Gå til innhold

Er PTSD den nye folkesykdommen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

før i tiden kalte man det sorg og naturlige reaksjoner på grusomme hendelser. Helt villt at man i dag får en diagnose på slikt.

Anonymkode: 30e33...b6b

Vilt? Det er ikke vanskelig å opprøre deg i alle fall...

Jeg har PTSD, og fikk diagnosen hovedsaklig på grunn av flashbacks. De fleste som opplever at noen dør sliter ikke med flashbacks, med mindre de døde på en brutal og sjokkerende måte. Det skal faktisk endel til for å få diagnosen PTSD, og det er en alvorlig diagnose som krever spesialistbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kompleks ptsd etter at jeg gjentatte ganger ble seksuelt misbrukt i barndommen. Kanskje dette er en fille ting for noen, men for meg var det ikke det. Har hatt store problemer på grunn av det, men fortalte ingen om det før jeg var godt voksen. De siste årene har jeg ikke klart å arbeide og har problemer med å klare hverdagen. Fikk senere også diagnosen bp2 som noen nevnte lenger oppe. 

Tror man skal være forsiktig med å stille spørsmålstegn til andres diagnoser uten å vite hele historien, ja noen har nok blitt feil diagnostisert og noen har stilt egen diagnose. Jeg er glad det ikke er brukerne på DOL som skal avgjøre hvilke diagnoser jeg har og om jeg tilfredsstiller kriteriene for diagnosene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
9 minutter siden, Fionys skrev:

Jeg har kompleks ptsd etter at jeg gjentatte ganger ble seksuelt misbrukt i barndommen. Kanskje dette er en fille ting for noen, men for meg var det ikke det. Har hatt store problemer på grunn av det, men fortalte ingen om det før jeg var godt voksen. De siste årene har jeg ikke klart å arbeide og har problemer med å klare hverdagen. Fikk senere også diagnosen bp2 som noen nevnte lenger oppe. 

Tror man skal være forsiktig med å stille spørsmålstegn til andres diagnoser uten å vite hele historien, ja noen har nok blitt feil diagnostisert og noen har stilt egen diagnose. Jeg er glad det ikke er brukerne på DOL som skal avgjøre hvilke diagnoser jeg har og om jeg tilfredsstiller kriteriene for diagnosene :) 

Jeg tror ingen her mener at seksuelt misbruk i barndommen en filleting. Folk får korrigere meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg tror ingen her mener at seksuelt misbruk i barndommen en filleting. Folk får korrigere meg om jeg tar feil.

Nei det tror egentlig ikke jeg heller, selv om det kanskje kunne virke slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hodestups skrev:

Vilt? Det er ikke vanskelig å opprøre deg i alle fall...

Jeg har PTSD, og fikk diagnosen hovedsaklig på grunn av flashbacks. De fleste som opplever at noen dør sliter ikke med flashbacks, med mindre de døde på en brutal og sjokkerende måte. Det skal faktisk endel til for å få diagnosen PTSD, og det er en alvorlig diagnose som krever spesialistbehandling.

Det skal endel til å opprøre meg skjønner du , og dette med ptsd har tatt av. men slik blir det når vi lever i det samfunnet vi gjør. Det er langt enklere å få en slik diagnose i dag enn det har vært noensinne  fordi vi definerer mer og mer som et traume. 

 

1 time siden, Fionys skrev:

Nei det tror egentlig ikke jeg heller, selv om det kanskje kunne virke slik. 

for ordens skyld ikke slike tilfeller jeg snakker om . :) 

Anonymkode: 30e33...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, kupton skrev:

Jeg tror det er fire faktorer som bidrar til dette: 1. Terskelen for hvilke traumer som kvalifiserer for PTSD er blitt senket uten at det i diagnosekriteriene er rom for det. 2. Flere som før bar på hemmeligheter livet ut, tørr nå å søke hjelp for dem. 3. Grensene for hva den enkelte opplever som et traume senkes stadig. 4. Vi har fått en yngling av behandlere som definerer seg som "Traumeterapeuter" og som ser traumer over alt. "Er du en hammer, vil storparten av verden se ut som spiker".

Har du en mening om hvilken effekt traumeterapi har på tilstander som ikke er alvorlige nok til å innfri diagnosekriterier for PTSD? Ser du eventuelt negative konsekvenser av at mange i dag får tildelt denne diagnosen og mottar traumeterapi som behandlingsform? 

Jeg har ikke selv K-PTSD diagnosen, fordi min behandler er tro mot diagnosekriteriene. Vi er derimot enige om at det er omsorgssvikt som er årsaken til min skjevutvikling og mine vansker.
 

