Gå til innhold

Brystsmerter - ble litt redd


påskelilje

Anbefalte innlegg

Nå i ettermiddag gikk jeg i temmelig høyt gåtempo, sammen med en gruppe på 8-10 personer, først 5 min flatt, deretttee opp en lang ganske bratt bakke. Jeg bar på en bag på 8-10 kilo. Vanligvis går jeg raskt uten problemer,  men i dag kjente jeg plutselig at det liksom knyttet/strammet seg i brystet, midt foran, innenfor de nederste ribbeina, og en tanke ned mot magesekken.

Det var ikke ordentlig vondt, men litt ubehagelig,  for jeg har aldri kjent det før. Strammingen varte noen minutter, og gav seg da jeg stoppet opp. En halvtime seinere gikk jeg igjen litt raskt, og kjente antydning til stramming igjen. Nå sitter jeg på toget i ro, og skal ikke forte meg mer i dag...

Merker at jeg ble litt engstelig. Jeg har ingenting som skulle tilsi at jeg skulle ha problemer med hjertet, selv om jeg har vært slapp med trening de siste månedene. Bør jeg kontakte lege for dette, eller tenke at dette var litt tilfeldig og ikke noe å engste seg for? Hadde jeg gått alene, hadde jeg nok satt ned tempoet, men det var liksom litt flaut å gjøre det når jeg var sammen med mange 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok tatt en tur til legen.  Men jeg er blitt litt pysete etter at mannen min fikk hjerteinfarkt med så rare symptomer at jeg nesten ikke ble tatt på alvor da jeg ringte legevakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dorthe skrev:

Jeg hadde nok tatt en tur til legen.  Men jeg er blitt litt pysete etter at mannen min fikk hjerteinfarkt med så rare symptomer at jeg nesten ikke ble tatt på alvor da jeg ringte legevakta. 

Hvilke symptomer hadde han?

Mannen min kommer til å sende meg sporenstreks til lege hvis jeg forteller det... 😮 Det kan vel vente noen dager vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, påskelilje skrev:

Hvilke symptomer hadde han?

Mannen min kommer til å sende meg sporenstreks til lege hvis jeg forteller det... 😮 Det kan vel vente noen dager vel?

Nei, det synes jeg ikke. Dette må du sjekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, påskelilje skrev:

Hvilke symptomer hadde han?

Mannen min kommer til å sende meg sporenstreks til lege hvis jeg forteller det... 😮 Det kan vel vente noen dager vel?

Jeg synes du skal ringe legekontoret i morgen tidlig og froklare hva du har opplevd så kan de ta standpunkt til hva du skal gjøre videre. Da jeg ba om legetime pga smerter i en arm på nattestid fikk jeg umiddelbart beskjed om å komme på legekontoret tvert for sjekk og ekg. Var falsk alarm heldigvis, men brystsmerter skal man ta alvorlig! Om du er uvel eller har smerter nå i kveld så ringer du legevakta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, det synes jeg ikke. Dette må du sjekke. 

Hm... må kanskje det da! Har tett program i morgen, men kan vel få ringt til fastlegen i det minste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Akkurat nå, påskelilje skrev:

Hm... må kanskje det da! Har tett program i morgen, men kan vel få ringt til fastlegen i det minste....

Jeg googlet litt som vanlig :)

Det kan være mange grunner til brystsmerter, men iom at trykket ga seg da du var rolig og økte igjen da du gikk raskere, ville jeg ha tatt det alvorlig. 

Mest sannsynlig er det ikke noe, men det kan også i verste fall være et forvarsel. 

Jeg synes ikke du skal vente med akkurat dette. 

Hadde det f.eks vært angst, hadde det ikke gått over da du stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

@laban

Skal du ikke fraråde litt?

Anonymkode: 76a8d...313

Fraråde? Hvorfor skulle hun det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Fraråde? Hvorfor skulle hun det ?

Vedkommende moroklump viser nok til Blomsterfluens tråd om forstyrret luktesans der Laban mente hun kunne vente til hun skal til legen om et par uker. Moroklumpen mente visst at Blomsterfluen omtrent er døden nær av svulst på hjernen eller noe (nei, det var sikkert noe annet artikkele vedkommende viste til handlet om, men innmari farlig var det i alle fall).

Vi som har vært her en stund vet jo at det er meget stor forskjell på Påskelilje og Blomsterfluen når det kommer til symptomer på alt mulig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, Lillemus skrev:

Vedkommende moroklump viser nok til Blomsterfluens tråd om forstyrret luktesans der Laban mente hun kunne vente til hun skal til legen om et par uker. Moroklumpen mente visst at Blomsterfluen omtrent er døden nær av svulst på hjernen eller noe (nei, det var sikkert noe annet artikkele vedkommende viste til handlet om, men innmari farlig var det i alle fall).

