Gå til innhold

Hva bruker du mest penger på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva bruker du lønna di til, hva går det mest penger på bortsett fra bo, bil, lege/medisiner, mat og faste regninger?

Anonymkode: b3718...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er hobbyene dine da?

Anonymkode: b3718...c2a

Det var ikke meg du stilte dette spørsmålet, men jeg har fått meg ny hobby! Nålefilting! Det er utrolig gøy, og nå har jeg bestilt masse utstyr på Wish Gleder meg veldig til det kommer! 

Anonymkode: 785c7...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva bruker du lønna di til, hva går det mest penger på bortsett fra bo, bil, lege/medisiner, mat og faste regninger?

Anonymkode: b3718...c2a

Jeg bruker omtrent like mye penger på mat & klær som på boliglån, tett etterfulgt av kulturaktiviteter og reiser. Disse rager i toppen hos meg. 

Jeg bruker ellers alt for mye på en bil som stort sett står i ro, og vurderer å selge den. Faktisk bruker jeg omtrent like mye på bilrelaterte utgifter som jeg gjør på strøm, internett og øvrig forsikring tilsammen. Jeg sparer i fond hver måned, og overfører en liten slump på fast basis til jr, men har ingen utgifter til telefon, (utvalgte) aviser og medisin. Det som er igjen etter dette har gått til opp-pussingsting det siste halve året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke meg du stilte dette spørsmålet, men jeg har fått meg ny hobby! Nålefilting! Det er utrolig gøy, og nå har jeg bestilt masse utstyr på Wish Gleder meg veldig til det kommer! 

Anonymkode: 785c7...c66

Ja, det er gøy :) har prøvd det selv :)

Men er allergisk mot ull så måtte kutte det ut da. Men det er moro!

Anonymkode: b3718...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Kayia skrev:

Jeg bruker omtrent like mye penger på mat & klær som på boliglån, tett etterfulgt av kulturaktiviteter og reiser. Disse rager i toppen hos meg. 

Jeg bruker ellers alt for mye på en bil som stort sett står i ro, og vurderer å selge den. Faktisk bruker jeg omtrent like mye på bilrelaterte utgifter som jeg gjør på strøm, internett og øvrig forsikring tilsammen. Jeg sparer i fond hver måned, og overfører en liten slump på fast basis til jr, men har ingen utgifter til telefon, (utvalgte) aviser og medisin. Det som er igjen etter dette har gått til opp-pussingsting det siste halve året. 

Mange som driver med oppussing ja. Det er vel givende det, da.

Anonymkode: b3718...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Reiser, klær , nikotintyggis og trening.I den rekkefølgen.

Satte av mellom 60-70.000 på sparekontoen i år så langt, men om jeg bare var litt mer fornuftig kunne jeg spart mer.

Fikk litt sjokk da jeg begynte å regne på hvor mye penger jeg bruker på nikotintyggis i året 🤔 Har blitt avhengig. Tygger ut smaken og tar en ny. Helt unødvendig utgift. Kan spare 12.000 i året her.

Reiser har jeg brukt MYE på, men det var det verdt .

Klær : Her bruker jeg også mer enn nødvendig. Har egentlig alt jeg trenger av klær for mange år fremover. Nye truser, bh og sokker, kan være greit innimellom 🙂

Trening : Bruker noen hundrelapper på trening hver måned, men anser det som en nødvendig utgift.

Mål for 2020 er å spare 100.000. Kan sikkert klare mer, men da blir livet kjedelig.

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær-hudpleie-frisør-sminke. Har så mye så å si ubrukt for smått nå at jeg gjerne skulle solgt det, men aner ikke hvordan det fungerer så lenge det er mer «ordinære merker.» Mål for neste år er kvalitet fremfor kvantitet og en stabilt lavere vekt😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Mål for 2020 er å spare 100.000. Kan sikkert klare mer, men da blir livet kjedelig.

Har du ekstremt høy lønn, eller har du ingen gjeld og ingen boligutgifter?

