Gå til innhold

Min samboer vil ikke ha datamaskin i hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et voksent barn som setter høy pris på å ha en datamaskin i huset istedet for laptop. Vedkommende bor hos sin far men skal begynne å bo hos meg en uke per måned og annenhver helg. Problemet er at sønnen er svært glad i datamaskinen og vil ha den med her den uken han er her. Men samboer nekter på det. Hvordan ville dere løst en slik situasjon? Ville dere forlagt at sønnen kun hadde laptop hos deg i slikt tilfelle? 

Anonymkode: b72f4...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Årsaken rundt at samboer ikke vil ha datamaskin i huset er at den bråker i tastaturet og den er stor og vi har dårlig med plass her. Og han er også redd for at sønnen blir boende her fast pga den dårlige plassen. Men jeg ser ikke helt problemet med å allikevel la sønnen ha datamaskin på ene  rommet.  Vi skal flytte til høsten og da blir det plass til både datamaskin og det sønnen måtte ønske. 

Anonymkode: b72f4...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et voksent barn som setter høy pris på å ha en datamaskin i huset istedet for laptop. Vedkommende bor hos sin far men skal begynne å bo hos meg en uke per måned og annenhver helg. Problemet er at sønnen er svært glad i datamaskinen og vil ha den med her den uken han er her.

Hva er begrunnelsen? Kjører han ting på PCen som det ikke er mulig å ha på laptopen, er den raskere eller hva? Skulle tro at dette kunne løses på annen måte enn å flytte den? Eller er poenget at han må låne laptop av en av dere (og at den ikke har spillene han vil bruke)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, laban skrev:

Hva er begrunnelsen? Kjører han ting på PCen som det ikke er mulig å ha på laptopen, er den raskere eller hva? Skulle tro at dette kunne løses på annen måte enn å flytte den? Eller er poenget at han må låne laptop av en av dere (og at den ikke har spillene han vil bruke)? 

Jeg tror at det ikke går å bruke spillene som han bruker med laptop. Samboer mener at datamaskinen hans er så stor at den kan stå hos faren.  Har vært veldig mye diskusjoner rundt denne datamaskinen. Sønnen føler seg avhengig av den. Og er ikke fornøyd med bare laptop. Men jeg håper på at vi kan få til en ordning alle er fornøyd med. 

Anonymkode: b72f4...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et voksent barn som setter høy pris på å ha en datamaskin i huset istedet for laptop. Vedkommende bor hos sin far men skal begynne å bo hos meg en uke per måned og annenhver helg. Problemet er at sønnen er svært glad i datamaskinen og vil ha den med her den uken han er her. Men samboer nekter på det. Hvordan ville dere løst en slik situasjon? Ville dere forlagt at sønnen kun hadde laptop hos deg i slikt tilfelle? 

Anonymkode: b72f4...4cc

Man må jo få klarhet i om det er bruken av PC'n som er et problem eller om det er selve maskinen. Om maskinen skal stå i stua, kan jeg jo forstå at samboer ikke har ønske om å gjøre stua om til et spillerom til alle døgnets tider, med de lyder etc. det medfører. Er det kanskje tidsbruken og døgnrytmen i forbindelse med PC-bruken som er problemet, og ikke maskinen som sådan? Da får dere jo ta tak i dette problemet og finne løsninger. Høres uansett tungvint ut å flytte med seg en stor PC med utstyr hver uke, men det er så sin sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at det ikke går å bruke spillene som han bruker med laptop.

Det virker rart at dette skal være avhengig av maskinens fysiske størrelse. Få avklart dette og ta det derfra.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer mener at datamaskinen hans er så stor at den kan stå hos faren. 

Jeg kan heller ikke forstå poenget med å dra med seg en stor, støyende maskin hvis det ikke er helt nødvendig. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen føler seg avhengig av den. Og er ikke fornøyd med bare laptop.

Det er vel spillene han er avhengig av, ikke selve maskinen?

En ulempe med laptop er at den kan tas med i senga, sånn bare for å ha nevnt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, laban skrev:

Det virker rart at dette skal være avhengig av maskinens fysiske størrelse. Få avklart dette og ta det derfra.

De fleste bærbare pc'er er ikke laget for å spille på. Dette er bla.a fordi kraftige grafikkort produserer mye varme, som er vanskelig å få bort effektivt i en så liten maskin.

