Gå til innhold

Burde selvmord være ens eget valg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er selvsagt pliktet til å hindre deg i å ta selvmord dersom du sier til dem at "nå går jeg å tar selvmord" eller dersom du ringer en venn og sier at du tar selvmord nå. Men jeg tror ikke at en som er oppriktig suicidal ville ha varslet selvmordet på forhånd.

Anonymkode: f5d14...a2f

Jeg har ikke gjort noe av det du beskriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, Trine skrev:

Man har vel plikt til å prøve å forhindre et selvmord på lik linje som man har plikt til å stoppe hvis man er først på et ulykkessted? Ingen kan nekte noen å ta livet sitt, men så lenge andre har plikt til å prøve å redde et liv i fare, må man ta selvmord uten at noen ser det.

Enig i det. Det teiteste er å si ifra til behandler eller andre, for da blir det bare mye drama gjerne med påfølgende innleggelse. Ønsker man å dø, så får man det til. Det er personens frie vilje å velge å dø eller å leve. 

Men viktig å tenke på at den suicidale kan være vrangforestillinget i en dyp depresjon. Da synes jeg det er viktig å gi hjelp. Alle andre kan bare gå å ... for min del, hvis det er det dem ønsker. Fri vilje og fritt valg! 

 

Anonymkode: 44c98...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg tror ikke at en som er oppriktig suicidal ville ha varslet selvmordet på forhånd.

Anonymkode: f5d14...a2f

Jeg har ikke varslet om mine alvorlige selvmordsforsøk, men blitt funnet eller selv våknet opp 20 timer senere (bare skjedd én gang) og da tilkalt nødvendig helsehjelp når fornuften har inntatt hodet igjen.

Jeg tenker at når man varsler om selvmordstanker, er selvmordsønsket ikke et reelt ønske om å fysisk dø, men et ønske om å komme bort fra en håpløs situasjon og et ønske om endring. At man ønsker hjelp til noe. Ikke primært å dø, men man har det så smertefullt der og da at man i fortvilelsen ikke ser noen annen løsning. Og i fortvilelsen og i forsøk på å gjøre det enklere for seg selv, sier man gjerne til seg selv at "de andre har det enklere eller bedre uten meg". Jeg har sagt det selv i desperat fortvilelse - men jeg vet at det ikke stemmer for de andre. Jeg har stilt mine omgivelser direkte og vonde spørsmål ang. dette fordi jeg har villet vite og jeg har fått forhåpentligvis ærlige svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De er selvsagt pliktet til å hindre deg i å ta selvmord dersom du sier til dem at "nå går jeg å tar selvmord" eller dersom du ringer en venn og sier at du tar selvmord nå. Men jeg tror ikke at en som er oppriktig suicidal ville ha varslet selvmordet på forhånd.

Anonymkode: f5d14...a2f

Nei, ikke når du er oppriktig suicidal. Har sjøl forsøkt en rekke ganger, og da aldri fortalt noen at "nå gjør jeg det!". Har  bare  blitt funnet i etterkant. Er i tiden føre at man kan si "litt for mye", da man er i ambivalensen, og bikker mellom ja og nei. Går man til behandler da og snakker om problematikken kan man fort si noe FOR detaljert. Dette som har ført til tvangsinnleggelse for meg. Men man lærer etterhvert hvor grensen går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Camilla80 skrev:

Nei, det er ikke LOV å ta selvmord i Norge.

Jo, det er da ingen som blir satt i fengsel for å prøve å ta selvmord? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, RamonaK skrev:

Jo, det er da ingen som blir satt i fengsel for å prøve å ta selvmord? 

Nei, det gjør du ikke. Antar at dette er fordi man blir sett på som syk og uberegnelig. Og har selv fundert over dette. Men det er altså en forbrytelse å ta sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Camilla80 skrev:

Nei, det gjør du ikke. Antar at dette er fordi man blir sett på som syk og uberegnelig. Og har selv fundert over dette. Men det er altså en forbrytelse å ta sitt eget liv.

Selvmord er i seg selv ikke straffbart i Norge. Å bistå noen med å ta livet sitt eller å oppfordre noen til å gjøre, kan derimot være straffbar handling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Camilla80 skrev:

Nei, det gjør du ikke. Antar at dette er fordi man blir sett på som syk og uberegnelig. Og har selv fundert over dette. Men det er altså en forbrytelse å ta sitt eget liv.

