Gå til innhold

Burde selvmord være ens eget valg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvmord er aldri noen løsning tror jeg under noen omstendigheter. Men jeg tror det hender man trenger hjelp til å se gode alternativer tror jeg. I dag får man jo signal om manglede ressurser i helsesystem. Dette rammer hardt dem som trenger det mest tror jeg. Mye man hører kan være feil og man er ikke godt nok orientert om sine muligheter kanskje.

Anonymkode: 0cc00...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 31.1.2020 den 17.08, AnonymBruker skrev:

De er selvsagt pliktet til å hindre deg i å ta selvmord dersom du sier til dem at "nå går jeg å tar selvmord" eller dersom du ringer en venn og sier at du tar selvmord nå. Men jeg tror ikke at en som er oppriktig suicidal ville ha varslet selvmordet på forhånd.

Anonymkode: f5d14...a2f

Jo jeg har selv nesten vært vitne til at noen varsler selvmord og gjør alvor av det uten å be om hjelp. Jeg ble spurt om vedkommende da jeg befant meg i nærheten da det skjedde og var med og lette etter vedkommende før den ble funnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det er ikke forbudt å ta livet av seg. De som virkelig vil og ikke tviler/ er ambivalente, kan lett klare det. Slik jeg ser det er selvmord vanskelig å gjennomføre, det krever ganske mye å ignorere evolusjonen, som har gjort det skummelt og vondt å dø, og det strider mot selvoppholdelsesdriften som jo er den sterkeste driften man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, aa-k-j skrev:

Jo jeg har selv nesten vært vitne til at noen varsler selvmord og gjør alvor av det uten å be om hjelp. Jeg ble spurt om vedkommende da jeg befant meg i nærheten da det skjedde og var med og lette etter vedkommende før den ble funnet. 

Den der skjønte jeg ikke. At noen varsler at de har tenkt til å ta selvmord, enten ved å ringe nødetatene eller ved å sms'e en venn at man skal ta livet sitt det ER jo nettopp det som kalles å be om hjelp. For det er ikke alle som klarer å be om hjelp på den vanlige måten, ved å dra til fastlegen f.eks..

De som virkelig er helt bestemt på å ta livet sitt varsler ikke om det til noen på forhånd.

Anonymkode: f5d14...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den der skjønte jeg ikke. At noen varsler at de har tenkt til å ta selvmord, enten ved å ringe nødetatene eller ved å sms'e en venn at man skal ta livet sitt det ER jo nettopp det som kalles å be om hjelp. For det er ikke alle som klarer å be om hjelp på den vanlige måten, ved å dra til fastlegen f.eks..

De som virkelig er helt bestemt på å ta livet sitt varsler ikke om det til noen på forhånd.

Anonymkode: f5d14...a2f

Jeg har aldri varslet på forhånd, men har blitt overmannet av redsel og dermed ringt etter hjelp før jeg har mistet bevisstheten. Med unntak av to ganger hvor jeg ikke har bedt om hjelp, men blitt funnet. Uansett det er grunnen til at jeg for det meste har gitt opp å ta livet mitt selv om jeg fortsatt er suicidal til tider. Fordi jeg har ikke klart det selv om jeg har prøvd. Det har ført til at jeg ofte føler meg fanget til å leve. For jeg ønsker ikke å leve, men har innsett at jeg får ikke til å dø. Har vært nære på at jeg har klart det, men jeg lever jo enda. Så. Prøver derfor å gjøre det jeg kan for å finne et ønske om å leve, men det er ikke lett. De som har fått det til er mye tøffere enn meg. Likevel gir jeg ikke slipp på å kunne ta den utveien. Det gjør meg mer utholdende i smerten å vite at jeg kan hvis jeg ikke orker mer.

Men stort sett hvis jeg merker jeg holder på å miste kontroll nå så ber jeg om en stabiliserende innleggelse. Det har fungert og gjort at jeg skader meg mye mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den der skjønte jeg ikke. At noen varsler at de har tenkt til å ta selvmord, enten ved å ringe nødetatene eller ved å sms'e en venn at man skal ta livet sitt det ER jo nettopp det som kalles å be om hjelp. For det er ikke alle som klarer å be om hjelp på den vanlige måten, ved å dra til fastlegen f.eks..

De som virkelig er helt bestemt på å ta livet sitt varsler ikke om det til noen på forhånd.

Anonymkode: f5d14...a2f

Denne personen tok drosje til stedet den gjorde det og sa til drosjesjåføren hvilken hensikt den hadde og drosjesjåføren ringte da til politiet som ikke rakk fram. Så jo det er de som varsler hva de skal gjøre uten å verken vil ha eller venter på hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, aa-k-j skrev:

Denne personen tok drosje til stedet den gjorde det og sa til drosjesjåføren hvilken hensikt den hadde og drosjesjåføren ringte da til politiet som ikke rakk fram. Så jo det er de som varsler hva de skal gjøre uten å verken vil ha eller venter på hjelp. 

