Gå til innhold

Hvorfor man ikke kan betale kontant på DPS?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo mange steder det har blitt sånn. Ikke bare fordi det reduserer risikoen for innbrudd hvis det ikke oppbevares kontanter, men også fordi man slipper rutinene rundt det å ha en kasse. Det er langt mindre "styr" for de ansatte med en betalingsautomat enn med en kontantkasse.

Annonse

I somatikken har det vært vanlig ved flere poliklinikker å kun ha kortbetaling eller faktura. Jeg er pasient ved flere sykehus på ulike avd og det er flere år siden majoriteten her begynte med kun kort eller å få med faktura.

Om årsaken er at sinte pasienter skal rane dem, det tror jeg ikke, jeg tenker at det er praktiske hensyn som ligger til grunn.

En annen ting: Hvorfor skal psykiatriske pasienter skånes mot å betale like stort "straffegebyr" for ikke-oppmøtt-timer? Leste at for andre nå så blir straffegebyret enda høyere enn tidligere når de ikke møter uten å ha varslet frafall til timer i spesialisthelsetjenesten. 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/okt-gebyr-for-a-ikke-mote-til-avtalt-time-ved-poliklinikken/id2672202/

Endret av Visma
AnonymBruker
13 minutter siden, Visma skrev:

En annen ting: Hvorfor skal psykiatriske pasienter skånes mot å betale like stort "straffegebyr" for ikke-oppmøtt-timer? Leste at for andre nå så blir straffegebyret enda høyere enn tidligere når de ikke møter uten å ha varslet frafall til timer i spesialisthelsetjenesten. 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/okt-gebyr-for-a-ikke-mote-til-avtalt-time-ved-poliklinikken/id2672202/

Rus- og psykiatrifeltet forholder seg til særlig sårbare pasientgrupper, hvor takhøyden må være noe større. 

Anonymkode: b9504...539

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rus- og psykiatrifeltet forholder seg til særlig sårbare pasientgrupper, hvor takhøyden må være noe større. 

Det finnes mange "særlig sårbare pasientgrupper". F.eks eldre, skrøpelige mennesker som er utslitte både kroppslig og mentalt. Noen av dem sliter også med hukommelsen. Fysisk funksjonshemmede som er avhengig av at kroppen fungerer akkurat den dagen de har time, eller at hjemmesykepleien og transport f.eks ikke dukker opp til avtalt tid pga forsinkelser. Og mange flere. 

AnonymBruker
31 minutter siden, Visma skrev:

Det finnes mange "særlig sårbare pasientgrupper". F.eks eldre, skrøpelige mennesker som er utslitte både kroppslig og mentalt. Noen av dem sliter også med hukommelsen. Fysisk funksjonshemmede som er avhengig av at kroppen fungerer akkurat den dagen de har time, eller at hjemmesykepleien og transport f.eks ikke dukker opp til avtalt tid pga forsinkelser. Og mange flere. 

Jada, det er nok av utfordringer i alle leirer. Grensen i dette tilfellet ble satt et sted. Så får man håpe at utfallet av høyere gebyr fører til mindre frafall og dermed kortere ventelister for alle. 

Gjest Martine
48 minutter siden, Visma skrev:

Min erfaring er at sykehuset ikke krever gebyr i slike tilfeller som du nevner. F.eks hadde jeg i en lang periode pasientreiser med taxi til behandlinger på sykehus. Det skjedde at taxi ikke dukket opp og som døv fikk jeg ikke ringt inn og sagt i fra. Da slapp jeg å betale. Jeg kan bare si for hva som skjedde i mitt tilfelle og ikke hva som er vanlig når det gjelder andre. Men jeg har lurt på det samme som deg om hvorfor psykiatriske pasienter skal skånes mer enn andre pasientgrupper. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada, det er nok av utfordringer i alle leirer. Grensen i dette tilfellet ble satt et sted. Så får man håpe at utfallet av høyere gebyr fører til mindre frafall og dermed kortere ventelister for alle. 

Ja, det er jo målet. Bare synes at det bør være likt for alle. 

Annonse

Jeg må kjøre 11 mil hver vei til behandling og har gått til behandling i 4,5 år. De første to årene var jeg en gang i uka til behandling de resterende årene har jeg vært annen hver uke til behandling. Jeg har ikke møtt opp en gang på disse årene og det var fordi jeg plutselig ikke hadde bil. Flere av mine behandlere har sagt at det som er litt pussig er at de som kommer langveisfra alltid er presis og møter opp til timene, mens mange av de som bor i nærheten er sløv til å møte opp til riktig tid. 

Jeg synes det er fint at gebyret er såpass høyt slik at antallet pasienter som ikke møter til timer blir redusert. 

AnonymBruker
12 minutter siden, Fionys skrev:

Jeg må kjøre 11 mil hver vei til behandling og har gått til behandling i 4,5 år. De første to årene var jeg en gang i uka til behandling de resterende årene har jeg vært annen hver uke til behandling. Jeg har ikke møtt opp en gang på disse årene og det var fordi jeg plutselig ikke hadde bil. Flere av mine behandlere har sagt at det som er litt pussig er at de som kommer langveisfra alltid er presis og møter opp til timene, mens mange av de som bor i nærheten er sløv til å møte opp til riktig tid. 

Jeg synes det er fint at gebyret er såpass høyt slik at antallet pasienter som ikke møter til timer blir redusert. 

Jeg synes det er greit at man må betale gebyr dersom man unnlater å møte fordi man glemmer, nedprioriterer osv. Derimot synes jeg det blir lite rimelig at akutt sykdom eller helt uventede trafikale hindringer, skal medføre gebyr. 

Anonymkode: 08e16...185

21 timer siden, Visma skrev:

Nå mener jeg ikke at det bør være høyere for andre pasientgrupper, men hvorfor det kanskje av og til blir sett litt gjennom fingrene når det er psykisk sykdom. 

Jeg hadde en periode hvor jeg var så syk at jeg kom meg ingen plass. Hjelpen ble prakket på meg, men ingenting fungerte. Jeg var ikke i stand til å ta i mot hjelp da, men hjelpeapparatet prøvde det de kunne for å holde meg i livet. Så jeg hadde mange timer hvor jeg ikke greide å møte opp. Greide ikke ringe eller svare i tlf heller. Fikk aldri gebyr, men SMS om ny oppsatt time. Ble jo tvangsinnlagt etter hvert da. Jeg hadde jo blitt ruinert hvis jeg hadde fått regning hele tiden.  

Men jeg synes generelt sett at det bør være litt takhøyde rundt andre pasientgrupper også. Har man rett og slett ikke vært i stand til å møte opp så synes jeg det er feil at man skal måtte betale masse penger for det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...