Gå til innhold

Nors pasientombud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 21 år som har store problemer med tennene. Hun er til tannlege hver mnd. Hun har rotfylt flere ganger, det skal allerede settes på en krone, tenner faller ut, biter av tenner faller av, hun har daglige smerter, osv. Tennene ser også svake ut, nesten gjennomsiktige/blåaktige. 

Selv om hun til nå har hatt 75 % rabatt, har hun brukt flere tusen kr på tannlege selv. Men nå må hun betale alt selv. 

Hun har bedt om å bli henvist til spesialist, men tannlegen vil ikke henvise videre fordi hen mener årsaken er at min datter pusser for dårlig. 

Hun har vært fortvilet mange ganger. Hun blir ikke hørt, og i mellomtiden blir tennene ødelagte, en etter en. I frustrasjon sier hun at hun vil ha gebiss fordi hun er så lei. 

Hva skal vi gjjøre? Finnes det noen hun kan snakke med? Norsk pasombud? 

Hvis det viser seg at hun har en diagnose ønsker vi å søke erstatning. Hun har fått tenner ødelagt, hun går med daglige smerter og har brukt mange tusen på tannlege.
 

Dette kan da ikke være normalt? 
 

Anonymkode: 3bdaa...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan jo bytte tannlege i første omgang og høre hva denne sier. Det du forteller høres ikke ut som noe som kommer av dårlig renhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter på 21 år som har store problemer med tennene. Hun er til tannlege hver mnd. Hun har rotfylt flere ganger, det skal allerede settes på en krone, tenner faller ut, biter av tenner faller av, hun har daglige smerter, osv. Tennene ser også svake ut, nesten gjennomsiktige/blåaktige. 

Selv om hun til nå har hatt 75 % rabatt, har hun brukt flere tusen kr på tannlege selv. Men nå må hun betale alt selv. 

Hun har bedt om å bli henvist til spesialist, men tannlegen vil ikke henvise videre fordi hen mener årsaken er at min datter pusser for dårlig. 

Hun har vært fortvilet mange ganger. Hun blir ikke hørt, og i mellomtiden blir tennene ødelagte, en etter en. I frustrasjon sier hun at hun vil ha gebiss fordi hun er så lei. 

Hva skal vi gjjøre? Finnes det noen hun kan snakke med? Norsk pasombud? 

Hvis det viser seg at hun har en diagnose ønsker vi å søke erstatning. Hun har fått tenner ødelagt, hun går med daglige smerter og har brukt mange tusen på tannlege.
 

Dette kan da ikke være normalt? 
 

Anonymkode: 3bdaa...3bf

Hun kan bestille time hos den tannlegen hun selv ønsker. Hvis hun ikke stoler på nåværende, så bør hun forsøke en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, frosken skrev:

Hun kan bestille time hos den tannlegen hun selv ønsker. Hvis hun ikke stoler på nåværende, så bør hun forsøke en annen. 

Ville du stolt på tannlegen om du hadde vært i hennes situasjon? 

Anonymkode: 3bdaa...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lillemus skrev:

Hun kan jo bytte tannlege i første omgang og høre hva denne sier. Det du forteller høres ikke ut som noe som kommer av dårlig renhold.

Hun får gjøre det. 

Anonymkode: 3bdaa...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville du stolt på tannlegen om du hadde vært i hennes situasjon? 

Anonymkode: 3bdaa...3bf

Det synes jeg er umulig å vite. Tannhelse varierer veldig fra person til person, men dersom dere tror det er en underliggende sykdom som forårsaker problemene, så er det jo uansett greit med en second opinion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hun vært utsatt for en  ulykke under lek eller annet  som barn utenom skoletiden og ikke på skolens områder og dermed ikke faller inn under skoletannhelsetjenesten lenger med  plutselig stopp ? Rart at sånt er lovlig igrunnen. Slik skjedde visst i gamle dager. Jeg kjenner til et tilfelle hvor barnet ikke var interessant for skolen lenger. I vår tid tror jeg enkelte har noen forsikringer som gjelder ofte. Har du undersøkt hjem forsikringen deres. Ellers er Tannlegehøgskolen i Oslo stedet å oppsøke for hjelp tror jeg. Vanskelig og urett å laste en mindreårig for sånne ting synes jeg. Hørtes ikke bra ut og noe som krever kyndig oppfølging. Håper dere får hjelp.

