Gå til innhold

Verdi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
På 2.11.2019 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Hvordan ville du følt det dersom ingen viste deg at du og/eller det du gjør er verdt noe? Ville du følt deg like mye verdt som andre? 

Anonymkode: 08856...f3b

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, cathlin skrev:

Jeg er ikke ts, men et forslag fra min side. Hva med å svare på hvordan du ville følt deg dersom ingen satte pris på det du gjorde? Ville du likevel klare å føle deg like mye verdt som andre eller ville du syntes det var vanskelig?

 

Grunnen til at jeg stusser litt på at spørsmålet i det hele tatt stilles, er at svaret er så opplagt. Det er i nærheten av om jeg hadde spurt: "Hvordan ville du følt deg om alle barna dine fikk aggressiv kreft, og ektefellen din ble halshugd av banditter?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kupton skrev:

Grunnen til at jeg stusser litt på at spørsmålet i det hele tatt stilles, er at svaret er så opplagt. Det er i nærheten av om jeg hadde spurt: "Hvordan ville du følt deg om alle barna dine fikk aggressiv kreft, og ektefellen din ble halshugd av banditter?"

Ser at spørsmålet kunne vært stilt annerledes, og det tar jeg selvkritikk for.

Anonymkode: 08856...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, cathlin skrev:

Jeg er ikke ts, men et forslag fra min side. Hva med å svare på hvordan du ville følt deg dersom ingen satte pris på det du gjorde? Ville du likevel klare å føle deg like mye verdt som andre eller ville du syntes det var vanskelig?

 

Som andre er inne på - dette handler om egne følelser og ikke om andres. Man må lære seg å takle det å ikke få bekreftelse fra andre; manglende bekreftelse betyr ikke at ingen setter pris på det du gjør og sier og er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør et siste forsøk. 

 
Hva jeg ville med spørsmålet? - rett og slett høre andres erfaringer med hva de ville tenkt (slik jeg var direkte om) for på den måten å prøve å korrigere mine følelser og tanker hvis jeg fikk svar på det jeg spurte om. Jeg strever så mye med dette temaet at jeg prøver alt. Jeg prøver å komme videre. Jeg jobber faktisk hardt med ting også. 
 
Jeg trenger ingens bekreftelser osv her inne, de bare preller av meg like fort - jeg blir t o m kvalm av sånt (misforstå meg rett) - men ingen tror meg når jeg sier det uansett. Alle er sikre på at jeg vil høre at jeg er verdt noe fra mennesker som ikke en gang kjenner meg osv. 
Nå orker jeg ikke forsvare og forklare meg mer. Jeg er lei av og orker ingen flere  diskusjoner rundt hvorfor jeg spør. Hvis folk vil kritisere meg fremfor å hjelpe meg, får de heller avstå fra å svare. Mltt spørsmål var for øvrrig konstruktivt. 

Ps. Jeg forventer ingen svar. 

Anonymkode: 08856...f3b

Mitt svar til deg var også konstruktivt..

Ut over det klarer jeg ikke å få tak i hva det er du egentlig ønsker svar på hvis svarene du fikk ikke var rett svar? 

 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis folk vil kritisere meg fremfor å hjelpe meg, får de heller avstå fra å svare. Mltt spørsmål var for øvrrig konstruktivt. 

Ps. Jeg forventer ingen svar. 

Anonymkode: 08856...f3b

Tenk så mye enklere livet ditt ville vært om du dreit i å ta nærmest absolutt alt som kritikk :) 

Anonymkode: 8274b...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, frosken skrev:

Fordi utfordringen ikke er den samme dersom problemet er feiloppfatning av hva omgivelsene egentlig mener eller prøver å formidle som hva den er dersom omgivelsene virkelig ikke verdsetter en. 

Hva som er problemet er litt vanskelig å vite (?)

