Gå til innhold

Ligger det i depresjonens natur..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med å skrive at det er eupf? 

Anonymkode: 6dd20...460

Fordi det har vært så mye negativt fokus rundt den diagnosen i det siste, og jeg ville ikke bidra med å videreføre det. Folk kan ikke noe for hvilke diagnoser de har, selv om de oppleves vanskelig å forholde seg til. Men alle har et ansvar for å oppføre seg ordentlig og respektfullt ovenfor andre, uansett diagnose. Noen greier å "skjerpe seg" på egenhånd, mens andre trenger hjelp til å bli kvitt sin uhensiktsmessige adferd. Dessverre finnes det også dem som ikke innser eller forstår at adferden deres påvirker andre negativt, og dem er det vel ikke så lett å hjelpe. Man må jo innse og forstå før man er villig til å endre seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke nødvendigvis at en blir egoistisk og overhodet ikke bryr seg om andre, men man blir gjerne ganske selvsentrert fordi en rett og slett har mer enn nok med seg selv. 

Jeg har forsøkt å vise de rundt meg at jeg bryr meg om dem, men jeg har også snakket med de om at jeg sliter med å vise nok interesse nettopp fordi jeg har vært så oppslukt av min egen lidelse. Har blitt møtt med forståelse for det. Det som kanskje har vært viktig er at jeg har ikke pratet om meg selv og mitt på inn- og utpust når vi har møttes. Vi har pratet om meg og mitt ja, men det har vært mest fordi de selv har spurt meg og ønsket å vite hvordan jeg har det og om de kunne gjøre noe for meg. Det som ligger i min depresjons natur er å trekke meg veldig unna når jeg har det som verst. Så jeg har ikke opplevelsen av at mine venner har blitt lei av meg. Men jeg har også hatt atypisk depresjon. Dvs jeg har kunnet vært sengeliggende på psykiatrisk sykehus, men når de kom og besøkte meg så kunne jeg lyse litt opp, smile og le. Om enn ikke den graden jeg kunne før. 

Har brukt helsesektoren og forum til å få utløp for det meste av tunge tanker og følelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

... å bli egoistisk og tenke bare på seg selv? 

Anonymkode: 6dd20...460

depresjon kan få frem de aller verste sidene i et menneske.

Anonymkode: a1d91...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

depresjon kan få frem de aller verste sidene i et menneske.

Anonymkode: a1d91...405

Jeg tenker det samme.

Anonymkode: 6dd20...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker sterkt dette stadige fokuset på negative sider ved psykisk syke mennesker. Som om ikke de har lav nok status fra før. Som om de « friske», intelligente, yrkesaktive og ikke minst behandlere , de er de gode menneskene. Og de psyke er de mindre bra menneskene. Dette er stigmatisering , å sette mennesker i bås. Vi er alle mennesker på godt og vondt. Forstår ikke hvorfor  noen er så opptatt av å dra andre ned hele tiden. Er det for selv å føle seg bedre?

Anonymkode: 24526...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok... hvilken?

Anonymkode: 6dd20...460

Sannsynligvis narssissistisk. Det du ser er følgene avventer narssissistisk krenkelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, kupton skrev:

Sannsynligvis narssissistisk. Det du ser er følgene avventer narssissistisk krenkelse. 

Det der skjønte jeg ikke. Kan du utdype? 

Anonymkode: 756f7...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton. Klarer behandlere å se noe som helst bra med oss psyke? Jeg skammer meg over å tro at jeg betyr noe fremdeles når jeg går til min behandler. At jeg lurer meg selv til å tro at de bryr seg om å høre. At egentlig er han sikkert dritt lei av meg og tenker at jeg er en selvopptatt egoist. Jeg tar meg av familien min og mange andre på tross av psykisk lidelse. Prøver å ikke bry andre. Men hos psykologen snakker jeg jo mest om meg selv. Fy søren, det må jeg slutte med. 

