Gå til innhold

usunt kosthold?

Gjest usikker

Anbefalte innlegg

Gjest usikker

Er litt usikker på om jeg har et forferdelig kosthold. Spiser en eller to brødskiver med sjokade til frokost, og drikker fun light eller vann. Til lunsj spier jeg en eller to brødskiver med sjokade. Så trener jeg 1 1/2 time på SATS etter skoletid, og etter det spiser jeg middag, som består av 1-2 poteter, litt kjøtt/fisk og endel grønnsaker. Spiser aldri kveldsmat.. er dette et helt forferdelig kosthold? Ikke si at jeg må kutte ut sjokaden, for jeg er sjokoman!

Håper noen gidder å svare meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du har et forferdelig dårlig kosthold. :-P

Du spiser for lite, og feil. Du trenger ikke kutte ut sjokaden, men spis iallefall mer variert. Og selvsagt frukt og grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke be om svar på kostholdet ditt samtidig som forteller oss hva vi IKKE skal si. For det er jo klart at 4 skiver med sjokade hver dag er usunt. Ikke bare kalorimessig men først og fremst pga mangel på næringsstoffer. Det hadde blitt bedre dersom du supplerer med en del annet. Du bør ha minst tre små måltider i tillegg hver dag.

F.eks. et lite frukt/grønt/yogurt mellom frokost-lunsj, et lignende mellom lunsj-middag og et kveldsmåltid senere på dagen, bestående av f.eks. egg, suppe, salat e.l.

Også må du drikke masse vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Det er ikke usundt i forhold til det jeg spiser og drikker på en dag:

Ikke frokost

Lunsj noen ganger

Litt Middag

Noen ganger Mac. Donaldsmat på kvelden ellers ikke kveldsmat.

Masse godteri og sjokolade og minst 3 liter brus hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnien

Nei, jeg synes ikke du har usunt kosthold i det hele tatt!!

Greit nok er ikke sjokade så sunt akkurat, men det skader deg da absolutt ikke når du trener såpass mye og spiser såpass sunt ellers!! Dessuten har du et mye sunnere kosthold enn de fleste andre normale folk!

Men samtidig spiser du for lite, og det er nok det mest usunne ved kostholdet ditt!!

Spis kveldsmat og noen mellommåltider i tillegg til det du spiser nå. Ta gjerne de 2 skivene dine til kvelds også, og noe frukt og grønt mellom måltidene. Drikk melk også!! Og gjerne yoghurt.

Ellers skal du ta det med to, kostholdet ditt er ikke noe mer usunt enn at det bare gjør godt for kroppen din!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke usundt i forhold til det jeg spiser og drikker på en dag:

Ikke frokost

Lunsj noen ganger

Litt Middag

Noen ganger Mac. Donaldsmat på kvelden ellers ikke kveldsmat.

Masse godteri og sjokolade og minst 3 liter brus hver dag.

*flirer*

Alt er relativt - er det ikke det man sier..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei usikker,

Det er ikke et helt forferdelig kosthold, men det er noen ting som kan forbedres. Jeg vil foreslå at du reduserer sjokaden til kanskje bare 1-2 skriver daglig. Så kan du legge til mer frukt/grønt og melk/melkeprodukter.

Gjennom en dag bør du få i deg rikelig med grov brødmat og kornprodukter (6-11 porsjoner hvor 1 porsjon er 1 brødskive, ½ rundstykke, 1.2 dl kokt ris/pasta, 1 tortilla etc), 2-4 frukt, 3-5 grønnsaker, 2-3 glass melk (eller bytt ut med 2.5 dl yogurt, 50 g ost eller 1.2 dl cottage cheese per glass melk), og 2-3 porsjoner proteinmat (hvor 1 porsjon er 1 egg, 2 ss peanutsmør, 1.2 dl kokte bønner/linser, 85 g kjøtt/fjærkre/fisk – ca størrelsen av håndflaten din). Dette vil sørge for at du får i deg det du trenger av næringsstoffer. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...