Gå til innhold

Er nakkeslengskader 80 % hysteri ?


Gjest Ulver I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Gjest Ulver I Faarikaal

En artig diskusjon på radioen med en psykiater som påsto at nakkeslengskade og visstnok fibromyalgi er for det meste hysteri, som man kalte det i gmle dager. Et godt spørsmål : hvorfor er 95% av medlemmene i Whiplash-forbundet kvinner ? Får ikke menn wiplash- skader ? Hysteri har visst fått et eller flere nye navn som jeg ikke husker. Hørtes merkelig ut, er det sant ? Jeg forstår at ekstrem frustrasjon og depresjon kan få noen til å bli syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    12

  • Sør

    5

  • Berit

    4

  • lillemej

    1

Mest aktive i denne tråden

hei du!

jeg ble påkjørt for to mnd siden. fikk nakkesleng. har utrolige smerter. de første to ukene kunne jeg ikke stå på bena engang.

jeg vet at mye av de smertene som jeg har er reelle. men jeg vet også at jeg har fått meg ett kraftig smell som også påvirker det psykiske.

men ingen kan si meg at smertene er 80% hysteri for det er ikke tilfelle hos meg hvertfall.

jeg klarer nå to mnd etter å gjøre noe aktivt i to timer, og så ligger jeg nermest død resten av dagen. og jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet at de smertene er fysiske ikke psykiske.

men at noen har det slik kan jeg ikke si imot. det tok legen en mnd før han ville fortelle meg at det var nakkesleng, fordi hvis han sa det med engang så mente han ville jeg få helt panikk. det hadde han erfart mange ganger før. så det er jo tydelig at enkelte virkelig blir dårlig bare av diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er kvinner, fordi kvinner har en svakere kropp enn menn, derfor er kvinner mest utsatt, en mann kan kanskje tåle smellet på nakken, mens en kvinne er litt mer spinkel der og tåler det gjerne mindre. Jeg tror ikke det er hysteri, min kone er ikke hysterisk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trampe

Heisann...

Jeg ble påkjørt for 7 år siden, etter det har jeg vært nødt til å gå til behandling jevnlig fordi nakken har stivnet... De to siste årene har det blitt for lite av det, og resultatet??

Jo: nakke som er stiv, konstant hodeverk, fingrer som rett og slett dovner vekk pga press på nervene... Noe som igjen resulterer i at jeg sliter med å klippe neglene til mine barn.... Hysteri?? Neppe, for de smertene mine er svært så reelle....

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen teorier

At det er mye psykisk lidelse i en del fysiske diagnoser, tror jeg absolutt på. Og menn og kvinner kommer i ulike kategorier her.

Jeg er selv hjerteoperert pga en medfødt hjertefeil, og har ligget lenge og på mange kardiologiske sykehusavdelinger. Det kommer hver dag inn akkuttilfeller med menn som tror de har hjerteinfarkt, men hvor de ikke finner tegn på noen ting. De ligger der et par dager, så er de ute igjen..

Når det gjelder nakkeskader, så har kvinner generelt mye mindre (veldig mye mindre) nakkemuskler til å ta av for en kraftig sleng, dessuten er det veldig mange flere kvinner som kjører gamle "konebiler" uten nakkestøtte, eller hvor setet og nakkestøtten er stilt inn etter mannen. (Ser på moren min, hun stiller aldri speil og sete osv så mye uansett hvem som har brukt bilen før henne, mens faren min stiller inn så alt passer til sjåføren..).

Og (noe som ikke er lov å si) kanskje det er flere uoppmerksnmme billister blant kvinner, som ikke er nok oppmerksomme langt frem i trafikkbildet (har to barn som bråker i bilen), og som må bråstanse med påfølgende påkjørsel bakfra?

Så det finnes absolutt grunner til at kvinner er overrepresentert, i tillegg til at noe kanskje er mer psykisk enn fysisk.