Anonymkode: 2b3e4...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hun vært utsatt for en  ulykke under lek eller annet  som barn utenom skoletiden og ikke på skolens områder og dermed ikke faller inn under skoletannhelsetjenesten lenger med  plutselig stopp ? Rart at sånt er lovlig igrunnen. Slik skjedde visst i gamle dager. Jeg kjenner til et tilfelle hvor barnet ikke var interessant for skolen lenger. I vår tid tror jeg enkelte har noen forsikringer som gjelder ofte. Har du undersøkt hjem forsikringen deres. Ellers er Tannlegehøgskolen i Oslo stedet å oppsøke for hjelp tror jeg. Vanskelig og urett å laste en mindreårig for sånne ting synes jeg. Hørtes ikke bra ut og noe som krever kyndig oppfølging. Håper dere får hjelp.

Anonymkode: 2b3e4...da8

Hun er 21 og ikke mindreårig.

Anonymkode: 096c9...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, personlig hygiene var noe av det første som falt hos meg i de årene jeg var deprimert. Jeg pusset tennene kanskje 1 gang i mnd, om så ofte, og jeg har ikke hatt problemer ala det der. Riktignok noen hull her og der, men det var da med tannpuss 1 gang i mnd maks over 8 år!

Jeg ville gått til en ny tannlege altså.

Anonymkode: e2961...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er flere hendelser av alvorlig karakter i oppveksten som hun ikke har turt å fortelle dere foreldre om som har bidratt til at problemene med tennene er oppstått. Jeg tror å kontakte Tannlegehøgskolen for hjelp eller råd ikke er så dumt. Kanskje har hun ikke fått rett oopfølginging hos kommunens tannhelsetjeneste.Tilfellet jeg tenkte på skulle vedkommende barn til skoletannlegen dagen etter hendelsen å begynne med regulering. Dagen etter slapp skoletannlegen saken som en varm potet og henviste en skrekkslagen mor og barnet til  det private tannhelse system. Unnlot til og med å henvise til legehjelp som hadde vært svært nødvendig i dette tilfelle. Senere når de prøvet å finne journaler om dette i avlevert arkiver ved Riksarkivet fantes ingenting. Barnet var ikke lenger velkommen ved skoletannhelsetjenesten enda flere år gjenstod ( barnet var 9 eller 10 år). 

Forsøk kanskje advokat med fri rettshjelpordning for å finne mulige rettigheter dersom økonomien er det store problem.

Håper det ender godt for dere. Betyr så mye. Tenner og rett behandling.

Anonymkode: 2b3e4...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror aldri det er for sent å finne ut av årsakene til ooplevede problemer og gjøre noe med dem. Lykke til.

Anonymkode: 2b3e4...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som tror på oss. Hun er veldig fortvilet over dette, men har nå fått time til skolepsykologen som hun skal snakke med og ta det derfra. Hun har snakket med fastlegen om det også, som anbefalte en spesialist. Hun jobbet i kommuen jeg bor i i sommer, og da fikk hun sånn tannpine at hun fikk en akutttime hos tannlege her. Denne tannlegen sa at her må det ligge sykdom bak fordi dette ikke er normalt. Es hadde hun en rotbetennelse 2,5 cm opp i tannkjøttet. Dette skrev også tannlegen i journalen. Da datteren min tok dette opp med sin egen tannlege og sa hva tannlegen hadde sagt fikk hun bare nok en gang høre at det skyldes dårlig tannpuss. 
Dere aner ikke hvor mange timer hun har sittet i den stolen og hvor fortvilet hun er. Hun bruker store deler av sitt studielån på tannlege.

Anonymkode: 3bdaa...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hendelser i barnets tidluge liv kan også ha betydning for utvikling av sykdommer som depresjoner og også prrioditt og mange andre ting.Selvfølgelig kanskje dette pasientombudet kan gripe inn. Man bør prøve alt om det gjelder ens eget juridiske barn. Håper inderlig dere får god hjelp.

