Gå til innhold

regjeringen vil frata nordmenn rett på individuell vurdering av effekt på medisiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat
30 minutter siden, ISW skrev:

Absolutt ingen her kommer til å bli berørt av dette.

Jeg synes det er oppsiktsvekkende at det forventes at Staten skal betale det samme medikamentutvalget som tilbys i USA for Norge. En fordel med kapitalisme er at utvalget bedres og at man har valgfrihet. Jeg opplever at en del har holdninger av typen: «Jeg forventer at Staten betaler for at jeg reiser verden rundt på business class, fordi jeg har sett noen andre gjøre det». 

Dessverre må kostnadene til velferd reduseres. Det er aldri populært, men dessverre nødvendig. Det handler ikke om at de «rike» skal få mer (som allerede bidrar med milliarder til samfunnet) men at etterspørselen etter velferd øker. Da blir det mindre til hver.

Det handler om ressursfordeling. Regjeringen har allerede sørget for skattelette til de rikeste, sånn at samfunnet har færre ressurser å fordele. Da må man kutte andre steder, og et av disse stedene er i utgifter til medisiner.

Du forsøker å få det til å høres ut som om dette måtte komme uansett, men det er ikke riktig, selv om Høie forsøker å framstille det sånn. Politikk handler om valg basert på hvilke verdier man har. Denne regjeringen har tydelig vist hvilke verdier de har.

Folk har allerede dødd pga. en ordning som kan stride mot både EØS-regelverket og menneskerettighetene. Får Høie det som han vil dør enda flere. Men klart, det er egoistisk av dem å ville leve, litt som å ønske å fly verden rundt på business class som du sier. De bortskjemte dødssyke tenker overhodet ikke på at jo raskere de dør, jo mindre penger trenger staten å hente inn i skatt fra Thon, Spetalen, Røkke og røkla. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, ISW skrev:

Fordi dette nok i all hovedsak gjelder meget spesielle medisiner og ikke psykofarmaka

Det er ikke alle her inne som (bare)bruker psykofarmaka. 

Anonymkode: 440b9...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Det handler om ressursfordeling. Regjeringen har allerede sørget for skattelette til de rikeste, sånn at samfunnet har færre ressurser å fordele. Da må man kutte andre steder, og et av disse stedene er i utgifter til medisiner.

Du forsøker å få det til å høres ut som om dette måtte komme uansett, men det er ikke riktig, selv om Høie forsøker å framstille det sånn. Politikk handler om valg basert på hvilke verdier man har. Denne regjeringen har tydelig vist hvilke verdier de har.

Folk har allerede dødd pga. en ordning som kan stride mot både EØS-regelverket og menneskerettighetene. Får Høie det som han vil dør enda flere. Men klart, det er egoistisk av dem å ville leve, litt som å ønske å fly verden rundt på business class som du sier. De bortskjemte dødssyke tenker overhodet ikke på at jo raskere de dør, jo mindre penger trenger staten å hente inn i skatt fra Thon, Spetalen, Røkke og røkla. 

 

👍

Anonymkode: 440b9...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Det handler om ressursfordeling. Regjeringen har allerede sørget for skattelette til de rikeste, sånn at samfunnet har færre ressurser å fordele. Da må man kutte andre steder, og et av disse stedene er i utgifter til medisiner.

Du forsøker å få det til å høres ut som om dette måtte komme uansett, men det er ikke riktig, selv om Høie forsøker å framstille det sånn. Politikk handler om valg basert på hvilke verdier man har. Denne regjeringen har tydelig vist hvilke verdier de har.

Folk har allerede dødd pga. en ordning som kan stride mot både EØS-regelverket og menneskerettighetene. Får Høie det som han vil dør enda flere. Men klart, det er egoistisk av dem å ville leve, litt som å ønske å fly verden rundt på business class som du sier. De bortskjemte dødssyke tenker overhodet ikke på at jo raskere de dør, jo mindre penger trenger staten å hente inn i skatt fra Thon, Spetalen, Røkke og røkla. 

 

Jeg synes du formulerer dette på en kvalmende måte. Hadde det ikke vært for disse såkalte «rikingene» du nevner, hadde vi aldri hatt en velferdsstat. Bare de du nevner finansierer gjennom selskapsskatt og personlig skatt uføretrygden til titusener av mennesker. Om disse skulle trekke formuene sine og arbeidsplassene ut av landet, hva da? 

Du tar som en forutsetning at man skal ønske å skatte til Norge, samme hva. Hva får Kjell Inge Røkke igjen for å drive virksomhet i Norge? Sutrende politikere fra venstresiden, kravstore ansatte, misunnelse og høy skatt. Risikoen for at man tar med seg pengene og investerer i et annet land eksisterer faktisk. Og da blir det langt verre.

Kapital kan nemlig flyttes. Og kapital trengs. Landet må være konkurransedyktig for investorer. Men det greier ikke du og SV å forstå. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ISW skrev:

Jeg synes du formulerer dette på en kvalmende måte. Hadde det ikke vært for disse såkalte «rikingene» du nevner, hadde vi aldri hatt en velferdsstat. Bare de du nevner finansierer gjennom selskapsskatt og personlig skatt uføretrygden til titusener av mennesker. Om disse skulle trekke formuene sine og arbeidsplassene ut av landet, hva da? 

