Gå til innhold

hvordan legge på meg?

rakett

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på 24 år , 171cm og veier 56-57 kg. Det er sikkert normalvekt , men jeg vil gjerne legge på meg 5kg ca.

I løpet av en dag spiser jeg:

Frokost: 2 knekkebrød med smør,ost og majones. 1/2 liter saft.

1 kopp kaffe med 2ts. sukker.

Middag: 3poteter,2kjøttkaker,3ss surkål,brun saus med rømme. Eller 2 pannekaker med masse sukker. 1/2 liter saft

Kveldsmat: det samme som til frokost .

Utover kvelden: 2 kopper kaffe med totalt 4ts. sukker + ca 100 g. sjokolade.

Jeg synes jeg spiser ganske mye , og prøver å "lure" rømme opp i "all" middag , men jeg legger ikke på meg.

Jeg trener ikke , men er hjemmeværende med et barn på 19 mnd. som krever sitt. Hvordan skel jeg klare å bli tykkere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei rakett,

For å gå opp i vekt, må man ha et høyere inntak av kalorier enn det kroppen bruker daglig. Siden fett er det næringsstoffet man får mest kalorier, vil jeg anbefale et høyere inntak av dette. Nå hører vi mye om faren ved et høyt inntak av fett. Men det er viktig å merke seg at det er ikke nødvendigvis mengden av fett i maten som er farlig, men typen av fett. Den berømte Middelhavsdietten er temmelig høy i fett, men mesteparten av fettet kommer fra enumettede fettsyrer. Enumettede fettsyrer finner du mye av i olivenolje, rapsolje, peanutolje, peanøtter, og cashewnøtter. Flerumettede fettsyrer finnes bl.a i solsikkeolje, maisolje, og fet fisk.

Vær litt mer raus med olje når middagen lages, bruk en olje/sitronsaft dressing over salaten, ta deg en håndfull nøtter til dessert og snacks (flott i stedet for sjokolade), dryss solsikkefrø over salaten eller frokostblandingen. Jeg vil derimot anbefale å være forsiktig med et høyere inntak av mettet fett (som det finnes mye av i melk, melkeprodukter og kjøtt). Dette fettet er en stor risikofaktor i utvikling av mange livsstilssykdommer.

Selv om du prøver å legge på deg, er det også viktig å tenke på at kostholdet skal være sunt. Jeg savner bl.a å se frukt og grønnsaker i kostholdet ditt. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...