Gå til innhold

Dømt strafferettslig utilregnelig pga rusutløst psykose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, aa-k-j skrev:

Det store spørsmålet her er jo hvorfor ble ingenting gjort tidligere? Hvorfor fikk han gå fri når de burde ha visst det kun var spørsmål om tid før personer kunne komme til skade? En kan diskutere i det nesten uendelige om dette, men nå håper jeg at det tas lærdom av det. Jeg mener å ha hørt at tvungen psykisk helsevern kan opprettholdes utenfor institusjon, men vet ikke om det stemmer eller hvordan det i så fall fungerer. 

Det er jo dessverre mange tikkende bomber der ute og gjøres lite med. Min eks er en av de. Han har ingen psykoselidelse, men med en gang han ruset seg blir han en ustabil og livsfarlig person. Flere voldsdommer tidligere, inn og ut av fengsel, han skadet meg alvorlig og ca 2 mnd etter han slapp ut av varetekt etter det han gjorde mot meg så gikk han altså løs på ei anna ei. At ikke jeg døde er flaks, hvordan det stod til med henne vet jeg ikke, men det var grovt det også. Slike som han burde settes i forvaring og aldri slippe ut. Jeg er redd han skal drepe noen en dag. Enten det blir meg eller noen andre. Men det skjer ingen forebyggende tiltak. Blir ingen forvaring. Fengsel i et par år (forhåpentligvis lenger, rettsak har ikke vært enda) også ut igjen. Han er ute på gata nå og jeg vet han er i aktiv rus og ikke minst selger rus til andre. 

Det er veldig synd at det er slik og denne mannen som drepte den kvinnen burde virkelig ha blitt hindret fra det. Det var jo ingen tvil om at han var en av de som var en tikkende bombe. Som dessverre gikk av. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Også han som drepte Sigrid Giskegjerde Skjetne hadde kombinasjonen Dyssosial pf og paranoid schizofreni. Han som drepte Skjetne var også dømt for tidligere voldshendelser.

Selv har jeg paranoid schizofreni og er snill som dagen er lang, eller i hvertfall ikke morderisk/voldelig. Dette skyldes at jeg har normale mengder empati. Jeg har ikke den dyssosiale tilleggsdiagnoser. Med en gang noen med den kombinasjonen begår voldshandlinger så må de sikres, og ikke gis gjentatte sjangser om og om igjen. Samfunnet må skjermes.

De som dreper i psykose bør ikke slippes ut igjen. De bør ende sine dager på instutisjon. Det er ikke så ille å være på psykiatrisk institusjon. Før var det vanlig å leve hele livet der. Hvorfor ta sjangser? Og hvorfor er det attraktivt med ett liv som udetonert bombe? Det skulle være mulig å se det som å leve under overlast, det å gå ubhehandlet psykotisk rundt i samfunnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Også han som drepte Sigrid Giskegjerde Skjetne hadde kombinasjonen Dyssosial pf og paranoid schizofreni. Han som drepte Skjetne var også dømt for tidligere voldshendelser.

Selv har jeg paranoid schizofreni og er snill som dagen er lang, eller i hvertfall ikke morderisk/voldelig. Dette skyldes at jeg har normale mengder empati. Jeg har ikke den dyssosiale tilleggsdiagnoser. Med en gang noen med den kombinasjonen begår voldshandlinger så må de sikres, og ikke gis gjentatte sjangser om og om igjen. Samfunnet må skjermes.

De som dreper i psykose bør ikke slippes ut igjen. De bør ende sine dager på instutisjon. Det er ikke så ille å være på psykiatrisk institusjon. Før var det vanlig å leve hele livet der. Hvorfor ta sjangser? Og hvorfor er det attraktivt med ett liv som udetonert bombe? Det skulle være mulig å se det som å leve under overlast, det å gå ubhehandlet psykotisk rundt i samfunnet....

Du sier du er paranoid schizofren... Men hvordan klarer du å styre dine handlinger i psykoser dine da? Nå vet ikke jeg hva dine psykoser går ut på, men hvis du for alvor f.eks hadde trodd at politet var var ute etter å drepe deg hadde ikke du gjemt deg med en kniv i hånda den dagen de kom på døra di da for så å angripe di om de kom nærmere? Man vet jo ikke hva man gjør i psykose.. eller sier du at du vet hva du gjør?

