Gå til innhold

regjeringen vil frata nordmenn rett på individuell vurdering av effekt på medisiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/a/11029878

Er du syk og går på medisiner som fungerer for deg?
Lovforslaget som vedtaes 13 desember vil frata nordmenn rett på individuell vurdering av effekt på medisiner, din leges vurdering i samråd med deg vil ikke ha noe å si, hvis ikke gruppen har effekt av medisinene. Med andre ord, du vil kunne bli fratatt medisiner som fungerer for deg og du og din lege vil bli maktesløse ifht til å klage!

Den nye loven gir nemlig ikke enkeltindivider en lovfestet rett til en individuell vurdering av hva som vil være den beste behandlingen for hver og en. I lovforslaget står det derimot at avgjørelsene skal tas på gruppenivå.

Så dersom en medisin får nei fordi den ikke virker godt nok på pasientgruppen, mens det likevel viser seg at den likevel virker godt på deg, så vil du etter den nye loven ikke ha krav på å få denne medisinen.

Anonymkode: 54787...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så regjeringen som hater syke og uføre, synes det er bedre at jeg er ufør enn at jeg får en medisin «utenfor skjema» som gjør at jeg faktisk blir helt arbeidsfør?? 

Dødsseriøst spørsmål: hvordan kan jeg skaffe meg reseptbelagt medisin i utlandet? Jeg flyr til Kina om jeg så må! Det er ikke akkurat snakk om farlige og narkotikaklassifiserte saker. 

Anonymkode: 440b9...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er forstått riktig så er det jo hårreisende! Høyre og FrP misliker syke og trygdede, og jeg misliker dem. Håper regjeringsfruene  får stappet i seg mye god mat i julen, så kanskje de blir litt rundere i kantene på den rette måten fremover! Men det er vel å håpe for mye....

Anonymkode: 7be2f...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt bak mål! Det er ikke noe jeg rammes av selv lenger, men konsekvensene for de som rammes kan jo være helt hinsides negative. Det kan ødelegge liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.tv2.no/a/11029878

Er du syk og går på medisiner som fungerer for deg?
Lovforslaget som vedtaes 13 desember vil frata nordmenn rett på individuell vurdering av effekt på medisiner, din leges vurdering i samråd med deg vil ikke ha noe å si, hvis ikke gruppen har effekt av medisinene. Med andre ord, du vil kunne bli fratatt medisiner som fungerer for deg og du og din lege vil bli maktesløse ifht til å klage!

Den nye loven gir nemlig ikke enkeltindivider en lovfestet rett til en individuell vurdering av hva som vil være den beste behandlingen for hver og en. I lovforslaget står det derimot at avgjørelsene skal tas på gruppenivå.

Så dersom en medisin får nei fordi den ikke virker godt nok på pasientgruppen, mens det likevel viser seg at den likevel virker godt på deg, så vil du etter den nye loven ikke ha krav på å få denne medisinen.

Anonymkode: 54787...757

Hvor finner jeg lovforslaget, opprinnwlug tekst.0

Anonymkode: cd959...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/04/30/vender-tommelen-ned-for-a-lovfeste-beslutningsforum/

Verken Legeforeningen, Kreftforeningen og Legemiddelindustrien eller andre berørte instanser hadde mye godt å si om forslaget om å lovfeste Beslutningsforum.

Forslaget var tirsdag (30. april) gjenstand for en åpen høring i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget.

Ingen av instansene som var møtt opp til høring, bortsett fra Beslutningsforum selv, syntes forslaget har noe for seg.

Legeforeningen støtter ikke forslaget om å lovfeste systemet for Nye metoder før det er gjort en helhetlig vurdering. De mener systemet slik det er nå, er en uheldig konsolidering av makten i de regionale helseforetakene og at dette svekker pasientenes rettigheter.

–  Det er blant annet etter vårt syn en for stor vektlegging av «gruppetankegangen» på bekostning av enkeltmenneskets behov og den persontilpassede medisin. Et eksempel kan være et legemiddel som ikke blir innført fordi den aktuelle pasientgruppen har en høy gjennomsnittsalder. En ung pasient i denne gruppen vil ikke kunne få tilgang til legemidlet, fordi gruppen som helhet har for høy alder.

Kreftforeningen anmoder på det sterkeste at endringen ikke vedtas, understreket Beate Heieren Hundhammer, leder for politisk seksjon i Kreftforeningen.

– Det er et paradoks at det kommer et lovforslag som gir mindre rom for individuelle vurderinger i en tid med stadig mer persontilpasset medisin. 

Anonymkode: 54787...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dette er forstått riktig så er det jo hårreisende! Høyre og FrP misliker syke og trygdede, og jeg misliker dem. Håper regjeringsfruene  får stappet i seg mye god mat i julen, så kanskje de blir litt rundere i kantene på den rette måten fremover! Men det er vel å håpe for mye....