Vi som har vært her en stund vet jo at det er meget stor forskjell på Påskelilje og Blomsterfluen når det kommer til symptomer på alt mulig. :) 

Åja, da skjønner jeg. Hadde ikke lest den tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@laban

Skal du ikke fraråde litt?

Anonymkode: 76a8d...313

Her på DOL er det mange som har greie på hjerteproblematikk. Jeg er ikke én av dem.

Jeg synes dessuten det er forskjell på smerte og lukt - alle har luktesans, og folk opplever ofte lukt ulikt. Brystsmerter er ikke noe folk flest går rundt med, det advares det også mot. Jeg har aldri hørt at man skal ringe 113 hvis man opplever sterkere lukt enn resten av husstanden.

Hjernesvulst har dessuten et annet forløp enn hjerteinfarkt. Det står ikke om minutter ved hjernesvulst. 

Jeg har lest uttallige innlegg fra de to brukerne det handler om her. Det er også med i vurderingen. Men det er ikke avgjørende. Hvis påskelilje skrev at hun syntes det luktet rart av kaffen og at hun skulle til legen om to uker, ville jeg også regnet det som tilstrekkelig - og ikke bedt henne insistere på nærmere undersøkelse hvis ikke legen gjorde det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, laban skrev:

Her på DOL er det mange som har greie på hjerteproblematikk. Jeg er ikke én av dem.

Jeg synes dessuten det er forskjell på smerte og lukt - alle har luktesans, og folk opplever ofte lukt ulikt. Brystsmerter er ikke noe folk flest går rundt med, det advares det også mot. Jeg har aldri hørt at man skal ringe 113 hvis man opplever sterkere lukt enn resten av husstanden.

Hjernesvulst har dessuten et annet forløp enn hjerteinfarkt. Det står ikke om minutter ved hjernesvulst. 

Jeg har lest uttallige innlegg fra de to brukerne det handler om her. Det er også med i vurderingen. Men det er ikke avgjørende. Hvis påskelilje skrev at hun syntes det luktet rart av kaffen og at hun skulle til legen om to uker, ville jeg også regnet det som tilstrekkelig - og ikke bedt henne insistere på nærmere undersøkelse hvis ikke legen gjorde det.

 

 

Nei, du er ikke én av dem. Du er aldri det :P

Anonymkode: 76a8d...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, påskelilje skrev:

Nå i ettermiddag gikk jeg i temmelig høyt gåtempo, sammen med en gruppe på 8-10 personer, først 5 min flatt, deretttee opp en lang ganske bratt bakke. Jeg bar på en bag på 8-10 kilo. Vanligvis går jeg raskt uten problemer,  men i dag kjente jeg plutselig at det liksom knyttet/strammet seg i brystet, midt foran, innenfor de nederste ribbeina, og en tanke ned mot magesekken.

Det var ikke ordentlig vondt, men litt ubehagelig,  for jeg har aldri kjent det før. Strammingen varte noen minutter, og gav seg da jeg stoppet opp. En halvtime seinere gikk jeg igjen litt raskt, og kjente antydning til stramming igjen. Nå sitter jeg på toget i ro, og skal ikke forte meg mer i dag...

Merker at jeg ble litt engstelig. Jeg har ingenting som skulle tilsi at jeg skulle ha problemer med hjertet, selv om jeg har vært slapp med trening de siste månedene. Bør jeg kontakte lege for dette, eller tenke at dette var litt tilfeldig og ikke noe å engste seg for? Hadde jeg gått alene, hadde jeg nok satt ned tempoet, men det var liksom litt flaut å gjøre det når jeg var sammen med mange 

Når jeg leste at det var under de nederste ribbeina på midten mot magesekken så tenker jeg at det sikkert ikke er noe galt. At det var litt tilfeldig trykk mot området kanskje fordi du nettopp hadde spist, hadde spist mye eller at det var luftsmerter eller noe. Men man skal aldri si aldri, så hvis du føler for å dra til lege må du bare gjøre det. 

Anonymkode: 3d612...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg googlet litt som vanlig :)

Det kan være mange grunner til brystsmerter, men iom at trykket ga seg da du var rolig og økte igjen da du gikk raskere, ville jeg ha tatt det alvorlig. 

Mest sannsynlig er det ikke noe, men det kan også i verste fall være et forvarsel. 