Anonymkode: 24526...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kupton skrev:

Avventer skulle være av en

Men er det ikke ganske likt eupf? Vil en narsissist gjøre slike ting bare fordi hen opplever seg krenket av feks nav? Altså legge ut på Facebook:  "Nav er no dritt, og de har ødelagt for meg. Derfor tar jeg nå disse pillene og begår selvmord. Her ser dere det tomme glasset etter at jeg nå har kastet i meg alle pillene! Så nå kan nav bare ha det så godt!"

Trodde ikke at narsissister holdt på sånn? (Det er jo selvfølgelig ikke gitt at alle med eupf ville ha gjort sånt heller, bare for å ha sagt det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Visma skrev:

Men er det ikke ganske likt eupf? Vil en narsissist gjøre slike ting bare fordi hen opplever seg krenket av feks nav? Altså legge ut på Facebook:  "Nav er no dritt, og de har ødelagt for meg. Derfor tar jeg nå disse pillene og begår selvmord. Her ser dere det tomme glasset etter at jeg nå har kastet i meg alle pillene! Så nå kan nav bare ha det så godt!"

Trodde ikke at narsissister holdt på sånn? (Det er jo selvfølgelig ikke gitt at alle med eupf ville ha gjort sånt heller, bare for å ha sagt det).

Er det ikke det Kupton svarte på da? At en narsissist holder på sånn. 

Anonymkode: 6dd20...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke det Kupton svarte på da? At en narsissist holder på sånn. 

Anonymkode: 6dd20...460

Jo, han sa det. Men jeg spurte vel egentlig fordi jeg ville vite mer om temaet. Jeg lurte på hvorfor han tror at dette er narsissistisk oppførsel og ikke er eupf-relatert. 

Men siden jeg trodde at det var eupf inne i bildet, så sier det nok noe om min forutinntatthet og kanskje fordommer mot mennesker med eupf. Av den grunn kan det jo også være lurt å spørre for om mulig å øke min egen kunnskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Visma skrev:

Men er det ikke ganske likt eupf? Vil en narsissist gjøre slike ting bare fordi hen opplever seg krenket av feks nav? Altså legge ut på Facebook:  "Nav er no dritt, og de har ødelagt for meg. Derfor tar jeg nå disse pillene og begår selvmord. Her ser dere det tomme glasset etter at jeg nå har kastet i meg alle pillene! Så nå kan nav bare ha det så godt!"

Trodde ikke at narsissister holdt på sånn? (Det er jo selvfølgelig ikke gitt at alle med eupf ville ha gjort sånt heller, bare for å ha sagt det).

Uansett er det i hvert fall veldig manipulerende og ikke ok oppførsel. 

Å kringkaste slikt på Facebook har jeg aldri hørt om før...Hadde virkelig skammet meg i ettertid hvis jeg hadde gjort noe lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martine
54 minutter siden, Visma skrev:

Jo, han sa det. Men jeg spurte vel egentlig fordi jeg ville vite mer om temaet. Jeg lurte på hvorfor han tror at dette er narsissistisk oppførsel og ikke er eupf-relatert. 

Men siden jeg trodde at det var eupf inne i bildet, så sier det nok noe om min forutinntatthet og kanskje fordommer mot mennesker med eupf. Av den grunn kan det jo også være lurt å spørre for om mulig å øke min egen kunnskap. 

Jeg kan ikke så mye om dette jeg heller, men jeg kan delvis forstå at det er narsissitisk oppførsel. De har et overdrevet selvbilde og tror de har bedre rettigheter enn andre. Når dette blir truet av f.eks nav  kan de reagerer med å skrive slike raseri innlegg på facebook. Er ihvertfall slik jeg har forstått det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Martine skrev:

Jeg kan ikke så mye om dette jeg heller, men jeg kan delvis forstå at det er narsissitisk oppførsel. De har et overdrevet selvbilde og tror de har bedre rettigheter enn andre. Når dette blir truet av f.eks nav  kan de reagerer med å skrive slike raseri innlegg på facebook. Er ihvertfall slik jeg har forstått det. 