Anonymkode: 7be2f...199

Er ikke disse regjeringsfruene mer enn tykke nok fra før av?

Anonymkode: f60ae...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke disse regjeringsfruene mer enn tykke nok fra før av?

Anonymkode: f60ae...657

Jo! Det var jo derfor jeg skrev at jeg håpet at de ble rundere i kantene på den rette måten fremover! :D Altså at de ikke skulle bli rundere pga mer fedme, men rundere pga mildhet, forståelse, respekt, og nestekjærlighet. 😏

Anonymkode: 7be2f...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo! Det var jo derfor jeg skrev at jeg håpet at de ble rundere i kantene på den rette måten fremover! :D Altså at de ikke skulle bli rundere pga mer fedme, men rundere pga mildhet, forståelse, respekt, og nestekjærlighet. 😏

Anonymkode: 7be2f...199

Der blir når helvete fryser til is. 

Anonymkode: 440b9...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Den sittende regjeringen er fundert på å ta fra de fattige å gi til de rike, det styrer alt de gjør.

Staten er satan - vi privatiserer Norge. 

Hilsen Erna og Siv. 

Anonymkode: 440b9...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drømmeautomat skrev:

Den sittende regjeringen er fundert på å ta fra de fattige å gi til de rike, det styrer alt de gjør.

Sant det. Og alle som stemmer høyre og frp er medskyldige. De som stemmer disse partiene har et elendig menneskesyn som blant annet viser seg i mangel på respekt og forståelse for de svake i samfunnet. Man har seg selv å takke vet du, når man er så dum og blir syk og havner utenfor! Hadde alle jobbet like hardt som dem, så hadde det ikke finnes fattige! Det er såklabert bullshit fra ende til annen. Jeg er en mann som har jobbet på gulvet som det heter, i mange år. Jeg vil påstå at jeg har jobbet hardere enn de fleste som går med dress og stresskoffert frem og tilbake til kontoret sitt. Jeg er ufør nå på grunn av ødelagt rygg og et ødelagt kne. Jeg har ingen akademisk utdannelse derfor får jeg ikke tak i lett arbeid, bare tungt kroppsarbeid som jeg alltid har hatt. Men det kan jeg jo ikke lenger drive med! 

Anonymkode: 7be2f...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påvirker det behandling som allerede er sett i verk hos enkelte pasienter av legemidler som har god effekt av det aktuelle medikament?

Ikke bare dårlig, er det?

"Det er et mål at metodevarslingsfunksjonen skal forkorte systemets responstid til nye legemidler og metoder, slik at de kan bli tatt i bruk raskere ...Behandlende lege kan søke om unntak for enkeltpasienter hos sin fagdirektør i helseforetaket.

Eller er det gitt AT motstanderene har rett?

Anonymkode: cd959...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

alle som stemmer høyre og frp er medskyldige. De som stemmer disse partiene har et elendig menneskesyn som blant annet viser seg i mangel på respekt og forståelse for de svake i samfunnet

Anonymkode: 7be2f...199

Sant, men det gjelder også de som stemmer rødt/sv og de som stemmer partier som samarbeider med rødt/sv. Er du bekymret for de svakeste, så er det sosialister/kommunister som er de farligste partiene, prøv å lev på trygd (eller uten trygd) i Venezuela etter noen tiår med sosialisme, lykke til 😛

Det vi trenger i Norge er et sentrum parti som er for en pause i ufaglært innvandring, av alle slag, så vi får bygget opp de svakeste i samfunnet, etter at både de "slemme høyrefolkene" og "snille venstrefolkene" har ødelagt alt av muligheter for ufaglærte arbeidere i Norge gjennom innvandringspolitikken

Anonymkode: c118d...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ingen her kommer til å bli berørt av dette.

Jeg synes det er oppsiktsvekkende at det forventes at Staten skal betale det samme medikamentutvalget som tilbys i USA for Norge. En fordel med kapitalisme er at utvalget bedres og at man har valgfrihet. Jeg opplever at en del har holdninger av typen: «Jeg forventer at Staten betaler for at jeg reiser verden rundt på business class, fordi jeg har sett noen andre gjøre det». 

Dessverre må kostnadene til velferd reduseres. Det er aldri populært, men dessverre nødvendig. Det handler ikke om at de «rike» skal få mer (som allerede bidrar med milliarder til samfunnet) men at etterspørselen etter velferd øker. Da blir det mindre til hver.

Hatmail mottas på PM 😉 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, ISW skrev:

Absolutt ingen her kommer til å bli berørt av dette.

Hvordan vet du det?

Anonymkode: 440b9...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det?

Anonymkode: 440b9...c29

Fordi dette nok i all hovedsak gjelder meget spesielle medisiner og ikke psykofarmaka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...