Gå til innhold

Kupton: pf


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Glitter skrev:

Betyr ikke at det er sant...

Kanskje du får et svar fra Kupton som hjelper. 

Jeg føler meg ille, for noen har sagt det til meg. Kommer nok ikke til å få svar fra Kupton på dette. Men takk til alle andre som har svart. 

Anonymkode: 677d9...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er mennesker med pf slitsomme å forholde seg til?

Anonymkode: 677d9...aeb

Jeg tror du vet det ikke går an å svare generelt på dette. Det blir like feil å svare nei som ja på spørsmålet ditt. 

Noen av dem som har pf, strever relasjonelt. Noen er derfor for eksempel  ekstra sårbare for kritikk og raske til å tolke andres utsagn som mer kritiske enn de nødvendigvis er ment. Noen trekker seg unna andre og kan være vanskelig å oppnå kontakt med, og noen har veldig lav terskel for å føle seg krenket. Noen sliter med selvfølelsen og søker bekreftelser.  Slike vanskeligheter kan i tillegg til å være plagsomme for den som har det sånn, også gjøre det komplisert å samhandle med vedkommende. 

For øvrig kan det også være slitsomt å forholde seg til folk uten pf. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter frosken sitt svar og mange av de andre svarene. Det går ikke an å svare generelt på dette fordi *det er mange ulike pf, *Personer med samme pf er heller ikke like. Noen er f.eks. vennlige, og andre er gretne, *Det kommer også an på relasjonens art. En person kan for deg eller meg være helt ok å ha som medlem i korpset/idrettslaget/syklubben, men ville vært helt ille som partner fordi vi er så ulike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tror du vet det ikke går an å svare generelt på dette. Det blir like feil å svare nei som ja på spørsmålet ditt. 

Noen av dem som har pf, strever relasjonelt. Noen er derfor for eksempel  ekstra sårbare for kritikk og raske til å tolke andres utsagn som mer kritiske enn de nødvendigvis er ment. Noen trekker seg unna andre og kan være vanskelig å oppnå kontakt med, og noen har veldig lav terskel for å føle seg krenket. Noen sliter med selvfølelsen og søker bekreftelser.  Slike vanskeligheter kan i tillegg til å være plagsomme for den som har det sånn, også gjøre det komplisert å samhandle med vedkommende. 

For øvrig kan det også være slitsomt å forholde seg til folk uten pf. 

 

Det betyr vel egentlig at om mennesker er krenkbar, sliter med selvfølelse , søker bekreftelse og drar seg unna ikke nødvendigvis har en diagnose. Det er da det er viktig at virkelig dyktige fagfolk kan vurdere hvor grensene går. Hva som er innfor det normale og hva som kan kalles  en lidelse. Eller om det egentlig kan være andre lidelser. 

Anonymkode: 75f5b...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Jeg tror du vet det ikke går an å svare generelt på dette. Det blir like feil å svare nei som ja på spørsmålet ditt. 

Noen av dem som har pf, strever relasjonelt. Noen er derfor for eksempel  ekstra sårbare for kritikk og raske til å tolke andres utsagn som mer kritiske enn de nødvendigvis er ment. Noen trekker seg unna andre og kan være vanskelig å oppnå kontakt med, og noen har veldig lav terskel for å føle seg krenket. Noen sliter med selvfølelsen og søker bekreftelser.  Slike vanskeligheter kan i tillegg til å være plagsomme for den som har det sånn, også gjøre det komplisert å samhandle med vedkommende. 

For øvrig kan det også være slitsomt å forholde seg til folk uten pf. 

 

Jeg er egentlig en person som ikke slipper noen inn på meg og trekker meg unna. Jeg har fått vite at jeg er en ille person å forholde seg til, så da trekker jeg meg unna for godt av hensyn til andre og meg selv. 

Anonymkode: 677d9...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, kupton skrev:

Diagnostikken må først vurdere om de overordnede kriterier er oppfylt. Dernest om de spesifikke kriterier for den enkelte PF er oppfylt.

Min datter har rett og slett vært så krevende for oss  at vi som familie er splittet og ganske sliten. Vi har fått mange hint fra folk om hun kanskje har en PF.  Fagfolk har snakket om umodenhet , ADHD , Autisme, angst, PTSD osv osv. Men aldri PS. Er fagfolk redd for å stille en slik diagnose for tidlig ? 

Anonymkode: 75f5b...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, kupton skrev:

Jeg støtter frosken sitt svar og mange av de andre svarene. Det går ikke an å svare generelt på dette fordi *det er mange ulike pf, *Personer med samme pf er heller ikke like. Noen er f.eks. vennlige, og andre er gretne, *Det kommer også an på relasjonens art. En person kan for deg eller meg være helt ok å ha som medlem i korpset/idrettslaget/syklubben, men ville vært helt ille som partner fordi vi er så ulike.

Takk for svar. Jeg er nok en slik person som du skisserer i svaret ditt og tar konsekvensene av det. 

