Gå til innhold

Brystsmerter - ble litt redd


påskelilje

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Kayia skrev:

Også angina kan utløses av emosjonelt stress. Som sagt er det veldig fint om det er noe forbigående, men skulle det være angina er det et gode å kunne begynne behandling tidlig.

Les mer her: https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/koronarsykdom/angina-pectoris/

Leste kjapt over det. Symptomene likner ja. Men jeg har lavt blodtrykk, riktig kolesterol, spiser ganske sunt, men altså lite mosjon for tiden. Takk for link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I helsevesenet blir alltid brystsmerter tatt på alvor men veldig ofte er det ikke noe galt. Så få det sjekket uansett. Bor man i Bergen eller Oslo får man feks raskt time hos dr Dropin. Eller kanskje du bor slik til at man lett får tak i fastlegen.

Anonymkode: 9a7dd...d8f

Kommer som regel raskt til fastlege hvis det trengs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, påskelilje skrev:

Leste kjapt over det. Symptomene likner ja. Men jeg har lavt blodtrykk, riktig kolesterol, spiser ganske sunt, men altså lite mosjon for tiden. Takk for link.

God bedring! 
Magen og muskler kan gi smerter som forveksles med hjerte. Jeg ville likevel utelukket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du er ikke én av dem. Du er aldri det :P

Anonymkode: 76a8d...313

Neimen, se det - har kverulantsyndromet slått ut i full blomst nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, påskelilje skrev:

Hm... må kanskje det da! Har tett program i morgen, men kan vel få ringt til fastlegen i det minste....

Jeg er enig med alle de som sier du bør få dette sjekket hos lege. Dersom du ikke merker noe ubehag nå når du er i ro, så synes jeg planen om å ringe fastlegen en av de nærmeste dagene er god. En venn av meg utsatte ganske lenge å ta kontakt med lege ved tilsvarende symptomer, inntil han plutselig en dag ble skikkelig dårlig og måtte få lagt inn en stent. 

Svært ofte er brystsmerter et helt uskyldig symptom (og det er det vel kanskje hos deg også),  men siden det i enkelte tilfeller kan være indikasjon på noe som potensielt sett kan bli veldig alvorlig, så er det viktig å få utelukket sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg leste at det var under de nederste ribbeina på midten mot magesekken så tenker jeg at det sikkert ikke er noe galt. At det var litt tilfeldig trykk mot området kanskje fordi du nettopp hadde spist, hadde spist mye eller at det var luftsmerter eller noe. Men man skal aldri si aldri, så hvis du føler for å dra til lege må du bare gjøre det. 

Anonymkode: 3d612...23f

Jeg googlet litt igjen og hvis dette skulle være Angina, så kan noen oppfatte det slik at smertene kommer fra øverste del av magen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fortalte mannen om det da jeg kpm hjem, og vi ble enige om å ringe legevakta.  Snakket m sykepleier, og avtalte at legen skulle ringe meg for å avklare om jeg burde reise dit eller vente til i morgen. Men da klokka var blitt over 2, sovnet jeg... Nå har jeg fått time hos fastlegen i formiddag og skal ta ekg.

Takk til alle dere som svarte meg i går ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg fortalte mannen om det da jeg kpm hjem, og vi ble enige om å ringe legevakta.  Snakket m sykepleier, og avtalte at legen skulle ringe meg for å avklare om jeg burde reise dit eller vente til i morgen. Men da klokka var blitt over 2, sovnet jeg... Nå har jeg fått time hos fastlegen i formiddag og skal ta ekg.

Takk til alle dere som svarte meg i går ❤

Håper det går bra med deg ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær takknemlig for at du har en lege som du raskt kan få time hos. Opplevde det samme som deg og ventet fire uker før jeg fikk legetime. Han tok ikke BT, puls eller EKG. Forklarte meg bare at det sikkert hadde med min angstlidelse å gjøre. 