Du tar som en forutsetning at man skal ønske å skatte til Norge, samme hva. Hva får Kjell Inge Røkke igjen for å drive virksomhet i Norge? Sutrende politikere fra venstresiden, kravstore ansatte, misunnelse og høy skatt. Risikoen for at man tar med seg pengene og investerer i et annet land eksisterer faktisk. Og da blir det langt verre.

Kapital kan nemlig flyttes. Og kapital trengs. Landet må være konkurransedyktig for investorer. Men det greier ikke du og SV å forstå. 

Ikke så lite kvalmende den tonen der heller. 

Anonymkode: 440b9...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg skrev det på den måten fordi jeg syntes sammenligningen din med å ville reise på første klasse var usaklig. Dessuten er jeg i et kranglete humør i dag og retorikken tar meg av og til. Jeg svarte deg mer stridig enn jeg hadde behøvd.

Jeg tror faktisk du er en fin og smart fyr ISW, det er derfor jeg blir desto mer overrasket over de politiske meningene dine 😉 

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, ISW skrev:

Jeg synes du formulerer dette på en kvalmende måte. Hadde det ikke vært for disse såkalte «rikingene» du nevner, hadde vi aldri hatt en velferdsstat. Bare de du nevner finansierer gjennom selskapsskatt og personlig skatt uføretrygden til titusener av mennesker.

De betaler knapt skatt. Røkke står oppført med 0 i inntekt år etter år.

6 minutter siden, ISW skrev:

Om disse skulle trekke formuene sine og arbeidsplassene ut av landet, hva da? 

Du tar som en forutsetning at man skal ønske å skatte til Norge, samme hva. Hva får Kjell Inge Røkke igjen for å drive virksomhet i Norge?

Stor forume, høy inntekt, makt og et oppblåst ego.

Anonymkode: 54787...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg skrev det på den måten fordi jeg syntes sammenligningen din med å ville reise på første klasse var usaklig. Dessuten er jeg i et kranglete humør i dag og retorikken tar meg av og til. Jeg svare deg mer stridig enn jeg hadde behøvd.

Jeg tror faktisk du er en fin og smart fyr ISW, det er derfor jeg blir desto mer overrasket over de politiske meningene dine 😉 

Jeg stemmer egentlig sentrum. Så jeg er ikke så blå. 

Jeg skriver egentlig mest som et motstykke til det jeg opplever som ganske venstreekstremt hat mot regjeringen. Og litt for å provosere 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ISW skrev:

Jeg stemmer egentlig sentrum. Så jeg er ikke så blå. 

Jeg skriver egentlig mest som et motstykke til det jeg opplever som ganske venstreekstremt hat mot regjeringen. 

Ikke rart folk er forbannet. Regjeringens politikk har gått hardest utover de som hadde minst fra før.

Anonymkode: 54787...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

De betaler knapt skatt. Røkke står oppført med 0 i inntekt år etter år.

Stor forume, høy inntekt, makt og et oppblåst ego.

Anonymkode: 54787...757

Hvis noen står oppført med null inntekt så er det fordi de personlig faktisk har null nettoinntekt. Hva ellers? Aksjesalg, utbytte og lønn gir skatt.

Kanskje de eier selskapene som har enorme inntekter, men selskapene betaler i enormt mye skatt. Kanskje selskapene øker i verdi, men eieren får ikke kloa i de pengene uten å skatte. 

Journalister regner med inntektene fra bedriftene, men glemmer skatten som bedriftene betaler. Sånn skaper, de et inntrykk av at folk tjener seg styrtrike uten å skatte. Det er jo en historie som folk liker å tro på.

Jeg vet bare om tre måter å bli rik uten å betale mye skatt: Arv, lotto og egen bolig. 

Vet du om andre måter, så kom med det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gargamel skrev:

Hvis noen står oppført med null inntekt så er det fordi de personlig faktisk har null nettoinntekt. Hva ellers? Aksjesalg, utbytte og lønn gir skatt.

Kanskje de eier selskapene som har enorme inntekter, men selskapene betaler i enormt mye skatt.

 

Selvfølgelig skal selskapene betale skatt (enormt mye betaler de dog ikke) av overskuddet. De rike betaler jevnt over lite skatt i Norge. Skatt er for vanlige folk, de (super) rike har null i inntekt og lever helt utmerket godt med enorm privat luksus uten å betale skatt. Som en økonomi professor sa, de rike bruker mer penger på sommerferien enn det de betaler i skatt.

Anonymkode: 54787...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
22 minutter siden, Gargamel skrev:

Hvis noen står oppført med null inntekt så er det fordi de personlig faktisk har null nettoinntekt. Hva ellers? Aksjesalg, utbytte og lønn gir skatt.

Kanskje de eier selskapene som har enorme inntekter, men selskapene betaler i enormt mye skatt. Kanskje selskapene øker i verdi, men eieren får ikke kloa i de pengene uten å skatte. 