I blant skulle jeg ønske at jeg fikk en K-PTSD diagnose. Både fordi jeg opplever mitt funsjonsfall og lidelsestrykk som såpass alvorlig, men kanskje aller mest fordi den diagnosen plasserer skylden og ansvaret utenfor meg selv. Samtidig hadde det kanskje bare ført til en opplevelse av økt stakkarsliggjøring og offermentalitet? Jeg vet sannelig ikke. Om det bare var å ta seg sammen, hadde jo helt klart vært å foretrekke. Dessverre er det jo ikke sånn. 

Anonymkode: 05175...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal endel til å opprøre meg skjønner du , og dette med ptsd har tatt av. men slik blir det når vi lever i det samfunnet vi gjør. Det er langt enklere å få en slik diagnose i dag enn det har vært noensinne  fordi vi definerer mer og mer som et traume. 

 

for ordens skyld ikke slike tilfeller jeg snakker om . :) 

Anonymkode: 30e33...b6b

Nei, her synser du fælt må jeg si. Jeg kjenner ingen, utenom meg, som har fått diagnostisert ptsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel i bølger med diagnoser også. For en tid tilbake var det i mitt distrikt veldig mye schizofreni. Som senere viste seg å ikke være schizofreni i mange tilfeller likevel. 

Anonymkode: d566b...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hodestups skrev:

Nei, her synser du fælt må jeg si. Jeg kjenner ingen, utenom meg, som har fått diagnostisert ptsd.

Les det Kupton skriver på side 1.

Anonymkode: 30e33...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du en mening om hvilken effekt traumeterapi har på tilstander som ikke er alvorlige nok til å innfri diagnosekriterier for PTSD? Ser du eventuelt negative konsekvenser av at mange i dag får tildelt denne diagnosen og mottar traumeterapi som behandlingsform? 

Jeg har ikke selv K-PTSD diagnosen, fordi min behandler er tro mot diagnosekriteriene. Vi er derimot enige om at det er omsorgssvikt som er årsaken til min skjevutvikling og mine vansker.
 

I blant skulle jeg ønske at jeg fikk en K-PTSD diagnose. Både fordi jeg opplever mitt funsjonsfall og lidelsestrykk som såpass alvorlig, men kanskje aller mest fordi den diagnosen plasserer skylden og ansvaret utenfor meg selv. Samtidig hadde det kanskje bare ført til en opplevelse av økt stakkarsliggjøring og offermentalitet? Jeg vet sannelig ikke. Om det bare var å ta seg sammen, hadde jo helt klart vært å foretrekke. Dessverre er det jo ikke sånn. 

Anonymkode: 05175...fea

Hva mener du med skjevutvikling? ☺

Anonymkode: be171...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les det Kupton skriver på side 1.

Anonymkode: 30e33...b6b

Hvorfor det? Det har overhodet ingenting å si for mitt svar, det er jo synsing dét og. Alt er bare synsing. Vi kan ikke konkludere med noe som helst i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min behandler forklarte dette litt med at når det gjelder bipolar2, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og K-PTSD så har det vært slik at det har vært feildiagnostisering alle veier, men at det før ved emosjonell ustabilitet ofte ble satt bipolar2-diagnose. Den var liksom å foretrekke foran å sette merkelappen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Nå derimot er det K-PTSD som ofte blir satt når man vet pasienten har hatt traumer, sliter med traumereaksjoner og emosjonell ustabilitet. Jeg har selv emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, men en annen behandler mente jeg har bipolar 2 og en annen igjen mener jeg har K-PTSD. Min behandler sier selv at det er ingen eksakt mulighet til å vite akkurat hvilke av disse jeg har, fordi jeg har tydelige symptomer på alle tre. 

Så for meg virker det som at det nå for tiden er mer "populært" å sette K-PTSD framfor EUPF. Kanskje nettopp for å unngå å sette den negative merkelappen på pasienten. Der det før var vanlig å sette bipolar 2. Men så er det også mange som blir feildiagnostisert med EUPF som viser seg å være bipolar2 eller PTSD. Så det er ikke så enkelt slik jeg forstår det. :) Men også det at man har sett at folk kan få traumereaksjoner for ting som før ikke ble sett på som et "stort nok" traume. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker jeg sa til min far når vi var på modum"Jeg har fått PTSD". Han virket forvirret og sa "Det får jo folk som har vært i krig det". Så ja de setter den diagnosen feil, i hytt og pine. Og sykepleieren sa til meg "Overgrep som du har vært utsatt for eller hva vi skal kalle da". Kjente da at det krympet seg i meg, for hva ant kan det kalles? Men jeg ble ikke voldtatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Hodestups skrev:

Hvorfor det? Det har overhodet ingenting å si for mitt svar, det er jo synsing dét og. Alt er bare synsing. Vi kan ikke konkludere med noe som helst i denne saken.

