Gå til innhold

Hva bruker du mest penger på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i begrepet "fullverdig liv"?

Anonymkode: ee08f...a5d

Det var ikke noe gjennomtenkt, men et liv uten stadige økonomiske bekymringer er det jeg mente.

Anonymkode: 12eda...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange som driver med oppussing ja. Det er vel givende det, da.

Anonymkode: b3718...c2a

Tja, småpusling og småutbedringer for å komme på plass er kos, men de større tingene er bare pes. Masse styr med valg av ditt og datt der hver beslutning er et potensielt pengesluk. Skal bli godt å være helt ferdig. Bruker gjerne både tid og penger på annen syssel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Kayia skrev:

Tja, småpusling og småutbedringer for å komme på plass er kos, men de større tingene er bare pes. Masse styr med valg av ditt og datt der hver beslutning er et potensielt pengesluk. Skal bli godt å være helt ferdig. Bruker gjerne både tid og penger på annen syssel. 

 

Veldig enig. Vi utsetter og utsetter de store tingene, fordi ingen av oss er særlig opptatt av interiør, alt funker jo, men rommene blir slitt etter over tjue års hard bruk.... så vi må nok til pers. Det er koselig med litt maling på soverom, det liker jeg,  men store ting er bare et ork - både å bestemme seg for å gjøre noe, finne ut hva vi skal ha, velge leverandør (vi må slipe golvene bl.a.), rydde bort alt, få på plass alt - og betale alt 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, påskelilje skrev:

Veldig enig. Vi utsetter og utsetter de store tingene, fordi ingen av oss er særlig opptatt av interiør, alt funker jo, men rommene blir slitt etter over tjue års hard bruk.... så vi må nok til pers. Det er koselig med litt maling på soverom, det liker jeg,  men store ting er bare et ork - både å bestemme seg for å gjøre noe, finne ut hva vi skal ha, velge leverandør (vi må slipe golvene bl.a.), rydde bort alt, få på plass alt - og betale alt 😮

Enig, med unntak av at jeg er veldig glad i vakre ting jeg da :) Møbler og lamper og bilder og tepper og ... ja alt sånt syns jeg er stas å styre med, og der blir jeg (selvvalgt) aldri ferdig. Men jeg blir svett bare jeg hører deg snakke om å "slipe gulv" som også jeg skal gjøre neste sommer. Og da har jeg ikke engang nevnt badet som inkluderer flytting av dusj, riving av vegger, valg av materialer og laaaang tid uten do og dusj :rolleyes: Herre så glad jeg skal være når jobben er gjennomført og betalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kayia skrev:

Enig, med unntak av at jeg er veldig glad i vakre ting jeg da :) Møbler og lamper og bilder og tepper og ... ja alt sånt syns jeg er stas å styre med, og der blir jeg (selvvalgt) aldri ferdig. Men jeg blir svett bare jeg hører deg snakke om å "slipe gulv" som også jeg skal gjøre neste sommer. Og da har jeg ikke engang nevnt badet som inkluderer flytting av dusj, riving av vegger, valg av materialer og laaaang tid uten do og dusj :rolleyes: Herre så glad jeg skal være når jobben er gjennomført og betalt!

Stønn 😮 Uff.. vi skal heldigvis ikke gjøre noe med badene. Men kjøkkenet burde vært byttet ut. Det husker jeg at jeg sa her på DOL for sikkert ti år siden også 😄 😄 😄 Men vi vet ikke om vi orker...

Og så skal min far bytte tak på huset sitt til våren, og det må nok jeg organisere (skal bruke fagfolk, men vi bør være noen stykker for å ta unna takstein og sånn som hives ned....)… Men akkurat det er gøy når en bare er i gang. Inne derimot... Stønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to (3) personer som lever på livsopphold, så vi har ikke all verden, men vi klarer oss. Vi har 15600 kr i mnd som skal dekke absolutt alt unntatt gjeld og husleie.

Anonymkode: cf968...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, påskelilje skrev:

Stønn 😮 Uff.. vi skal heldigvis ikke gjøre noe med badene. Men kjøkkenet burde vært byttet ut. Det husker jeg at jeg sa her på DOL for sikkert ti år siden også 😄 😄 😄 Men vi vet ikke om vi orker...

Og så skal min far bytte tak på huset sitt til våren, og det må nok jeg organisere (skal bruke fagfolk, men vi bør være noen stykker for å ta unna takstein og sånn som hives ned....)… Men akkurat det er gøy når en bare er i gang. Inne derimot... Stønn!

