Gå til innhold

Dårlig matlyst - psykisk

Gjest baram

Anbefalte innlegg

Gjest baram

19 år gammel, jente, 167 cm høy, veier 74 kilo. For to måneder siden sto vekten på 90 kilo. Altfor mye, så klart, så jeg skulle starte på en slankekur.

Men så skjedde det masse. To dødsfall i nær familie på en uke, slo opp med kjæresten, andre problemer med venner og familie... Mildt sagt, hele verden min raste sammen. Og nå, to måneder senere, så innser jeg at jeg knapt har spist i denne tiden, da jeg tråkker opp på vekten. Stiller meg også foran speilet og betrakter kroppen min, som har blitt mye tynnere, uten at jeg har merket det. Buksene passer ikke lengere.

Og... Jeg elsker det. Nå som ting begynner å normalisere seg rundt meg, må jeg jo på et vis komme meg tilbake til et sunt kosthold. Men hvordan? Nå er jeg ikke deprimert lengere, klarer å spise om jeg vil, men... Jeg vil ikke. Er det begynnelsen på en spiseforstyrrelse?

Det jeg egentlig vil vite er - burde jeg kontakte lege for å få hjelp til å komme tilbake til et sunt kosthold eller klarer jeg dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest minnien

Du VIL ikke skriver du....du har lenge hatt et ønske om å bli slankere, og når motgangen er der klarer du der, og nå vil du fortsette i det gale sporet...forståelig på en måte, men JA du trenger å kontakte lege for å få hjelp til å normalisere kostholdet. Du kan lett utvikle en spiseforstyrrelse i den situasjonen du er i nå, og tro meg,- det er så ABSOLUTT ikke verdt det!

Kom deg til lege, spis regelmessig og sunt, kom deg ut og lev livet!!!!

lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei baram,

Synes dette høres noe skremmende ut. Det kan fort utvikle seg til en spiseforstyrrelse, og det er nok veldig lurt å få hjelp til å komme tilbake til å spise et sunt kosthold. Å sulte seg er ikke måten å gå ned i vekt på, og det tror jeg du innerst inne er klar over. 16 kg på 2 måneder er farlig mye vekttap – dvs at kroppen din bryter ned muskler og det den kan finne for å holde deg i live. Jeg håper du kan få hjelp, og lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...