Ordet hysteri er dumt å bruke i denne sammenhengen, det har uansett lite med sannheten å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Liza i London

I Norge - og visstnok tildels i Sverige, forsøker legestanden å opprettholde myten om at følgeskader etter nakkesleng først og fremst er psykisk.

I de fleste andre land, er det akseptert som en reell lidelse.

Mye av problemene mht diagnostisering skyldes at det vanligvis er få objektive funn.

dette har bedret seg etterhvert som man har fåt bedre MRI teknikker som viser skader på bl.a. ligamenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er temmelig uenig med dette.

Jeg har selv fibromyalgi og har hatt det i ganske mangen år.

Og ingen skal komme til meg å si at mine smerter ikke er der.

De er reelle i høyeste grad.

De som kommer med slike utsagn aner ikke hva de snakker om.

Det er vel ille nok at det skulle ta så lang tid før sykdommen ble "godkjent" om de ikke skal likestille oss med hypokondere og hysteriske personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg må si at jeg er temmelig uenig med dette.

Jeg har selv fibromyalgi og har hatt det i ganske mangen år.

Og ingen skal komme til meg å si at mine smerter ikke er der.

De er reelle i høyeste grad.

De som kommer med slike utsagn aner ikke hva de snakker om.

Det er vel ille nok at det skulle ta så lang tid før sykdommen ble "godkjent" om de ikke skal likestille oss med hypokondere og hysteriske personer.

Jeg kan opplyse at en ganske sikker metode for diagnostisering av fibromyalgi og noen andre slike sykdommer er på vei. Det samme gjelder nakkesleng, hvor man kan sjekke bevegeligheten innbyrdes mellom nakkehvirvlene, og se unormale tilstander. Men det vil nok fremdeles finnes mange som ikke kan få noen annen dignose enn hysteri. Spørsmål: hvorfor er det 8-10 ganger flere tilfeller av fibromyalgi og nakkesleng i Norge enn i Sverige ? Kanskje det ikke er så høye erstatninger der ? Eller er det ikke så moderne å ha disse lidelsene i Sverige ? Vi har jo ganske liek forhold. Hvorfor er det så ytterst få menn som har det ? Fysiologisk burde det jo være like mange menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan opplyse at en ganske sikker metode for diagnostisering av fibromyalgi og noen andre slike sykdommer er på vei. Det samme gjelder nakkesleng, hvor man kan sjekke bevegeligheten innbyrdes mellom nakkehvirvlene, og se unormale tilstander. Men det vil nok fremdeles finnes mange som ikke kan få noen annen dignose enn hysteri. Spørsmål: hvorfor er det 8-10 ganger flere tilfeller av fibromyalgi og nakkesleng i Norge enn i Sverige ? Kanskje det ikke er så høye erstatninger der ? Eller er det ikke så moderne å ha disse lidelsene i Sverige ? Vi har jo ganske liek forhold. Hvorfor er det så ytterst få menn som har det ? Fysiologisk burde det jo være like mange menn.

Og hvilken form for erstatning får man når man har fibromyalgi da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Og hvilken form for erstatning får man når man har fibromyalgi da??

Av alle påstander jeg kom med, er dette det du la merke til. Erstatning får man vel ikke for det nei, men jeg tror visse forsikringer dekker uførhet, lurer på om det dekker FM også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

du tror vel ikke selv på dette:):(

Vet ikke om jeg tror på det, er bare interessert i det sånn teoretisk. Selvfølgelig finnes det relle skader, smerter og somatiske blant disse. Når man våger å granske en gruppe, vil alltid de som er relle stå fram og forsvare alle, også de psykiske tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle påstander jeg kom med, er dette det du la merke til. Erstatning får man vel ikke for det nei, men jeg tror visse forsikringer dekker uførhet, lurer på om det dekker FM også.

Var ikke bare det jeg la merke til da....

Men det var det jeg ville bemerke akkurat nå:)

Og nei, vet ikke om noen forsikring som dekker det.