Jeg forstår at personen som tok selvmord var fortvilet, men å fortelle dette til en tilfeldig drosjesjåfør synes jeg var å sette en annen person i en utrolig dårlig/ufin situasjon som han absolutt ikke hadde bedt om å komme opp i i utgangspunktet når han takket ja til å ta turen. Om man skal ta livet av seg, trenger man ikke ta med seg mer lidelse enn nødvendig ned i graven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg forstår at personen som tok selvmord var fortvilet, men å fortelle dette til en tilfeldig drosjesjåfør synes jeg var å sette en annen person i en utrolig dårlig/ufin situasjon som han absolutt ikke hadde bedt om å komme opp i i utgangspunktet når han takket ja til å ta turen. Om man skal ta livet av seg, trenger man ikke ta med seg mer lidelse enn nødvendig ned i graven...

Når en er så langt nede at en velger bort livet så er en dessverre ofte for langt nede til å tenke slik. Mørket blir for stort på en måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, aa-k-j skrev:

Når en er så langt nede at en velger bort livet så er en dessverre ofte for langt nede til å tenke slik. Mørket blir for stort på en måte. 

Ja, jeg vet at fortvilelsen er stor og man kan gjøre mye dumt når man er langt nede dessverre. Måtte han som nå tok selvmord leve i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde jeg kanskje ikke ha skrevet i denne tråden, men søker «svar». 
 

Hva når en pasient sier til lege/personalet ved avdelingen hen er innlagt på at hen tar livet sitt om de skriver hen ut (dette har skjedd mer enn en gang). Psykehuset skriver ut pasienten, hvorpå pasienten tar strake vegen og begår selvmord. Det er noe her jeg ikke forstår, så om noen kan forklare meg hadde jeg satt pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Notpuk skrev:

Dette burde jeg kanskje ikke ha skrevet i denne tråden, men søker «svar». 
 

Hva når en pasient sier til lege/personalet ved avdelingen hen er innlagt på at hen tar livet sitt om de skriver hen ut (dette har skjedd mer enn en gang). Psykehuset skriver ut pasienten, hvorpå pasienten tar strake vegen og begår selvmord. Det er noe her jeg ikke forstår, så om noen kan forklare meg hadde jeg satt pris på det.

Forstår ikke den jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Notpuk skrev:

Dette burde jeg kanskje ikke ha skrevet i denne tråden, men søker «svar». 
 

Hva når en pasient sier til lege/personalet ved avdelingen hen er innlagt på at hen tar livet sitt om de skriver hen ut (dette har skjedd mer enn en gang). Psykehuset skriver ut pasienten, hvorpå pasienten tar strake vegen og begår selvmord. Det er noe her jeg ikke forstår, så om noen kan forklare meg hadde jeg satt pris på det.

Vet ikke om det skjer så mye. Jeg dro til legevakten en gang og ba om hjelp for jeg var akutt suicidal. Ble avvist fordi jeg hadde drukket alkohol. Jeg motsatte meg dette for jeg visste det var farlig å dra hjem, så de ringte politiet som tvang meg hjem. Hjemme forsøkte jeg å ta livet mitt, men jeg ble funnet i tide og tatt med på sykehus og deretter lagt inn i pstkiatrien. Så jeg hadde blitt et slikt tilfelle hadde jeg ikke blitt funnet, og min behandler mener jeg burde blitt innlagt når jeg var på legevakten og forsøkte å få hjelp, til tross for at jeg var full. Det var 1,5 år siden sist jeg hadde forsøkt å ta livet mitt så var ikke det at jeg var hyppig på legevakten og sa jeg ville ta livet mitt. Men ingen fikk passet sitt påskrevet. Fram til jeg tok opp med behandler hva gjør jeg hvis det samme skjer igjen. Da sendte min behandler brev til legevakt at ved en slik situasjon måtte legevakt se bort fra beruselse og gi meg hjelp. Det har ikke skjedd enda da, men det er en trygghet at det er hjelp å få. Jeg har et annet valg enn å ta livet mitt når det blir så ille. Bare det er med på å redusere risikoen for at det skjer på nytt. 

Jeg tror ikke psykiatrien blir stilt til ansvar i tilfeller hvor pasienten faktisk dør? I så fall sier de nok bare at selv om det forelå risiko for skade så vurderte de det dithen at risikoen ikke var reell nok til å fortsette å ha pasienten der. En slik trussel blir som oftest ikke tatt på alvor. En sjelden gang er det dessverre helt reelt, men hvordan skille de helt og få reelle truslene framfor de som er et uttrykk for fortvilelse og rop om hjelp? 