Haha, det kjøkkenet er ennå ikke pusset opp altså? :D :D Jeg trodde det var ferdig forlengst :D Litt godt å høre for meg, selv om jeg vet at jeg strør salt i såret ditt! :) Om to-tre år kan du gjengjelde med å minne meg på det badet mitt, som sikkert ikke er ferdig ennå :P 

Og huff,nå kom jeg på at jeg har et tak å fikse hos mamma jeg også, det hadde jeg helt glemt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kayia skrev:

Haha, det kjøkkenet er ennå ikke pusset opp altså? :D :D Jeg trodde det var ferdig forlengst :D Litt godt å høre for meg, selv om jeg vet at jeg strør salt i såret ditt! :) Om to-tre år kan du gjengjelde med å minne meg på det badet mitt, som sikkert ikke er ferdig ennå :P 

Og huff,nå kom jeg på at jeg har et tak å fikse hos mamma jeg også, det hadde jeg helt glemt....

Haha 😄 Nei, det er som det var da vi bygde i 1997 😄 Har malt veggen og listene og vinduskarmene en gang da, for sikkert ti år siden. Det er alt. Uff. Lys eik, en del vannskader på dørene foran vasken, et par knotter som mangler, ei skapdør som er slarkete i hengslene.... men det virker jo greit, og er for så vidt funksjonelt... Men det hadde jo vært uhyre deilig med et nytt kjøkken. Men vi er sikre på at hvis vi bytter ut vårt nå, så går det to år, så er lys eik inn igjen! godt mulig at det allerede er det... Men det er jo ikke så himla nøye da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, påskelilje skrev:

Men vi er sikre på at hvis vi bytter ut vårt nå, så går det to år, så er lys eik inn igjen! godt mulig at det allerede er det...

Haha, nå lo jeg høyt! :D Vi hadde malt eikekjøkken fra tidlig 2000-tall i huset jeg eide sammen med eksen, og jeg tenkte som deg - jeg tåler litt slark i ei dør og litt slitt maling litt til - tar det til våren :) 

Nå har jeg kjøkken fra 2017 og duverden så deilig det er :) Heelt annen funksjonalitet, og skuffer og dører bare gliiiir opp :) Masse lure løsninger, og alt av hvitevarer er nytt og integrert - lekkert og funksjonelt!

Men - om ikke forrige eier hadde tatt jobben hadde det nok fremdeles vært kjøkken fra 97 her også :P 

En helt annet sak: Til å mislike glassfiberstrie så mye som jeg gjør syns jeg det er utrolig hvor mange år jeg har levd med det. Slapp ikke unna denne gangen heller, så det SKAL jeg få gjort noe med til sommeren! 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, påskelilje skrev:

Haha 😄 Nei, det er som det var da vi bygde i 1997 😄 Har malt veggen og listene og vinduskarmene en gang da, for sikkert ti år siden. Det er alt. Uff. Lys eik, en del vannskader på dørene foran vasken, et par knotter som mangler, ei skapdør som er slarkete i hengslene.... men det virker jo greit, og er for så vidt funksjonelt... Men det hadde jo vært uhyre deilig med et nytt kjøkken. Men vi er sikre på at hvis vi bytter ut vårt nå, så går det to år, så er lys eik inn igjen! godt mulig at det allerede er det... Men det er jo ikke så himla nøye da....

 

13 minutter siden, Kayia skrev:

Haha, nå lo jeg høyt! :D Vi hadde malt eikekjøkken fra tidlig 2000-tall i huset jeg eide sammen med eksen, og jeg tenkte som deg - jeg tåler litt slark i ei dør og litt slitt maling litt til - tar det til våren :) 

Nå har jeg kjøkken fra 2017 og duverden så deilig det er :) Heelt annen funksjonalitet, og skuffer og dører bare gliiiir opp :) Masse lure løsninger, og alt av hvitevarer er nytt og integrert - lekkert og funksjonelt!

Men - om ikke forrige eier hadde tatt jobben hadde det nok fremdeles vært kjøkken fra 97 her også :P 

Har 12 år gammelt moderne kjøkken og ville valgt der samme i dag 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Har 12 år gammelt moderne kjøkken og ville valgt der samme i dag 😃

Good point :) Mitt nye fra 2017 er utseendemessig likt det vi selv satte inni 2005  i leiligheten vi eide før vi flyttet. Skuffer og dører glir eeeenda bedre i dette bare, og vask, armatur og hvitevarene er av langt bedre kvalitet - ellers temmelig likt :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2019 den 11.54, AnonymBruker skrev:

Hva bruker du lønna di til, hva går det mest penger på bortsett fra bo, bil, lege/medisiner, mat og faste regninger?

Anonymkode: b3718...c2a

Interiør-ting til hytta kommer veldig høyt opp i år.

Barnas "hobbies" (skiskyting, musikk mm) tar også unna grovt med penger. Ellers annet sportsutstyr til meg og resten i familien. Ingen utenlandsreiser i år. 