Noen er fagpersoner mens andre generealiserer ut i fra egen situasjon, selvsagt er det en forskjell .

Anonymkode: 30e33...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Glitter skrev:

Min behandler forklarte dette litt med at når det gjelder bipolar2, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og K-PTSD så har det vært slik at det har vært feildiagnostisering alle veier, men at det før ved emosjonell ustabilitet ofte ble satt bipolar2-diagnose. Den var liksom å foretrekke foran å sette merkelappen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Nå derimot er det K-PTSD som ofte blir satt når man vet pasienten har hatt traumer, sliter med traumereaksjoner og emosjonell ustabilitet. Jeg har selv emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, men en annen behandler mente jeg har bipolar 2 og en annen igjen mener jeg har K-PTSD. Min behandler sier selv at det er ingen eksakt mulighet til å vite akkurat hvilke av disse jeg har, fordi jeg har tydelige symptomer på alle tre. 

Så for meg virker det som at det nå for tiden er mer "populært" å sette K-PTSD framfor EUPF. Kanskje nettopp for å unngå å sette den negative merkelappen på pasienten. Der det før var vanlig å sette bipolar 2. Men så er det også mange som blir feildiagnostisert med EUPF som viser seg å være bipolar2 eller PTSD. Så det er ikke så enkelt slik jeg forstår det. :) Men også det at man har sett at folk kan få traumereaksjoner for ting som før ikke ble sett på som et "stort nok" traume. 

Det stemmer nok at det er glidende overganger og flere fellestrekk ved de nevnte diagnosene. Samtidig blir jo diagnosene utvannet, om de settes litt tilfeldig. Mulig dette blir bedre når K-PTSD blir innlemmet i diagnosesystemet på en mer presis måte enn hva som er tilfellet i dag. I følge min behandler, skal man ha klare dissosiative symptomer for å oppfylle kriteriene i dag. Jeg tviler sterkt på at alle med diagnosen har dét.

Anonymkode: 05175...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer nok at det er glidende overganger og flere fellestrekk ved de nevnte diagnosene. Samtidig blir jo diagnosene utvannet, om de settes litt tilfeldig. Mulig dette blir bedre når K-PTSD blir innlemmet i diagnosesystemet på en mer presis måte enn hva som er tilfellet i dag. I følge min behandler, skal man ha klare dissosiative symptomer for å oppfylle kriteriene i dag. Jeg tviler sterkt på at alle med diagnosen har dét.

Anonymkode: 05175...fea

Okei, men da blir det sikkert veldig forskjell hva den enkelte behandler mener er klare dissosiative symptomer. Jeg har vel bare hatt ett tilfelle av alvorlig dissosiasjon. Ellers er det bare slikt som at jeg faller ut av meg selv, mister litt kontroll på koordinasjonen og blir svimmel og forvirret. Ser for meg at jeg havner i et slikt gråsonetilfelle da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 https://www.dagensmedisin.no/artikler/2009/09/21/--for-mange-far-ptsd-diagnosen/ 

" Mange får diagnosen posttraumatisk stressyndrom (PTSD) på for dårlig grunnlag, mener Jon G. Reichelt, som er sjefpsykiater i Forsvaret."

"Reichelt mener at PTSD-diagnosen har blitt trendy – og en diagnose som er «kjekk å ha»: - Man er for dårlig i diagnostikken. Et eksempel er at man ikke skiller mellom gjenopplevelse - og hva som er et dårlig minne, sier Reichelt til Dagens Medisin."

 

Forskning på ptsd: https://gemini.no/2017/02/svaert-mange-har-posttraumatiske-stresslidelser/

"Antallet voksne i Norge som har posttraumatiske stresslidelser, tilsvarer nesten et helt norsk årskull, ifølge ny studie." "Antallet PTSD-diagnoser som er blitt stilt av spesialisthelsetjenesten i hennes eget fylke, Nord-Trøndelag, har økt fra 128 i 2010 til 242 i 2016."

 

 

Anonymkode: 30e33...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glitter skrev:

Okei, men da blir det sikkert veldig forskjell hva den enkelte behandler mener er klare dissosiative symptomer. Jeg har vel bare hatt ett tilfelle av alvorlig dissosiasjon. Ellers er det bare slikt som at jeg faller ut av meg selv, mister litt kontroll på koordinasjonen og blir svimmel og forvirret. Ser for meg at jeg havner i et slikt gråsonetilfelle da. 

Husker jeg fylte ut en elektronisk selvevaluering knyttet til dissosiasjon ved utredning ifht. K-PTSD. Husker en del av spørsmålene gikk på hørsel og fornemmelser knyttet til urinering. Snodige spørsmål, og ikke akkurat det jeg tenker på som dissosiasjon. Ikke alt man skal forstå! ;) 

Anonymkode: 05175...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...