Jeg syns det bare er litt underlig at i en tråd der trådstarter stiller et, i mine øre, litt sårt spørsmål angående verdi og følelser rundt temaet, mest får svar som går på "å tenke rett". Sikkert mange veier til Rom her, altså, men er det ikke et slags allmen-medmenneskelig følelsesperspektiv her som forsvant. Følte litt på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Glitter skrev:

Mitt svar til deg var også konstruktivt..

Ut over det klarer jeg ikke å få tak i hva det er du egentlig ønsker svar på hvis svarene du fikk ikke var rett svar? 

 

Svaret ditt var godt det. Vi har samme bakgrunn.
Har bare ikke orket å svare alle. 

Anonymkode: 08856...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Xtra skrev:

Som andre er inne på - dette handler om egne følelser og ikke om andres. Man må lære seg å takle det å ikke få bekreftelse fra andre; manglende bekreftelse betyr ikke at ingen setter pris på det du gjør og sier og er.

Enig. Engasjementet i tråden her viser jo f.eks absolutt at folk bryr seg om trådstarter. 

"Å lære seg å takle det å ikke få bekreftelse fra andre", kanskje litt verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kupton skrev:

Grunnen til at jeg stusser litt på at spørsmålet i det hele tatt stilles, er at svaret er så opplagt. Det er i nærheten av om jeg hadde spurt: "Hvordan ville du følt deg om alle barna dine fikk aggressiv kreft, og ektefellen din ble halshugd av banditter?"

Ja, av og til er kommunikasjon ikke så lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2019 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Hvordan ville du følt det dersom ingen viste deg at du og/eller det du gjør er verdt noe? Ville du følt deg like mye verdt som andre? 

Anonymkode: 08856...f3b

Tenkte på deg da denne dukket opp i Facebook-feeden min nå i kveld. Syns den var en fin påminnelse. 

2A50E2AD-0D63-42B9-9F7C-E5D904CE69D6.thumb.jpeg.f2bf1500ff2465f8bedfcf58046ab93b.jpeg

Anonymkode: b2840...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, cathlin skrev:

Hva som er problemet er litt vanskelig å vite (?)

Jeg syns det bare er litt underlig at i en tråd der trådstarter stiller et, i mine øre, litt sårt spørsmål angående verdi og følelser rundt temaet, mest får svar som går på "å tenke rett". Sikkert mange veier til Rom her, altså, men er det ikke et slags allmen-medmenneskelig følelsesperspektiv her som forsvant. Følte litt på det. 

Jeg tror ikke menneskene rundt trådstarter verdsetter henne så lite som hun fra tid til annen føler. Det kan godt hende de er dårlige på å formidle tydelig at de verdsetter henne, men det kan også hende at trådstarter ikke klarer å oppfatte andres forsøk på å gi positive tilbakemeldinger. I slike tråder som dette, så opplever jeg det som lite hensynsfullt å gå med på premisset om at ingen verdsetter henne. Jeg tror premisset er feil, og jeg ønsker ikke å støtte opp rundt en slik selvforståelse. Samtidig så er jeg enig i at vi kanskje kan være bedre på å gi rom for sårheten og fortvilelsen som uttrykkes, følelsene tror jeg jo på fullt ut, selv om jeg antar at dette med oppfatningen av andres syn på henne er feilaktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tror ikke menneskene rundt trådstarter verdsetter henne så lite som hun fra tid til annen føler. Det kan godt hende de er dårlige på å formidle tydelig at de verdsetter henne, men det kan også hende at trådstarter ikke klarer å oppfatte andres forsøk på å gi positive tilbakemeldinger. I slike tråder som dette, så opplever jeg det som lite hensynsfullt å gå med på premisset om at ingen verdsetter henne. Jeg tror premisset er feil, og jeg ønsker ikke å støtte opp rundt en slik selvforståelse. Samtidig så er jeg enig i at vi kanskje kan være bedre på å gi rom for sårheten og fortvilelsen som uttrykkes, følelsene tror jeg jo på fullt ut, selv om jeg antar at dette med oppfatningen av andres syn på henne er feilaktig. 

Tro hva du vil. 
Takk for engasjementet i tråden. Jeg har tatt til meg noen konstruktive råd som jeg jobber med. 

