Gå til innhold

Dømt strafferettslig utilregnelig pga rusutløst psykose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Annamaria
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Dette er jo psykiatri så du havnet der du burde havnet. Jeg snakker om drap og voldtekt. 

Men hadde jeg klikket utenfor sykehuset kunne det jo blitt skader på folk og fe. Jeg kunne drept en haug med mennesker i verste fall uten å kontrollere det. Men tar ikke rus. Men jeg trodde jeg hadde en demon inni meg og jeg sparke en metallsøppelbøtte av gårde på t banestasjon 

hadde den havnet utenfor og i sporet kunne jeg blitt morder pga psykosen

Endret av Annamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Annamaria skrev:

Men hadde jeg klikket utenfor sykehuset kunne det jo blitt skader på folk og fe. Jeg kunne drept en haug med mennesker i verste fall uten å kontrollere det. Men tar ikke rus

Ruser meg ikke jeg heller,men hvordan kunne jeg tro sønnen min var en demon og ville drepe meg? Han er verdens snilleste og vet ikke hva godt han skal gjøre for meg. Har også trodd min mann har forgiftet meg, da tenkte jeg på å drepe han før det var for sent. Det er mye feil vi kan tenke har jeg merket,ting som virkelig ikke hører sammen med virkeligheten. Nei jeg vet ikke jeg,men jeg ville blitt straffet hadde jeg drept noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ruser meg ikke jeg heller,men hvordan kunne jeg tro sønnen min var en demon og ville drepe meg? Han er verdens snilleste og vet ikke hva godt han skal gjøre for meg. Har også trodd min mann har forgiftet meg, da tenkte jeg på å drepe han før det var for sent. Det er mye feil vi kan tenke har jeg merket,ting som virkelig ikke hører sammen med virkeligheten. Nei jeg vet ikke jeg,men jeg ville blitt straffet hadde jeg drept noen. 

Ja det ville jeg og men ikke det tilfellet jeg ikke husker en gang av beltelegginga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Annamaria skrev:

Men når jeg er psykotisk ønsker jeg ofte å havne i fengsel også

Jeg har følt for å gjøre gale ting når de sier jeg har vært psykotisk,men da sa sykepleieren til meg "Da hadde du havnet i fengsel". Er det ikke rett det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annamaria
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det blir noe annet det. 

Men greia er jo om man kan noe for det eller ikke? Men hvis man er rusa kan man for rusen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Annamaria skrev:

Men greia er jo om man kan noe for det eller ikke? Men hvis man er rusa kan man for rusen...

Ja det er jo noe med det, sykepleieren sa ihvertfall jeg kom i fengsel hvis jeg gjorde noe galt da psykiateren sa jeg var psykotisk. Hadde masse gale tanker i hodet om ting jeg skulle gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samtidig så er jo rusavhengighet en sykdom. Det er ingen som med vitende og vilje går inn for å bli rusavhengig og de konsekvenser det har. Som tross alt ødelegger liv. 

Ja man burde straffes, men jeg synes det er viktig å påpeke. Jeg var alvorlig psykisk syk da jeg i ren desperasjon begynte å ruse meg. Jeg var ikke i stand til å tenke fornuftig og logisk rundt hvor ødeleggende det er å ruse seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Annamaria skrev:

Enn hvis man tror man dreper en demon som er etter deg?

Så lenge psykosen kommer som følge av rusbruk så syns jeg ikke det er rett at en person slipper fengsel.

Anonymkode: b201e...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glitter skrev:

Samtidig så er jo rusavhengighet en sykdom. Det er ingen som med vitende og vilje går inn for å bli rusavhengig og de konsekvenser det har. Som tross alt ødelegger liv. 

Ja man burde straffes, men jeg synes det er viktig å påpeke. Jeg var alvorlig psykisk syk da jeg i ren desperasjon begynte å ruse meg. Jeg var ikke i stand til å tenke fornuftig og logisk rundt hvor ødeleggende det er å ruse seg. 

Ja noen er jo alvorlig sinnslidende og sliter med psykoser FØR de begynner med rus dvs at de kanskje bare er barn eller tenåringer når de begynner å bli psyke. MEN så har man jo også de som ikke får sin første psykose før ETTER at de har rusa seg og drukke seg overstadig beruset flere ganger, og det er disse jeg syns blir litt feil å frita for straff når de tross alt har seg selv å takke for sin sinnsykdom.

Anonymkode: b201e...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Sånne personer burde samfunnet spares for. Han burde aldri slippe ut. Rus, Dyssosial lidelse, og Paranoid schizofreni, og voldelige tendenser /tidligere voldsepisoder, = bare ikke slipp han ut noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Worrysome plenty skrev:

Sånne personer burde samfunnet spares for. Han burde aldri slippe ut. Rus, Dyssosial lidelse, og Paranoid schizofreni, og voldelige tendenser /tidligere voldsepisoder, = bare ikke slipp han ut noen gang.

Om 3 år er han ute igjen. Mest sannsynlig siden han selvsagt ikke får lov til å bruke rusmidler på psykiatrisk sykehus.. så kommer han ut igjen, begynner med rus og blir psykotisk på nytt og dreper enda et menneske mulig

Anonymkode: b201e...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet her er jo hvorfor ble ingenting gjort tidligere? Hvorfor fikk han gå fri når de burde ha visst det kun var spørsmål om tid før personer kunne komme til skade? En kan diskutere i det nesten uendelige om dette, men nå håper jeg at det tas lærdom av det. Jeg mener å ha hørt at tvungen psykisk helsevern kan opprettholdes utenfor institusjon, men vet ikke om det stemmer eller hvordan det i så fall fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
27 minutter siden, aa-k-j skrev:

Det store spørsmålet her er jo hvorfor ble ingenting gjort tidligere? Hvorfor fikk han gå fri når de burde ha visst det kun var spørsmål om tid før personer kunne komme til skade? En kan diskutere i det nesten uendelige om dette, men nå håper jeg at det tas lærdom av det. Jeg mener å ha hørt at tvungen psykisk helsevern kan opprettholdes utenfor institusjon, men vet ikke om det stemmer eller hvordan det i så fall fungerer. 

Det mangler vel lovhjemmel tenker jeg. Norge har en dustelov som vi er omtrent alene om i hele verden. Hvis man har psykose er man automatisk uskyldig i Norge, selv om man utmerket godt forstår hva man gjør (ref diskusjonen om Fjotolf som riktignok ble kjent tilregenlig til slutt)

I andre land kan man bli frikjent hvis man er så syk at man ikke vet hva man gjør (sånn som jeg oppfatter det), Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle, og det er forsvareren som må påstå utilregnelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...