Til syvende og sist er det jo ens eget valg om en vil ta livet sitt. Selv om man har plikt i helsevesenet og diverse å forsøke å avverge det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Notpuk skrev:

Dette burde jeg kanskje ikke ha skrevet i denne tråden, men søker «svar». 
 

Hva når en pasient sier til lege/personalet ved avdelingen hen er innlagt på at hen tar livet sitt om de skriver hen ut (dette har skjedd mer enn en gang). Psykehuset skriver ut pasienten, hvorpå pasienten tar strake vegen og begår selvmord. Det er noe her jeg ikke forstår, så om noen kan forklare meg hadde jeg satt pris på det.

Det forekommer ekstremt sjelden at noen tar livet sitt i slike situasjoner. At ikke alle legges inn, skyldes at mange bruker suicidalitet som et pressmiddel for å tvinge seg til en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, kupton skrev:

Det forekommer ekstremt sjelden at noen tar livet sitt i slike situasjoner. At ikke alle legges inn, skyldes at mange bruker suicidalitet som et pressmiddel for å tvinge seg til en plass.

Jeg besitter ingen statistikk på hvor ofte det skjer. Jeg vet bare at det har skjedd mer enn en gang på samme avdeling. Mener du noen bruker suicidalitet som et pressmiddel uten at det foreligger noen form for realitet i det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, kupton skrev:

Det forekommer ekstremt sjelden at noen tar livet sitt i slike situasjoner. At ikke alle legges inn, skyldes at mange bruker suicidalitet som et pressmiddel for å tvinge seg til en plass.

Hvordan vurderes sannhetsgehalten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Glitter skrev:

Vet ikke om det skjer så mye. Jeg dro til legevakten en gang og ba om hjelp for jeg var akutt suicidal. Ble avvist fordi jeg hadde drukket alkohol. Jeg motsatte meg dette for jeg visste det var farlig å dra hjem, så de ringte politiet som tvang meg hjem. Hjemme forsøkte jeg å ta livet mitt, men jeg ble funnet i tide og tatt med på sykehus og deretter lagt inn i pstkiatrien. Så jeg hadde blitt et slikt tilfelle hadde jeg ikke blitt funnet, og min behandler mener jeg burde blitt innlagt når jeg var på legevakten og forsøkte å få hjelp, til tross for at jeg var full. Det var 1,5 år siden sist jeg hadde forsøkt å ta livet mitt så var ikke det at jeg var hyppig på legevakten og sa jeg ville ta livet mitt. Men ingen fikk passet sitt påskrevet. Fram til jeg tok opp med behandler hva gjør jeg hvis det samme skjer igjen. Da sendte min behandler brev til legevakt at ved en slik situasjon måtte legevakt se bort fra beruselse og gi meg hjelp. Det har ikke skjedd enda da, men det er en trygghet at det er hjelp å få. Jeg har et annet valg enn å ta livet mitt når det blir så ille. Bare det er med på å redusere risikoen for at det skjer på nytt. 

Jeg tror ikke psykiatrien blir stilt til ansvar i tilfeller hvor pasienten faktisk dør? I så fall sier de nok bare at selv om det forelå risiko for skade så vurderte de det dithen at risikoen ikke var reell nok til å fortsette å ha pasienten der. En slik trussel blir som oftest ikke tatt på alvor. En sjelden gang er det dessverre helt reelt, men hvordan skille de helt og få reelle truslene framfor de som er et uttrykk for fortvilelse og rop om hjelp? 

Til syvende og sist er det jo ens eget valg om en vil ta livet sitt. Selv om man har plikt i helsevesenet og diverse å forsøke å avverge det. 

Du ble bare "tilfeldigvis" funnet i tide? 

Men ja, jeg skjønner hva du prøvde på og det er forbanna irriterende at psykiatrien ikke tar en på alvor når en ber om det. En må liksom utøfre et "selvmordsforsøk" først før en blir tatt på alvor......

Anonymkode: f5d14...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Det forekommer ekstremt sjelden at noen tar livet sitt i slike situasjoner. At ikke alle legges inn, skyldes at mange bruker suicidalitet som et pressmiddel for å tvinge seg til en plass.

Skjønner bare ikke hvorfor det er så jævlig gjevt å være innlagt! 

Anonymkode: 44c98...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasus/eksempel? Hva tenker du om de sjeldne tilfellene jeg nevnte i mitt tidligere innlegg? Feilvurdert pga lite troverdighet/tidligere atferd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner bare ikke hvorfor det er så jævlig gjevt å være innlagt! 

Anonymkode: 44c98...2c0

Tja, noen føler kanskje de får en form for omsorg der som de mangler ellers enten mangelen er i nåtid eller fortid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...