Anonymkode: 9a7dd...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk som sagt time hos fastlegen i går. Brystsmertene var helt borte, men jeg gikk hele dagen og kjente etter, og hadde liksom ekstra fokus på dette området i brystet hele dagen. Jeg tok EKG og legen lyttet på hjertet mitt, og alt så helt fint ut. Legen sa at det for så vidt bare var et øyeblikksbilde, og siden jeg i utgangspunktet var frisk, hadde lavt blodtrykk, har i alle fall tidligere hatt gode kolesterolverdier, ikke røyker, ikke har diabetes etc, så var sjansen liten for at dette var angina eller antydning til hjerteinfarkt (husker ikke helt hvordan han formulerte seg). Det ble også tatt blodprøver, men jeg glemte å spørre hva de skulle undersøke mht dem. Jeg fikk kontrolltime om 1,5 uke. Han sa at ut fra det jeg fortalte, så var det nok mer sannsynlig at dette var knyttet til de psykiske påkjenningene jeg hadde hatt de siste par ukene, muligens angst. Han sa at det var viktig at jeg ringte dersom jeg igjen fikk smerter eller stramminger, særlig i forbindelse med fysisk anstrengelse.

Sånn sett i ettertid, så er jeg kanskje typen som er himla optimist, og prøver å overbevise legen om at det ikke er noe som er farlig 😄 Fastlegen er helt ny for meg, så han kjenner meg ikke noe mer enn gjennom tidligere journal. Så jeg burde kanskje vært mer nøytral eller engstelig?

Gårsdagen gikk i ett med jobb, legebesøk, frisør, og noen timers foreldrekontaktjobbing for idrettslaget. Og på toppen av det hele fikk jeg mye mer informasjon om en ungdom som har det veldig vanskelig (og det har vært 3 ulike ungdommer jeg har kommet tett innpå den siste uka), noe som gjorde at jeg ble veldig overveldet over hvor vanskelig noen familier har det. Men jeg prøvde å slappe fysisk av mens jeg hadde samtalene, puste godt, og jeg kjente ikke noe til brystsmerter i går, og sov godt i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg fikk som sagt time hos fastlegen i går. Brystsmertene var helt borte, men jeg gikk hele dagen og kjente etter, og hadde liksom ekstra fokus på dette området i brystet hele dagen. Jeg tok EKG og legen lyttet på hjertet mitt, og alt så helt fint ut. Legen sa at det for så vidt bare var et øyeblikksbilde, og siden jeg i utgangspunktet var frisk, hadde lavt blodtrykk, har i alle fall tidligere hatt gode kolesterolverdier, ikke røyker, ikke har diabetes etc, så var sjansen liten for at dette var angina eller antydning til hjerteinfarkt (husker ikke helt hvordan han formulerte seg). Det ble også tatt blodprøver, men jeg glemte å spørre hva de skulle undersøke mht dem. Jeg fikk kontrolltime om 1,5 uke. Han sa at ut fra det jeg fortalte, så var det nok mer sannsynlig at dette var knyttet til de psykiske påkjenningene jeg hadde hatt de siste par ukene, muligens angst. Han sa at det var viktig at jeg ringte dersom jeg igjen fikk smerter eller stramminger, særlig i forbindelse med fysisk anstrengelse.

Sånn sett i ettertid, så er jeg kanskje typen som er himla optimist, og prøver å overbevise legen om at det ikke er noe som er farlig 😄 Fastlegen er helt ny for meg, så han kjenner meg ikke noe mer enn gjennom tidligere journal. Så jeg burde kanskje vært mer nøytral eller engstelig?

Gårsdagen gikk i ett med jobb, legebesøk, frisør, og noen timers foreldrekontaktjobbing for idrettslaget. Og på toppen av det hele fikk jeg mye mer informasjon om en ungdom som har det veldig vanskelig (og det har vært 3 ulike ungdommer jeg har kommet tett innpå den siste uka), noe som gjorde at jeg ble veldig overveldet over hvor vanskelig noen familier har det. Men jeg prøvde å slappe fysisk av mens jeg hadde samtalene, puste godt, og jeg kjente ikke noe til brystsmerter i går, og sov godt i natt.

