Gå til innhold

Dømt strafferettslig utilregnelig pga rusutløst psykose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MRXGzE/mann-doemt-til-tvungent-psykisk-helsevern-etter-oeksedrap?utm_source=vgfront&utm_content=row-18

Hva syns dere om at personer blir fritatt straff pga at de blir funnet strafferettslig utilregnelig pga en selvforskyldt rusutløst psykose? Er det rett?

Mener å huske å ha lest et sted at psykoser som kommer som følge av rus ikke fritar en for straff siden det er selvforsynt.

Anonymkode: b201e...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, kupton skrev:

Jeg synes det er helt feil. 

Hvem som helst som går rundt å ruser seg flere ganger i uken kommer jo til å bli psykotisk til slutt, og da er det jo bare for de som føler seg litt sinte på verden og litt mordsugen å begynne å ruse seg..

Anonymkode: b201e...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det synes jeg er helt feil. 

Jeg ble banket opp og nesten drept av en som hadde fått i seg litt for mye. Vet ikke om han var småpsykotisk eller bare helt blåst i hodet. Hadde vært helt hårreisende hvis han skulle slippe straff på grunn av det. Et par måneder senere gjorde han for øvrig noe lignende mot ei anna ei..

Har vært i rusutløst psykose selv et par ganger og jeg har ikke skadet noen, men det var en gang jeg gjorde litt for mye ut av meg og ble plukket opp av politiet. Ble anmeldt og måtte i avhør dagen etter, men den fikk jeg påtaleunnlatelse for. Det var altså ikke snakk om noen form for skade på andre eller for den saks skyld materialer, og der virker det som jeg slapp unna fordi jeg var på en annen planet da det skjedde. Jeg trodde jo ikke jeg ville slippe unna på grunn av det da, men det var ikke snakk om noe alvorlig så da lot de det vel ligge.. 

Uansett. Jeg tenker man må stå til ansvar for det man gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har utviklet en kronisk psykose  ( paranoid schizofreni) som er uavhengig av rus. Derfor dom på tvang ,lurt å lese hele saken. Han skal være tre år på Valen sjukehus. Så kan man tenke rundt hva som skjer etterpå. 

Anonymkode: 2cb71...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MRXGzE/mann-doemt-til-tvungent-psykisk-helsevern-etter-oeksedrap?utm_source=vgfront&utm_content=row-18

Hva syns dere om at personer blir fritatt straff pga at de blir funnet strafferettslig utilregnelig pga en selvforskyldt rusutløst psykose? Er det rett?

Mener å huske å ha lest et sted at psykoser som kommer som følge av rus ikke fritar en for straff siden det er selvforsynt.

Anonymkode: b201e...67f

Det samme når det gjelder å unnlate å ta medisinene sine. Jeg har bare meg selv å "takke" for at jeg er syk nå fordi jeg har slurvet med medisiner. Det jeg sier og gjør som syk må gå på min egen kappe, selvfølgelig. 

Anonymkode: 7a198...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han har utviklet en kronisk psykose  ( paranoid schizofreni) som er uavhengig av rus. Derfor dom på tvang ,lurt å lese hele saken. Han skal være tre år på Valen sjukehus. Så kan man tenke rundt hva som skjer etterpå. 

Anonymkode: 2cb71...7a5

Det er meget mulig at drapsmannen ville ha utviklet schizofreni uansett om han levde et rusfritt liv. Det fritar ham imidlertid ikke for alt ansvar for hverken tidligere lovbrudd eller dette drapet slik jeg ser det. 

Hvis han ikke kunne gjort noe for å unngå å få sykdommen, kunne han ha forsøkt å etterstrebe en livsførsel som ikke dramatisk forverrer sykdommen.

Jeg antar faktisk at han har forstått at substansene han forsettlig har inntatt kan utløse alvorlige psykoser. Det vil i så fall si at mannen har tatt aktive valg som gjør sykdommen verre og vanskeligere å behandle.

Nettopp derfor mener jeg at det blir feil å frata mannen alt ansvar for de faktiske handlingene han står bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Janus30 skrev:

Det er meget mulig at drapsmannen ville ha utviklet schizofreni uansett om han levde et rusfritt liv. Det fritar ham imidlertid ikke for alt ansvar for hverken tidligere lovbrudd eller dette drapet slik jeg ser det. 

Hvis han ikke kunne gjort noe for å unngå å få sykdommen, kunne han ha forsøkt å etterstrebe en livsførsel som ikke dramatisk forverrer sykdommen.

Jeg antar faktisk at han har forstått at substansene han forsettlig har inntatt kan utløse alvorlige psykoser. Det vil i så fall si at mannen har tatt aktive valg som gjør sykdommen verre og vanskeligere å behandle.