Der ser du hvor lite jeg kan. For jeg trodde mer at narssisister tok sinnet sitt utover andre, og ikke seg selv. I mitt hode ville jeg ha trodd at narsissisten heller ville ha truet saksbehandlerne i nav med bank, eller kommet med andre trusler mot dem. Lagt lapper med skumle beskjeder på saksbehandlers trapp, sprenge postkassa, og lignende ting. Altså sørget for å såre, skremme, hate dem som han føler seg motarbeidet eller krenket av for å forsøke å gjenopprette balansen. "Jeg skal ta deg fordi du tok meg"-typ.

Endret av Visma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Visma skrev:

Der ser du hvor lite jeg kan. For jeg trodde mer at narssisister tok sinnet sitt utover andre, og ikke seg selv. I mitt hode ville jeg ha trodd at narsissisten heller ville ha truet saksbehandlerne i nav med bank, eller kommet med andre trusler mot dem. Lagt lapper med skumle beskjeder på saksbehandlers trapp, sprenge postkassa, og lignende ting. Altså sørget for å såre, skremme, hate dem som han føler seg motarbeidet eller krenket av for å forsøke å gjenopprette balansen. "Jeg skal ta deg fordi du tok meg"-typ.

De kan også opptre veldig manipulerende for å få reaksjoner og setter seg gjerne i mega offerposisjon. "Nav er jævlig så nå skal hele verden se hvor synd det er i meg, og de skal bli livredde og sette himmel og jord i bevegelse for å redde meg". Narsissisten har et meget krenkbart ego for innerst inne er h*n en person med svært lav selvtillit, men det vil h*n for alt i verden skjule. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Glitter skrev:

De kan også opptre veldig manipulerende for å få reaksjoner og setter seg gjerne i mega offerposisjon. "Nav er jævlig så nå skal hele verden se hvor synd det er i meg, og de skal bli livredde og sette himmel og jord i bevegelse for å redde meg". Narsissisten har et meget krenkbart ego for innerst inne er h*n en person med svært lav selvtillit, men det vil h*n for alt i verden skjule. 

Ok, takk for forklaring.

Endret av Visma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Glitter skrev:

De kan også opptre veldig manipulerende for å få reaksjoner og setter seg gjerne i mega offerposisjon. "Nav er jævlig så nå skal hele verden se hvor synd det er i meg, og de skal bli livredde og sette himmel og jord i bevegelse for å redde meg". Narsissisten har et meget krenkbart ego for innerst inne er h*n en person med svært lav selvtillit, men det vil h*n for alt i verden skjule. 

Jeg opplever det mer som at hen er ekstremt bitter og viser dette samt fremmer meningene sine på nettet, men jeg kan også se frustrasjon og fortvilelse og at hen bruker livet som innsats. Men jeg vet ikke. Vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 6dd20...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever det mer som at hen er ekstremt bitter og viser dette samt fremmer meningene sine på nettet, men jeg kan også se frustrasjon og fortvilelse og at hen bruker livet som innsats. Men jeg vet ikke. Vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 6dd20...460

Ja, jeg mente ikke at jeg tror vedkommende garantert er narssisist. Det vet ikke jeg noe som helst om. Brukte det bare som et eksempel i forhold til diskusjonen som kom opp om narssisistisk PF. 

Men at det ikke er normalt eller ok å kringkaste at man tar en overdose fordi man har problemer med Nav er jo helt klart, og for meg framstår det veldig som manipulerende. Det kan jo så klart bare være bunnløs fortvilelse og impulsivt selvmordsforsøk, men det jeg ikke forstår er å legge det ut på Facebook på den måten. Til spot og spe for alle. Baktanken er vel for å sikre at noen kommer og redder han og samtidig få vist verden sin fortvilelse? Eller for å tydeliggjøre egen offerposisjon, men ja. Å poste det på Facebook hvor alle nære og fjerne ser det blir i overkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...