Anonymkode: 08856...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelsen av verdi kommer fra deg selv og er utviklet i møte med dine omsorgspersoner og andre mennesker i oppveksten. Verdien er også preget av din egen psykiske helse, opplevelser og samhandling med andre mennesker i voksen alder. Noen føler seg grunnleggende verdiløse f.eks av å ikke ha fått nok positivt samspill og bekreftelse av foreldrene i oppveksten. Andre kan slite med seg selv og være deprimerte eller møte mye motgang så de ikke klarer å stå i arbeidslivet og føler liten verdi av det. Noen går gjennom en tung periode i livet og føler seg mer verdiløse da.

Det er nok ikke så mange som formidler direkte at de verdsetter andre med ord i hverdagen. Noen som sliter trenger kanskje å høre det mer for de trenger bekreftelsen. Kanskje vi skulle bli flinkere til å vise andre at vi setter pris på dem. Men mye ligger i usagte ord, kroppsspråk og samhandling med andre.

Du kan jobbe med din følelse av verdiløshet med en behandler eller i alle fall være mer bevisst på at opplevelsen av verdi kommer fra deg selv. 

Anonymkode: deedd...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følelsen av verdi kommer fra deg selv og er utviklet i møte med dine omsorgspersoner og andre mennesker i oppveksten. Verdien er også preget av din egen psykiske helse, opplevelser og samhandling med andre mennesker i voksen alder. Noen føler seg grunnleggende verdiløse f.eks av å ikke ha fått nok positivt samspill og bekreftelse av foreldrene i oppveksten. Andre kan slite med seg selv og være deprimerte eller møte mye motgang så de ikke klarer å stå i arbeidslivet og føler liten verdi av det. Noen går gjennom en tung periode i livet og føler seg mer verdiløse da.

Det er nok ikke så mange som formidler direkte at de verdsetter andre med ord i hverdagen. Noen som sliter trenger kanskje å høre det mer for de trenger bekreftelsen. Kanskje vi skulle bli flinkere til å vise andre at vi setter pris på dem. Men mye ligger i usagte ord, kroppsspråk og samhandling med andre.

Du kan jobbe med din følelse av verdiløshet med en behandler eller i alle fall være mer bevisst på at opplevelsen av verdi kommer fra deg selv. 

Anonymkode: deedd...08c

Takk for svar. Skal tenke godt igjennom det.

Anonymkode: 08856...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, cathlin skrev:

Enig. Engasjementet i tråden her viser jo f.eks absolutt at folk bryr seg om trådstarter. 

"Å lære seg å takle det å ikke få bekreftelse fra andre", kanskje litt verre. 

Jeg har fått råd på Mail som jeg driver og jobber med. Jeg visste ikke at andre viser at man er verdifull ved at de kort sagt bruker tid på en slik du også beskriver. 

Anonymkode: 08856...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svart alle her inne, men vil bare si at jeg setter stor pris på konstruktive innspill. Jeg er nok en av mange som har en bagasje med foreldre som ikke brydde seg, sosial utestengelse på skolen og et langt mishandlingsforhold (20 år). Men jeg har kommet langt i min prosess, og jeg håper at jeg en dag er så sterk at jeg kan si til meg selv at jeg ikke er mindre verdt enn andre. 
TAKk, alle sammen ❤️

Anonymkode: 08856...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke svart alle her inne, men vil bare si at jeg setter stor pris på konstruktive innspill. Jeg er nok en av mange som har en bagasje med foreldre som ikke brydde seg, sosial utestengelse på skolen og et langt mishandlingsforhold (20 år). Men jeg har kommet langt i min prosess, og jeg håper at jeg en dag er så sterk at jeg kan si til meg selv at jeg ikke er mindre verdt enn andre. 
TAKk, alle sammen ❤️

Anonymkode: 08856...f3b

Ps. Jeg har faktisk noen i nær omkrets som behandler meg som om jeg ikke er verdt noe, det er ikke bare noe jeg føler. 

Anonymkode: 08856...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...