Gå til innhold

Hvordan vite om det er influensa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært svært mye virussyk siste årene. Inn og ut av legevakt og mange sykemeldinger. virussykdommen varer gjerne flere  uker om  gangen med høy feber og alle de typiske symptomene på influensa. Likevel har jeg aldri opplevd at noen lege har tatt prøver av meg eller på noen andre måter forsøkt å påvise om jeg har influensa. De tar kun CRP for å få konstatert om det er virus eller bakterie...

Siste uken i november var jeg igjen svært virussyk. Helt slått ut i nesten 3 uker etterpå og det hele endte med kraftig bakteriell lungebetennelse som krevde sykehusinnleggelse pga høy CRP.
 

Første uken i denne sykdomsperioden tenkte jeg igjen på influensa. Men alle veide tanken vekk ‘fordi det var for tidlig for i influensa sesongen’. Den kom ikke før uti desember mente alle. Ingen leger tok seg derimot tid til denne enkle blodprøven for å avkrefte dette...

SÅ hvordan føres egentlig denne influensa statistikken om det så og si aldri tas influensa prøver av pasientene de får inn?! Leste en plass at legekontor/sykehus registrerer alle med ‘influensa-lignende symptomer. Og fører statistikk ut i fra det... Men hvordan kan de da vite så bestemt nøyaktig når denne sesongen starter eller hvor mange tilfeller de faktisk har? Og ikke minst klare å registrere helt sikkert de aller første tilfellene? Synes dette er litt merkelig og håper noen kan svare meg på dette, slik at jeg slipper å gruble mer på dette;)

Mvh influensa jegeren

Anonymkode: 39041...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært svært mye virussyk siste årene. Inn og ut av legevakt og mange sykemeldinger. virussykdommen varer gjerne flere  uker om  gangen med høy feber og alle de typiske symptomene på influensa. Likevel har jeg aldri opplevd at noen lege har tatt prøver av meg eller på noen andre måter forsøkt å påvise om jeg har influensa. De tar kun CRP for å få konstatert om det er virus eller bakterie...

Siste uken i november var jeg igjen svært virussyk. Helt slått ut i nesten 3 uker etterpå og det hele endte med kraftig bakteriell lungebetennelse som krevde sykehusinnleggelse pga høy CRP.
 

Første uken i denne sykdomsperioden tenkte jeg igjen på influensa. Men alle veide tanken vekk ‘fordi det var for tidlig for i influensa sesongen’. Den kom ikke før uti desember mente alle. Ingen leger tok seg derimot tid til denne enkle blodprøven for å avkrefte dette...

SÅ hvordan føres egentlig denne influensa statistikken om det så og si aldri tas influensa prøver av pasientene de får inn?! Leste en plass at legekontor/sykehus registrerer alle med ‘influensa-lignende symptomer. Og fører statistikk ut i fra det... Men hvordan kan de da vite så bestemt nøyaktig når denne sesongen starter eller hvor mange tilfeller de faktisk har? Og ikke minst klare å registrere helt sikkert de aller første tilfellene? Synes dette er litt merkelig og håper noen kan svare meg på dette, slik at jeg slipper å gruble mer på dette;)

Mvh influensa jegeren

Anonymkode: 39041...b60

Jeg har hatt skikkelig influensa ett par ganger og da lurer en ikke på om en har influensa eller om det er en kraftig forkjølelse,  da vet en.  Litt annerledes blir det hvis en har tatt vaksine. Da kan en fortsatt få influensa, men mildere enn om en ikke har tatt vaksine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har hatt ekte influensa (og ikke «manflu») har absolutt ikke luftveissymptomene vært det mest framtredende. Hvis du hoster, er slimete, har tett nese, vondt i halsen, ubehag og feber, har du mest sannsynlig en kraftig forkjølelse eller annen øvre luftveisinfeksjon. 

Jeg hadde mer en generell følelse av å ha det for jævlig, frysninger, vondt i kroppen, vondt i hodet, slapphet, kvalme, dårlig matlyst og høy feber. Jeg opplevde det egentlig ikke som en luftveisinfeksjon i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Influensa kommer vel som "kastet på". DVS att man blir brått veldig syk. Som lyn fra klar himmel.