En kan selvsagt kjøpe en kraftig dyr gaming-laptop men de støyer mye, og skal det bli det samme spill-følelsen må du koble på en stor skjerm, og hans eget bråkete tastatur, og da er du der du begynte egentlig :) 

Anonymkode: 83165...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste bærbare pc'er er ikke laget for å spille på. Dette er bla.a fordi kraftige grafikkort produserer mye varme, som er vanskelig å få bort effektivt i en så liten maskin.

En kan selvsagt kjøpe en kraftig dyr gaming-laptop men de støyer mye, og skal det bli det samme spill-følelsen må du koble på en stor skjerm, og hans eget bråkete tastatur, og da er du der du begynte egentlig :)

OK, så man må bytte tastatur også? Da skjønner jeg problemstillingen - og konflikten - litt bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Du kan som før sagt i tråden, ikke spille dataspill på de fleste lap toper. Ei heller de fleste vanlige pc`r. Dette er kompliserte saker som koster litt mer. Jeg har en spillbar laptop den ga jeg rundt 12k for. Du får de vel ned i en 8k. Ett kompromiss kunne jo være konsoll, som koster ett par tusen. Men er man pc gamer så er det jo gjerne det man foretrekker.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et voksent barn som setter høy pris på å ha en datamaskin i huset istedet for laptop. Vedkommende bor hos sin far men skal begynne å bo hos meg en uke per måned og annenhver helg. Problemet er at sønnen er svært glad i datamaskinen og vil ha den med her den uken han er her. Men samboer nekter på det. Hvordan ville dere løst en slik situasjon? Ville dere forlagt at sønnen kun hadde laptop hos deg i slikt tilfelle? 

Anonymkode: b72f4...4cc

laptop kan ikke sammenlignes med stasjonær til gaming så jeg skjønner godt at sønnen vil ha med seg pc når han er hos sin mor. Har dere et rom dere ikke bruker som den kan stå på? Hvorfor kan den ikke være på sønnens soverom?

Anonymkode: ca0fe...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

laptop kan ikke sammenlignes med stasjonær til gaming så jeg skjønner godt at sønnen vil ha med seg pc når han er hos sin mor. Har dere et rom dere ikke bruker som den kan stå på? Hvorfor kan den ikke være på sønnens soverom?

Anonymkode: ca0fe...f90

Ja min sønn vil ha pc med seg. Men min samboer nekter.  Årsaken til min samboer er at han er redd for at sønnen blir boende hos oss fast pga liten plass og fordi han vil ha det ekstra rommet tilgjengelig for hans nevøer og nieser når de er på besøk... Vi skal flytte i noe større til høsten og da får sønnen eget rom.  Men jeg synes det er trist at jeg må nekte sønnen pc'en her inntil videre. Og for min del så gjør det ikke noe om sønnen bodde her fast. Men vi er nødt å finne enighet om dette. 

Anonymkode: b72f4...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Årsaken til min samboer er at han er redd for at sønnen blir boende hos oss fast pga liten plass og fordi han vil ha det ekstra rommet tilgjengelig for hans nevøer og nieser når de er på besøk...

Dette er en voksen sønn, ikke en mindreårig. Da burde det være mulig å få til noen kompromisser. F.eks. følgende:

Han får ha med PCen når han blir en hel uke, men ikke i helgene.

Han får bruke soverommet, men viker plassen for gjester hvis dere har overnattingsbesøk (det skjer vel ikke hele tiden).

Det er ikke aktuelt at han blir lenger enn den avtalte uka / helgen hvis det ikke avtales i god tid i forveien og alle parter er enige om det, så lenge dere bor der dere bor nå.

Han er ikke hotellgjest, men hjelper til i husholdningen (bli enige om noen faste ting som er hans jobb) når han er hos dere. Hvis han sluntrer unna disse pliktene og / eller gamingen hans ødelegger nattesøvnen deres, revurderes hele avtalen.  

Dette er et eksempel. Poenget mitt er at voksenlivet er fullt av avtaler og forpliktelser. Man får ikke alt akkurat som man vil hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, laban skrev:

Dette er en voksen sønn, ikke en mindreårig. Da burde det være mulig å få til noen kompromisser. F.eks. følgende:

Han får ha med PCen når han blir en hel uke, men ikke i helgene.