Anonymkode: 677d9...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er egentlig en person som ikke slipper noen inn på meg og trekker meg unna. Jeg har fått vite at jeg er en ille person å forholde seg til, så da trekker jeg meg unna for godt av hensyn til andre og meg selv. 

Anonymkode: 677d9...aeb

Jeg vet ikke, men jeg tror sterkt at du nå tenker sort/hvitt. Jeg kjenner nesten ingen som ER ille. Men jeg kjenner en del som kan være ille i enkelte situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min datter har rett og slett vært så krevende for oss  at vi som familie er splittet og ganske sliten. Vi har fått mange hint fra folk om hun kanskje har en PF.  Fagfolk har snakket om umodenhet , ADHD , Autisme, angst, PTSD osv osv. Men aldri PS. Er fagfolk redd for å stille en slik diagnose for tidlig ? 

Anonymkode: 75f5b...7c8

Mener PF. 

Anonymkode: 75f5b...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Utad har jeg ikke diagnosen", hva mener du med det? Altså enten så har du diagnosen eller så har du den ikke.

Personlighetsfortyrrelser er forresten noe man kan bli kvitt så det at du fikk den for et par år siden betyr ikke nødvendigvis at du har den nå, ihvertfall ikke o  du ikke har symptomene.

Anonymkode: b0878...f42

Jeg mente med det at det ikke vises på meg utad. 

Anonymkode: 677d9...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er fagfolk redd for å stille en slik diagnose for tidlig ? 

Ja. Dette fordi PF egentlig er en umodenhet i personligheten på et eller flere områder. Det betyr at dette kan modnes/senmodnes når personen blir voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kupton skrev:

Jeg vet ikke, men jeg tror sterkt at du nå tenker sort/hvitt. Jeg kjenner nesten ingen som ER ille. Men jeg kjenner en del som kan være ille i enkelte situasjoner.

Da kjenner du ikke meg :)  Uansett tar jeg konsekvensen av det og trekker meg unna alle av hensyn til alle. 

Anonymkode: 677d9...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, kupton skrev:

Ja. Dette fordi PF egentlig er en umodenhet i personligheten på et eller flere områder. Det betyr at dette kan modnes/senmodnes når personen blir voksen.

Det forklarer litt. Samtidig er jeg redd at man slår seg til ro med de diagnosene man nå ha kommet frem til. Hun er nå 21 år og vi ser lite forandring tross terapi og ADHD-medisin. Hvis det skulle være en PF-diagnose vil hun kunne oppnå bedring uten behandling spesielt rettet mot PF.

Anonymkode: 75f5b...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det forklarer litt. Samtidig er jeg redd at man slår seg til ro med de diagnosene man nå ha kommet frem til. Hun er nå 21 år og vi ser lite forandring tross terapi og ADHD-medisin. Hvis det skulle være en PF-diagnose vil hun kunne oppnå bedring uten behandling spesielt rettet mot PF.

Anonymkode: 75f5b...7c8

Det siste var et spørsmål 😊

Anonymkode: 75f5b...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om jeg ikke ER en ille person, så vet jeg at jeg er en ille person å _forholde_ seg til, for det har noen fortalt meg. Og siden jeg ikke klarer å endre det, er jeg moden nok til å ta ansvar for det. 

Anonymkode: 677d9...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og om jeg ikke ER en ille person, så vet jeg at jeg er en ille person å _forholde_ seg til, for det har noen fortalt meg. Og siden jeg ikke klarer å endre det, er jeg moden nok til å ta ansvar for det. 

Anonymkode: 677d9...aeb

Det er også like vondt for meg å vite at jeg er en ille person å forholde seg til som det ville vært å vite at jeg er en ille person. Forstå det den som vil. 

Anonymkode: 677d9...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, kupton skrev:

Ja. Dette fordi PF egentlig er en umodenhet i personligheten på et eller flere områder. Det betyr at dette kan modnes/senmodnes når personen blir voksen.

Jeg vil aldri bli moden på enkelte områder fordi jeg mangler den grunnleggende tryggheten og vissheten om at jeg er like mye verdt som andre. Jeg har prøvd så lenge nå. Og nå som jeg vet at jeg er en ille person å forholde seg til mistet jeg bare enda mer av det :( 

Anonymkode: 677d9...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Kupton, for at du tok deg tid til å svare på spørsmålet mitt. Jeg har fått svar på det jeg lurte på og avslutter tråden for min del.

Anonymkode: 677d9...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det skulle være en PF-diagnose vil hun kunne oppnå bedring uten behandling spesielt rettet mot PF.

Behandling retter seg mot plagsomme og uhensiktsmessige symptomer, så ja hun vil kunne oppnå bedring.

Når det er sagt, er det i hvert fall her på DOL skrevet lite om den overhyppighet av PF som en finner hos personer som har ADHD. Spesielt hos de som ikke er diagnostisert og medisinert tidlig.

En av Norges fremste forskere innen rettsmedisin, prof. Kirsten Rasmussen, har skrevet mange artikler om den høye forekomsten av ADHD hos innsatte i norske fengsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...