Gå til innhold

Er PTSD den nye folkesykdommen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For meg virker det som om alle har denne diagnosen. Har alle opplevd så traumatiske ting at det kvalifiserer til en diagnose? Og hva er det folk egentlig har slags traumer? Får de traumer pga et langvarig forhold preget av psykisk vold og hva de kaller for voldtekt av sin samboer eller er det sånn at de fleste med PTSD faktisk har vært utsatt for overfallsvoldtekter og gjengvoldtekter?

Er behandlingsapparatet for ivrige på å sette diagnoser på folk?

Anonymkode: be171...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg virker det som om alle har denne diagnosen. Har alle opplevd så traumatiske ting at det kvalifiserer til en diagnose? Og hva er det folk egentlig har slags traumer? Får de traumer pga et langvarig forhold preget av psykisk vold og hva de kaller for voldtekt av sin samboer eller er det sånn at de fleste med PTSD faktisk har vært utsatt for overfallsvoldtekter og gjengvoldtekter?

Er behandlingsapparatet for ivrige på å sette diagnoser på folk?

Anonymkode: be171...29d

Man kan få PTSD av alle slags opprivende hendelser  som  bilulykke, overgrep,  plutselig dødsfall i nær relasjon, vold, krig +++. Da sier det seg selv at mange kan få det. Men tror neppe det kan kalles en folkesykdom. 

Anonymkode: 71386...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan få PTSD av alle slags opprivende hendelser  som  bilulykke, overgrep,  plutselig dødsfall i nær relasjon, vold, krig +++. Da sier det seg selv at mange kan få det. Men tror neppe det kan kalles en folkesykdom. 

Anonymkode: 71386...301

du får ikke ptsd fordi om din søster, bror, eller foreldre dør brått. 

 

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg virker det som om alle har denne diagnosen. Har alle opplevd så traumatiske ting at det kvalifiserer til en diagnose? Og hva er det folk egentlig har slags traumer? Får de traumer pga et langvarig forhold preget av psykisk vold og hva de kaller for voldtekt av sin samboer eller er det sånn at de fleste med PTSD faktisk har vært utsatt for overfallsvoldtekter og gjengvoldtekter?

Er behandlingsapparatet for ivrige på å sette diagnoser på folk?

Anonymkode: be171...29d

jeg tror det er diagnose som sitter VELDIG lett hos fagpersoner.

Anonymkode: 30e33...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For meg virker det som om alle har denne diagnosen. Har alle opplevd så traumatiske ting at det kvalifiserer til en diagnose? Og hva er det folk egentlig har slags traumer? Får de traumer pga et langvarig forhold preget av psykisk vold og hva de kaller for voldtekt av sin samboer eller er det sånn at de fleste med PTSD faktisk har vært utsatt for overfallsvoldtekter og gjengvoldtekter?

Er behandlingsapparatet for ivrige på å sette diagnoser på folk?

Anonymkode: be171...29d

Skulle vært interessant å vite hvilken diagnose du har?. 

Anonymkode: 30d2e...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg tror det er diagnose som sitter VELDIG lett hos fagpersoner.

Det må være noe som har skjedd de siste årene. 

Anonymkode: d566b...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

du får ikke ptsd fordi om din søster, bror, eller foreldre dør brått.

Ikke vanligvis nei,  men noen kan få det hvis dødsfallet er traumatisk og man har fått reaksjoner som intens frykt eller hjelpløshet. F.eks når en mor mister sitt barn. 

Anonymkode: 71386...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så nå er det de med PTSD som skal til pers. Er noen som er redd for at andre psyke skal ta ressurser, tid og få mer oppmerksomhet enn sin egen diagnose ? Bak hver diagnose et det sannsynligvis et menneske som har utfordringer. Dessverre er det mange som skal dele på ressursene. Men det må ikke bli som i ordtaket :» når havresekken er tom så bites hestene». 

Anonymkode: 30d2e...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd en del som psykologer og leger har kalt traumatiske, blant annet psykisk vold og voldtekt, men opplever det ikke som traumer av ptsd-karakter, og har heller ikke diagnosen, selv om det har formet og preget meg i stor grad. 

Anonymkode: 6f868...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har opplevd en del som psykologer og leger har kalt traumatiske, blant annet psykisk vold og voldtekt, men opplever det ikke som traumer av ptsd-karakter, og har heller ikke diagnosen, selv om det har formet og preget meg i stor grad. 

Anonymkode: 6f868...34d

Mener du da at andre som har opplevd vold og voldtekt da ikke skal ha PTSD-diagnose? 

Anonymkode: 30d2e...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som det går litt i bølger når det gjelder diagnoser, uten at jeg har faglig kjennskap til om det er tilfellet og hva det eventuelt skyldes. Virket som om svært mange ble diagnostisert med BP2 for noen år tilbake. Nå ser det ut til å være PTSD som øker. Er det ny kunnskap som er årsaken? 