Han får bruke soverommet, men viker plassen for gjester hvis dere har overnattingsbesøk (det skjer vel ikke hele tiden).

Det er ikke aktuelt at han blir lenger enn den avtalte uka / helgen hvis det ikke avtales i god tid i forveien og alle parter er enige om det, så lenge dere bor der dere bor nå.

Han er ikke hotellgjest, men hjelper til i husholdningen (bli enige om noen faste ting som er hans jobb) når han er hos dere. Hvis han sluntrer unna disse pliktene og / eller gamingen hans ødelegger nattesøvnen deres, revurderes hele avtalen.  

Dette er et eksempel. Poenget mitt er at voksenlivet er fullt av avtaler og forpliktelser. Man får ikke alt akkurat som man vil hele tiden. 

Jeg må forklare det faren.  Det som jeg synes er kjipt er at han ikke har eget rom hos meg og at det også skal benyttes av tilreisende gjester. Men jeg kan ikke annet enn å forsøke å deale med far og sønn om dette. Og håpe på at alle blir fornøyde med ordningen. Min samboer sier at han flytter ut om jeg tar inn pc'en. Så jeg er nødt til å følge samboers krav om dette med pc'en. 

Anonymkode: b72f4...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må forklare det faren.  Det som jeg synes er kjipt er at han ikke har eget rom hos meg og at det også skal benyttes av tilreisende gjester. Men jeg kan ikke annet enn å forsøke å deale med far og sønn om dette. Og håpe på at alle blir fornøyde med ordningen. Min samboer sier at han flytter ut om jeg tar inn pc'en. Så jeg er nødt til å følge samboers krav om dette med pc'en. 

Anonymkode: b72f4...4cc

Synes det høres litt rart ut å true med å flytte ut over en pc... men forhåpentligvis ordner det seg når dere flytter :)

Anonymkode: c9ab3...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer sier at han flytter ut om jeg tar inn pc'en. Så jeg er nødt til å følge samboers krav om dette med pc'en. 

Da skjønner jeg ikke hvorfor du spør oss hvordan vi ville løst situasjonen. Den er jo "løst" (i betydningen "avgjort") allerede. 

Samboeren din burde snakke / forhandle med sønnen din, ikke bare med deg. Det er ikke du som "tar inn" PCen.

Risikoen for at sønnen din blir boende mer enn avtalt, reduseres sikkert hvis PCen ikke blir med. Junior får bruke tiden hos dere til noe fornuftig i stedet for spill, det kan sikkert være nyttig på lengre sikt. 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som jeg synes er kjipt er at han ikke har eget rom hos meg og at det også skal benyttes av tilreisende gjester.

Dere har vel ikke overnattingsgjester så ofte at det ikke lar seg samordne med at han bor der én uke i måneden. Gjestene kommer vel ikke dumpende uten varsel / avtale.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det høres litt rart ut å true med å flytte ut over en pc... men forhåpentligvis ordner det seg når dere flytter :)

Anonymkode: c9ab3...69b

Jeg blir litt engstelig når han truer med det. Men jeg håper på at vi finner en løsning som alle er tjent med. Jeg skal forsøke å prate med sønnen om dette. 

Anonymkode: b72f4...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir litt engstelig når han truer med det. Men jeg håper på at vi finner en løsning som alle er tjent med. Jeg skal forsøke å prate med sønnen om dette. 

Anonymkode: b72f4...4cc

Ja, tror kanskje dere burde sette dere ned alle tre og diskutere det. Kanskje det er et kompromiss der alle er fornøyd.

Anonymkode: c9ab3...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært sønnen så hadde jeg ikke orket å komme på besøk i det hele tatt. Han kan ikke føle seg velkommen. Forstår ikke at en pc kan skape så store problemer, tror det ligger mer bak. 

Jeg hadde prioritert mine barn fremfor samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja min sønn vil ha pc med seg. Men min samboer nekter.  Årsaken til min samboer er at han er redd for at sønnen blir boende hos oss fast pga liten plass og fordi han vil ha det ekstra rommet tilgjengelig for hans nevøer og nieser når de er på besøk...

Kommer de veldig ofte på besøk da?? 

Anonymkode: d8d88...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...