Anonymkode: b201e...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier du er paranoid schizofren... Men hvordan klarer du å styre dine handlinger i psykoser dine da? Nå vet ikke jeg hva dine psykoser går ut på, men hvis du for alvor f.eks hadde trodd at politet var var ute etter å drepe deg hadde ikke du gjemt deg med en kniv i hånda den dagen de kom på døra di da for så å angripe di om de kom nærmere? Man vet jo ikke hva man gjør i psykose.. eller sier du at du vet hva du gjør?

Anonymkode: b201e...67f

Jeg trodde blandt annet en mann som jeg trodde hadde hiv, forsøkte å infisere meg ved å helle blod i sjampoen min og også bryte seg inn å helle hiv+ blod på min barberhøvel. Jeg skula fælt på han, men jeg banket han ikke opp. Enten så er man voldelig eller så er man det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Worrysome plenty skrev:

Jeg trodde blandt annet en mann som jeg trodde hadde hiv, forsøkte å infisere meg ved å helle blod i sjampoen min og også bryte seg inn å helle hiv+ blod på min barberhøvel. Jeg skula fælt på han, men jeg banket han ikke opp. Enten så er man voldelig eller så er man det ikke. 

Er forskjell på psykoser der man faktisk tror at man blir angrepet og skal bli drept uten å kunne gjøre annet enn å drepe i selvforsvar (dersom å stikke av ikke funker) og det at noen forsøker å drepe deg ved å helle hivsmitte i shampooen din eller på barberbladet. Dersom du trodde han gjorde dette mot deg kunne du jo tross alt bare hive shampoen og barberbladet i søpla og ferdig med den saken. 

Ser du forskjellen på vrangforestillingene her?

Anonymkode: b201e...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er forskjell på psykoser der man faktisk tror at man blir angrepet og skal bli drept uten å kunne gjøre annet enn å drepe i selvforsvar (dersom å stikke av ikke funker) og det at noen forsøker å drepe deg ved å helle hivsmitte i shampooen din eller på barberbladet. Dersom du trodde han gjorde dette mot deg kunne du jo tross alt bare hive shampoen og barberbladet i søpla og ferdig med den saken. 

Ser du forskjellen på vrangforestillingene her?

Anonymkode: b201e...67f

Nå synes jeg du drar det vel langt. Kverulant. Jeg ser ikke noe forskjell på det nei. I min risikovurdering står det att pasienten vil i en vrangforestillingssituasjon trekke seg tilbake fra konflikt fremfor å gå til angrep. Ut over dette, er det ikke mer jeg ønsker å legge ut til en anonym kverulant. Skal du spørre om personlige ting til en som skriver under nick, ha nå i det minste høflig het til ikke å være så jævlig feig, att du skrive anonymt. Tulling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Worrysome plenty skrev:

Nå synes jeg du drar det vel langt. Kverulant. Jeg ser ikke noe forskjell på det nei. I min risikovurdering står det att pasienten vil i en vrangforestillingssituasjon trekke seg tilbake fra konflikt fremfor å gå til angrep. Ut over dette, er det ikke mer jeg ønsker å legge ut til en anonym kverulant. Skal du spørre om personlige ting til en som skriver under nick, ha nå i det minste høflig het til ikke å være så jævlig feig, att du skrive anonymt. Tulling

Så nå er det plutselig ikke lov å spørre om personlige ting om man skriver anonymt? Akkurat som om du er noe særlig mindre anonym bare fordi du skriver under nick..

Nei altså skriver du ting i et diskusjonsforum så får du nesten regne med å få oppfølgingsspørsmål også, så å kalle noen for en tulling av den grunn syns jeg blir litt barnslig av deg.

Anonymkode: b201e...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så nå er det plutselig ikke lov å spørre om personlige ting om man skriver anonymt? Akkurat som om du er noe særlig mindre anonym bare fordi du skriver under nick..

Nei altså skriver du ting i et diskusjonsforum så får du nesten regne med å få oppfølgingsspørsmål også, så å kalle noen for en tulling av den grunn syns jeg blir litt barnslig av deg.

Anonymkode: b201e...67f

Det er ganske drøyt å begynne å spørre og grave etter hva slags symptomer man har hatt. Det er ikke slik att man ønsker å gå i polemikk om en psykose man hadde. Jeg opplever det som ufint, når du begynne å kverulere, og samtidig skal fritte meg ut om hva jeg har opplevd. Det er ikke noe jeg setter pris på. Jeg kunne kommet med en hel masse begrunnelser, men det inkluderer å utlevere meg selv, og det har jeg ikke noe lyst til å gjøre. Så derfor kaller jeg deg en tulling. Det er ufint, slik du begynner, vil du diskutere semantikk, så får du holde deg for god til å bli personlig om hva slags symptomer en annen bruker har hatt eller ikke hatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...