Jeg er 100% for at man blir tatt på alvor og undersøker når der har noe med hjertet å gjøre. Jeg har jobbet på sykehus. Der tar man alltid en sjekk ved ubehag/ smerte i brystet uansett hvilken fysisk eller psykisk diagnose man har fra før. Ja vi mennesker er sammensatt. Tror ikke vi er laget for alt det stresset vi blir påført i dagens samfunn. Du høres ut som en omsorgsfull person som bryr deg om andre. Ta vare på deg selv så du kan ta vare på andre 😊.

Anonymkode: 9a7dd...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100% for at man blir tatt på alvor og undersøker når der har noe med hjertet å gjøre. Jeg har jobbet på sykehus. Der tar man alltid en sjekk ved ubehag/ smerte i brystet uansett hvilken fysisk eller psykisk diagnose man har fra før. Ja vi mennesker er sammensatt. Tror ikke vi er laget for alt det stresset vi blir påført i dagens samfunn. Du høres ut som en omsorgsfull person som bryr deg om andre. Ta vare på deg selv så du kan ta vare på andre 😊.

Anonymkode: 9a7dd...d8f

Takk for gode ord! Ja, jeg prøver å bry meg om andre. Jeg har jo alltid lest mye om personer som har det vanskelig, og hatt noen innpå livet fra tid til annen. Men når det plutselig hoper seg opp med mennesker i mitt nærmiljø og blant de jeg kjenner som har det fryktelig vanskelig (tenåringer som rømmer, drop-outs, kriminalitet, flere selvmord...) så går det innpå meg, og jeg ønsker så gjerne å hjelpe de som strever før det går for langt. De er ikke lenger ukjente navn i en artikkel eller et nummer i statistikken - de er personer jeg har et forhold til, eller jeg kjenner pårørende som har forhold til dem. Men det er sant at jeg må ta vare på meg selv, slik at jeg kan hjelpe andre ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær takknemlig for at du har en lege som du raskt kan få time hos. Opplevde det samme som deg og ventet fire uker før jeg fikk legetime. Han tok ikke BT, puls eller EKG. Forklarte meg bare at det sikkert hadde med min angstlidelse å gjøre. 

Anonymkode: 9a7dd...d8f

Trist hvis det er slik at legene tenker at de med angst ikke kan få fysiske hjertesykdommer, og ikke tar dem på alvor. Når det er sagt, så tenker jeg at dersom du vet at du har angst, og vet hvordan de symptomene er, og har fått sjekket hjertet flere ganger fra før, så er det vel ikke nødvendig å undersøke på nytt dersom symptomene er helt like. Dersom du opplever det helt annerledes, synes jeg du skal kreve ordentlig undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er gode på hjertegreier. Har i det siste til tider kjent et trykk over brystet samtidig som det føles tungt å puste. Er det typisk stress? Ikke andre smerter som stråler eller lignende. Bare som om det ligger noe litt tungt på brystet. Skjer gjerne mot slutten av dagen på dager med ekstra mye stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cathlin skrev:

Dere som er gode på hjertegreier. Har i det siste til tider kjent et trykk over brystet samtidig som det føles tungt å puste. Er det typisk stress? Ikke andre smerter som stråler eller lignende. Bare som om det ligger noe litt tungt på brystet. Skjer gjerne mot slutten av dagen på dager med ekstra mye stress.

Fastlegen sa til meg at dersom jeg kjente det som om noen stod oppå brystkassa mi og trykket hardt, skulle jeg ta kontakt igjen. Det høres ut som om det er noe sånt du har? Har du vært i kontakt med lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, påskelilje skrev:

Fastlegen sa til meg at dersom jeg kjente det som om noen stod oppå brystkassa mi og trykket hardt, skulle jeg ta kontakt igjen. Det høres ut som om det er noe sånt du har? Har du vært i kontakt med lege?

Det er ikke så hardt at det kjennes ut som noen står oppe på brystkassen, men det er en følelse av et trykk som jeg tenker har sammenheng med at det gjør det tyngre å puste. Var hos lege men tror dette ble litt avglemt, selv om jeg også hadde dette symptomet da. Vet ikke om dette betyr at jeg bør gå til lege igjen. Gidder jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...