 

Mens forkjølelse begynner i det små, med feks litt kribling i halsen også blir det gradvis verre.

Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har influensaen kommet til Trøndelag nå? Var i fin form da jeg gikk til sengs i går kveld, var oppe på do i 2:30-tiden og hadde da piggtrådhals og formen blir bare dårligere og dårligere. Kroppen makter ingenting, halsen er vond (har tatt mandlene) hodet dundrer, har hatt noe feber i kveld (satt ullkledd under et godt ullteppe og frøys så jeg hakket tenner tidligere i kveld, nå har jeg varmeflaske under teppet, men varmen når liksom ikke føttene skikkelig.

Skulle egentlig vært på jobb i morgen og lørdag, men det har nesten blitt tradisjon at jeg blir syk i jula...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som tror de har i influensa når de har en kraftig forkjølelse. Har du influensa, blir du skikkelig syk (så syk at du kan bli lagt inn). 

Anonymkode: 232b3...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lillemus skrev:

Har influensaen kommet til Trøndelag nå? Var i fin form da jeg gikk til sengs i går kveld, var oppe på do i 2:30-tiden og hadde da piggtrådhals og formen blir bare dårligere og dårligere. Kroppen makter ingenting, halsen er vond (har tatt mandlene) hodet dundrer, har hatt noe feber i kveld (satt ullkledd under et godt ullteppe og frøys så jeg hakket tenner tidligere i kveld, nå har jeg varmeflaske under teppet, men varmen når liksom ikke føttene skikkelig.

Skulle egentlig vært på jobb i morgen og lørdag, men det har nesten blitt tradisjon at jeg blir syk i jula...

God bedring fra en som ligger under pledd og tykk vinterdyne med tykke sokker og likevel fryser ihjel. Lår og armer verker og halsen er sykt vond. Mandlene ser helt glatte, hovne og røde ut. Spiser Zyx og Panodil og håper på bedre tider i morgen. Jeg har hatt av og på halsvondt i evigheter, men verking og frysing kom kastet på meg i kveld. Typisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg har hatt skikkelig influensa ett par ganger og da lurer en ikke på om en har influensa eller om det er en kraftig forkjølelse,  da vet en.  Litt annerledes blir det hvis en har tatt vaksine. Da kan en fortsatt få influensa, men mildere enn om en ikke har tatt vaksine.

 

Men det er jo nettopp dette at en kan få så varierende grader av influensa som gjør at det kan være vanskelig å vite helt. Jeg er ofte helt utmattet med feber og verkende kropp/muskler og hode i tillegg til sterk forskjølelse. Og jeg antar alltid at det er kraftig forskjølelsesvirus, selv om det kan vare  i minst i1-2 uker. Denne gangen varte det 3 uker og endte med sykehusinnleggelse pga bakterie infeksjon i tillegg. Denne gangen også har jeg heller ikke tenkt influensa. Men er nå temmelig sikker på at det var nettopp det likevel. Selv om ingen leger nevnte det med ord..

Ser uansett ikke ut til at jeg ble ført i statistikken.

Anonymkode: 39041...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

God bedring fra en som ligger under pledd og tykk vinterdyne med tykke sokker og likevel fryser ihjel. Lår og armer verker og halsen er sykt vond. Mandlene ser helt glatte, hovne og røde ut. Spiser Zyx og Panodil og håper på bedre tider i morgen. Jeg har hatt av og på halsvondt i evigheter, men verking og frysing kom kastet på meg i kveld. Typisk. 

Høres veldig ut som influensa spør du meg! 

Anonymkode: 39041...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillemus skrev:

Har influensaen kommet til Trøndelag nå? Var i fin form da jeg gikk til sengs i går kveld, var oppe på do i 2:30-tiden og hadde da piggtrådhals og formen blir bare dårligere og dårligere. Kroppen makter ingenting, halsen er vond (har tatt mandlene) hodet dundrer, har hatt noe feber i kveld (satt ullkledd under et godt ullteppe og frøys så jeg hakket tenner tidligere i kveld, nå har jeg varmeflaske under teppet, men varmen når liksom ikke føttene skikkelig.