(Får ta det anonymt siden det var litt spesifikt) 

Anonymkode: aef78...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Kayia skrev:

 

En helt annet sak: Til å mislike glassfiberstrie så mye som jeg gjør syns jeg det er utrolig hvor mange år jeg har levd med det. Slapp ikke unna denne gangen heller, så det SKAL jeg få gjort noe med til sommeren! 

Hva er problemet med glassfiberstrie?

Anonymkode: ee08f...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet med glassfiberstrie?

Anonymkode: ee08f...a5d

Jeg liker det ikke, syns det ser kjipt og larvete ut. Jeg kommer til å påføre Jotuns veggfornyer og få slett overflate til sommeren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er to (3) personer som lever på livsopphold, så vi har ikke all verden, men vi klarer oss. Vi har 15600 kr i mnd som skal dekke absolutt alt unntatt gjeld og husleie.

Anonymkode: cf968...b70

Når gjeld og husleie er unntatt, så er det kanskje ikke så aller verst allikevel?

Anonymkode: 67fd6...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når gjeld og husleie er unntatt, så er det kanskje ikke så aller verst allikevel?

Anonymkode: 67fd6...874

Vi har det godt nå i forhold til før, så nei, vi klager ikke ;) 

Anonymkode: cf968...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har litt høye matutgifter også snuser jeg. Når jeg flytter over nyttår skal jeg prøve å bli flinkere til å lage mat som jeg fryser ned. Bake 100 rundstykker i slengen og fryse ned framfor å kjøpe. Hvis jeg får meg et fryseskap/boks til å ha i boden. Kjøper ikke klær og sånt så ofte. Har lav inntekt, men akkurat nå får jeg foesikringspenger hver måned de neste to årene så prøver å spare 4-5000 i måneden slik at jeg får opparbeidet en buffer. Går en usikker tid i møte da jeg ikke vet hvor mye jeg vil klare å jobbe og om jeg får innvilget ung ufør eller ikke. Blir ganske fortvilet hvis jeg ikke får det. Så jeg klarer ikke bruke mer penger enn nødvendig for jeg føler jeg må spare til dårligere tider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvsagt mye billigere å bo to sammen og dele på utgifter, enn å være alene.  Jeg hadde aldri klart å spare 100 000 kr. i året med mine utgifter uten å spare på alt mulig og det gidder jeg ikke.  Jeg tjener rimelig bra.

Det hadde vært greit å ha en solid sum på konto når jeg blir pensjonist, men aldri i verden om jeg skal bo sammen med mann igjen😊. Jeg får god nok pensjon til å leve et fullverdig liv.

Anonymkode: 12eda...307

Jeg er veldig glad for denne tråden, da det har satt i gang tankeprosesser i hodet mitt 🙂

Jeg har solgt bilen og er kvitt bilforsikringen. Skal greie oss med en bil heretter. Har også fått ryddet opp i reiseforsikringen. Det viste seg at vi var dobbeltforsikret i 2 år. Nå er den ene sagt opp. 

Så har jeg sett på huslånet mitt. Jeg har jo fått en ny takst på leiligheten for ca 3 år siden og for 3 år siden var den 1500.000 mer verd enn hva jeg betalte i 2011. 

Som samboeren sier : De beste kundene er de som ikke følger med og jeg har ikke fulgt med. Må få ned renten nå. 

I går bablet jeg om å spare mye, men nå vurderer jeg heller å sette i gang med en heftig nedbetalingsplan på huslånet nå mens jeg leier ut leiligheten min og har økonomi til det. Da er jeg gjeldfri HVIS jeg ønsker å gå av med AFP når den tid kommer, eventuelt trappe ned.

Samboeren er 6 år eldre enn meg . Han går av med pensjon lenge før meg. Han håper at jeg går av tidlig, men det er opp til meg selvsagt.

Har sendt mail til banken nå i kveld i hvert fall om å få dem til å sette ned renten før jeg starter ny nedbetalingsplan eventuelt skifter bank . 

I dag har jeg tenkt mye på økonomi, takket være denne tråden. Jeg har nok hatt et litt bevistløst forhold til det, selv om jeg ikke akkurat annser meg som et rotehue heller 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg har ingenting å spare, selv om jeg prøver og vil.

bruker mest penger på mat, også kommer jo alt annet.

med 4 barn boende hjemme Og stadige utgifter til klassebilder( hvert år:-( ) klasseturer, skolepenger, instant needs som de har... i blant, så blir det lite igjen. I tillegg har en begynt å snuse😩

ja ja, men til dette går alle mine penger stort sett.

men jeg googlet for leden etter en vintervåtdrakt, har lyst på en 9 mm så jeg kan enklere dykke, har solgt utstyret jeg hadde... om jeg finner en så kjøper jeg, men nå for tiden blir nytt utstyr, utenkelig.

men ser av tråden at andre også kjenner til hvor dyrt det er å ha barn:-) men der går nok mesteparten av mitt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...