Selv bruker jeg en god del penge på kulturelle aktiviteter, gå ut og spise og/eller ta et glass vin eller en øl med venner.  Jeg reiser mye også og det er en stor utgiftspost.  Å spare penger er greit, men arvingene mine har de det trenger så jeg sparer kun for å bruke det på meg selv.

Anonymkode: 12eda...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ekstremt høy lønn, eller har du ingen gjeld og ingen boligutgifter?

Selv bruker jeg en god del penge på kulturelle aktiviteter, gå ut og spise og/eller ta et glass vin eller en øl med venner.  Jeg reiser mye også og det er en stor utgiftspost.  Å spare penger er greit, men arvingene mine har de det trenger så jeg sparer kun for å bruke det på meg selv.

Anonymkode: 

Nei, lønna mi er ikke høy. Jo, jeg har boligutgifter. 

Men jeg har ikke små barn lenger og ingen store utgifter der. Den yngste får lommepenger, men hun jobber litt selv også. Studenten ( den mellomste) vipser jeg en slant til innimellom. Hun eldste er nyutdannet og klarer seg selv.

Øl og vin bruker jeg svært lite penger på. Kun noen få ganger i året. Drikker nesten aldri  på hjemmebane. Treffer venner ute noen ganger i året, men går mange uker mellom hver gang. Vi treffes som oftest hjemme hos hverandre.Sjelden på konsert. Aldri på kino. Bruker mye på ferie. Spesielt mye det siste året. Ellers lever jeg et rolig A4 liv med kjæresten. Helgene brukes oftest til å gå tur i marka og det er grastis 😀 Noen ganger spiser vi ute selvfølgelig, men vi synes det er like hyggelig å lage et godt måltid sammen hjemme. Ikke for å spare penger altså 🙂

Bilen min brukte jeg tidligere en formue på. Nå er den solgt.Der vil jeg spare mye.

Jeg leier ut leiligheten min og med tanke på det, har jeg ikke vært spesielt flink. Derfor høyere ambisjon for 2020.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mål neste år er nok også en stabilt lavere vekt og å spare litt. Greier jeg de utgiftene som jeg vet kommer på bilen og å spare noen tusen, så skal jeg være veldig fornøyd.  Synes jeg bruker mye penger mat og drikke (Pepsi Max), så kan nok spare inn noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, lønna mi er ikke høy. Jo, jeg har boligutgifter. 

Men jeg har ikke små barn lenger og ingen store utgifter der. Den yngste får lommepenger, men hun jobber litt selv også. Studenten ( den mellomste) vipser jeg en slant til innimellom. Hun eldste er nyutdannet og klarer seg selv.

Øl og vin bruker jeg svært lite penger på. Kun noen få ganger i året. Drikker nesten aldri  på hjemmebane. Treffer venner ute noen ganger i året, men går mange uker mellom hver gang. Vi treffes som oftest hjemme hos hverandre.Sjelden på konsert. Aldri på kino. Bruker mye på ferie. Spesielt mye det siste året. Ellers lever jeg et rolig A4 liv med kjæresten. Helgene brukes oftest til å gå tur i marka og det er grastis 😀 Noen ganger spiser vi ute selvfølgelig, men vi synes det er like hyggelig å lage et godt måltid sammen hjemme. Ikke for å spare penger altså 🙂

Bilen min brukte jeg tidligere en formue på. Nå er den solgt.Der vil jeg spare mye.

Jeg leier ut leiligheten min og med tanke på det, har jeg ikke vært spesielt flink. Derfor høyere ambisjon for 2020.

Hvis du sparer 100000 eller mer i året er du raskt opp i en god sum.  Hva skal du da?  Investere pengene?

Anonymkode: 12eda...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du sparer 100000 eller mer i året er du raskt opp i en god sum.  Hva skal du da?  Investere pengene?

Anonymkode: 12eda...307

Jeg tar ett år av gangen. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva bruker du lønna di til, hva går det mest penger på bortsett fra bo, bil, lege/medisiner, mat og faste regninger?

Anonymkode: b3718...c2a

Kjøper av og til et nytt klesplagg osv. Men jeg har som oftest mer enn nok med å dekke de nevnte utgiftene. Kan ikke kjøpe så mye. 