Beklager, jeg tok feil. Sjekka på Google. Det var det tidligere, men ikke nå lenger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RamonaK skrev:

Selvmord er i seg selv ikke straffbart i Norge. Å bistå noen med å ta livet sitt eller å oppfordre noen til å gjøre, kan derimot være straffbar handling

Var det jeg leste også...😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RamonaK skrev:

Selvmord er i seg selv ikke straffbart i Norge. Å bistå noen med å ta livet sitt eller å oppfordre noen til å gjøre, kan derimot være straffbar handling

Nei, hvordan kan selvmord være straffbart? Vedkommende kan jo ikke bli siktet, stilt for retten og dømt når han er død! Ikke kan han få bot heller 🤭

Anonymkode: 44c98...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvordan kan selvmord være straffbart? Vedkommende kan jo ikke bli siktet, stilt for retten og dømt når han er død! Ikke kan han få bot heller 🤭

Anonymkode: 44c98...2c0

Det var straffbart før, også selvmordsforsøk, men takk å lov har samfunnet gått fremover siden da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er straffbart å ikke hjelpe noen som er i livsfare. Så om man blir oppringt av en venn som forteller at hen har tenkt til å ta livet sitt så blir en jo på en måte tvunget til å handle. Alt ansvar er over på den personen

Anonymkode: f5d14...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martine
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvordan kan selvmord være straffbart? Vedkommende kan jo ikke bli siktet, stilt for retten og dømt når han er død! Ikke kan han få bot heller 🤭

Anonymkode: 44c98...2c0

Tidligere kunne en som tok selvmord bli straffet ved å bli nektet kristent begravelse. Det var  veldig alvorlig den gangen. Var tilfeller der mødre med fødselsdepresjon tok livet av babyen og deretter bli dømt til døden, fordi de ønsket å dø. Det var mindre syndig enn selvmord. Forstå det den som kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Camilla80 skrev:

Nei, det gjør du ikke. Antar at dette er fordi man blir sett på som syk og uberegnelig. Og har selv fundert over dette. Men det er altså en forbrytelse å ta sitt eget liv.

Dette stemmer ikke.

 

Straffbarhet[rediger | rediger kilde]

I tidligere tider var selvmord forbudt i Norge, og selvmordsforsøk var straffbart. Med straffeloven av 1902[11] ble dette forbudet opphevet, ettersom §233 retter seg mot den som forvolder "en annens" død. Derimot er det etter §236 straffbart å bistå en annen med å begå selvmord. Denne paragrafen har kommet til anvendelse tre ganger på 2000-tallet, der sivilpersoner har blitt domfelt for å ha bistått en annen med å ta sitt liv[12] [13] [14].
Bistand til selvmord kan også skje i en mer medisinsk setting, utført av lege overfor personer med alvorlig sykdom, og faller da inn under begrepet aktiv dødshjelp, som omfatter eutanasi og assistert selvmord. Alle former for aktiv dødshjelp er ulovlig i Norge, som demonstrert ifm. straffesaken mot legen Christian Sandsdalen som i 1996 utførte eutanasi på pasienten Bodil Bjerkman[15].

Oppfordring til selvmord er også svært alvorlig og kan i Norge straffes som medvirkning til drap. Både det å forklare eller overbevise personen om at det er det riktige å gjøre for grunner som det beste for andre, eller av moralske eller religiøse grunner, og å stimulere en åpent suicidal person med selvmordsplaner til å gjennomføre selvmordet er straffbart og kan defineres som medvirkning til drap. Selvmord som blir begrunnet av den suicidale, for eksempel gjennom avskjedsbrev, til å være av direkte handlinger som mobbing eller overgrep kan også straffes som medvirkning til drap hvis handlingen(e) kan bevises.

Anonymkode: 06b3e...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et moment som jeg ofte synes blir borte i diskusjoner om selvmord, og det er den dype ambivalensen som mange kan slite med. Leve eller ikke leve, håpe på at livet kan bli bedre eller innse at det ikke kan bli bedre, usikkerheten i forhold til de pårørende: vil de ha det best uten en selv eller vil de lide som følge av et selvmord, angsten for at et mislykket forsøk skal føre til varig invaliditet, hvilke metoder er gjennomførbare og overkommelige, skal man prøve å holde ut en stund til eller er det nå på tide å avslutte livet - osv. osv.  i det uendelige. 

Slik jeg ser det, så er det en selvfølge av folk skal få hjelp til å klare seg gjennom kriser preget av selvmordstanker. Jeg synes også helsevesenet bør gå særlig langt i å beskytte unge mennesker mot sin egen selvdestruktivitet og tilsvarende for "nysyke". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en psykisk utviklingshemmet datter som ønsker å dø. Hun er myndig. Ordene dine er som knyttneveslag i magen. 

Anonymkode: a0571...9bc

Jeg mener helsevesenet skal strekke seg ekstra langt for å hjelpe unge mennesker som ikke ønsker å leve, og i mitt hode gjelder det i utpreget grad for et menneske med utviklingshemming. Jeg håper hun får hjelp fra helsevesenet til å få det såpass bra at ønsket om å dø forsvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er straffbart å ikke hjelpe noen som er i livsfare. Så om man blir oppringt av en venn som forteller at hen har tenkt til å ta livet sitt så blir en jo på en måte tvunget til å handle. Alt ansvar er over på den personen

Anonymkode: f5d14...a2f

Det er feil. Om noen ringer meg om dette, og jeg sier at riktig sted å henvende seg er legevakten, da har jeg handlet korrekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Det er feil. Om noen ringer meg om dette, og jeg sier at riktig sted å henvende seg er legevakten, da har jeg handlet korrekt. 

Jo, men da har du hjulpet slik jeg ser det. Da har du veiledet vedkommende videre i hjelpeapparatet. I blant må det være godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...