Gå til innhold

Resett artikkel og perspektiv på Ari Behn


Madelenemie

Anbefalte innlegg

På 28.12.2019 den 22.47, Gargamel skrev:

Overskriften er drøy, men kommentaren er balansert og god, synes jeg. 

Helt enig, jeg reagerte også på dette.

 

51 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Når jeg leser denne, tenker jeg at jeg håper barna har mennesker rundt seg som forklarer selvmordet som sykdom og at pappaen ikke var i stand til å tenke klart, men var glad i dem. 

At han ønsket å svikte dem er ikke det de trenger å høre. 

Jeg synes ikke denne artikkelen er grei. 

Veldig fint sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Når jeg leser denne, tenker jeg at jeg håper barna har mennesker rundt seg som forklarer selvmordet som sykdom og at pappaen ikke var i stand til å tenke klart, men var glad i dem. 

At han ønsket å svikte dem er ikke det de trenger å høre. 

Jeg synes ikke denne artikkelen er grei. 

Helt enig at barna ikke trenger å få høre at faren _ønsket_ å svikte dem. Allikevel kan det også komme perioder i livet hvor de trenger å bli forstått på en følelse av å ha blitt sviktet, og det har de etter min mening blitt. Siden medieomtalen stort sett har vært nesten glorifiserende, så tenker jeg at flere perspektiver trengs for å skape nyanser. 

For øvrig mener jeg at det er flere hensyn som bør ivaretas i omtalen av selvmordet. 

https://khrono.no/forskere-bekymret-for-glorifisering-og-sterk-okning-i-antall-selvmord/428277

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ihvertfall at ingen medier sender direkte fra begravinga på fredag. Og ihvertfall må dei la være å filme barna hans og resten av kongefamilien. Mest sannsynleg dukkar dei ikkje opp i kirka på fredag. Dei har nok hatt ei privat minnestund allerede, eller at dei deltar privat etter at alle andre har forlatt kirka på fredag.

Anonymkode: ff55b...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper ihvertfall at ingen medier sender direkte fra begravinga på fredag. Og ihvertfall må dei la være å filme barna hans og resten av kongefamilien. Mest sannsynleg dukkar dei ikkje opp i kirka på fredag. Dei har nok hatt ei privat minnestund allerede, eller at dei deltar privat etter at alle andre har forlatt kirka på fredag.

Anonymkode: ff55b...517

Nrk sender direkte. 

NRK vil sende bisettelsen på NRK1, samt nett og radio. Sendingen vil starte klokken 12 med gjester i studio.

https://www.nrk.no/norge/nrk-sender-ari-behns-bisettelse-i-trad-med-familiens-onske-1.14841038

Anonymkode: 3a4b0...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

For øvrig mener jeg at det er flere hensyn som bør ivaretas i omtalen av selvmordet. 

https://khrono.no/forskere-bekymret-for-glorifisering-og-sterk-okning-i-antall-selvmord/428277

 

Søker folk virkelig hjelp hvis de vet/tror at de i helsevesenet blir møtt med skamming og fordømming over tankene de har om å ta livet av seg? 

Anonymkode: c9cb8...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Søker folk virkelig hjelp hvis de vet/tror at de i helsevesenet blir møtt med skamming og fordømming over tankene de har om å ta livet av seg? 

Anonymkode: c9cb8...c03

Blir de møtt med skamming og fordømming over selvmordstanker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, frosken skrev:

Blir de møtt med skamming og fordømming over selvmordstanker? 

Det vet jeg ikke. Jeg forstår ikke hva som er tanken bak at man vil vippe i rett retning om man identifiserer seg med Ari Behn, og opplever at samfunnet fordømmer det han gjorde. Blir selvforakten og terskelen for å søke hjelp mindre, slik at man ikke blir en av de mennene som aldri tar kontakt med helsevesenet før de dør? Er det slik at de vil komme på bedre tanker om seg selv for å unngå å bli så egoistisk? 

Anonymkode: c9cb8...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, kupton skrev:

Har reaksjonene etter hans død blitt de nye folkefestene?

Plutselig blir han hyllet som en helt.. rart det  der, hvorfor ble han ikke hyllet mens han levde? Da hørte man bare masse negativt 

Anonymkode: d4423...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Plutselig blir han hyllet som en helt.. rart det  der, hvorfor ble han ikke hyllet mens han levde? Da hørte man bare masse negativt 

Anonymkode: d4423...254

Er jo ikke rart at folk minnes en avdød person, vel? Er det ikke derfor det finnes begravelser også, da? Man møter opp i kirken for å få tatt farvel mens man samtidig minnes den avdøde med fine ord. Ingenting rart med det. Den eneste forskjellen her er at dette dreier seg om en offentlig person, og da blir det minnemarkeringer og god-ord fra mange flere mennesker. Det blir en offentlig sørge- og minnegreie fordi avdøde var offentlig. 