Skulle egentlig vært på jobb i morgen og lørdag, men det har nesten blitt tradisjon at jeg blir syk i jula...

Etter min mening høres dette veldig ut som influensa dette også. Men det er vel kanskje varigheten som avgjør? Ingen kan forøvrig vite om den har kommet til Trøndelag fordi ingen tydeligvis fører nøyaktig statistikk.. Sikkert ingen som får med deg heller. Og dette var vel litt av det jeg skulle frem til med  innlegget. Sløve greier. God bedring🌸

Anonymkode: 39041...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som tror de har i influensa når de har en kraftig forkjølelse. Har du influensa, blir du skikkelig syk (så syk at du kan bli lagt inn). 

Anonymkode: 232b3...ae4

Jeg ble,jo lagt inn. Men dette var pga kraftig bakteriell infeksjon. Jeg er likevel sikker på at det var influensa som var bakgrunnen, men vil aldri få svar. Alle sa jeg ‘bare hadde forskjølelse....

Anonymkode: 39041...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Influensa kommer vel som "kastet på". DVS att man blir brått veldig syk. Som lyn fra klar himmel.

 

Mens forkjølelse begynner i det små, med feks litt kribling i halsen også blir det gradvis verre.

Mulig jeg tar feil.

Ja det er typisk influensa har jeg hørt (og erfart). Men datteren min på 3 år ble syk sånn. Danset til musikk på TV ne øyeblikket, før vi skulle ut å kjøpe lørdagsgodt. Hvor hun plutselig begynte å gråte og sa hun ville legge seg. Sov i 2 timer og var skikkelig elendig etterpå. Måtte være borte fra barnehagen i nesten 2 uker pga svingende feber og allmenntilstand. Men dette var i november og da mente igjen ‘alle’ at dette ikke kunne være influensa fordi det bar for tidlig for sesongen😳 Men hvem fører statistikken og vet dette sikkert?!🤨

Anonymkode: 39041...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig ut som influensa spør du meg! 

Anonymkode: 39041...b60

Det verste er halssmertene. Helt forferdelig vondt og Paracet hjelper jo ikke😰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, cilie skrev:

God bedring fra en som ligger under pledd og tykk vinterdyne med tykke sokker og likevel fryser ihjel. Lår og armer verker og halsen er sykt vond. Mandlene ser helt glatte, hovne og røde ut. Spiser Zyx og Panodil og håper på bedre tider i morgen. Jeg har hatt av og på halsvondt i evigheter, men verking og frysing kom kastet på meg i kveld. Typisk. 

God bedring til deg også! Forkjølelse er det ikke for jeg finnes ikke snørrete. Ble lite søvn i natt gitt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble,jo lagt inn. Men dette var pga kraftig bakteriell infeksjon. Jeg er likevel sikker på at det var influensa som var bakgrunnen, men vil aldri få svar. Alle sa jeg ‘bare hadde forskjølelse....

Anonymkode: 39041...b60

Men spiller det noen rolle hva slags (virus)infeksjon som startet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, cilie skrev:

Det verste er halssmertene. Helt forferdelig vondt og Paracet hjelper jo ikke😰

Hvis du har saftis i nærheten, så kan det lindre halssmerten litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Hvis du har saftis i nærheten, så kan det lindre halssmerten litt. 

Kalde klementiner er gull når man har influensa, kjøling for halsen, masse c-vitaminer og mye vann og så smaker de jo himmelsk! Har en skål ved siden av meg nå. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig ut som influensa spør du meg! 

Anonymkode: 39041...b60

Har vært rundt på utredning i dag og fått antibiotika. Er skikkelig dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, cilie skrev:

Har vært rundt på utredning i dag og fått antibiotika. Er skikkelig dårlig. 

Hva ble diagnosen? Er det influensa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillemus skrev:

Hva ble diagnosen? Er det influensa? 

Nei, bakterier. Tror må være den tøffeste infeksjonen jeg har hatt. Ikke verst når jeg mister matlysten..

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...