Anonymkode: 2b3e4...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk til dere som tror på oss. Hun er veldig fortvilet over dette, men har nå fått time til skolepsykologen som hun skal snakke med og ta det derfra. Hun har snakket med fastlegen om det også, som anbefalte en spesialist. Hun jobbet i kommuen jeg bor i i sommer, og da fikk hun sånn tannpine at hun fikk en akutttime hos tannlege her. Denne tannlegen sa at her må det ligge sykdom bak fordi dette ikke er normalt. Es hadde hun en rotbetennelse 2,5 cm opp i tannkjøttet. Dette skrev også tannlegen i journalen. Da datteren min tok dette opp med sin egen tannlege og sa hva tannlegen hadde sagt fikk hun bare nok en gang høre at det skyldes dårlig tannpuss. 
Dere aner ikke hvor mange timer hun har sittet i den stolen og hvor fortvilet hun er. Hun bruker store deler av sitt studielån på tannlege.

Anonymkode: 3bdaa...3bf

Men hvorfor i all verden fortsetter hun hos en tannlege hun trives så dårlig med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frosken skrev:

Men hvorfor i all verden fortsetter hun hos en tannlege hun trives så dårlig med?

Hun har ikke hatt noe valg! 

Anonymkode: 3bdaa...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun har ikke hatt noe valg! 

Anonymkode: 3bdaa...3bf

Heldigvis er hun nå så gammel at hun ikke lenger trenger å gå hos "skoletannlegen", skjønner at det kan ha vært vanskelig å få byttet tannlege der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frosken skrev:

Men hvorfor i all verden fortsetter hun hos en tannlege hun trives så dårlig med?

Du viser bare at du ikke tror på oss med svarene dine. Det handler ikke om at hun «ikke trives med tannlegen». Det er heller ikke noe personlig der, hun liker tannlegen - hun blir bare ikke trodd.Jeg håper hun blir tatt på alvor hos ny tannlege. Du skal få vite svaret når hun har vært der. 

Anonymkode: 3bdaa...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du viser bare at du ikke tror på oss med svarene dine. Det handler ikke om at hun «ikke trives med tannlegen». Det er heller ikke noe personlig der, hun liker tannlegen - hun blir bare ikke trodd.Jeg håper hun blir tatt på alvor hos ny tannlege. Du skal få vite svaret når hun har vært der. 

Anonymkode: 3bdaa...3bf

Nå må du virkelig gi deg! Jeg har ikke sagt jeg ikke "tror" på dere. Selvfølgelig tror jeg at hun har hatt de tannhelseproblemene du beskriver, jeg har bare sagt at jeg ikke vet om tannlegen har rett eller feil når vedkommende mener det ikke ligger en underliggende sykdom bak. Jeg tror det er vesentlig å huske på at den enkelte gis mye større ansvar - både økonomisk og praktisk - for sin tannhelse enn man gjør for sin øvrige helse. 

Jeg synes imidlertid det er litt rart at hun ikke for lengst har fått en second opinion fra en annen når hun ikke oppfatter det som om tannlegen er faglig kompetent. 

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frosken skrev:

Nå må du virkelig gi deg! Jeg har ikke sagt jeg ikke "tror" på dere. Selvfølgelig tror jeg at hun har hatt de tannhelseproblemene du beskriver, jeg har bare sagt at jeg ikke vet om tannlegen har rett eller feil når vedkommende mener det ikke ligger en underliggende sykdom bak. Jeg tror det er vesentlig å huske på at den enkelte gis mye større ansvar - både økonomisk og praktisk - for sin tannhelse enn man gjør for sin øvrige helse. 

Jeg synes imidlertid det er litt rart at hun ikke for lengst har fått en second opinion fra en annen når hun ikke oppfatter det som om tannlegen er faglig kompetent. 

Lykke til videre.

Ja. Jeg skal gi meg. Jeg vil ikke skrive mer her inne. 

Anonymkode: 3bdaa...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...