Nettopp derfor mener jeg at det blir feil å frata mannen alt ansvar for de faktiske handlingene han står bak. 

https://www.budstikka.no/kriminalitet/domt-til-tvungen-psykiatrisk-behandling-etter-oksedrap/550647!/

"Retten viser til at tiltalte har diagnosene paranoid schizofreni, dyssosial personlighetsforstyrrelse og psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser som skyldes bruk av flere stoffer." 

Anonymkode: b201e...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.budstikka.no/kriminalitet/domt-til-tvungen-psykiatrisk-behandling-etter-oksedrap/550647!/

"Retten viser til at tiltalte har diagnosene paranoid schizofreni, dyssosial personlighetsforstyrrelse og psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser som skyldes bruk av flere stoffer." 

Anonymkode: b201e...67f

Han slipper med andre ord billigere unna enn han kanskje fortjener. 

Denne saken bidrar ikke akkurat i positiv retning når det gjelder å endre folks oppfatning om at psykiske lidelser ikke gir noen blankofullmakt til å gjøre som man vil, med hvem man vil, for deretter å gå ustraffet fra de mest uhyrlige handlinger. 

Endret av Janus30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Jeg mener de som begår mord og voldtekter bør i fengsel, psykotisk eller ikke. 

Jeg syns ikke at de som er reelt alvorlig psyke og svært psykotiske burde i fengsel, men heller dømmes til behandling på psykehus. Å sitte i fengsel for en som er alvorlig psyk vil bare gjøre en enda psykere. 

Har man derimot blitt psyk og psykotisk pga rusmisbruk så er jeg helt for å hive de i fengsel. Da er det tross alt selvforskyndt.

Anonymkode: b201e...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg mener de som begår mord og voldtekter bør i fengsel, psykotisk eller ikke. 

Ville du kastet et menneske i fengsel for drap hvis vedkommende utførte handlingen i søvne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
11 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg mener de som begår mord og voldtekter bør i fengsel, psykotisk eller ikke. 

Enn hvis man tror man dreper en demon som er etter deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke at de som er reelt alvorlig psyke og svært psykotiske burde i fengsel, men heller dømmes til behandling på psykehus. Å sitte i fengsel for en som er alvorlig psyk vil bare gjøre en enda psykere. 

Har man derimot blitt psyk og psykotisk pga rusmisbruk så er jeg helt for å hive de i fengsel. Da er det tross alt selvforskyndt.

Anonymkode: b201e...67f

Ok. Men trodde de fikk hjelp i fengsel og jeg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Janus30 skrev:

Ville du kastet et menneske i fengsel for drap hvis vedkommende utførte handlingen i søvne? 

Ja det har jeg vært redd for, å drepe noen mens jeg sover. Hadde jeg drept sønnen min hadde jeg fortjent fengsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Annamaria skrev:

Enn hvis man tror man dreper en demon som er etter deg?

Ja jeg har trodd folk er demoner og har følt for å drepe dem for å beskytte meg selv, det hadde jo vært meg som begikk handlingen. Psykotisk eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja jeg har trodd folk er demoner og har følt for å drepe dem for å beskytte meg selv, det hadde jo vært meg som begikk handlingen. Psykotisk eller ikke. 

Men hvis du tror det er i selvforsvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Annamaria skrev:

Men hvis du tror det er i selvforsvar?

Det er jo i selvforsvar når man kjemper mot demoner såklart,jeg trodde sønnen min var besatt av en demon. Han var svart i øynene og jeg ble redd,men tenk om jeg hadde drept han når han sov? Var redd jeg skulle gjøre det en stund. Å da hadde mitt hjerte bristet og jeg hadde fortjent fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria

Jeg ble beltelagt da jeg klikka og angrep folk og inventar/dører på akuttpsykiatrisk, men jeg burde egentlig havnet i fengsel? Husker ikke engang at det skjedde, hadde null kontroll... bare lest det i journalen jeg samt et vagt minne av at jeg skrek jeg var millionær så jeg kunne bare betale ny dør når jeg knuste den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Annamaria skrev:

Jeg ble beltelagt da jeg klikka og angrep folk og inventar/dører på akuttpsykiatrisk, men jeg burde egentlig havnet i fengsel? Husker ikke engang at det skjedde, hadde null kontroll... bare lest det i journalen jeg samt et vagt minne av at jeg skrek jeg var millionær så jeg kunne bare betale ny dør når jeg knuste den

Dette er jo psykiatri så du havnet der du burde havnet. Jeg snakker om drap og voldtekt. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...