Gå til innhold

Er nakkeslengskader 80 % hysteri ?


Gjest Ulver I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Likevel stempler folk 80% av pasienter som "falske"....

Nei, det er ikke noen rettssak, men hvis man fremsetter en slik seriøs påstand, bør man kunne sannsynliggjøre den.

Med vennlig hilsen

Hvilken påstand ? Påstår ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    12

  • Sør

    5

  • Berit

    4

  • lillemej

    1

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Likevel stempler folk 80% av pasienter som "falske"....

Nei, det er ikke noen rettssak, men hvis man fremsetter en slik seriøs påstand, bør man kunne sannsynliggjøre den.

Med vennlig hilsen

sør leser mellom linjer og tolker i vilden sky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg trodde jeg skulle bli brent på bål for dette innlegget. Begynte å bli alvorlig bekymret. Sart og redd som jeg er :-). Lager jeg for mye baluba, eller er dette det vi elsker å hate? Psykiatri er visst ikke for alle til å spøke med. Et par pasienter jeg kjenner har en herlig humor, og klarer til og med å sjokkere meg. Innlegget var bare ærlig nysgjerrig, ikke ondskap, så jeg skjønner ikke helt hva dere tenner på.

Du er en liten Sokrates du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET ikke, men syns det er interessant utfra et teoretisk grunnlag, statistikk så å si. Er det ikke interessant at 95% er kvinner ?

Menn blir "psyke" på andre måter. F.eks. så har menn i 50 årene, som blir utsatt for en liten skade, en stor tendens til å bli arbeidsufør.

Det er mennesker, av begge kjønn, som har så stort potensiale for å bli syke. Det "eneste de venter på" er en liten "trøkk," slik at de kan falle sammen og bli hjelpesløse.

Da trenger man ikke runde på runde i det somatiske helsevesen, men behandling hos psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir innmari provosert av at man slenger ut påstander og skader/pasientgrupper uten å ha noensom helst dekning for det, slik det gjøres her!

På internasjonalt nivå blir Norge ledd av når det gjelder diagnostisering/ behandling av nakke/ryggskader.

I Norge har man - offisiellt - heller ikke innsett noe så logisk som at om du har en kronisk skade med mye smerter, så skjer det også psykologiske forandringer, bl.a depresjoner. ( Her i landet er slike forandringer faktisk et diagnostisk krav for at nakkesleng-diagnosen skal settes. Dvs, det er gal diagnose..nakkesleng er selve traumet, diagnosen er WAD)

Mht til erstatning/ "rentenevrose" - all forskning ( bortsett fra norsk) viser at symptomene ikke forsvinner etter evt erstatning.

I stedet for å diskutere medisin og pasientgrupper, så kunne vi kanskje stille spørsmålet " Hvorfor er norsk medisin så avvikende på dette området?" ER det økonomiske intresser, eller??

Selv om ikke smertene forsvinner etter erstatningen er utbetalt får pasienten klart andre "gevinster" som opprettholder sykdommen like mye.

En blir svak, hjelpesløs, fokuserer på sykdommen sin gjennom hele dagen. Det meste dreier seg om smertene.

Jeg ser altså klart andre gevinster enn bare pengene. Og hadde det ikke vært rart dersom en plutselig ble frisk rett etter at summen var utbetalt? Så dum er man vel ikke. Og det gjelder mennesker som simulterer, de som er hysteriske, og de få som virkelig har en nakkeslengskade.

Jeg tror nakkeslengere har smerter, men de har ingen fysisk årsak. Kun psykisk. De fleste. Jeg er klar over at der finnes noen reelle nakkeslengere, jeg kjenner også til de årsakene man regner som vesentlige for å ha blitt påført en nakkesleng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Menn blir "psyke" på andre måter. F.eks. så har menn i 50 årene, som blir utsatt for en liten skade, en stor tendens til å bli arbeidsufør.

Det er mennesker, av begge kjønn, som har så stort potensiale for å bli syke. Det "eneste de venter på" er en liten "trøkk," slik at de kan falle sammen og bli hjelpesløse.

Da trenger man ikke runde på runde i det somatiske helsevesen, men behandling hos psykolog.

Interessant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Liza i London

Menn blir "psyke" på andre måter. F.eks. så har menn i 50 årene, som blir utsatt for en liten skade, en stor tendens til å bli arbeidsufør.

Det er mennesker, av begge kjønn, som har så stort potensiale for å bli syke. Det "eneste de venter på" er en liten "trøkk," slik at de kan falle sammen og bli hjelpesløse.

Da trenger man ikke runde på runde i det somatiske helsevesen, men behandling hos psykolog.

Jeg går utfra at du har referanser til dette, og jef ville sette pris på å få dem.

Dvs, ikke at de blir psyke på andre måter enn kvinner, det har jeg mer enn nok data på selv. Men dette med menn og små skader.

Og - hva når f.eks MMPI viser at det ikke er tendenser til somatisering, men pasienten likevel har smerter og andre diffuse plager ? ( jeg mener da selvsagt ikke MMPI alene, men sammenholdt med et psykiatrisk intervju som ikke gir holdepunkter hverken for malingering eller somatisering)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går utfra at du har referanser til dette, og jef ville sette pris på å få dem.

Dvs, ikke at de blir psyke på andre måter enn kvinner, det har jeg mer enn nok data på selv. Men dette med menn og små skader.

Og - hva når f.eks MMPI viser at det ikke er tendenser til somatisering, men pasienten likevel har smerter og andre diffuse plager ? ( jeg mener da selvsagt ikke MMPI alene, men sammenholdt med et psykiatrisk intervju som ikke gir holdepunkter hverken for malingering eller somatisering)

På forhånd takk!

Hvis det er veldig viktig for deg så kan jeg muligens skaffe referanse. Opplysningene har vi fra nevropsykologisk utredninger.

mailadressen: [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...