Hadde vært interessant med innspill fra Kupton eller andre fra fagfeltet når det gjelder dette. 

Anonymkode: 05175...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du da at andre som har opplevd vold og voldtekt da ikke skal ha PTSD-diagnose? 

Anonymkode: 30d2e...b66

Nei, overhode ikke. Bare illustrerer at ikke alle har denne diagnosen, som trådstarter innleder med. Selv ikke om man har opplevd ting av traumatisk karakter. Ingen har forsøkt å slenge diagnosen etter meg. Må oppfylle noen andre kriterier også. 

 

Anonymkode: 6f868...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vanligvis nei,  men noen kan få det hvis dødsfallet er traumatisk og man har fått reaksjoner som intens frykt eller hjelpløshet. F.eks når en mor mister sitt barn. 

Anonymkode: 71386...301

før i tiden kalte man det sorg og naturlige reaksjoner på grusomme hendelser. Helt villt at man i dag får en diagnose på slikt.

Anonymkode: 30e33...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

før i tiden kalte man det sorg og naturlige reaksjoner på grusomme hendelser. Helt villt at man i dag får en diagnose på slikt.

Anonymkode: 30e33...b6b

Men er det også vilt og opprørende for deg at disse menneskene får hjelp?. Folk kan oppleve en langvarig og komplisert sorg som utvikler seg til en psykisk lidelse..Nå er systemet slik at diagnoser utløser hjelp. Den som er i krise er nok mer opptatt av å få hjelp enn å diskutere diagnoser. 

Anonymkode: 30d2e...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det også vilt og opprørende for deg at disse menneskene får hjelp?. Folk kan oppleve en langvarig og komplisert sorg som utvikler seg til en psykisk lidelse..Nå er systemet slik at diagnoser utløser hjelp. Den som er i krise er nok mer opptatt av å få hjelp enn å diskutere diagnoser. 

Anonymkode: 30d2e...b66

ja jeg synes det er helt villt at slike alvorlige diagnoser gis såpass lett i dag. speiler trolig litt av "tiden vi lever i" , vi tåler mindre og mindre .

Anonymkode: 30e33...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja jeg synes det er helt villt at slike alvorlige diagnoser gis såpass lett i dag. speiler trolig litt av "tiden vi lever i" , vi tåler mindre og mindre .

Anonymkode: 30e33...b6b

Litt voldtekt og fare for eget liv får man tåle. 

Anonymkode: d566b...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt voldtekt og fare for eget liv får man tåle. 

Anonymkode: d566b...b64

plutselige dødsfall i nær familie er litt annet enn voldtekt. å få en traumediagnose pga sorg er ganske sykt. noen "sorger" går heller ikke over, men vi klarer å leve med dem uten at det trengs å diagnostiseres . Virker som om vi forventer at livet skal være fritt for jævelskap .

Anonymkode: 30e33...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer meg er at folk så til de grader ser andre sitt liv ut fra seg selv. Siden de selv takler dødsfall og kriser så bra, siden de selv er mer analytisk og stabil, fordi de selv fortrenger det vanskelige og jobber på osv så er det noe galt med de som ikke er slik. Vi er absolutt forskjellige. At noen snakker om at alt var så mye bedre før forundrer meg også. Jeg er så pass gammel  at jeg føler jeg levde « før»😊. Da snakket vi ikke så mye om personlige ting. De voksne gjorde gjerne narr av de som var psykisk syk. Det var en skam å si at man hadde angst eller depresjon. Det var ikke greit å være psykiatrisk pasient før. Men at liver var hardere gjorde meg tøffere og mer utholdende , det kan jeg være enig i. Men jeg var et følesesmessig vrak på innsiden pga incest , bare at jeg ikke delte det med noen. 

Anonymkode: 30d2e...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

før i tiden kalte man det sorg og naturlige reaksjoner på grusomme hendelser. Helt villt at man i dag får en diagnose på slikt.

Anonymkode: 30e33...b6b

Det spørs vel litt hvordan ting skjer. Jeg så min venninne dø, hun ble kvalt og ingen greide å hjelpe henne før det var for sent. Bildene av dette går i hue mitt enda. Nå hadde jeg ptsd  før dette, men dette dødsfallet gikk iallefall ekstra innpå meg  og har gjort noe med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er fire faktorer som bidrar til dette: 1. Terskelen for hvilke traumer som kvalifiserer for PTSD er blitt senket uten at det i diagnosekriteriene er rom for det. 2. Flere som før bar på hemmeligheter livet ut, tørr nå å søke hjelp for dem. 3. Grensene for hva den enkelte opplever som et traume senkes stadig. 4. Vi har fått en yngling av behandlere som definerer seg som "Traumeterapeuter" og som ser traumer over alt. "Er du en hammer, vil storparten av verden se ut som spiker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...