Gå til innhold

Ufrivelig vektap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tapt litt vekt denne uka selv om jeg hadde spist mye! Jeg har ikke kastet opp eller overtrent! 

Jeg har time hos min behandler imorgen og jeg er redd for å ikke bli trodd! 

At han/ hun ikke skal tro på det jeg sier at det faktisk var ufrivellig. 

Hva skal jeg gjøre ? Jeg er så stresset! Noen som vet hvorfor vekten min raste ned selv om jeg hadde spist mye ?? Altfor mye.. hjelp!

Anonymkode: 27626...e42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blander meg aldrI eller kanskje sjelden inn på psykiatriforum, men har du sjekket stoffskiftet ditt?  Hvis du er stressa, har spist mye og fremdeles går ned så kan det være høyt stoffskifte.

Skrevet
53 minutter siden, Dorthe skrev:

Jeg blander meg aldrI eller kanskje sjelden inn på psykiatriforum, men har du sjekket stoffskiftet ditt?  Hvis du er stressa, har spist mye og fremdeles går ned så kan det være høyt stoffskifte.

Kan man få det plutselig ? Trodde ikke at folk med spiseforstyrrelser kunne få det

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tapt litt vekt denne uka selv om jeg hadde spist mye! Jeg har ikke kastet opp eller overtrent! 

Hva skal jeg gjøre ? Jeg er så stresset! Noen som vet hvorfor vekten min raste ned selv om jeg hadde spist mye ?? Altfor mye.. hjelp!

Du har gått ned i vekt fordi du har spist for lite. Høres ut som om du og behandleren din burde lage en kostplan som du skal følge. 

Skrevet

Er det bare denne uken du har gått litt ned? Det er flere faktorer som spiller inn på vekta. F.eks vann i kroppen, mens, stress, osv. Er helt normalt at det kan svinge litt. Dette vet nok behandler og så lenge det bare er denne ene gangen  har du ingenting å bekymre deg for. Men fortsetter du å gå ned   må du nok sammen med behandler justere på kostholdet slik  at du spiser mer. 

Anonymkode: 5fa36...831

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at du har spist mye, men hva er mye i dine øyne? For å få en oversikt kan det være greit å skrive ned det du spiser, men da er det viktig å være ærlig.

Skrevet
4 timer siden, Fionys skrev:

Du sier at du har spist mye, men hva er mye i dine øyne? For å få en oversikt kan det være greit å skrive ned det du spiser, men da er det viktig å være ærlig.

2 middagsporsjoner, kake, godteri, cola,, pizza, kjeks og litt boller i tilegg til brødmåltidene...

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye er "litt vekt", og hva var målet du og behandler hadde for perioden? Hva tror du selv er årsaken til vektnedgangen? 

Jeg syns du skal fortelle at dette er ufrivillig nedgang, men samtidig være åpen for at behandler vil kunne mene at du "gjør noe" som forhindrer vektoppgang. 

Husk - dere har samme mål, som mest sannsyligvis er at du skal opp i vekt, og etterhvert bli mindre preget (og pla av rollen mat har i hverdagen din. 

Skrevet
Akkurat nå, Kayia skrev:

Hvor mye er "litt vekt", og hva var målet du og behandler hadde for perioden? Hva tror du selv er årsaken til vektnedgangen? 

Jeg syns du skal fortelle at dette er ufrivillig nedgang, men samtidig være åpen for at behandler vil kunne mene at du "gjør noe" som forhindrer vektoppgang. 

Husk - dere har samme mål, som mest sannsyligvis er at du skal opp i vekt, og etterhvert bli mindre preget (og pla av rollen mat har i hverdagen din. 

JEG HAR VERKEN TRENT ELLER SPYDD! JEG LOVER!!! tapte 2 kg på 1 uke uten å ha gjort noen verdens ting

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

JEG HAR VERKEN TRENT ELLER SPYDD! JEG LOVER!!! tapte 2 kg på 1 uke uten å ha gjort noen verdens ting

Hvorfor reagerer du på denne måten på det jeg skriver?

Igjen, hva tror du selv er årsaken? 2 kg på en uke er ganske mye om du har lav bmi fra før.

Og igjen, ta opp dette r o l i g med behandleren din. Hva er det værste som kan skje, altså hva spesifikt er du redd for (bortsett fra å ikke bli trodd)?

Gjest Gargamel
Skrevet
På 3.11.2019 den 23.53, AnonymBruker skrev:

Man må spise ganske mye for å holde konstant vekt. 2000 kcal er ganske mye mat (30 brødskiver). 

Kanskje du undervurderer hvor mye man faktisk skal spise? Hvis den naturlige reguleringen ikke fungerer må du rett og slett regne det ut. 

Skrevet (endret)
På 3.11.2019 den 23.53, AnonymBruker skrev:

Jeg har tapt litt vekt denne uka selv om jeg hadde spist mye!

(...) Hva skal jeg gjøre ? Jeg er så stresset! Noen som vet hvorfor vekten min raste ned selv om jeg hadde spist mye ?? Altfor mye.. hjelp!

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting til - litt i forlengelsen av det Gargamel skriver - du kan nok forberede deg på at behandleren vil vite hva (hvor mye) du har spist. Hvordan ser en dagsrasjon ut? Du trenger ikke svare her, men dette lurer nok behandleren på, og dette er nok også svaret på det du selv lurer på i tråden. 

Endret av Kayia
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 middagsporsjoner, kake, godteri, cola,, pizza, kjeks og litt boller i tilegg til brødmåltidene...

Om behandler skal ha noe som helst utbytte av det så må du nok spesifisere nøyaktig hva og hvor mye (130 gram laks, 100 g poteter og 100 g gulrot f.eks., "en porsjon" er svært unøyaktig), likeså 100 g sjokoladekake eller 3 boller (om de er hjemmebakte er vekta viktigere enn antallet da det kan variere voldsomt).

Skrevet

Hvordan gikk det i timen? 😊

Anonymkode: 5fa36...831

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...