Anonymkode: ff55b...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke rart at folk minnes en avdød person, vel? Er det ikke derfor det finnes begravelser også, da? Man møter opp i kirken for å få tatt farvel mens man samtidig minnes den avdøde med fine ord. Ingenting rart med det. Den eneste forskjellen her er at dette dreier seg om en offentlig person, og da blir det minnemarkeringer og god-ord fra mange flere mennesker. Det blir en offentlig sørge- og minnegreie fordi avdøde var offentlig. 

Anonymkode: ff55b...517

Det hele virker ganske falskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, gråstein skrev:

Det hele virker ganske falskt.

Enig. Det hadde vært mer i Aris ånd å hedret han mens han levde. Det blir vel for nært for oss trauste nordmenn, det. 
 

Anonymkode: 7c4ca...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Når jeg leser denne, tenker jeg at jeg håper barna har mennesker rundt seg som forklarer selvmordet som sykdom og at pappaen ikke var i stand til å tenke klart, men var glad i dem. 

At han ønsket å svikte dem er ikke det de trenger å høre. 

Jeg synes ikke denne artikkelen er grei. 

Hei

ok da er vi uenige.

fordi innlegget til lurås motsier ikke de gode ord som sikkert var å si om Ari aBehn, så de gode ord får barna beholde, enten de er sanne eller ei.

det eneste Lurås gjør er å be oss trå varsomt, varsomt fordi selvmord, er alvorlig, man sitter ikke igjen bare med en helt som hadde det vanskelig.

mange har det svært vanskelig og kanskje mer vanskelig også enn Ari Behn, de fleste står på for å prøve gjennomleve vanskelighetene/ smertene de står i. De som vurderer til tross for alt, at nå greier de ikke en gang spare sine barn for den smerten, de vet de påfører dem... jeg tror de velger en annen dag enn 1 juledag.

det er min kyniske oppfatning, ikke Lurås sin, 

jeg har selv hatt det så vanskelig at jeg falt i den trangsynte grøfta, at jeg vurderte at muligens verden fikk det bedre uten meg, av alle dager var julaften, 1 juledag, nyttårsaften ingen mulige valg, kun en kjedelig høstdag, en dag som ikke peker seg ut...

men min erfaring er ikke så viktig. Viktigere er det  å sette selvmord i perspektiv, og et perspektiv gir Lurås i sitt innlegg. I disse tider hvor selv dem som «forfulgte» Ari Behn plutselig blir hans støttespillere og de som roser han opp i skyene...

så er det ikke uten grunn man får smaken av hykleri i seg, og jeg verdsetter allt som prøver forklare og opplyse og si noe, noe ganske ok, men også ekte, så av alt jeg så langt har lest OL Ari Behns og hans bortgang/ selvmord, så er Lurås innlegg det jeg foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke rart at folk minnes en avdød person, vel? Er det ikke derfor det finnes begravelser også, da? Man møter opp i kirken for å få tatt farvel mens man samtidig minnes den avdøde med fine ord. Ingenting rart med det. Den eneste forskjellen her er at dette dreier seg om en offentlig person, og da blir det minnemarkeringer og god-ord fra mange flere mennesker. Det blir en offentlig sørge- og minnegreie fordi avdøde var offentlig. 

Anonymkode: ff55b...517

😞

det er akkurat sånne « fine ord» som gir meg frysninger...:-(

fordi de rett og slett og med få unntak er overdrivelser i beste fall, mer vanlig løgn for egen «glede». Jeg vet ikke,.. selv min verste fiende hadde det ikke falt meg naturlig lyve om, i begravelsen, såpass respekt har jeg for både de jeg er uenige med, og for døden, selv ikke jeg vet...:-( så da velger man usikre ord, mer fra ens hjerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Madelenemie skrev:

😞

det er akkurat sånne « fine ord» som gir meg frysninger...:-(

fordi de rett og slett og med få unntak er overdrivelser i beste fall, mer vanlig løgn for egen «glede». Jeg vet ikke,.. selv min verste fiende hadde det ikke falt meg naturlig lyve om, i begravelsen, såpass respekt har jeg for både de jeg er uenige med, og for døden, selv ikke jeg vet...:-( så da velger man usikre ord, mer fra ens hjerte. 

Enig 

Anonymkode: d4423...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alltid at Ari var en pen og fin personlighet.  Mange kunne si positivt om han men hørte også negativt om han. Men slik er det å være kjendis.  Tror Ari selv forsto det. Etter hans død ble han hyllet.  Han fortjener å bli hyllet. 

Synes det dødsfallet er ufattelig trist. 

 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gråstein skrev:

Det hele virker ganske falskt.

Vet du hva som er det falskeste og mest skuespillende folk i Norge driver med? En ting tar kaka over falskhet, nemlig feiringene av 17. mai. Det er falskt det, fy faen det er så kvalmt hvordan folk pynter seg, går i tog og ser på tog kun fordi de føler at de må pga andres forventninger til det. Hurraaa, vi er såååå glade i dag... !!! 🤢🤮

Anonymkode: ff55b...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jula er falsk. Altså folk oppfører seg falskt når de feirer jul og går i familieselskaper som de egentlig ikke vil. 

Anonymkode: ff55b...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...