Men jeg fikk denne diagnosen i veldig ung alder, så forsikringene kom vel ikke i første rekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tiger er mitt nick

Jeg må si at jeg er temmelig uenig med dette.

Jeg har selv fibromyalgi og har hatt det i ganske mangen år.

Og ingen skal komme til meg å si at mine smerter ikke er der.

De er reelle i høyeste grad.

De som kommer med slike utsagn aner ikke hva de snakker om.

Det er vel ille nok at det skulle ta så lang tid før sykdommen ble "godkjent" om de ikke skal likestille oss med hypokondere og hysteriske personer.

Blir du med?

http://communities.msn.no/Nakkesmerteforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er det ! Minst 80% hysteri, men det vanskelige er å skille ut de virkelige nakkeslengene.

Og den påstanden (om de "80%") kan du selvfølgelig dokumentere?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiger er mitt nick

I Norge - og visstnok tildels i Sverige, forsøker legestanden å opprettholde myten om at følgeskader etter nakkesleng først og fremst er psykisk.

I de fleste andre land, er det akseptert som en reell lidelse.

Mye av problemene mht diagnostisering skyldes at det vanligvis er få objektive funn.

dette har bedret seg etterhvert som man har fåt bedre MRI teknikker som viser skader på bl.a. ligamenter

Er dette et forum du kunne tenke deg å bli medlem av?

http://communities.msn.no/Nakkesmerteforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiger er mitt nick

At det er mye psykisk lidelse i en del fysiske diagnoser, tror jeg absolutt på. Og menn og kvinner kommer i ulike kategorier her.

Jeg er selv hjerteoperert pga en medfødt hjertefeil, og har ligget lenge og på mange kardiologiske sykehusavdelinger. Det kommer hver dag inn akkuttilfeller med menn som tror de har hjerteinfarkt, men hvor de ikke finner tegn på noen ting. De ligger der et par dager, så er de ute igjen..

Når det gjelder nakkeskader, så har kvinner generelt mye mindre (veldig mye mindre) nakkemuskler til å ta av for en kraftig sleng, dessuten er det veldig mange flere kvinner som kjører gamle "konebiler" uten nakkestøtte, eller hvor setet og nakkestøtten er stilt inn etter mannen. (Ser på moren min, hun stiller aldri speil og sete osv så mye uansett hvem som har brukt bilen før henne, mens faren min stiller inn så alt passer til sjåføren..).

Og (noe som ikke er lov å si) kanskje det er flere uoppmerksnmme billister blant kvinner, som ikke er nok oppmerksomme langt frem i trafikkbildet (har to barn som bråker i bilen), og som må bråstanse med påfølgende påkjørsel bakfra?

Så det finnes absolutt grunner til at kvinner er overrepresentert, i tillegg til at noe kanskje er mer psykisk enn fysisk.

Ordet hysteri er dumt å bruke i denne sammenhengen, det har uansett lite med sannheten å gjøre.

Hvem er du, er du plaget med kroniske smerter?

http://communities.msn.no/Nakkesmerteforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiger er mitt nick

Heisann...

Jeg ble påkjørt for 7 år siden, etter det har jeg vært nødt til å gå til behandling jevnlig fordi nakken har stivnet... De to siste årene har det blitt for lite av det, og resultatet??

Jo: nakke som er stiv, konstant hodeverk, fingrer som rett og slett dovner vekk pga press på nervene... Noe som igjen resulterer i at jeg sliter med å klippe neglene til mine barn.... Hysteri?? Neppe, for de smertene mine er svært så reelle....

*klem*

Kjære Trampe, vil du være med?

http://communities.msn.no/Nakkesmerteforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest X i løveforkledning

Jepp, det er det ! Minst 80% hysteri, men det vanskelige er å skille ut de virkelige nakkeslengene.

Hvordan VET du det? Hvilken kilde har du det fra og kan vi stole på alt vi leser og hører, kan vi stole på all statistikk. Tror du virkelig at 80% er hysterisk fordi de rett og slett er ute etter penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...