på legevakten og satt i kø i 2 timer, og nær jeg kom inn, sa han unglegen på ca 23 år, at jeg hadde grensepsykose og måtte dra hjem for å se det an, og jeg måtte love ham at jeg ikke skule hoppe ut vindu. Endret 31. oktober 2019 av Blomsterfluen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.