Anonymkode: 9106c...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva bruker du lønna di til, hva går det mest penger på bortsett fra bo, bil, lege/medisiner, mat og faste regninger?

Anonymkode: b3718...c2a

For meg personlig: Lege / medisiner bruker jeg omtrent ingenting på, det går mer til frisør hver 3. måned selv om jeg ikke gjør noe "avansert". Klær og sko har jeg i mange år, så det er ingen stor post. Jeg bruker ca. 4500 i året på kollektivtransport, det er omtrent det samme som det jeg bruker på treningsavgift og kontingenten til fritidsaktiviteten min til sammen pr. år. 

For husstanden (to voksne): Vi har bil og fellesutgifter til boligsameie, men ikke lån.  "Faste regninger" dekker jo svært mye av det som sluker penger - strøm, mobil / TV / nettaviser, forsikring osv.

Hvis vi også skal se bort fra mat, tror jeg nesten det blir ferie / reiser som kommer høyest på lista. Det blir fort penger av det når man betaler for å overnatte. Vi er glade i å reise (ikke nødvendigvis så langt), og da velger vi å bo "ordentlig", ikke billigst mulig.

Akkurat i år og neste år er oppussing en betydelig utgift, men det er lenge siden sist.

Vi har ikke hjemmeboende barn lenger, men støtter den yngste, som er under utdanning, med et månedlig beløp. Vi gir omtrent det samme fast pr. måned totalt til diverse organisasjoner. Det utgjør mer enn 20 000 i året til hver (altså 20 000 til barnet og 20 000 til gode formål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva bruker du lønna di til, hva går det mest penger på bortsett fra bo, bil, lege/medisiner, mat og faste regninger?

Anonymkode: b3718...c2a

Mye går med til mat, bolig, kommunale utgifter, strøm, biler, telefon-/Tv-/dataabonnement etc. Men vi er to voksne i nesten fullt arbeid (jeg jobber 90 %) og har to hjemmeboende ungdommer, så vi klarer oss greit. Merker at eldstemann ikke bor hjemme lenger mht mat ( 😄 ) Vi har ikke gjort noen avtale om økonomisk sponsing av hans studier - han har valgt å studere et sted som vil koste ham mye, og vi kommer ikke til å betale for det - men at vi av og til setter over noen kroner til noen spesielle ting, vil nok skje. Særlig i friåret hans gjorde vi det, og det kommer vi nok til å gjøre for de to andre også.

Vi har vært på 2 utenlandsferier i år, og de har kostet en del. Hadde også litt oppussing i vinter som kom ekstra. Vi har begynt å snakke om utenlandsferie neste år, og det vil jo koste en god del. Vi kommer nok også til å bruke en del på oppussing i 2020 - golvene i stua og kjøkkenet er skikkelig slitt etter over 20 år, men det er litt tiltak å ta tak i det.

Det går med penger til klær og sko til ungdommene, selv om det er mindre nå enn da de fremdeles vokste. Vi voksne bruker ikke mye penger på det, vi har det meste vi trenger, men supplerer jo litt innimellom. Det går penger til yngstejentas fritidsaktivitet, og det er mange tusen per år. Vi bruker noen tusen på kulturarrangementer også, liker å gå på konsert og teater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tar ett år av gangen. Jeg vet ikke.

Det er selvsagt mye billigere å bo to sammen og dele på utgifter, enn å være alene.  Jeg hadde aldri klart å spare 100 000 kr. i året med mine utgifter uten å spare på alt mulig og det gidder jeg ikke.  Jeg tjener rimelig bra.

Det hadde vært greit å ha en solid sum på konto når jeg blir pensjonist, men aldri i verden om jeg skal bo sammen med mann igjen😊. Jeg får god nok pensjon til å leve et fullverdig liv.

Anonymkode: 12eda...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får god nok pensjon til å leve et fullverdig liv.

Anonymkode: 12eda...307

Hva legger du i begrepet "fullverdig liv"?

Anonymkode: ee08f...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...