Cesium Skrevet 2. november 2019 Skrevet 2. november 2019 https://www.aftenposten.no/norge/i/1neR3Q/jakten-paa-stemmene-i-hodet Er det noen som har abonnement som kan fortelle litt om hva det dreier seg om? Kan man faktisk finne noe rart i hodet på de som hører stemmer? 0 Siter
laban Skrevet 2. november 2019 Skrevet 2. november 2019 Her er det eneste som er litt konkret: Så langt har Hugdahls gruppe påvist at to signalstoff henger sammen med å høre stemmer. Det ene, glutamat, aktiverer nervecellene. Det andre, gaba, hemmer dem. – Det vi ser, er en ubalanse mellom de to signalstoffene. Nivået av glutamat er tidvis for høyt i hørselssentret. Samtidig er nivået av gaba for lavt i området av hjernen som styrer tankekontrollen. – Så løsningen er ikke så enkel som å gi pasientene stoffer som demper glutamat? – Nei, så enkelt er det ikke, sier Hugdahl. Den nederste streken på Hugdahls notatblokk handler om arvestoff. – Når jeg går i graven, er det kanskje noen som finner ut hvilke gener som styrer de innbilte stemmene, sier 71-åringen. – Det blir ikke meg. Jeg er ikke genetiker. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.