Jeg synes ikke du skal vente med akkurat dette. 

Hadde det f.eks vært angst, hadde det ikke gått over da du stoppet.

Har tenkt litt nå siste halvtimen, og kjent etter. Trodde egentlig at jeg bare psykisk på en måte visste hvor det hadde vært vondt tidligere i dag. Men jeg kjenner det faktisk litt nå fremdeles. Det kom tilbake nå når det var noe som skjedde hjemme med den ene dattera, og jeg ble littå stresset her jeg sitter på toget uten tlf dekning, bare med sms som virker innimellom. I går fikk jeg vite om at sønnen til ei jeg kjenner har tatt selvmord, like gammel som min sønn, og det gikk veldig innpå meg. Det har faktisk skjedd flere veldig spesielle ting med ulike mennesker  den siste uka som har gått inn på meg, uten at jeg kanskje har tatt meg tid til å fordøye det ordentlig... 

Da jeg kjente strammingen i brystet tidligere i dag, var to intensive dager på kurs akkurat ferdig. Lurer på om det kan være psykisk, dette i brystet mitt. Hadde ikke tenkt på det før du skrev det. Det er jo ikke snakk om kraftig panikkanfall (for det vet jeg hvordan er), men mer en murring. Men jeg skal ringe legen i morgen , regner likevel med at hjertet er friskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, påskelilje skrev:

Nå i ettermiddag gikk jeg i temmelig høyt gåtempo, sammen med en gruppe på 8-10 personer, først 5 min flatt, deretttee opp en lang ganske bratt bakke. Jeg bar på en bag på 8-10 kilo. Vanligvis går jeg raskt uten problemer,  men i dag kjente jeg plutselig at det liksom knyttet/strammet seg i brystet, midt foran, innenfor de nederste ribbeina, og en tanke ned mot magesekken.

Det var ikke ordentlig vondt, men litt ubehagelig,  for jeg har aldri kjent det før. Strammingen varte noen minutter, og gav seg da jeg stoppet opp. En halvtime seinere gikk jeg igjen litt raskt, og kjente antydning til stramming igjen. Nå sitter jeg på toget i ro, og skal ikke forte meg mer i dag...

Merker at jeg ble litt engstelig. Jeg har ingenting som skulle tilsi at jeg skulle ha problemer med hjertet, selv om jeg har vært slapp med trening de siste månedene. Bør jeg kontakte lege for dette, eller tenke at dette var litt tilfeldig og ikke noe å engste seg for? Hadde jeg gått alene, hadde jeg nok satt ned tempoet, men det var liksom litt flaut å gjøre det når jeg var sammen med mange 

Du beskriver symptomene min mor beskrev før hun ble diagnostisert med angina. Jeg håper du er frisk som en fisk og at dette var noe forbigående og ufarlig, men jeg ville ringt legen i morgen for å være på den sikre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

Du beskriver symptomene min mor beskrev før hun ble diagnostisert med angina. Jeg håper du er frisk som en fisk og at dette var noe forbigående og ufarlig, men jeg ville ringt legen i morgen for å være på den sikre siden. 

Ja, jeg skal ringe legen i morgen. Håper ikke det er angina... (tenker på eldre menn da, ikke kvinne under 50...) Les det jeg skrev like før ditt innlegg også. Det kan være psykisk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg tenker på det, jo mindre skjønner jeg at det skal kunne være et symptom på noe farlig å kjenne smerter på midten under ribbeina. Der er vel noe en kan få når en trener. Det må i så fall være i ekstremt sjeldne tilfeller at det er symptom på noe galt. Det blir noe annet hvis du hadde smerter mot brystområdet i tillegg. Men jeg er ikke helsearbeider, så skal ikke si noe sikkert. 

Anonymkode: 3d612...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Ja, jeg skal ringe legen i morgen. Håper ikke det er angina... (tenker på eldre menn da, ikke kvinne under 50...) Les det jeg skrev like før ditt innlegg også. Det kan være psykisk også.

Også angina kan utløses av emosjonelt stress. Som sagt er det veldig fint om det er noe forbigående, men skulle det være angina er det et gode å kunne begynne behandling tidlig.

Les mer her: https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/koronarsykdom/angina-pectoris/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helsevesenet blir alltid brystsmerter tatt på alvor men veldig ofte er det ikke noe galt. Så få det sjekket uansett. Bor man i Bergen eller Oslo får man feks raskt time hos dr Dropin. Eller kanskje du bor slik til at man lett får tak i fastlegen.

Anonymkode: 9a7dd...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...