Journalister regner med inntektene fra bedriftene, men glemmer skatten som bedriftene betaler. Sånn skaper, de et inntrykk av at folk tjener seg styrtrike uten å skatte. Det er jo en historie som folk liker å tro på.

Jeg vet bare om tre måter å bli rik uten å betale mye skatt: Arv, lotto og egen bolig. 

Vet du om andre måter, så kom med det. 

 

Jo, de pengene får de lett kloa i. https://finansavisen.no/nyheter/samfunn/2019/11/05/7469855/kjell-inge-rokke-har-hatt-null-i-inntekt-og-null-i-inntektsskatt-i-alle-ar-fra-2006-til-2018

Mennesker som lever (og mer enn det) av finansspekulasjoner har kunnskapen og rådgiverne de trenger til å manipulere systemet til sin fordel. De kan lett ta ut overskudd som luksus uten å skatte av det og bruke pengene på f.eks. å kjøre i raske båter, bestikke båtinspektører og leie inn torpedoer til true folk de er i konflikt med.

Vanskelig å skjønne hvorfor folk stadig unnskylder, beundrer og syns det er helt ok å bli utnytta av mennesker som eier en alt for stor andel av verdiene, særlig når det dreier seg om straffedømte kriminelle som Røkke og Thon.

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal selskapene betale skatt (enormt mye betaler de dog ikke) av overskuddet. De rike betaler jevnt over lite skatt i Norge. Skatt er for vanlige folk, de (super) rike har null i inntekt og lever helt utmerket godt med enorm privat luksus uten å betale skatt. Som en økonomi professor sa, de rike bruker mer penger på sommerferien enn det de betaler i skatt.

Anonymkode: 54787...757

Det er helt greit at rike betaler mye skatt. Det skulle bare mangle. Det er ingen tvil om at noen er mye rikere enn andre. 

Jeg bestrider påstanden om at man kan ha stor privat inntekt uten å skatte mye. (med de unntakene jeg nevnte.) 

Du må forklare hvordan. Ikke bare gjenta påstanden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Jo, de pengene får de lett kloa i. https://finansavisen.no/nyheter/samfunn/2019/11/05/7469855/kjell-inge-rokke-har-hatt-null-i-inntekt-og-null-i-inntektsskatt-i-alle-ar-fra-2006-til-2018

Mennesker som lever (og mer enn det) av finansspekulasjoner har kunnskapen og rådgiverne de trenger til å manipulere systemet til sin fordel. De kan lett ta ut overskudd som luksus uten å skatte av det og bruke penge på f.eks. å kjøre i raske båter, bestikkelser og å leie inn torpedoer til true folk de er i konflikt med.

Vanskelig å skjønne hvorfor folk stadig unnskylder, beundrer og syns det er helt ok å bli utnytta av mennesker som eier en alt for stor andel av verdiene, særlig når de er dømte kriminelle som Røkke og Thon.

Leste du artikkelen? Han tok ut enormt utbytte før utbytteskatt ble innført. Han lever av en gammel inntekt. Ergo null inntekt de siste årene.

I tillegg er det fortsatt sånn at selskapene betaler flere former for skatt, før og nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er helt greit at rike betaler mye skatt. Det skulle bare mangle. Det er ingen tvil om at noen er mye rikere enn andre. 

Jeg bestrider påstanden om at man kan ha stor privat inntekt uten å skatte mye. (med de unntakene jeg nevnte.) 

Det er meget lett å ta ut store verdier til privat forbruk og fortsatt stå med 0 i inntekt og således slippe skatt (om selskapene de eier betaler skatt er revnende likegyldig i denne diskusjonen). 

Anonymkode: 54787...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Poenget mitt var ikke rike at kan unnslippe inntektsskatt, men at de veit å manipulere systemet på en sånn måte at de kan få fatt i store summer uten å skatte av dem.

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er meget lett å ta ut store verdier til privat forbruk og fortsatt stå med 0 i inntekt og således slippe skatt (om selskapene de eier betaler skatt er revnende likegyldig i denne diskusjonen). 

Anonymkode: 54787...757

Hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Bl.a. ved å ta ut utbytte på aksjer som er innafor skjermingsfradraget. Noe aksjeubytte er også skattefritt under fritaksmetoden. Har man store verdier i aksjer kan dette utgjøre mye penger. I tillegg har selvfølgelig mange gardert seg mot utbytteskatten før den ble gjeninnført. Skatterådgiverne deres har nok også sørga for at de har alle fradrag som er mulige. 

En annen sak er at formueskatten er latterlig lav, 0.85%, og den blåbrune regjeringen innførte selvfølgelig kutt. Begrunnelsen var at det ville skape flere arbeidsplasser. Det har ikke skjedd. Selvfølgelig er begrunnelsen bullshit og de veit det selv. Det handler om et verdivalg: Overføre mer av verdiene til de som allerede har mest og la resten av befolkningen, vanlige lønnsmottakere og mennesker på trygd, ta regninga. Ergo får du ikke kanskje ikke medisinen som kunne redda livet ditt. Politikerne gjør disse moralske valgene med åpne øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...